Testpilot: Phanteks Enthoo Pro M TG SE

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Enthoo Pro M TG SE

Testpiloten David Kvist tittar närmare på Phanteks Enthoo Pro M, ett miditowerchassi tillverkat i stål och plast med härdat glas och RGB-belysta fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RETRACTED:[Först vill jag säga att detta var en bra review], men Enthoo Pro M är inget nytt chassi, det lanserades 2015, samma år som Enthoo Evolv, och ett år innan P400 (alltså kan inte Pro M bygga på P400, snarare tvärt om):
Enthoo Pro M spec
Glas- och Akrylvarianten lanserades 2016 (samma år som P400):
Enthoo Pro M Acrylic Spec
EDIT2: Tycker det är oförtjänt att säga att chassit är dyrt (829kr enligt artiklen, 1249kr på Inet), då man får med två stycken Phanteks Halo 140mm (på fläktarna i fronten, nämns för övrigt inte i testet) vilket framgår om man läser Inets produktbeskrivning.
Sammanfattningsvis tycker jag väl att genomgången missar en del vitala punkter som hade kunnat lösas med enkla googlingar (fläktramarna och modellens ålder), men genomgången av hur det är att bygga i är välgjord

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att nämna att dom gjort en ny revision på det här chassit som heter "special edition".

Ett av mina favoritchassin någonsin. Nästan perfekt i mitt tycke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra recension men tyckte inte chassit kändes helt genomtänkt.
Värt att tänka på i framtiden vore att få upp något på väggarna i rummet eller fippla med micen så inte ljudet blir så burkigt, bitvis var det ganska bedrövligt
Men grymt trevligt med en video och inte bara en jäkla massa text, tummen upp.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: precis, det är special edition som är med i testet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@ggalaxyy: precis, det är special edition som är med i testet

Ja, och det står inte med i testet?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sweisdapro:

RETRACTED:[Först vill jag säga att detta var en bra review], men Enthoo Pro M är inget nytt chassi, det lanserades 2015, samma år som Enthoo Evolv, och ett år innan P400 (alltså kan inte Pro M bygga på P400, snarare tvärt om):
Enthoo Pro M spec
Glas- och Akrylvarianten lanserades 2016 (samma år som P400):
Enthoo Pro M Acrylic Spec
EDIT2: Tycker det är oförtjänt att säga att chassit är dyrt (829kr enligt artiklen, 1249kr på Inet), då man får med två stycken Phanteks Halo 140mm (på fläktarna i fronten, nämns för övrigt inte i testet) vilket framgår om man läser Inets produktbeskrivning.
Sammanfattningsvis tycker jag väl att genomgången missar en del vitala punkter som hade kunnat lösas med enkla googlingar (fläktramarna och modellens ålder), men genomgången av hur det är att bygga i är välgjord

Jag uppdaterar produktlänken till rätt produkt. Dock är det mycket subjektivt, och jag tycker rent subjektivt att P400(s) är ett bättre chassi för pengarna. Det är tur av vi gillar olika chassin.

Googlingar gjordes, då chassin heter exakt samma sak googlade jag på produkt-nummer och kom till den vanliga Enthoo Pro M Tempered Glass. På kartongen står inget om "Special Edition". Olyckligt men då chassina är identiska internt och det bara är fläktarna som skiljer egentligen så skulle detta inte påverka mitt omdöme av chassit.

Skrivet av 20kr:

Bra recension men tyckte inte chassit kändes helt genomtänkt.
Värt att tänka på i framtiden vore att få upp något på väggarna i rummet eller fippla med micen så inte ljudet blir så burkigt, bitvis var det ganska bedrövligt
Men grymt trevligt med en video och inte bara en jäkla massa text, tummen upp.

Jo, dessvärre var det mikrofonen som inte riktigt ville, fick köra på kamerans mikrofon i början och slutet av videon. Det är redan noterat. Att sätta upp grejer på väggarna lär inte hända om inte sambon ska strypa mig

Skrivet av ggalaxyy:

Kan ju vara värt att nämna att dom gjort en ny revision på det här chassit som heter "special edition".

Ett av mina favoritchassin någonsin. Nästan perfekt i mitt tycke.

Skrivet av sweisdapro:

@ggalaxyy: precis, det är special edition som är med i testet

Det stämmer, det är Special Edition, tyvärr är det exakt samma produktnummer hos Phanteks för Tempered Glass och Tempered Glass SE. PH-ES515PTG Som att Phanteks inte vill att man ska kunna differentiera mellan produkterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag uppdaterar produktlänken till rätt produkt. Dock är det mycket subjektivt, och jag tycker rent subjektivt att P400(s) är ett bättre chassi för pengarna. Det är tur av vi gillar olika chassin.

Googlingar gjordes, då chassin heter exakt samma sak googlade jag på produkt-nummer och kom till den vanliga Enthoo Pro M Tempered Glass. På kartongen står inget om "Special Edition". Olyckligt men då chassina är identiska internt och det bara är fläktarna som skiljer egentligen så skulle detta inte påverka mitt omdöme av chassit.

Tycker personligen också att P400 verkar vara ett bättre chassi (har inte någon personlig erfarenhet av något av dem dock då jag valde Meshify C istället). Fläktarna är väl dock samma i båda modellerna, skillnaden är väl bara färgschemat (vit/svart i special edition och två vita fläktar, Svart och en vit och en svart fläkt i vanliga Pro M TG) samt fläktramarna som följer med Special edition?
EDIT: Vill bara förtydliga, jag tycker att recensionen av hur chassit är att bygga i är väldigt bra, samt de brister du nämner. Men vanliga Pro M har ingen RGB-belysning, vilket kan bli vilseledande när det inte framkommer i recensionen att det är special edition (fult av Phanteks att ha samma modell#). Det är därför jag tycker att det bör påpekas

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ja, och det står inte med i testet?

Nä precis, håller med dig om att det bör nämnas

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag uppdaterar produktlänken till rätt produkt. Dock är det mycket subjektivt, och jag tycker rent subjektivt att P400(s) är ett bättre chassi för pengarna. Det är tur av vi gillar olika chassin. [...]

Har byggt i båda P400S och i Enthoo Pro M och jag tror det kokar ner till vad man ska ha i datorn ärligt talat. Om man ska ha öppen vattenkylning så är inte P400S ens ett alternativ då det ej går fästa radiatorer med fläktar i taket, och hela framsidan är täckt av en stor panel som hindrar luftlfödet rätt rejält. Dessutom har Enthoo Pro M stöd för 5,25" enheter där en Aquaero eller exempelvis pump/reservoir skulle passa fin fint.

För "vanliga datorbyggare" kanske P400S lockar mer med fler färgalternativ och medföljande LED slingor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen ett chassi med 5,25" plats

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Äntligen ett chassi med 5,25" plats

*som funnits i 2 år (1 år med glas)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har haft denna chassi (utan glass) för över ett år nu. Love it madly!¨
Jag kör dubbul rad costum loop.
Bästa chassin

https://i.imgur.com/zPOR489.jpg

https://i.imgur.com/xRd6Agx.jpg?1

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hej @DavidtheDoom.

Bra video, informativ men saknar lite kommentarer som jag tyckte var viktiga när jag byggde i det (har vanliga TG, ej SE).

- Frontpanelens perforeringar är inte utformade för tre 120mm eller två 140mm. Jag kör själv 2x140mm och perforeringarna skymmer halva övre delen av den fläkt som sitter högst upp av de två. Kanske inget problem men ändå lite löjligt.
- IO panelens kablar är dragna från fabrik så att de korsar övre fläkten när de går till högersidan av chassit. Återigen ett försumbart problem men enligt mig oproffsigt.
- Dammfiltret som sitter på framsidan sitter alltså fast i frontpanelen och inte på chassit. Förvisso finns dammfilterliknande material på sidorna där luften går in, däremot slinker damm oberört igenom botten på chassit där "handtaget" är för att bryta loss frontpanelen.
- Det ingår bara en SSD bracket (du har redan nämnt det men vill återigen kommentera denna onödiga snålhet från tillverkaren)
- Att PSU kåpan har ett hål utskuret för att visa PSU loggan. Poänglöst tycker jag!
- Dammfiltret på toppen är kanske lite väl finmaskigt då den fläkt jag testade (topp/bak) knappt kunde blåsa ut någon luft.
- PWR LED är lite väl ljus

Finns det något som är bra? Absolut!
+ Väldigt lätt att bygga i och det finns en hel del plats för kablage. Jag köpte Phanteks externders (Mobo, GPU, VGA) och allt fick plats mellan PSU och HDD. Riktigt stort plus i kanten här.
+ 140mm fläktarna är placerade där PSU kåpan "slutar" dvs har fri sikt mot GPUn istället för att hälften av luften blåses in i kåpan som på vissa andra chassin. Ännu ett enormt plus.
+ Pga ovanstående punkt tycker jag att chassit kyler riktigt bra (i klass med Define S eller R4) för att vara ett TG chassi.
+ Ljudnivån beror självfallet mest på fläktarna man väljer men chassit är hyfsat tyst ändå måste jag säga. De fläktar som ingår ska vara bra och är tysta vid 50%, låter mer vid 75% men ändå tillräckligt lite för att man ska klara av det (om man lirar med högtalare) men vid 100% blir det jobbigt.
+ Priset, runt 1000-lappen är inte så farligt för vad man får.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag uppdaterar produktlänken till rätt produkt. Dock är det mycket subjektivt, och jag tycker rent subjektivt att P400(s) är ett bättre chassi för pengarna. Det är tur av vi gillar olika chassin.

Googlingar gjordes, då chassin heter exakt samma sak googlade jag på produkt-nummer och kom till den vanliga Enthoo Pro M Tempered Glass. På kartongen står inget om "Special Edition". Olyckligt men då chassina är identiska internt och det bara är fläktarna som skiljer egentligen så skulle detta inte påverka mitt omdöme av chassit.
Jo, dessvärre var det mikrofonen som inte riktigt ville, fick köra på kamerans mikrofon i början och slutet av videon. Det är redan noterat. Att sätta upp grejer på väggarna lär inte hända om inte sambon ska strypa mig

Det stämmer, det är Special Edition, tyvärr är det exakt samma produktnummer hos Phanteks för Tempered Glass och Tempered Glass SE. PH-ES515PTG Som att Phanteks inte vill att man ska kunna differentiera mellan produkterna.

Förstår faktiskt inte varför detta chassi inte fick iaf Bra Produkt? Anledningen lät som att den var för dyr men samma nackdel finns på t.ex nya FD Define R6 men den fick t.o.m "Utmärkt!"? Borde inte detta iaf få Bra Produkt, det enda negativa är priset som har sjunkit samt för få lärlingsplatser...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daniel.Lil:

Förstår faktiskt inte varför detta chassi inte fick iaf Bra Produkt? Anledningen lät som att den var för dyr men samma nackdel finns på t.ex nya FD Define R6 men den fick t.o.m "Utmärkt!"? Borde inte detta iaf få Bra Produkt, det enda negativa är priset som har sjunkit samt för få lärlingsplatser...

Skickades från m.sweclockers.com

Som testpilot har har jag bara "Testpilot rekommenderar" att ge ut, det är alltså inte möjligt att ge "Bra produkt" då det inte ingår i mitt mandat.

Att priset har sänkts stämmer inte mer än att en enskild återförsäljare har sänkt sitt pris, jag bedömer inte på enskilt erbjudande som inte garanterat består. Det kan vara 1250kr imorgon och jag kan inte gå in och ändra rekommendationerna till och från utan tar bedömningen när jag tittar på chassit.

Hoppas det förklarar lite vad och varför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@davidthedoom tror du man skulle kunna få in en 360 (50mm) rad med Push & Pull i front + en 240 (50mm) rad med Push & Pull i topp?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

@davidthedoom tror du man skulle kunna få in en 360 (50mm) rad med Push & Pull i front + en 240 (50mm) rad med Push & Pull i topp?

50mm + push pull är 10 cm. Samma sak i toppen. Jag tror inte det går in på något bra sätt. Möjligen med en av dessa med enbart fläktar på ena sidan. Med bara fläktar på en sida om radiatorerna bör det inte vara några problem dock.

Kylning i toppen har krav på att du inte har saker som sticker ut från moderkortet och tar i kylpaketet. Spontant nipplar och slangar från CPU-kylare och luftflöde över VRM kommer vara kraftigt lidande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin