Permalänk

Dator skrivbord ”tips”

Tja! Jag letar efter ett nytt data skrivbord
Budget 2000kr
Vad skulle ni kunna rekommendera vill ha så jag får plats med en extra skärm i framtiden.

Sitter på mitt ”matbord” just nu haha.

Permalänk

Karlby-kombinationer är ju mysiga! Ett stycke köksbänk + valfria ben.
https://www.google.se/search?q=karlby+desk&rlz=1C1GGRV_svSE75...

Permalänk
Medlem

dator*

Utöver det så har jag kör personligen 6 ben ifrån IKEA och en bänkskiva ifrån Bauhaus som jag verkligen gillar (https://www.bauhaus.se/bankskiva-acajou-a-b-2020x620x26mm-postformad.html). Det jag har kostar lite mer än din budget, men den bänkskivan jag har var ifrån början 3 meter.

Permalänk

Lite för stort faktiskt, Jag ska även ta en bild sen i eftermidda, där jag har datorn så ni ser bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma förslag som @gonace fast med träbockar (får höj + sänk)
typ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80150095/

Jag har kvar mitt gamla "Jerker" (äldre ikea-grej), mycket stabilt. Får plats med två 24" och en mid-atxlåda, två 27:or får plats utan problem. Finns begagnat för långt under din budget.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansson1:

Lite för stort faktiskt, Jag ska även ta en bild sen i eftermidda, där jag har datorn så ni ser bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Köp en mindre skiva då

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@Johansson1: Finns ju i flera storlekar, dessutom sågar de faktiskt till skivan i önskad storlek om den storleken du vill ha inte finns!

Permalänk
Medlem

Ett tipps. För att underlätta städning har jag datorn på en hylla.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp: Hur får man in bilder i forumet? Har inte kommit på hur man gör. Så tråkigt med bara en länk.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar detta skrivbord från Ikea, finns i flera färger och går att ställa in höjd.

Grå/Svart

Permalänk

Jag har byggt mitt egna skrivbord, likt @gonace, med ben från Ikea och skivor från K-rauta.

Köper man skivor i massivt trä kan man forma dom som man vill. Jag byggde ihop två stycken skivor och på så vis fick ett hörn-skrivbord med djup och längd nog för att passa den tilltänkta ytan perfekt. Just för att det inte fanns något "färdigt" som passade att köpa.

Ska däremot flytta snart och kommer förmodligen behöva/vilja bygga nytt, vilket har fått mig att överväga ett höj/sänkbart alternativ. Är Ikea's ben något att ha där? Uplift verkar ju sjysst annars, men har inte hittat någon svensk återförsäljare

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@Semireject: Ikeas är "ok". Dom är något rackliga (eller, tunna/smala) så sidkrafter gör att det kan röra sig lite på ett irriterande sätt. Min dotter har detta system och det fungerar när hon sitter och skriver/pluggar men om du kanske frenetiskt spelar och gör snabba musrörelser kanske det märks något.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@stigw:
I stället för "Snabbsvar" så trycker du på knappen "Skriv svar", då får du upp lite mer alternativ, bland annat "Länka bild" (knapp med två bergtoppar)

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Ikea ben och en skiva funkade fint.

Trodde det skulle vara rangligt men efter man tynger ner det med en skärm och dator så är det riktigt stabilt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@gonace: Fy så snyggt! Synd att sambon envisas med ett vitt skrivbord, går ju att måla men då mister man ju charmen..

Permalänk
Medlem

@stigw: Vart köpte du stöden om du inte har gjort dem själv? Hur mycket väger din dator på ett ungefär? Min dator blev ännu lite tyngre efter en noctua dual tower.

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan här
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59046553/#/S69123...

väldigt nöjd, kan välja längd på skivan själv och får bra förvaring på köpet

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Laktos:

@GonAce: Fy så snyggt! Synd att sambon envisas med ett vitt skrivbord, går ju att måla men då mister man ju charmen..

Haha ja det brukar bli att flickvännen bestämmer! 😂 hade själv velat ha ett sånt där riktigt fint gaming skrivbord de rödsvarta
http://cdon.se/hem-tradgard/arozzi-arena
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om man sätter ihop ett själv med skiva+ben kan man fixa så det är höj/sänkbart då också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Retardalert: Om man köper höj o sänkbara fötter så, t ex dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30255250/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

On topic:
För inspiration: Bilder på ditt (fysiska) skrivbord!-tråden.

@Johansson1 Jag köpte ett beg. höj- och sänkbart Kinnarpsbord på Blocket för runt 300:- Plockade bort den fula bordskivan av bok och köpte en s.k. arbetsskiva från K-rauta. Den höj- och sänkbara delen av skrivbordet mäter 92.3 x 150cm. Får lätt plats med en 27" samt två vertikala 23.6"-skärmar.

En gammal bild där man ser den höj- och sänkbara delen:

Skrivet av stigw:

Behöver hjälp: Hur får man in bilder i forumet? Har inte kommit på hur man gör. Så tråkigt med bara en länk.

Fixade bildlänken åt dig Här har du en "Hur laddar man upp bilder i forumet?"-miniguide:

Ladda upp bilden till valfri bilduppladdningstjänst exempelvis imgur.com, tinypic.com eller forumbilder.se

Infoga bild:
Använd "infoga bild"-funktionen eller [img]-taggar för att infoga en bild, dvs. [img]bildlänk inkl. filändelse[/img]

Bild med beskrivning:
Infoga bild med bildtext: [img src=bildlänk inkl. filändelse]bildtext här[/img]

Här hamnar bildtexten

Tänk på att man alltid ska ha med filändelsen i bildlänken (imgur.com/jgjfksdh.jpg). Välj "direct link" eller högerklick på bilden och välj sedan "kopiera bildadress".

Dold text
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hylla till datorn

@Laktos:
Fästet på bordsbenen är avgasklammor. De finns i många dimensioner och köps där det finns biltillbehör. Hyllvinklarna är vanliga och hittas där det finns byggnadsmaterial. Sedan får man borra och skruva lite för att fästa hyllvinklarna. Här är två exempel:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/...
https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/v%C3%A4ggskenor-och-kon...

Permalänk
Skrivet av stigw:

Ett tipps. För att underlätta städning har jag datorn på en hylla.
https://i.imgur.com/zsQBDyM.jpg

Smart, nu vet jag vad jag ska göra under julledigheten

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Återupplivar denna tråd då jag är på jakt efter ett skrivbord. Men tycker nedan ser väldigt snyggt ut! Men en fråga @Kent - hur blev kanterna när du sågade? Antar att de har en annan färg då ytskiktet är oljat? Vet du om man någonstans kan beställa en sådan på nätet och speca hur den ska sågas, och få hemleverans på en färdig skiva? Gärna med med fixade kanter

Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

On topic:
För inspiration: Bilder på ditt (fysiska) skrivbord!-tråden.

@Johansson1 Jag köpte ett beg. höj- och sänkbart Kinnarpsbord på Blocket för runt 300:- Plockade bort den fula bordskivan av bok och köpte en s.k. arbetsskiva från K-rauta. Den höj- och sänkbara delen av skrivbordet mäter 92.3 x 150cm. Får lätt plats med en 27" samt två vertikala 23.6"-skärmar.
http://i.imgur.com/6ZxRouB.jpg
En gammal bild där man ser den höj- och sänkbara delen:
http://i.imgur.com/tbUcnQv.jpg
Fixade bildlänken åt dig Här har du en "Hur laddar man upp bilder i forumet?"-miniguide:

Ladda upp bilden till valfri bilduppladdningstjänst exempelvis imgur.com, tinypic.com eller forumbilder.se

Infoga bild:
Använd "infoga bild"-funktionen eller [img]-taggar för att infoga en bild, dvs. [img]bildlänk inkl. filändelse[/img]

Bild med beskrivning:
Infoga bild med bildtext: [img src=bildlänk inkl. filändelse]bildtext här[/img]
http://i.imgur.com/xs6aWdxl.png

Tänk på att man alltid ska ha med filändelsen i bildlänken (imgur.com/jgjfksdh.jpg). Välj "direct link" eller högerklick på bilden och välj sedan "kopiera bildadress".

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag köpte en bänkskiva på Bauhaus som är 80cm bred och 200cm lång. Vanligtvis så är ett skrivbord och bänkskivor 60cm, men dessa extra 20 centimeter ger en ett perfekt avstånd till skärmen och man får mycket mer utrymme som är behagligt.
Bänkskivan i sig är ganska rå, den behövs slipas och målas. Jag slipade bänkskivan med sandpapper så den fick runda och "mjuka" kanter. Sedan tänkte jag att jag skulle ha en svart färg som gjorde att man fortfarande såg trät i skivan, men det blev att jag vara målade en gång och fick en ganska mörk träton istället, vilket gav en ganska häftig "vintage look".

Under bänkskivan har jag två stycken Ikea "hyllor" (vet inte vad ska kalla dom) som också fyller en bra funktion!
Allt gick på en kostnad på 1400kr

200 meter är perfekt längd om du vill ha 3st 27tum skärmar eller 3st 24tum skärmar, man vår även plats med högtalare på sidorna om man vill ha det.

Jag har på denna bild två st 24tum skärmar, idag har jag 3st 27tum fast på väggen

Det här är den enda bilden jag har, jag är inte hemma just nu så jag kan ta en bra bild.. But here it goes!

https://image.ibb.co/ibWbXd/Skrivbord.jpg

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

Snyggt! Blir lite rustik look

Jag håller med om att djupet är trevligt. Men optimala bredd för mig är 100cm då jag bara kör en skärm. Men är inte så lätta att hitta snygga, stabila skrivbord i den storleken för rimligt pris.

Skrivet av Waup:

Jag köpte en bänkskiva på Bauhaus som är 80cm bred och 200cm lång. Vanligtvis så är ett skrivbord och bänkskivor 60cm, men dessa extra 20 centimeter ger en ett perfekt avstånd till skärmen och man får mycket mer utrymme som är behagligt.
Bänkskivan i sig är ganska rå, den behövs slipas och målas. Jag slipade bänkskivan med sandpapper så den fick runda och "mjuka" kanter. Sedan tänkte jag att jag skulle ha en svart färg som gjorde att man fortfarande såg trät i skivan, men det blev att jag vara målade en gång och fick en ganska mörk träton istället, vilket gav en ganska häftig "vintage look".

Under bänkskivan har jag två stycken Ikea "hyllor" (vet inte vad ska kalla dom) som också fyller en bra funktion!
Allt gick på en kostnad på 1400kr

200 meter är perfekt längd om du vill ha 3st 27tum skärmar eller 3st 24tum skärmar, man vår även plats med högtalare på sidorna om man vill ha det.

Jag har på denna bild två st 24tum skärmar, idag har jag 3st 27tum fast på väggen

Det här är den enda bilden jag har, jag är inte hemma just nu så jag kan ta en bra bild.. But here it goes!

https://image.ibb.co/ibWbXd/Skrivbord.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

200 meter är perfekt längd om du vill ha 3st 27tum skärmar eller 3st 24tum skärmar, man vår även plats med högtalare på sidorna om man vill ha det.

Tycker det verkar lite i längsta laget...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Snyggt! Blir lite rustik look

Jag håller med om att djupet är trevligt. Men optimala bredd för mig är 100cm då jag bara kör en skärm. Men är inte så lätta att hitta snygga, stabila skrivbord i den storleken för rimligt pris.

Vill minnas att man kan beskära bänkskivor på bauhaus till 100cm

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fläsklägg:

Återupplivar denna tråd då jag är på jakt efter ett skrivbord. Men tycker nedan ser väldigt snyggt ut! Men en fråga @screamin-daemon - hur blev kanterna när du sågade? Antar att de har en annan färg då ytskiktet är oljat?

Tack! Jag sågade skivan med min sänksåg (fint och rent snitt), sedan slipade jag hela skivan med sandpapper och avslutade med 2 lager Osmo hårdvaxolja. Givetvis blir det inoljade ändträet inte lika slät och "blank" som resten av ytan.

Citat:

Vet du om man någonstans kan beställa en sådan på nätet och speca hur den ska sågas, och få hemleverans på en färdig skiva? Gärna med med fixade kanter

Nja, kanske Kvik, HTH, Marbodal eller liknande men en sådan lösning lär att kosta mer än det smakar. Du har inte möjlighet att fixa slip- och inoljningsarbetet själv? Busenkelt ju.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tack! Jag sågade skivan med min sänksåg (fint och rent snitt), sedan slipade jag hela skivan med sandpapper och avslutade med 2 lager Osmo hårdvaxolja. Givetvis blir det inoljade ändträet inte lika slät och "blank" som resten av ytan.

Nja, kanske Kvik, HTH, Marbodal eller liknande men en sådan lösning lär att kosta mer än det smakar. Du har inte möjlighet att fixa slip- och inoljningsarbetet själv? Busenkelt ju.

Är inte så händig så är nog bäst att köpa det