Falck vs SBM Bil Väggasistans försäkring?

Permalänk
Medlem

Falck vs SBM Bil Väggasistans försäkring?

Har Falck i många år, betalar 595:-/år, men funderar nu att byta till SBM Väghjälp isället som kostar 395:-/år. Om man ser på vad som erbjuds så är de identiska? Har endast använt Falck service 1 gång genom alla åren, med hjälp av bärgning till verstad för service.
Hur är SBM? Om nån nu har dom och kan ge synpunkter?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av någon av tjänsterna så den delen kan jag inte uttala mig om.

Men jag kan se några skillnader i villkoren. SBM gäller för hela Europa och Falck gäller bara i Sverige. Falck gäller även vid dikeskörning, trafikolycka och brand, det gör inte SBM.

Själv så har jag en assistanstjänst som förlängs varje gång som jag gör service på bilen. Den gäller bara vid haveri på bilen, och inte om jag skulle tappa bort nycklarna eller köra slut på bränslet. Gratis är gott, men det gäller att ha koll på villkoren.

Edit: Jag måste ha kollat en gammal upplaga av SBM:s försäkringsvillkor. För enligt villkoren som finns på SBM:s hemsida så verkar de vara samma som på Falcks hemsida. Och i så fall så är SBM billigare och ett bättre köp.

Permalänk

Jag kollade dessa när jag skulle åka runt i Europa och det skiljde ganska mycket i vad man fick. Jag valde Falck eftersom, åtminstone när jag kollade förra året, så täckte inte SBM knappt något när man väl grävde i villkoren.