Apple stäms för sänkt prestanda hos äldre Iphone-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För att man har med sig mobilen jämnt, frågan kan liknade varför vill man göra bankärende på mobilen? Jag själv har ett 50tal användare för mina mobillösningar och de kör med helt olika saker, de har också helt olika prioriteringar.
Det finns otroligt mycket mindre mobillösningar idag, t.ex jordbruksredskap går att styra med mobilen/surfplattan.
https://www.vaderstad.com/se/sadd/rapid-samaskiner/rapid-300-...

Om man ej gör något av ovanför så är iPhones extremt snabba hade de bara valt att användaren hade fått välja så hade det varit frid och fröjd.

I länken visas iPhone 6s, jag vill minnas det har nämnts iPhone 7. Alltså detta gäller mobiler som många har idag.

Jojo, bankärenden gör jag också på min iPhone, köper/säljer aktier, spelar spel med mera. Men frågan var just CAD som är väldigt prestandakrävande. Nu var det säkert 10 år sen jag höll på med CAD, men känns väldigt omständigt att CADa på telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Många jag pratat med som inte är så kunniga tror det är för att sälja nya telefoner.

Så av den anledningen tycker jag de smutsar ner sitt varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devverz:

Tänk er, man köper en svindyr traktor för att dra tunga lass ute på åkern. Sedan sänker tillverkaren motorkraften i en serviceuppdatering för att minska på motorslitaget. Så nu har du en perfekt hållbar traktor som inte går att använda för ditt ursprungliga syfte.

Om apple inte har reserverat för eventuella prestandasänkningar i köpeavtalet skulle jag tro att det vankas miljardstämning. Om inte så borde det. Spelar ingen roll om man kör krävande 3-d CAD eller bara smsar lite med frugan. Stora ändringar i mjukvara/prestanda borde alltid kräva godkännande av kunden. Får hoppas domstolen tycker likadant, annars är det ett stort bakslag för konsumenträtten.

Vad är nästa steg? Att tidsbegränsa appar? Sänka nätverkshastighet för vissa hemsidor? Skönt att man har styrt undan Apple för länge sen..

Du verkar ha missat diskussionen i USA om nätneutralitet?

Permalänk
Medlem

@Chrisj: Nej, inte alls. Apple är ju giganter utanför USA också där man ser allvarligare på nätneutralitet och jag hoppas att det förblir så.

Visa signatur

Asus Prime Z370-A | Intel 8700k @ 4700mhz |16gb DDR4 3200mhz |Samsung 960 Evo | Asus Strix ROG 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Se.. 😀

Kolla på swedroid.se när det kommer upp en Apple-nyhet

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

I framtiden kanske Apple tänker till lite extra innan de bestämmer sig för att göra nästa Iphone 1mm tunnare och offra batterikapacitet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

De hade kunna hantera det på ett smidigare sätt, lagt ett reglage någonstans för performance/battery saving mode

Det finns sedan iOS 9

https://support.apple.com/sv-se/HT205234

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Lär ju hända...

Apple är som religion. Man kan inte kritisera apple inför deras användare. Det är som att påpeka brister i kristendomen för en präst.

hah mer som att påpeka för en muslim att mohammed var (*bort mod* låt oss kalla det "elak" istället). Roten till problemet med apple går djup och har inspirerat fram fler dåliga företag med låsta system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

hah mer som att påpeka för en muslim att mohammed var *(mod:)"elak"*. Roten till problemet med apple går djup och har inspirerat fram fler dåliga företag med låsta system.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ville jag inte göra det till en islam vs kristendom grej. Skulle formulerat mig annorlunda.

Tycker inte någon religion är bättre än någon annan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen som gnäller över Samsung?
Så fort det står ”Apple” så skriker alla högt.

http://www.mobil.se/nyheter/note-8-enheter-g-r-inte-att-start...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

Varför är det ingen som gnäller över Samsung?
Så fort det står ”Apple” så skriker alla högt.

http://www.mobil.se/nyheter/note-8-enheter-g-r-inte-att-start...

Skickades från m.sweclockers.com

Är du seriös med jämförelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falconary:

Är du seriös med jämförelsen?

Ja. Hahaha. Det är så kul att se folk försvara det oförsvarbara.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Varför är det ingen som gnäller över Samsung?
Så fort det står ”Apple” så skriker alla högt.

http://www.mobil.se/nyheter/note-8-enheter-g-r-inte-att-start...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det ofta folk gör, dock inte när nyheten gäller Apple.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Tesla (t ex) använder ju precis samma batterier. Undrar om de skall börja sänka prestandan i folks elbilar när batteriet har några år på nacken.. "Nu är max hastighet 90 km/h. För ditt eget bästa. Vill du åka fortare så köp en ny Tesla. God Jul!"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Varför är det ingen som gnäller över Samsung?
Så fort det står ”Apple” så skriker alla högt.

http://www.mobil.se/nyheter/note-8-enheter-g-r-inte-att-start...

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man vara extra petig så kanske man kan undra varför det inte skrivs, gapas och klagas på Nexus 6P telefonerna. Där väldigt många modeller hade dåliga batterier vilket orsakade dålig batteritid, blandade avstängningar lite hur som, och oftast döda telefoner i kallt väder.

Min telefon var en av dom. Stängde av sig själv vid 50% ibland. Eller kanske 20% nästa gång. Dog typ direkt i kalla områden.

Men vet du varför det inte skrivs om absolut överallt?
För dom byte ut alla enheter som hade defekta batterier. Fick min utbytt ganska nyligen. Skicka in, få nytt, problem löst. Folk får även Pixel XL som utbytestelefon istället om dom skulle vilja det. Vad gör apple då? Lagar dom det? Nope, får du ny enhet? Nope, får du en bättre enhet utan problem? Nope.

Hade apple istället hej hopp kommit ut och sagt att dom byter ut alla modeller vars batterier är defekta. Tror du vi hade haft en tråd som detta då? Nä? Precis, trodde inte det heller.

Samsung byter även dom ut enheterna som lider av detta problem som skrivs om såååå, problem löst.
Apple verkar mest bara jaga sin egen svans och ignorera omvärlden.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ska man vara extra petig så kanske man kan undra varför det inte skrivs, gapas och klagas på Nexus 6P telefonerna. Där väldigt många modeller hade dåliga batterier vilket orsakade dålig batteritid, blandade avstängningar lite hur som, och oftast döda telefoner i kallt väder.

Min telefon var en av dom. Stängde av sig själv vid 50% ibland. Eller kanske 20% nästa gång. Dog typ direkt i kalla områden.

Men vet du varför det inte skrivs om absolut överallt?
För dom byte ut alla enheter som hade defekta batterier. Fick min utbytt ganska nyligen. Skicka in, få nytt, problem löst. Folk får även Pixel XL som utbytestelefon istället om dom skulle vilja det. Vad gör apple då? Lagar dom det? Nope, får du ny enhet? Nope, får du en bättre enhet utan problem? Nope.

Hade apple istället hej hopp kommit ut och sagt att dom byter ut alla modeller vars batterier är defekta. Tror du vi hade haft en tråd som detta då? Nä? Precis, trodde inte det heller.

Samsung byter även dom ut enheterna som lider av detta problem som skrivs om såååå, problem löst.
Apple verkar mest bara jaga sin egen svans och ignorera omvärlden.

Fast batterierna är inte defekta i iPhone, utan utan gamla och dags för batteribyte när de börjar bete sig som det hela handlar om och det är inget som någon tillverkare byter ut enheter för, utan det är bara att lämna in för batteribyte så är problemet löst.
Om det är problem med själva enheten så byter Apple ut dem, har själv fått iPhones utbytt 2ggr då det varit problem med dem (båda gångerna med kända fel på iPhone 3GS).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av en IPhone 6 Plus och fick mig en riktig prestandasmäll med det nya IOS:et. Då jag varken vill eller känner för att byta telefon så hittade jag någon tråd någonstans om att byta batteriet då detta kringgår Apples drivrutin. Beställde nytt batteri och verktygskut för 250kr~ och kollad Ifixit:s guide om hur man bytte batteriet. Low and behold, ingreppet var snabbt enkelt och smärtfritt, prestandan är nu som innan och batteriet känns friskt igen dessutom. Sweet stuff.
Att Apple är douchebags är ju inget nytt (fult move ändå) och när ”fixet” var så här enkelt så känns det inte som om man kan ta saken i egna händer. Garantin är ju trots allt ändå slut.

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Fast batterierna är inte defekta i iPhone, utan utan gamla och dags för batteribyte när de börjar bete sig som det hela handlar om och det är inget som någon tillverkare byter ut enheter för, utan det är bara att lämna in för batteribyte så är problemet löst.
Om det är problem med själva enheten så byter Apple ut dem, har själv fått iPhones utbytt 2ggr då det varit problem med dem (båda gångerna med kända fel på iPhone 3GS).

Skickades från m.sweclockers.com

Om det hade hänt för enheter som var 3-4år gamla med minst runt 1200-1800 cyklar, sure.

Men vad jag har läst, så händer det här på enheter som är betydligt nyare än så.

Samt, det är fortfarande ingen lösning. Mjukvara löser inte ett dåligt batteri.
Man kan förlänga batteritiden genom att låsa hårdvaran vid en lägre hastighet, så klart. Men problemet var ju alltså med att enheter stänger av sig själv.

Intressant nog kan man ju kolla på t.ex. Iphone 6 serien. Släpptes 2015, 4 dagar innan Nexus 6p.

Men på Iphones är det inte defekta batterier, även fast Nexus 6p har exakt samma problem och där är det defekta batterier? Mycket konstigt det där. För jag kan säga att min Nexus 6p är aaaaalldeles för ny för att ha batteri problem fast den då är lika gammal som Iphone 6S Plus (som jag kollade på). Och tillverkaren håller med och jag fick mitt batteri utbytt.

Så vad är det som är gammalt med Iphone 6?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om apple inte skämdes för detta utan tyckte att det var en fin funktion så hade de såklart kommunicerat detta som en fantastiskt bra feature.

Men nu är ju sanningen den att de velat få folk att tro att deras telefoner är föråldrade och behöver bytas ut, när det i själva verket är Apple som gjort dåliga batterival.

Som jämförelse kan sägas att jag har en gammal Galaxy S2 hemma som reservlur. Vissy, batteriet tar ju slut fortare än när den var ny men inte fan stängs den av vid höga strömuttag inte.

Apple kunde enkelt fixat detta genom att ha bra batterier till sina telefoner. Det är världens skämt att en telefonjävel för 7 000Kr har ett dåligt batteri.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alla ni som har en iPhone 6s får batteriet bytt gratis. Jag bytte mitt batteri gratis igår på Telia kungsgatan genom att gå in på denna länk.

https://www.apple.com/se/support/iphone6s-unexpectedshutdown/

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Lär ju hända...

Apple är som religion. Man kan inte kritisera apple inför deras användare. Det är som att påpeka brister i kristendomen för en präst.

Går ganska enkelt att påpeka bristerna till en präst. Däremot har du rätt om Iphonefantaster. Eller fanboys generellt egentligen...

Skrivet av Kakann:

Tycker helt ärligt snarare att det är de som prompt måste kritisera Apple för allt som verkar helt oförstående till det mesta.

Ironi när du bevisar just det @serverfel påpekar.

Skrivet av MAARTEN:

De skulle istället för att per automatik dra ner prestandan i telefonen istället fråga användaren av telefonen med en popup där man själv får avgöra vad som är viktigt, högsta prestanda men med kortare batteritid eller lite lägre prestanda och längre batteritid.
Då man själv har gjort valet kan man ju inte komma och gnälla sen att batteriet inte håller så länge.

Detta kom med en tidigare androiduppdatering vill jag minnas. Grymt irriterande men ändå bättre än det Apple gjort ovan.. utan att ens nämna det för kunderna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niczo:

I framtiden kanske Apple tänker till lite extra innan de bestämmer sig för att göra nästa Iphone 1mm tunnare och offra batterikapacitet.

I framtiden har Apple tänkt till extra och nedgradera mer subtilt. Detta var lite för uppenbart.

Folk som slängt ut 10k+ på en Iphone så är den sämre efter ett år...

Denna verkar stämmer fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ironi när du bevisar just det @serverfel påpekar.

Det var som vanligt "en sån" som var först i tråden, måste ju kunna svara folk herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om det hade hänt för enheter som var 3-4år gamla med minst runt 1200-1800 cyklar, sure.

Men vad jag har läst, så händer det här på enheter som är betydligt nyare än så.

Samt, det är fortfarande ingen lösning. Mjukvara löser inte ett dåligt batteri.
Man kan förlänga batteritiden genom att låsa hårdvaran vid en lägre hastighet, så klart. Men problemet var ju alltså med att enheter stänger av sig själv.

Intressant nog kan man ju kolla på t.ex. Iphone 6 serien. Släpptes 2015, 4 dagar innan Nexus 6p.

Men på Iphones är det inte defekta batterier, även fast Nexus 6p har exakt samma problem och där är det defekta batterier? Mycket konstigt det där. För jag kan säga att min Nexus 6p är aaaaalldeles för ny för att ha batteri problem fast den då är lika gammal som Iphone 6S Plus (som jag kollade på). Och tillverkaren håller med och jag fick mitt batteri utbytt.

Så vad är det som är gammalt med Iphone 6?

Livslängden på ett litiumbatteri är 2-3 år och iPhone 6 är 3 år gammal, så vad är problemet?

”Normalt klarar batteriet ca 300-500 urladdningar och har en livslängd på ca 2-3 år oavsett användning.”

https://www.laddaute.se/om-litiumbatterier.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det inte samma sak. Jag menar att den klockar ner CPU:n för att förbättra batteritiden, så som de har gjort i smyg. Det borde ha varit ett aktivt val folk tog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det var som vanligt "en sån" som var först i tråden, måste ju kunna svara folk herregud.

Genom att kalla kritiker mot Apple för okunniga. Grattis till ett givande svar och högst ironiskt sådant.

Svara har du rätt att göra men det ger även folk rätt att kritisera eller påpeka ironi i dina kommentarer.

Kritik mot Apple här ovan är bara sunt. Det är ett användarfientligt beslut helt utan att informera kunderna om det. Att fanboys generellt är fanatiska är inget nytt och det är exakt det @serverfel menar.. och du väljer att gå i försvarsställning direkt och genom detta bevisar det personen ifråga ville få fram.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Genom att kalla kritiker mot Apple för okunniga. Grattis till ett givande svar och högst ironiskt sådant.

Svara har du rätt att göra men det ger även folk rätt att kritisera eller påpeka ironi i dina kommentarer.

No shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Dina svar är så givande att man häpnar.

Ha en bra dag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dina svar är så givande att man häpnar.

Ha en bra dag.

Tack det samma!

Permalänk
Medlem

Tycker också att det lärt skumt att de sänkte processorhastigheten istället för att minska skärmtiden och mobilradions ström.

De kunde väl lika gärna ha halverat mängden lagringsplats på äldre iphone (och Ipad) och kallat det strömbesparing.

Fast med minskad processorkraft så blir den minoritet som köper iphone (och då framförallt i september och oktober månad) mycket mer imponerade av nya iphonens processorkraft

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.