Permalänk
Medlem

I regel så går de porta vive kontroller rakt av mot oculus. Få spel använder mer än 4 knappar plus tryck på viven. Vivens touch pads får i regel försöka simulera analoga joysticks så gått de går så lustigt nog så tenderar spel optimerade för vive fungera bättre med touch.

steamvr är trevligt jag har ex stöd för oculus touch med pinball fx 2 (2D varianten) men den tidigare exklusiva pinball fx vr på oculus home har inget touch stöd...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

I regel så går de porta vive kontroller rakt av mot oculus. Få spel använder mer än 4 knappar plus tryck på viven. Vivens touch pads får i regel försöka simulera analoga joysticks så gått de går så lustigt nog så tenderar spel optimerade för vive fungera bättre med touch.

steamvr är trevligt jag har ex stöd för oculus touch med pinball fx 2 (2D varianten) men den tidigare exklusiva pinball fx vr på oculus home har inget touch stöd...

Tack för infon! Det får bli att testa sig fram och begära återbetalning i värsta fall men det verkar som att det ska fungera bra i de flesta spel.

Krävs det att man gör något särskilt för att få igång Vivespel via Steam eller startar man dem bara som vanligt? Jag har inte hunnit testa min Rift än men det verkar lite småmeckigt med flera plattformer för spel osv.

Finns det några som helst fördelar med att köpa spelen via Oculus store jämfört med Steam?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Läs på innan för varje spel om de har touch stöd. Väldigt lätt med google.

Du kommer igång lite snabbare med oculus home. Det startas när du tar på hjälmen sen är de bara tuta och köra. Starta steamvr tar några sekunder extra så ingen större deal men det är lite smidigare köpa spel och lira i oculus home. Tänk rejält vart du vill installera spelen för det är bökigt att installera i olika mappar. Kan inte köra flera librarys som i steam.

Jag köper spelen där de är billigast. Fördelen med steamvr är om du får för dig att köpa ett nytt headset så är du inte låst vid oculus.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte ironwolf häromdan å spelat det typ 15 timmar på 3 dagar. Fantastiskt bra spel om man gillar ubåtskrigsföring. Otroligt bra atmosfär och väldetaljerat. Själv är man ju som ett barn på julafton

Permalänk
Medlem

Några planer på rift stöd?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Köpte ironwolf häromdan å spelat det typ 15 timmar på 3 dagar. Fantastiskt bra spel om man gillar ubåtskrigsföring. Otroligt bra atmosfär och väldetaljerat. Själv är man ju som ett barn på julafton

Fungerar det väl i single player eller behövs/bör multiplayer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Några planer på rift stöd?

Kolla i steamstore om dom har riftstöd. Annars kan du bara använda REVIVE så kommer det ju funka galant.

Skrivet av sealjo:

Fungerar det väl i single player eller behövs/bör multiplayer?

Jag har kört både singel och multiplayer. I singleplayer har man ba kontroll över styrning på ubåten samt avfyra torpederna, periskop osv. Multiplayer finns det också maskinrum, hydrofon smat torpedrum vad jag förstått. För att svara på din fråga så funkar det utmärkt att lira det singleplayer Jäkligt kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Kolla i steamstore om dom har riftstöd. Annars kan du bara använda REVIVE så kommer det ju funka galant.

Kan man använda ReVive för att spela Vivespel på Rift? Jag trodde att det bara fungerade omvänt.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Kan man använda ReVive för att spela Vivespel på Rift? Jag trodde att det bara fungerade omvänt.

Rätt säker på att det funkar nativt i steamvr också i 90% av spelen

Permalänk
Medlem

Någon här som har problem med att det inte går att aktivera steam dashboarden längre? Boxen man tickar i för Steam dashboard vägrar va ibockad efter stängning av inställningar och omstart av steamvr. Så jag måste ha datorn för att starta upp annat än de 10 senaste applikationerna eller vad steam vr home alltid visar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kan omöjligt få steam att aktiveras längre. Trist var så smidigt när jag kunde ha oculus home på ena och steam vr på andra system knappen på touch. Varje gång jag avslutar ett lir nu så avslutar jag steamvr också och måste springa till datorn och starta upp igen. Bara jag som har det problemet (kör med rift)

Chaperone det går inte att ställa in direkt under inställningar för Steam VR utan du måste in under steam home?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan omöjligt få steam att aktiveras längre. Trist var så smidigt när jag kunde ha oculus home på ena och steam vr på andra system knappen på touch. Varje gång jag avslutar ett lir nu så avslutar jag steamvr också och måste springa till datorn och starta upp igen. Bara jag som har det problemet (kör med rift)

Chaperone det går inte att ställa in direkt under inställningar för Steam VR utan du måste in under steam home?

Nästa uppdatering ska implementera SteamVR i Oculus Home, förhoppningsvis släpps den snart.

Edit: ska tydligen finnas tillgänglig nu enligt Reddit. Någon som testat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nästa uppdatering ska implementera SteamVR i Oculus Home, förhoppningsvis släpps den snart.

Edit: ska tydligen finnas tillgänglig nu enligt Reddit. Någon som testat?

Efter många om och men hittade jag en annan inbockningsruta för steam. Det är inte den i steamvr som har betydelse

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det har nämnts förr, men GORN är ett väldigt roligt spel.

Jag spelade en timme idag och drunknade i svett efteråt (det är iofs väldigt varmt och fuktigt idag men ändå). Ett leende på läpparna hela tiden.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mario Kart i VR har varit en stor dröm för mig sedan jag skaffade Vive. Nu upptäckte jag att det redan finns:
https://www.youtube.com/watch?v=j9t3lXv8TUM

Får hoppas det kommer en konsumentversion också även om arkadversionen ser riktigt grym ut! Hög tid att vi får några VR-arkadhallar i Stockholm snart!!! B-)

Permalänk
Medlem

Kan testa blaze rush

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Hej,
Någon mer än jag som har problem med att vissa spel inte visas i headsetet?

The lab och Cat sorter visas bara på skärmen, men inte i Viven...
Sedan fungerar inte Nvidia fun house heller... kraschar...
Massor av andra spel fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Första posten sen september finns de så få aktiva viveägare numer?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Någon mer än jag som har problem med att vissa spel inte visas i headsetet?

The lab och Cat sorter visas bara på skärmen, men inte i Viven...
Sedan fungerar inte Nvidia fun house heller... kraschar...
Massor av andra spel fungerar utmärkt.

drivrutiner? ominstallera?

Permalänk

@mellander90: yepp! flera gånger om. Jag skall testa att köra via hdmi istället. Verkar som om vive inte gillar DP om man går på vad som sägs på andra forum. någon här som kör DP?

Permalänk
Medlem

Jag kör DP till min Vive.
Aldrig haft problem med att spel inte visas i headsetet.
Nvidia funhouse, är ganska ostabilt för mig dock, fungerar ibland.

Permalänk

Min vive gillar inte dp uttaget. Hdmi som gäller för mig iallafall

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

@mellander90: yepp! flera gånger om. Jag skall testa att köra via hdmi istället. Verkar som om vive inte gillar DP om man går på vad som sägs på andra forum. någon här som kör DP?

Jag körde DP från 980ti förut, men när jag nyligen uppgraderade till 1080ti blev jag tvungen att byta till HDMI. Jag vet inte om det är nVidia eller HTC man ska skylla på.

Permalänk
Medlem

htc i de närmaste inga grafikkort fungerar med deras dp av någon anledning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@grimpe: Nu har jag testat med hdmi och det fungerar inte bättre. Då tänker jag iallafall att jag avinstallerar allt som har med VR att göra! 😅😅😅😅

Permalänk
Medlem

@Cypress_86:

Jag kom att tänka på att jag hade problem med att få bild i Viven ett litet tag före min GPU-uppgradering. Det löste sig när jag avinstallerade HTC:s Vive-mjukvara. Om du har den installerad, prova att ta bort det skräpet och se om det hjälper. SteamVR är allt som behövs.

Permalänk

@grimpe: ahaaa!!! Bra och handfast tips! Kollar detta!

Permalänk

SDE

Jag har grejat lite med inställningar vad gäller grafik och kollat runt i menyer osv. Jag hittade en inställning som jag tycker effektivt reducerar SDE.
"Night mode" tror jag det heter och det sänker ljusstyrkan i Viven och då upplever jag inte alls det rutnätet som när belysningen är på.
Värt att testa om man som jag stör sig på SDE...

Permalänk

@grimpe: Funkade inte. Inget jag gör fungerar...