Sapphire avtäcker Nitro RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flamso:

För att AMD inte har producerat alls många kort kanske? Det är anledningen till priserna och tillgången, inte mining. Det har AMD tillochmed sagt själva.

Visste jag inte att de sagt, kan du ge oss en länk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast det där är dumheter. 8-pin klarar 300W. Har du då 3st så kan kortet alltså dra 900W, vilket är overkill och P12 på ett 1080TI. Mer än två behöver man absolut aldrig någonsin på ett Pascal-kort.

Se från 1:00 in i videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=cMorj-14ddo

8-pin klarar 150 watt...6-pin klarar 75 watt...att kontakten klarar 300 watt betyder inget då du kommer att överstiga vad PCI-e kontakten klarar av! Den klarar bara av 75 watt, vid 300 watt/8-pin skulle du pusha 150 watt genom PCI-e...vilket skulle smälta kontakten!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

8-pin klarar 150 watt...6-pin klarar 75 watt...att kontakten klarar 300 watt betyder inget då du kommer att överstiga vad PCI-e kontakten klarar av! Den klarar bara av 75 watt, vid 300 watt/8-pin skulle du pusha 150 watt genom PCI-e...vilket skulle smälta kontakten!

För det första: Antalet extra strömkontakter har ingenting att göra med hur mycket grafikkortet drar igenom PCIe-slotten. Minns du när RX480 drog lite för mycket genom PCIe-slotten vid lansering och AMD fixade detta med en drivrutinsuppgradering? Kortets strömförsörjning sköter lastbalansering och det styrs av intelligent mjukvara.

För det andra: 8-pin PCIe må vara specificerade till 150W, men det inkluderar en rejäl säkerhetsmarginal. Varför skulle det vara så fruktansvärt hemskt att överbelasta dessa några procent? Folk verkar ju inte vara rädda för att köra sina GPU/CPU/RAM i klockfrekvenser och spänningsnivåer som är utanför specifikation, aka. överklocka, så varför denna paranoida rädsla för att köra övriga komponenter utanför specifikation?

För det tredje: Ett grafikkorts effektbegränsning styrs i första hand av GPU'n i sig och dess VRM, inte antalet strömkontakter. Man kan ha tre 8-pin och världens klenaste VRM och det kommer finnas fullt av amatörer som tror ett sådant kort kan dra 525W, medans VRM kanske bara orkar 350W. Tror du verkligen man kan överbelasta PCIe-kontakterna och kablarna som leder till dessa då? Nej...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

För det första: Antalet extra strömkontakter har ingenting att göra med hur mycket grafikkortet drar igenom PCIe-slotten. Minns du när RX480 drog lite för mycket genom PCIe-slotten vid lansering och AMD fixade detta med en drivrutinsuppgradering? Kortets strömförsörjning sköter lastbalansering och det styrs av intelligent mjukvara.

För det andra: 8-pin PCIe må vara specificerade till 150W, men det inkluderar en rejäl säkerhetsmarginal. Varför skulle det vara så fruktansvärt hemskt att överbelasta dessa några procent? Folk verkar ju inte vara rädda för att köra sina GPU/CPU/RAM i klockfrekvenser och spänningsnivåer som är utanför specifikation, aka. överklocka, så varför denna paranoida rädsla för att köra övriga komponenter utanför specifikation?

För det tredje: Ett grafikkorts effektbegränsning styrs i första hand av GPU'n i sig och dess VRM, inte antalet strömkontakter. Man kan ha tre 8-pin och världens klenaste VRM och det kommer finnas fullt av amatörer som tror ett sådant kort kan dra 525W, medans VRM kanske bara orkar 350W. Tror du verkligen man kan överbelasta PCIe-kontakterna och kablarna som leder till dessa då? Nej...

Nu har jag aldrig sett några kort med fejkade extra kontakter...dom har alltid backats upp av 12-14 fasers strömförsörjning.

AMDs mjukvarufix sänkte förbrukningen på kortet...ändrade inte vart kortet tog strömmen ifrån.

http://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-poseidon-gtx-108...

Varför snåla med en hundralapp för att inte köra 3x8-pin? Förstår inte varför man ska behöva köra över gränser när man inte behöver? Bättre att ha overkill än för lite!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

8-pin klarar 150 watt...6-pin klarar 75 watt...att kontakten klarar 300 watt betyder inget då du kommer att överstiga vad PCI-e kontakten klarar av! Den klarar bara av 75 watt, vid 300 watt/8-pin skulle du pusha 150 watt genom PCI-e...vilket skulle smälta kontakten!

Det är inte så det fungerar, överhuvudtaget. Korttillverkarna kan helt skippa strömuttag från PCI-E-slotten om de vill, det handlar om hur de väljer att koppla VRM. Att kontakten är specad till 75 för 6-pin och 150 för 8-pin har inget att göra med hur mycket de faktiskt klarar av.

Viste du ens om att de extra 2 kontakterna i en 8-pin inte har med strömmatning att göra? Det är bara extra jordning för att få stabilare matning. Så absolut aldrig i helvete att du skulle "smälta" en 8-pin om du drar 300W genom den. Glöm det. Möjligen om du kör med "white label"- agg från Kina som är så billiga det bara går och verkligen "slickar linan" vad gäller ATX-spec, men inte annars. Inte en chans.

Ett kul experiment du kan göra om du inte tror mig är att pensla med collaboratory liquid ultra eller liknande på den shunt som har hand om strömmen från PCI-E-uttaget. Du kan ha hur många 8-pinskontakter du vill och du kommer ändå gå över de 75W som är specat,

Du verkar ju tro att det råder ett 1:1-förhållande mellan strömmuttaget från de externa kontakterna och den interna PCI-E-kontakten.

Alltså om en 8-pin drar 150W så måste den interna kontakten samtidigt dra 75W, men så är det absolut inte. Det är inte så det fungerar.

vid 300 watt/8-pin skulle du pusha 150 watt genom PCI-e...nej Det råder inte ett 1:1-förhållande mellan extern och intern strömmatning, det har att göra med hur korten är byggda.

vilket skulle smälta kontakten! nej Mjo... Om det är ett white-label agg, men köper du ett sådant så har du ju redan accepterat att din dator kommer säga adjö så småningom.

Bra nätaggregat har kablar som har mycket hög marginal för matningen. Så kablarna smätler inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är inte så det fungerar, överhuvudtaget. Korttillverkarna kan helt skippa strömuttag från PCI-E-slotten om de vill, det handlar om hur de väljer att koppla VRM. Att kontakten är specad till 75 för 6-pin och 150 för 8-pin har inget att göra med hur mycket de faktiskt klarar av.

Viste du ens om att de extra 2 kontakterna i en 8-pin inte har med strömmatning att göra? Det är bara extra jordning för att få stabilare matning. Så absolut aldrig i helvete att du skulle "smälta" en 8-pin om du drar 300W genom den. Glöm det. Möjligen om du kör med "white label"- agg från Kina som är så billiga det bara går och verkligen "slickar linan" vad gäller ATX-spec, men inte annars. Inte en chans.

Ett kul experiment du kan göra om du inte tror mig är att pensla med collaboratory liquid ultra eller liknande på den shunt som har hand om strömmen från PCI-E-uttaget. Du kan ha hur många 8-pinskontakter du vill och du kommer ändå gå över de 75W som är specat,

Du verkar ju tro att det råder ett 1:1-förhållande mellan strömmuttaget från de externa kontakterna och den interna PCI-E-kontakten.

Alltså om en 8-pin drar 150W så måste den interna kontakten samtidigt dra 75W, men så är det absolut inte. Det är inte så det fungerar.

vid 300 watt/8-pin skulle du pusha 150 watt genom PCI-e...nej Det råder inte ett 1:1-förhållande mellan extern och intern strömmatning, det har att göra med hur korten är byggda.

vilket skulle smälta kontakten! nej Mjo... Om det är ett white-label agg, men köper du ett sådant så har du ju redan accepterat att din dator kommer säga adjö så småningom.

Bra nätaggregat har kablar som har mycket hög marginal för matningen. Så kablarna smätler inte

Nej, det är inte 1/1 fördelning av strömmen, utan jämt fördelad, när 8-pins kontakterna når 150 watt når PCI-E kontakten 75 Watt. Så har du trippla 8-pins kan du pusha 225 watt genom 8-pinnarna och endast 37,5 watt genom PCI-e. Vilket minskar på belastningen av moderkortet. Säg du kör en överklockad I7 7980 X med 1,2 volt som drar 700 watt, då är ren moderkortskontakterna överbelastade med 100%, har du då 2 st kort som vill ha 150 watt extra genom PCI-E så kan det fort hända att ledningarna blir lite på varmare sidan.

Det skulle vara en annan femma om det handlade om ett GTX 1060...men nu är det ett Vega 64!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Säg du kör en överklockad I7 7980 X med 1,2 volt som drar 700 watt, då är ren moderkortskontakterna överbelastade med 100%, har du då 2 st kort som vill ha 150 watt extra genom PCI-E så kan det fort hända att ledningarna blir lite på varmare sidan.

Fail. CPU'n har sin egen strömförsörjning, med egna kablar och kontakter från nätaggregatet, helt separat från PCIe-slottarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Fail. CPU'n har sin egen strömförsörjning, med egna kablar och kontakter från nätaggregatet, helt separat från PCIe-slottarna.

om är fallet kommer 24-pins kontakten säkerligen gå varm då den endast levererar 75 watt 12-volt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Som alltid så ser Nitro-kylaren läcker ut. Fick pilla lite på ett RX 570 Nitro en gång och vill konstatera att looken håller i verkligheten också. Sannolikt även kylförmågan!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

om är fallet kommer 24-pins kontakten säkerligen gå varm då den endast levererar 75 watt 12-volt

Den äldre 20-pins kontakten klarade 75W på 12V-pinnarna, eller rättare sagt, den var specificerad till att klara minst 75W.

24-pins kontakten infördes i ATX2.0 just därför att man ville öka antalet 12V-pinnar så de kunde användas för PCIe. Dessa klarar dubbla effekten jämfört med tidigare 20-pins kontakten.

Så ja, 24-pins kontakten förser PCIe-slottarna med ström.

Processorn fick en egen kontakt någon gång på Pentium 4-tiden. Detta är en 4-pins kontakt som är dedikerad till processorn. Den klarar teoretiskt 192W. Säker på att många med hårt överklockade vattenkylda processorer överbelastar denna utan att de tänker på det, men det snackas det aldrig om eftersom det i praktiken sällan ställer till problem. Finns dock moderkort som har två av dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Den äldre 20-pins kontakten klarade 75W på 12V-pinnarna, eller rättare sagt, den var specificerad till att klara minst 75W.

24-pins kontakten infördes i ATX2.0 just därför att man ville öka antalet 12V-pinnar så de kunde användas för PCIe. Dessa klarar dubbla effekten jämfört med tidigare 20-pins kontakten.

Så ja, 24-pins kontakten förser PCIe-slottarna med ström.

Processorn fick en egen kontakt någon gång på Pentium 4-tiden. Detta är en 4-pins kontakt som är dedikerad till processorn. Den klarar teoretiskt 192W. Säker på att många med hårt överklockade vattenkylda processorer överbelastar denna utan att de tänker på det, men det snackas det aldrig om eftersom det i praktiken sällan ställer till problem. Finns dock moderkort som har två av dessa, men det är ganska ovanligt.

Tycker bara att det är dumt att snåla, kontakterna och VRM är ju inte speciellt dyra. Stabil strömförsörjning ger stabilare överklockning. Speciellt vid högre ström krav! Min rigg får ofta BSOD p.g.a dålig strömförsörjning p.g.a dåliga VRMs till CPU...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, det är inte 1/1 fördelning av strömmen, utan jämt fördelad, när 8-pins kontakterna når 150 watt når PCI-E kontakten 75 Watt. Så har du trippla 8-pins kan du pusha 225 watt genom 8-pinnarna och endast 37,5 watt genom PCI-e. Vilket minskar på belastningen av moderkortet. Säg du kör en överklockad I7 7980 X med 1,2 volt som drar 700 watt, då är ren moderkortskontakterna överbelastade med 100%, har du då 2 st kort som vill ha 150 watt extra genom PCI-E så kan det fort hända att ledningarna blir lite på varmare sidan.

Det skulle vara en annan femma om det handlade om ett GTX 1060...men nu är det ett Vega 64!

Det jag menade var ett procentuellt 1:1-förhållande. Alltså om en 8 pin drar 150W så menar du att PCI-E-interna strömmatningen drar 75W, vilket är helt galet fel. Det är absolut inte så det fungerar.

Korttillverkarna kan nämligen styra vilka linor som belastas hur mycket.

DVS, det du säger, att om 8-pins drar 150W så kommer automagiskt interna att dra 75W är helt enkelt helt galet fel.

Notera t. ex här: https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108...

Att för ett ÖVERKLOCKAT 1080TI, så drar HELA SYSTEMET 465W vid peak.. Så även om det var som du sa (att en 8-pin inte kan gå över 150W och att när den är fullt belastad så drar interna 75W), så ser du ju att det finns goda marginaler här. Ytterligare 150W till GPU är helt sanslöst Overkill och helt onödigt.

Om vi dessutom slänger in sanningen, som alltså är att TVÅ 8-pins kan leverera 600W utan att PCI-E interna belastas alls, så ser du att meningen med 3 stycken är ännu mer tramsig. Det finns ingen anledning överhuvudtaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Visste jag inte att de sagt, kan du ge oss en länk?

Har kommit upp på Sweclockers rätt nyligen! https://www.sweclockers.com/nyhet/24861-amd-kryptovalutor-har...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hade inget Kaffe ops... xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att kontakten är specad till 75 för 6-pin och 150 för 8-pin har inget att göra med hur mycket de faktiskt klarar av.

Så absolut aldrig i helvete att du skulle "smälta" en 8-pin om du drar 300W genom den. Glöm det. Möjligen om du kör med "white label"- agg från Kina som är så billiga det bara går och verkligen "slickar linan" vad gäller ATX-spec, men inte annars. Inte en chans.

Att något kan fungera rent praktiskt och att något är certifierat är inte samma sak.
De flesta tillverkarna är nog inte så sugna på att skicka ut kort som är på gränsen till vad strömmatningen kan klara rent fysiskt där korten kanske kan bli brandfara och få skit för att de snålar in och massa badwill. Åtminstone inte större välkända märken.
Bättre att sätta dit en extra kontakt med tillhörande strömmatning och vara på säkra sidan. Även om det kanske är overkill rent fysiskt.

Jag vet inte varför du verkar bli så upprörd över det?
Det är väl ingen som tvingar dig att köpa korten om du inte vill ?
Eller om du köper ett ändå och det fungerar utan att koppla in alla 8 pins kontakter så kan du väl låta bli att koppla in den sista om du blir lyckligare av det?

Är man i första hand ute efter ett strömsnålt kort så kanske inte Vega 64 och GTX 1080Ti och dessutom överklockning på de är bästa alternativet.

Jag hade gärna tagit ett kort med Vega 64 / GTX 1080 prestanda men med GTX 1050 strömförbrukning och pris.
Men jag är lite realistisk också och inser att det inte är möjligt med 2017 teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att något kan fungera rent praktiskt och att något är certifierat är inte samma sak.
De flesta tillverkarna är nog inte så sugna på att skicka ut kort som är på gränsen till vad strömmatningen kan klara rent fysiskt där korten kanske kan bli brandfara och få skit för att de snålar in och massa badwill. Åtminstone inte större välkända märken.
Bättre att sätta dit en extra kontakt med tillhörande strömmatning och vara på säkra sidan. Även om det kanske är overkill rent fysiskt.

Jag vet inte varför du verkar bli så upprörd över det?
Det är väl ingen som tvingar dig att köpa korten om du inte vill ?
Eller om du köper ett ändå och det fungerar utan att koppla in alla 8 pins kontakter så kan du väl låta bli att koppla in den sista om du blir lyckligare av det?

Är man i första hand ute efter ett strömsnålt kort så kanske inte Vega 64 och GTX 1080Ti och dessutom överklockning på de är bästa alternativet.

Jag hade gärna tagit ett kort med Vega 64 / GTX 1080 prestanda men med GTX 1050 strömförbrukning och pris.
Men jag är lite realistisk också och inser att det inte är möjligt med 2017 teknologi.

Vega säger jag inget om. Men ett överklockat 1080TI drar inte 300W en gång, så 2 st 8-pin räcker. En tredje blir alltid overkill. Det finns ingen mening.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Speciellt tramsigt blir det ju när ALLA Pascalkort toppar någonstans runt 2050Mhz boost... 8+8-Pin är till och med det lite overkill.. Det är inga törstiga kort. Nvidia har cappat volten vid 1.093V om jag minns rätt... Så 3X8-Pin? P12 så det skriker om det.

http://www.pcgamer.com/geforce-gtx-1080-ti-gets-overclocked-t...

Alla? Mitt 1080TI gjorde då minsann 2100 Mhz på luft.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

http://www.pcgamer.com/geforce-gtx-1080-ti-gets-overclocked-t...

Alla? Mitt 1080TI gjorde då minsann 2100 Mhz på luft.

Ligger det kvar där efter en längre tids körning? GPU Boost 3.0 brukar starta rätt högt för att sedan stabilisera sig lägre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jäklar, den där var snygg!