I vilken ordning bör man överklocka CPU/GPU/RAM?

Permalänk
Medlem

I vilken ordning bör man överklocka CPU/GPU/RAM?

Jag har köpt nytt bygge som jag tänkt överklocka. Tidigare har jag endast överklockat processorn men den här gången har jag tänkt ge mig på RAM-minnena och grafikkortet också. Min fråga är;

I vilken ordning bör man överklocka komponenterna för att få maximal stabilitet + presatanda? Spelar det ens någon roll?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill minnas att jag läst någonstans att man absolut inte ska överklocka RAM-minnena innan man hittat en stabil klock till processorn. Hur är det med grafikkortet? Jag har letat runt internet för fler svar men hittar inget.

Mina dator ser ut såhär, om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@RGedda:

Det finns folk här som säkerligen kan ge dig bättre råd än mig, men jag gjorde följande.

X.M.P för RAM, se till att de går i 3200MHz och att allt fungerar som det ska.

Börja sedan att öka frekvens/volt på CPU tills du känner att du är nöjd med prestanda och temps, samt att allt är stabilt.

GPU tar jag alltid sist, då det är väldigt bra att se till att det är endast grejandet med grafiken som gör att saker beter sig konstigt eller kraschar.

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på dina prioriteringar. För spel tjänar du troligen mest på att klocka grafikkortet men ska du ändå klocka processorn också tror i alla fall inte jag att det spelar någon roll i vilken ordning du gör det.

RAM: sätt på XMP när du är klar med CPU och GPU och känn dig nöjd där. Klocka inte manuellt om du inte är beredd på viss felsökning. RAM kan vara lite nyckfullt och svårt att diagnostisera i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är som tidigare skrivit beroende på vad du vill uppnå.
Men generell:

1. CPU
2. CPU cache
3. RAM (dutta i XMP så ska det väl lösa sig, men går alltid att trimma ganska mycket mer än XMP om man vill och har lust )
4. GPU

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@RGedda: Det som ger generellt mest prestanda är faktiskt överklockning av processorn. Jag brukar personligen alltid prioritera CPUn först. Och för mig är det också generellt roligast att överklocka denna komponent. Du märker näst intill rätt omgående vilka resultat du kan få. Och kör du med RealTemp så kan du sätta på och av Turbo multipliern i realtid under Settings. Detta tillåter dig att aktivt se vad för FPS du får i spel... eller hur snabbt exempelvis Handbrake är på att encoda. Det som händer i RealTemp är att du helt enkelt tvingar datorn att gå i sin bashastighet temporärt. Rent svårighetsmässigt skulle jag säga att processorn ligger på plats 2 i svårighetsgrad.

Därefter brukar jag överklocka grafikkortet. Här kan det dock vara svårare att se resultat då man generellt kan säga att skillnanden mellan din egna överklockning och fabriksöverklockning inte behöver vara så markant för att ge några extrema resultat... som med en CPU. Däremot kan man tänka lite annorlunda när man överklockar en GPU kontra CPU. Med en CPU vill man få den att gå så snabbt som möjligt. Med ett grafikkort vill man att den ska gå så snabbt så ofta som möjligt. Och det är här överklockning av grafikkortet kommer in. Utöver att generellt få den att gå något snabbare så kan man få den att använda så hög MHz som möjligt i så många spelscenarion som möjligt. Frågar du mig så är det här vinsten finns. På en svårighetsskala skulle jag platsa grafikkortet som nr 3. Det vill säga enklast att överklocka och minst risk för instabilitet också.

Och sist men inte minst så brukar jag överklocka RAM minnet. Med en Ryzen/Threadripper dator så kan du få intressanta resultat men i det stora generella om vi tittar på alla CPUn från både Intel och AMD rent historiskt så ger överklockning av system minnet minst resultat. Visst får du resultat men det är kanske inte något man märker av. Jag tycker man ska överklocka RAM minnet mest för en kul grej samt att man rent perceptuellt får en känsla av att man krämat ut det sista ur datorn. På en svårighetsskala så skulle jag personligen anse att RAM minnet är mest pilligast att överklocka. Det är för att du har både klockhastighet och timings (primary, secondary och tertiary) att leka runt med. Det är en massa parametrar att hantera.

Stabilitetsmässigt skulle jag faktiskt ranka dem i samma ordning. Är CPUn instabil så får du generellt en Bluescreen. Om grafikkortet krashar så får du generellt en drivrutinskrash eller i värsta fall artifakter innan datorn hänger sig. Med RAM däremot så kan du få väldigt intressanta bieffekter. Datorn kan bli väldigt seg, hacka eller så förlorar du en massa data när det hanteras i RAM. Så personligen trycker jag instabilt RAM kan vara det mest känsliga då den en hel del fel kan hända i bakgrunden samt att instabilitetssymptomer kan maska sig. Med CPUn och GPUn så är det ganska påtagligt när det händer.

Jag hoppas detta gav dig svar på frågan.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar. Jag kommer börja med att överklocka processorn och sen grafikkortet. Sist avslutar jag med att klocka minnet med XMP. Får se om jag har intresse för att trixa med minnena mer än så.

Permalänk
Medlem

@RGedda: Om du vill prova och leka runt med RAM så skulle jag rekommendera att du skippar XMP och överklockar manuellt. XMP kommer helt enkelt göra så att dina RAM går i den top specifikation de är specificerade för. Med manuel överklockning så kan du ta steget längre. Samt att du också har all kontroll om du nu även skulle välja att klocka manuellt men sätta dem på deras specifierade hastighet.

Det jag brukar göra när jag överklockar RAM minnet är att helt enkelt titta på vilka hastigheter och timings som finns hos samma minnesfamilj (exempelvis Corsair Dominator Platinum) men att man tar t.ex. sina 3000 MHz minnen och får de att gå i samma spec som de på kanske 3400 MHz. Då brukar man kunna få det att fungera utan några större problem.

Och ska jag vara ärlig så tror jag ibland att det kan vara samma minnen men att t.ex. 3000 MHz är helt enkelt nerklockade top minnen inom samma produktfamilj. Det behöver inte vara så men jag kan tänka mig att det är så i ett flertal fall. Iallafall när vi pratar om hastigheter som är väldigt nära inpå varandra på olika produkter inom samma produktfamilj.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99