Minimum storlek för SSD till pensionärs-laptop?

Permalänk
Medlem

Minimum storlek för SSD till pensionärs-laptop?

Har tänkt ge bort min gamla laptop till farmor men skulle vilja byta den gamla mekaniska disken mot en (ev begagnad) ssd. Min första tanke var en ~120 gb disk men har börjat fundera på om 64gb skulle vara tillräckligt?

Det är windows 10 som ska köras och jag tror inte hon kommer ha massa tunga grejer sparade, lite foton typ.

Permalänk
Hedersmedlem

128GB tycker jag är minimum I just ditt fall men jag tycker inte de är värda att köpa när 250GB kostar 100-200kr extra.

64GB tror jag inte jag hade litat på om det är Windows du ska köra.

Foton kan ju dessutom ta mer plats än du tror beroende på hur stora de är och hur de är komprimerade.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minimum 120gig.. finns ingen som helst anledning att köra med 64gb ssd.
I dagsläget är väl 250gb mer prisvärt dock

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

60gb går, körde det själv i en laptop när windows 7 var nytt och SSD fortfarande var rätt dyra, men det är inte att rekommendera till någon som inte har 100% koll på vad som installeras och vad som läggs på disken. Det kräver i princip en extern lagringsdisk i längden.

Men som övriga säger så är väl 180-250 det mer prisvärda i dagsläget...

Permalänk
Medlem

Exempelvis min Surface har 64GB - det innebär i praktiken för mig att mindre än 10% av SSDn är tom, när Windows är nyinstallerat och inga större program är installerade.

Jag rekommenderar Starkt en 120GB eller till och med en 240GB SSD. Som tidigare nämnts så är det inte många hundra mellan en 120 och en 240. Exempelvis:

WD Green PC SSD 2.5" SATA III 120GB för ca 600:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3945475

samt

WD Green PC SSD 2.5" SATA III 240GB för ca 900:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3945478

Det blir problem med att installera Windowsuppdateringar för mig, samt att många program inte helt enkelt går att installera. Om du vill slippa hjälpa till onödigt mycket så ta lite störra om det är möjligt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd

Ja, teoretiskt sett skulle nog tex 80 fungera, men man kanske vill ha saker som anivirusprogram, mm på den utöver windows.

Kanske leta en begagnad SSD här?

Edit, jag körde windows 7 på en gammal 80 gigare tills för något år sedan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tänk på att vissa Windowsuppdateringar kan vara rätt stora med. Det är surt om det inte går att uppdatera systemet för att uppdateringen inte får plats på disken efter ett tag när ägaren fyllt på med foton etc. 250 gig skulle jag föreslå.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Ok, det var lite det jag misstänkte. Anledningen till att jag undrade är att en kompis eventuellt hade en 64gb liggandes som jag kunde få för ett par öl

Men då blir det till att leta lite efter en begagnad 120gb eller 250gb istället. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Har en laptop på 128gig och tycker verkligen inte att man ska ha mindre än så iallafall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnsa:

Har tänkt ge bort min gamla laptop till farmor men skulle vilja byta den gamla mekaniska disken mot en (ev begagnad) ssd. Min första tanke var en ~120 gb disk men har börjat fundera på om 64gb skulle vara tillräckligt?

Det är windows 10 som ska köras och jag tror inte hon kommer ha massa tunga grejer sparade, lite foton typ.

Köp 120 GB. Finns inte många 64GB att få tag på, och dem som finns är inte mycket billigare än 120GB.

Permalänk
Medlem

Minst 120, gärna 240. Varje gång det kommer en uppdatering till Windows 10 skapar den en kopia av hela installationen i Windows.Old som kan ta 30 - 60 GB, så med 240 GB dröjer det längre innan du behöver agera gratis städpatrull.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Och min farmor klarar sig bra på en 60GB SSD...
Vet inte riktigt varför man skulle ha mer?
Windows 10 installation: 24GB
Diverse små mjukvaror: 800MB
600 OK bilder: 2.1GB

Totalt: ~27GB använt utrymme, plus lite eventuella TEMP saker som cache osv. Vi säker 30GB inkl. Random TEMP skit.

Vad mer är det ni tänker en farmor ska ha egentligen? Ingen aning om hur din farmor använder datorn men detta är vad min farmor klarar av att använda som absolut max. Att ens ha 600 bilder på maskinen har tagit henne en bra 10 år att samla ihop.

Hon skickar kanske 1-2 mail i veckan och sedan burkar hon spela alfapet på nätet, och det är allt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25...

Eller lägg lite extra och få en 250GB.
Betydligt snabbare än WDs SSDer, (eller alla andra övriga SSD med) för inte jättemycket mer pengar.
Dessutom har den fem års garanti jämfört med övriga som oftast har tre.

Utan tvekan den "bästa" SSDn för vanliga pengar med SATA anslutning.
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/WD-Green-240GB-vs-Samsun...

Prestandaskillnaden ser nästan orelaistisk ut där, men även jämfört med WD-blue SSD är prestandaskillnaden markant.
http://ssd.userbenchmark.com/Compare/WD-Blue-250GB-vs-Samsung...

(Ja, jag vet att inte Userbench är den bästa sidan, men vad gäller grafikkort och många test är den ändå någorlunda relevant och ger en fingervisning om prestandaskillnaden. )

https://www.anandtech.com/show/10741/the-western-digital-blue...

---
120GB räcker för Windows etc. Mindre bör du inte ha med Win10.
250GB är rekommenderat för "vanligt" folk som inte har stenkoll.

en 250GB är mer av en form av "investering" du kan flytta vidare med, eller ha som sekundärSSD i en stationär senare och ha nytta av på något vis.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

120 minst
250 rekommenderat

Räkna med att Chrome bygger upp cache och att äldre inte brukar vara så nogranna på att köra diskrensning eller ta bort äldre filer.

Jag hade nog aldrig gått på 120GB iaf så slipper man underhålla datorn åt dom

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har du redan nästan fått en 64gb finns ingen anledning att köpa en ny eller större.
Farmor kommer att klara sig alldeles utmärkt.
Att folk rekommenderar 250gb till Farmor är nästan komiskt, är det till hennes steambibliotek eller de tusentals bilder hon har på barnbarnen?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Och min farmor klarar sig bra på en 60GB SSD...
Vet inte riktigt varför man skulle ha mer?
Windows 10 installation: 24GB
Diverse små mjukvaror: 800MB
600 OK bilder: 2.1GB

Totalt: ~27GB använt utrymme, plus lite eventuella TEMP saker som cache osv. Vi säker 30GB inkl. Random TEMP skit.

Vad mer är det ni tänker en farmor ska ha egentligen? Ingen aning om hur din farmor använder datorn men detta är vad min farmor klarar av att använda som absolut max. Att ens ha 600 bilder på maskinen har tagit henne en bra 10 år att samla ihop.

Hon skickar kanske 1-2 mail i veckan och sedan burkar hon spela alfapet på nätet, och det är allt.

Kommer Farmor tömma Tempfilerna? - Nej
RAM swappas till HDD, uppdateringar kräver utrymme etc. Det blir helt enkelt mer krångel för TS om farmor får problem på för snål SSD.

Skrivet av kundun:

Har du redan nästan fått en 64gb finns ingen anledning att köpa en ny eller större.
Farmor kommer att klara sig alldeles utmärkt.
Att folk rekommenderar 250gb till Farmor är nästan komiskt, är det till hennes steambibliotek eller de tusentals bilder hon har på barnbarnen?

Som jag skrev ovan. Om det är möjligt så funkar en SSD på 64 GB utmärkt om det finns en HDD till i systemet på under 1 TB som tar allt skräp som samlas. Om filer per default sparas där.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Windows 10 på jobbdatorn tar 53 gig. Sen ligger det en Windows.old från senaste patchen. 27 gig tar den. Denna dator har i princip bara Office, Firefox, Visma och Photoshop inlagt.

Skulle den haft en 64-gigs disk hade alltså senaste uppdateringen inte gått att installera. Eller ja .. Hade blivit trångt med bara Office.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Kommer Farmor tömma Tempfilerna? - Nej
RAM swappas till HDD, uppdateringar kräver utrymme etc. Det blir helt enkelt mer krångel för TS om farmor får problem på för snål SSD.

Som jag skrev ovan. Om det är möjligt så funkar en SSD på 64 GB utmärkt om det finns en HDD till i systemet på under 1 TB som tar allt skräp som samlas. Om filer per default sparas där.

Du är medveten om att temp filer kommer tömmas av sig själv va?.....
Webläsare sköter sin egen cache, TEMP töms vid varje om start av datorn.
De är TEMPORARY filer av en anledning, dvs. "Ej permanent".

Varför kommer RAM swapas till HDD får jag be och fråga?

Nu tycker jag folk kommer på massa hitte på saker lite väl mycket i den här tråden faktiskt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Du är medveten om att temp filer kommer tömmas av sig själv va?.....
Webläsare sköter sin egen cache, TEMP töms vid varje om start av datorn.
De är TEMPORARY filer av en anledning, dvs. "Ej permanent".

Varför kommer RAM swapas till HDD får jag be och fråga?

Nu tycker jag folk kommer på massa hitte på saker lite väl mycket i den här tråden faktiskt.

RAM swappas till HDD t.ex. vid viloläge eller när det inte finns tillräckligt för t.ex. ett program. Även vid många Windows updates etc.

Min poäng är att TS bör överväga mer än 64GB för att slipa suportera farmors potentiella problem i framtiden.

Har @Elghinnarisa en Windows 10 maskin som har en disk på endast 64GB? Jag har två plus morsans och samtliga har en extra minneskort för att spara saker på istället för på SSDn för att spara på utrymme. Det blir problem annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det är du som skall supporta farmors dator kanske det är väl spenderade pengar att köpa nytt och lite mer än vad som behövs.

Jag har kört Windows 10 på 60 GB med officepaket och lite annat, men det kräver att man har lite koll på diskutrymmet. Rekommendationen för SSD är att ha 20% utrymme fritt, annars sänks prestandan märkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

RAM swappas till HDD t.ex. vid viloläge eller när det inte finns tillräckligt för t.ex. ett program. Även vid många Windows updates etc.

Min poäng är att TS bör överväga mer än 64GB för att slipa suportera farmors potentiella problem i framtiden.

Har @Elghinnarisa en Windows 10 maskin som har en disk på endast 64GB? Jag har två plus morsans och samtliga har en extra minneskort för att spara saker på istället för på SSDn för att spara på utrymme. Det blir problem annars.

Använd inte viloläge då? Eller gör det, spelar som ingen större roll i detta fall. Tvivlar på att det är mer än 4-8GB oavsett.
Jag är väl medveten om hur swapen används, där av att jag tvivlar på att det är ett problem.

Klart han ska överväga mer än 64GB, men nu kunde han få tag i en 64GB mer eller mindre gratis och vi vet ej vad hans farmor är i behov av. Men min farmor klarar sig utmärkt på en gamla 60GB SSD.

Så nu måste man äga en maskin eller hårdvaran för att prata om det? Jaha, okej.
Ja nä då blir det lite svårt att prata om alla annat än burken i sign då.
Löjligt argument.

Ja, jag hade också haft problem på 64GB. Observera, JAG, som i, jag som person, mig.
Min farmor där emot? Inga problem.

Där av att jag förklarade att för min farmor som gör 2 saker. Skickar 1-2 mail i veckan, och spelar ibland alfapet, så är det mer än nog med SSD för hennes maskin. Och jag hade verkligen inte slösat några extra pengar på en 120 eller en gigantusarusk till 250!GB SSD till MIN farmor, då jag vet att hon inte behöver det och det hade varit 100% slösade pengar.

Men vi vet inte exakt vad TS farmor behöver, det gör enbart TS.
Jag tänkte bara att om TS farmors krav inte är mycket annat än det min egen farmor gör, så tror jag nog TS gott kan spara lite pengar och köra på den där 64GB disken han hade tillgång till med lite tur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen känns som när farfar vill spela MS Röj och folk börjar yla om 4k, 7.1 och att han minst måste ha ett 1070ti och då måste han ju såklart byta sin 270-plattform till 370. Minimum.

Byt och uppgradera när och om det blir ett problem, inte för att det kanske i framtiden kanske blir det, eventuellt. Risken att hon använder den mindre än du tror är större än att hon blir en poweruser, eller ens en moderateuser.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Inaktiv

Allt mindre än 240GB är som gjort för problem när windows är som den är och växer som det knakar. Det är inte ovanligt att det ligger 40-50GB enbart i C:\windows\installer

Nå med dagens hårddiskpriser kan man ta risken och köpa en 120GB ssd, lägger man in teamviewer så kan man på distans rensa hårddisken om det behövs.

Att använda en 64GB SSD, visst om man har gott med fritid. Skippar man office och allt vad det heter så sväller inte windowskalagen så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Använd inte viloläge då? Eller gör det, spelar som ingen större roll i detta fall. Tvivlar på att det är mer än 4-8GB oavsett.
Jag är väl medveten om hur swapen används, där av att jag tvivlar på att det är ett problem.

Klart han ska överväga mer än 64GB, men nu kunde han få tag i en 64GB mer eller mindre gratis och vi vet ej vad hans farmor är i behov av. Men min farmor klarar sig utmärkt på en gamla 60GB SSD.

Så nu måste man äga en maskin eller hårdvaran för att prata om det? Jaha, okej.
Ja nä då blir det lite svårt att prata om alla annat än burken i sign då.
Löjligt argument.

Ja, jag hade också haft problem på 64GB. Observera, JAG, som i, jag som person, mig.
Min farmor där emot? Inga problem.

Där av att jag förklarade att för min farmor som gör 2 saker. Skickar 1-2 mail i veckan, och spelar ibland alfapet, så är det mer än nog med SSD för hennes maskin. Och jag hade verkligen inte slösat några extra pengar på en 120 eller en gigantusarusk till 250!GB SSD till MIN farmor, då jag vet att hon inte behöver det och det hade varit 100% slösade pengar.

Men vi vet inte exakt vad TS farmor behöver, det gör enbart TS.
Jag tänkte bara att om TS farmors krav inte är mycket annat än det min egen farmor gör, så tror jag nog TS gott kan spara lite pengar och köra på den där 64GB disken han hade tillgång till med lite tur.

Vi håller med varandra om att han borde överväga att ha mer än 64GB.

Att man måste ha en maskin, eller ha den i sign för att prata om något relaterat till komponenterna är det löjligaste jag hört på ett tag. Det är inte det jag skriver eller menar - jag säger att jag har flera likvärdiga system och därmed har Erfarenhet av system med så små SSDer. Creators update var ett problem för alla tre maskiner. "Mammas" har inte ett program installerat, inte ens office och där räckte det inte till utan kom upp meddelanden om fallerade uppdateringar p.ga. dåligt med utrymme.

Som jag skrivit tidigare, "Min poäng är att TS bör överväga mer än 64GB för att slipa supportera farmors potentiella problem i framtiden". - jag står fast vid det. Vill du rekommendera din farmor att ha en 64Gb så go for it. Då är du också medveten om att det ökar risken för att behöva åka dit - "i syfte enbart" att stoppa in en större disk i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Vi håller med varandra om att han borde överväga att ha mer än 64GB.

Att man måste ha en maskin, eller ha den i sign för att prata om något relaterat till komponenterna är det löjligaste jag hört på ett tag. Det är inte det jag skriver eller menar - jag säger att jag har flera likvärdiga system och därmed har Erfarenhet av system med så små SSDer. Creators update var ett problem för alla tre maskiner. "Mammas" har inte ett program installerat, inte ens office och där räckte det inte till utan kom upp meddelanden om fallerade uppdateringar p.ga. dåligt med utrymme.

Som jag skrivit tidigare, "Min poäng är att TS bör överväga mer än 64GB för att slipa supportera farmors potentiella problem i framtiden". - jag står fast vid det. Vill du rekommendera din farmor att ha en 64Gb så go for it. Då är du också medveten om att det ökar risken för att behöva åka dit - "i syfte enbart" att stoppa in en större disk i framtiden.

Då skulle jag extremt gärna vilja se t.ex. WinDirStat print på din mammas maskin på vad det är som tar så extremt mycket utrymme.

Samt, min farmor, som jag skrivit. Har redan en 60GB ssd, det var jag som stoppade in den. 3 år sedan...

edit: det jag menar är så klart, ska han köpa en disk så ska det så klart vara 120GB, allt annat är oftast (om inget annat) dyrare per gigabyte när dom är så små.
Men eftersom TS eventuellt kunde få tag på en 64GB disk för ett par öl, som kostar alltså han vadå, 90kr eller mindre? Känns väl ändå det som ganska bra val tycker jag. Om det nu är så att TS tror att sin farmor klarar sig på så lite utrymme.
Det vet vi inte riktigt, vet enbart vad min farmor gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsa:

Minst 120GB, sätter du i en ca 64GB riskerar du kanske att få en massa support när farmor klagar på "problem" Pga tvärfull SSD

För övrigt måste du byta, det går kanske att lägga till en SSD med M:2 slott, det har funnits i laptops ett antal år. I ett sånt läge kan nog 64GB räcka för enbart systemet.

För övrigt känner jag en del lite äldre som är farmor och mormor, även äldre män, de klagar på sina telefoner som har 16-64Gb och man får hjälpa dom fixa det, förklara att man ibland måste backa upp alla tusentals bilder någon annanstans mm.
Även mitt x har dessa bekymmer, men hon skaffa nyligen ny telefon och tog i ordentligt nu med 328GB i telefonen så jag klarar mig kanske ett tag nu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Oj, det blev mer diskussion här än jag hade trott.

Farmor är långt ifrån en poweruser, haha, betala räkningar, surfa lite och maila någon enstaka gång är väl i princip vad hon gör idag med sin väldigt gamla dator. Tror inte heller att bilderna överstiger 1gb. Har tidigare försökt få in henne på att använda en surfplatta men hon har inte riktigt blivit vän med den. Dator har hon åtminstone använt under arbetslivet så hon känner sig bekvämare med den.

Inte säkert polaren hittar sin gamla ssd och då blir det garanterat en större. Ska dock kolla runt lite om jag kan få tag på en större ändå

Permalänk
Medlem

Karln ska surfa och betala räkningar. 64 och någon gig i onedrive blir perfekt för honom

Helst borde du lägga på ubuntu och chrome och sedan säga "här, försök ha sönder den"... Överlever alla fulsidor och skit som en pensionär möjligtvis kan klicka på (inklusive Microsoft support som ringer)