Sapphire avtäcker Nitro RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk

Priset ?????

Gissar att det kommer att ligga på 5500-5800 i februari/mars. Problemet är att volta kretsarna "står och bankar på dörren" .

Det vekar vara allmän brist på kretsar. Varför ?

Dålig planering från Nvidia/AMD sida ?
Den "nya gruvindustrin" ?
Nya användare av beräkning kretsar (dvs självkörande bilar etc) ?
Problem hos TSCM ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför detta gnäll över priserna. Dessa kort har ju betalat sig själva på några veckors mining. Sedan är det ju ren skattefri vinst rätt i fickan...

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att defekta fläktar enkelt kan bytas ut med hjälp av Sapphires snabbfästen" ?!

För det priset så vill man inte höra talas om defekta fläktar, då åker det tillbaks direkt!
Men det känns lite... meh... för lite och försent, nu tittar nog de flesta framåt mot vad Volta kan komma med.
Bättre/likvärdig prestanda i mellansegmentet till ett bättre pris förhoppningsvis.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Är man lite smart som köpare så förstår man att denna prissättning inte alls behöver va felaktig, då G-Sync skärmar kostar ca 2k mer än freesync skärmar. Så totalkostnaden för den som ska ha skärm och grafikkort blir densamma som för en nvidia/g-sync setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Finns GTX 1080 Ti kort med trippla 8-pin också. Betyder endast att dom avlastar PCI-E kontakten mer.

Endast två behövs för normalt bruk, det tredje kan tas i bruk vid extrem överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Förstår inte varför detta gnäll över priserna. Dessa kort har ju betalat sig själva på några veckors mining. Sedan är det ju ren skattefri vinst rätt i fickan...

Detsamma borde väl rimligen gälla för nvidias dito också isåfall. Eller är nvidias kort så mycket sämre för mining?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Vilket skämt till strömmonster? 3x 8 pins?

Endast två behövs för normalt bruk, det tredje kan tas i bruk vid extrem överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Sapphire Nitro+ RX Vega 64 och RX Vega 56 uppges vara tillgängliga i butik idag. Priserna landar på 7 599 kronor för toppmodellen RX Vega 64, och 6 299 kronor för RX Vega 56.

AMD trollar, 7599kr för ett kort som ingen borde köpa, och ett för 6299kr som inte någon heller borde köpa.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bsk!:

Detsamma borde väl rimligen gälla för nvidias dito också isåfall. Eller är nvidias kort så mycket sämre för mining?

Ja det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Är man lite smart som köpare så förstår man att denna prissättning inte alls behöver va felaktig, då G-Sync skärmar kostar ca 2k mer än freesync skärmar. Så totalkostnaden för den som ska ha skärm och grafikkort blir densamma som för en nvidia/g-sync setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Något som verkligen talar för freesync är ju just priset. Det låter mer som att du försöker hitta en alternativ förklaring till att kortet är så jäkla dyrt..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Något som verkligen talar för freesync är ju just priset. Det låter mer som att du försöker hitta en alternativ förklaring till att kortet är så jäkla dyrt..

Finns en förklaring, mining, varför skulle annars korten vara slutsålda?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3058

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns en förklaring, mining, varför skulle annars korten vara slutsålda?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3058

Låg inte priset så högt det senaste att det mer pekar åt att gamers köpt dom? Jag kan ingenting om mining men visst var väl priset på en sådan nivå att det blev ointressant för just miners?

Jag kollade precis på Komplett och där har dom förväntat leveransdatum 12e Januari för korten i artikeln men det behöver nog inte betyda så mycket iofs.

Några i tråden gjorde lite narr av 3x8 pins. Jag ser hellre det än att som på mitt 1080 slå in i powerlimit hela jävla tiden när man överklockar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Kanske är p.g.a. mining som kortern är slutsålda. Inte då för att miners köper dessa kort utan eftersom miners har köpt mycket 580 och 570.

1060, 1070 och 1080 är populära miningkort, men dessa finns att få tag i. Nvidia verkar bättre på att leverera med andra ord.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Speciellt tramsigt blir det ju när ALLA Pascalkort toppar någonstans runt 2050Mhz boost... 8+8-Pin är till och med det lite overkill.. Det är inga törstiga kort. Nvidia har cappat volten vid 1.093V om jag minns rätt... Så 3X8-Pin? P12 så det skriker om det.

Om man kör två tre kort med tung klock vill du inte belasta moderkortet med 75x3 Watt, då lär du behöva extra kontakter på moderkortet. Drar jag spänningen över 1,25 volt på min GPU blir systemet instabilt p.g.a hög strömförbrukning, då har jag 8+6 pin samt ensam 4-pin på moderkortet. Vissa klockar ju faktiskt sina kort.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om man kör två tre kort med tung klock vill du inte belasta moderkortet med 75x3 Watt, då lär du behöva extra kontakter på moderkortet. Drar jag spänningen över 1,25 volt på min GPU blir systemet instabilt p.g.a hög strömförbrukning, då har jag 8+6 pin samt ensam 4-pin på moderkortet. Vissa klockar ju faktiskt sina kort.

Då har du inte riktigt läst klart mitt inlägg. Har du 1.25V så har du under inga omständigheter ett Pascal-kort, som var det jag reffererade till. Det är klart att det finns andra kort där extra matning faktiskt är nödvändigt. Men absolut inte en chans att 3x8-pin gör nytta på ett Pascal-kort.

Edit: För att förtydliga, det jag svarade på var ju dethär: "Finns GTX 1080 Ti kort med trippla 8-pin också. Betyder endast att dom avlastar PCI-E kontakten mer."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Jag förstår verkligen inte prissättningen... Finns det försäljningsstatistik att följa så man får en bild av om folk verkligen köper dessa kort? Vad finns det för argument att inte köpa Nvidia istället? Jag hittar inga förutom att stödja amd i deras kamp.

Vega verkar trivas bättre med något lägre frekvenser vilket ryzen mobile är bevis på. Amd nådde inte riktigt så långt som man (vi konsumenter) hade velat när det gäller prestandasegmentet. Då borde dom sänkt priset! Jag blir misstänksam.. Varför ligger dom så högt? Kommer det en ny drivrutin snart som kommer öka prestandan eller finns det nått hemligt knep som spelutvecklare kan utnyttja för att öka prestandan så mycket att korten blir relevanta i pris/prestanda?

Det går inte ihop i mitt huvud just nu iaf.. :/

Fördelen med Amd är störst om du kör Linux då support finns i mainline kernel, Amd har pushat tusentals rader med kod sista månaderna. Nvidia är skrattretande i jämförelse, bara låsta drivrutiner som jämt går sönder. Kör man annat än Windows är det Amd som gäller om man vill behålla lugnet i sinnet.

Motiverar inte priset dock, borde vara 2000kr billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Fördelen med Amd är störst om du kör Linux då support finns i mainline kernel, Amd har pushat tusentals rader med kod sista månaderna. Nvidia är skrattretande i jämförelse, bara låsta drivrutiner som jämt går sönder. Kör man annat än Windows är det Amd som gäller om man vill behålla lugnet i sinnet.

Motiverar inte priset dock, borde vara 2000kr billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att läsa. Måste hålla med att Linux fungerat riktigt fint med olika APU:er jag har. Bara att köra med tex ubuntu.

Å andra sidan så har inte nvidias kort strulat för mig i alla fall.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

det enda jag seriöst har att klaga på just vega 56 nitro är nog priset.. borde vara runt 4500kr
Kollar ni reviews på detta kort ser ni att det är snabbare än 1070ti och kommer fortsätta att vara det för varje dag som går..
Drar ungefär lika mkt så den ursäkten kan man kasta. Skalar väldigt långt med överklockning på bekostnad av förbrukning som skenar iväg.
AMD drivers som alltid har varit bättre enligt mig och blivit ännu bättre just nu.
Och kollar ni thermals på nitro kortet så ser ni att det presterar oerhört bra.

Enligt mig är detta kort i samma prestanda klass som ett 1080 och kommer enbart bli snabbare med tiden pga dx12, vulkan och nya drivers.

MEN... över 6k ... det är att verkligen ta i.

https://www.bit-tech.net/reviews/tech/graphics/sapphire-radeo...

Wattman, radeon chill och enhanced freesync är ju helt underbart för folk med amd kort.

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt.

Stort eloge att det inte är RGB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ford Prefect:

@Ratatosk:

Kanske är p.g.a. mining som kortern är slutsålda. Inte då för att miners köper dessa kort utan eftersom miners har köpt mycket 580 och 570.

1060, 1070 och 1080 är populära miningkort, men dessa finns att få tag i. Nvidia verkar bättre på att leverera med andra ord.

Ja, även Nvidias kort används mycket till mining, och orsaken till att det inte märks lika mycket där, är nog att Nvida levererar fler kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skitsnyggt.

Stort eloge att det inte är RGB.

Citat:

Slutligen utrustas modellerna med justerbar RGB-belysning och en LED-belyst täckplåt. Strömförsörjning sker i 14 faser, och sett till bildutgångar finns två stycken HDMI 2.0b samt två Displayport 1.4 att tillgå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då har du inte riktigt läst klart mitt inlägg. Har du 1.25V så har du under inga omständigheter ett Pascal-kort, som var det jag reffererade till. Det är klart att det finns andra kort där extra matning faktiskt är nödvändigt. Men absolut inte en chans att 3x8-pin gör nytta på ett Pascal-kort.

Edit: För att förtydliga, det jag svarade på var ju dethär: "Finns GTX 1080 Ti kort med trippla 8-pin också. Betyder endast att dom avlastar PCI-E kontakten mer."

Har ett AMD HD 6950 2 GB av Asus med DCII kylare (3-slot)

Har du fler kort är trippla 8-pin en bra ide!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Är man lite smart som köpare så förstår man att denna prissättning inte alls behöver va felaktig, då G-Sync skärmar kostar ca 2k mer än freesync skärmar. Så totalkostnaden för den som ska ha skärm och grafikkort blir densamma som för en nvidia/g-sync setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Kostar som ett 1080ti och då behöver du inte en Freesync/g-sync skärm.
Kanske den dummaste ursäkten jag har hört på länge, Lol.
Sen har folk en skärm över ett antal generationer så påslaget är minimalt I verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har ett AMD HD 6950 2 GB av Asus med DCII kylare (3-slot)

Har du fler kort är trippla 8-pin en bra ide!

Absolut, om det är törstiga kort. Men 10-serien är det inte. Inte ens 1080 TI. Det är totalt P12 overkill nonsens att ha 3x-8Pin på de korten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Finns en förklaring, mining, varför skulle annars korten vara slutsålda?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v3058

För att AMD inte har producerat alls många kort kanske? Det är anledningen till priserna och tillgången, inte mining. Det har AMD tillochmed sagt själva.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Absolut, om det är törstiga kort. Men 10-serien är det inte. Inte ens 1080 TI. Det är totalt P12 overkill nonsens att ha 3x-8Pin på de korten.

Kortet drar runt 350 watt med max OC, då är 2x8 pins på gränsen, plus att det kostar bara runt 100 kr att fläska på med en extra 8-pins. Kontakten är ju runt 10kr, det som kostar är PCB utrymmet. Att slösa på strömsidan är inte bra på ett highend kort!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

De presterar mellan GTX 1070 och 1080, men är dyrare och strömtörstigare. Finns inte en chans att någon köper dessa.

Pinsamt av AMD att inte kunna klå nVidia's 1,5 år gamla serie. Ännu pinsammare att inte kunna inse sig slagen på alla punkter, utan envisas med att det är top-notch och t.o.m ta ut högre pris än nVidia's motsvarighet.

Skärpning nu AMD!

Permalänk
Medlem

Dessa kort kan knappast säga vara prisvärda då man kan få kort med bättre prestanda till lägre pris.
Konstigt att AMD inte tar fram rena mining-kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

De presterar mellan GTX 1070 och 1080, men är dyrare och strömtörstigare. Finns inte en chans att någon köper dessa.

Pinsamt av AMD att inte kunna klå nVidia's 1,5 år gamla serie. Ännu pinsammare att inte kunna inse sig slagen på alla punkter, utan envisas med att det är top-notch och t.o.m ta ut högre pris än nVidia's motsvarighet.

Skärpning nu AMD!

enligt senaste Drivrutiner presterar Ryzen 64 mellan 1080 och 1080 Ti. Sänker du spänningen lite och höjjer frekvensen kan du nästan halvera förbrukningen (AMD sätter för hög spänning från fabrik)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kortet drar runt 350 watt med max OC, då är 2x8 pins på gränsen, plus att det kostar bara runt 100 kr att fläska på med en extra 8-pins. Kontakten är ju runt 10kr, det som kostar är PCB utrymmet. Att slösa på strömsidan är inte bra på ett highend kort!

Fast det där är dumheter. 8-pin klarar 300W. Har du då 3st så kan kortet alltså dra 900W, vilket är overkill och P12 på ett 1080TI. Mer än två behöver man absolut aldrig någonsin på ett Pascal-kort.

Se från 1:00 in i videon nedan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.