Permalänk
Medlem

Philips 55POS9002 eller Lg OLED55B7V

Så fattar mig kort och frågar er om råd om vilken mellan Lg OLED55B7V och Philips 55pos9002 som man ska välja?

Vad tycker ni om ambilight?

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till?
Om du ska spela på den, så tror jag LG:n har lägre input lag, samt att den klarar 120hz @ 1080p.

Ska du bara kolla på TV och film så är det en annan femma... Då kanske ambilight kan väga över?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Mellan dom två, LG pga den fina uppskalningen från SD-material och pga ett lägre pris
Om du kan tänka dig lägga lite till har du även Sony KD-55A1 med sin rörelsebildbehandling och som minst matchar LG:s bild då dom har samma panel.

Permalänk
Medlem

Brukar heta att sony har lite bättre gradering av gråskalor, philips bättre rörelsehantering och lg har potentiellt lägre input lag. Dock utanför spelläget så är philips bättre. Ifall man vill ha så bra bildkvalitet som möjligt. I de spel där jag verkligen bryr mig om input lag har jag inte tid beundra omgivningarna dock.

Dock så har ex lg fått en firmware som fixat en del säkerligen med rörelsehanteringen. Ambilight går ju leva utan du kan sätta eget bias ljus bakom men för min del är de värt lika användbart för film som till spel med bra presets och de ger mer än bara 10 % 6500k ljus bakom gör.

Lg har bättre pixelgaranti.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad ska du ha den till?
Om du ska spela på den, så tror jag LG:n har lägre input lag, samt att den klarar 120hz @ 1080p.

Ska du bara kolla på TV och film så är det en annan femma... Då kanske ambilight kan väga över?

Kommer att användas till spel och film.

Är osäker om ambilight om det funkar eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Beroende på användningsområde?
Av det lilla jag sett av ambilight så tycker jag det stör mer än hjälper, hade valt OLED alla dagar i veckan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Beroende på användningsområde?
Av det lilla jag sett av ambilight så tycker jag det stör mer än hjälper, hade valt OLED alla dagar i veckan.

9002 är en oled

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Ambilight, va riktig häftig, synd att tven slutade funka inte ens 5 timmar användning. Minns inte modellen men det va en 55a. Så det blev ett samsung ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Önskar min tyska var bättre. LGn verkar tappa ungefär lika mycket som philipsen när man kör den i spelläget.
om än vanskligt att jämföra second hand LGn har uppemot 100 ms input lag när man kör med interpolation om de nu är önskvärt har i ärlighetens namn inte ens testat det i spel än. Lär ju ha betydligt lägre om man kör utanför spelläget och ingen interpolation dock har inte hittat några värden på detta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har en 55pos9002 och är sjukt nöjd med bilden på denna. Har ej jämfört med andra OLED. Används ffa för vanligt Tv-tittande men även film och wii u. Tycker Ambilight är riktigt nice och gör det dessutom mkt mer vilosamt för ögonen när man tittar i ett mörkt rum.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

9002 är en oled

Så pass, visste inte det
Står dock fast vid ambilight åsikten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

För den som inte kan tyska speciellt bra: vad gör Philipsen bättre menar du?

Det verkar som Philipsen kan köra med motion interpolation och ha 55ms input-lag om jag förstår rätt, vilket är relativt imponerande... Men 55ms är ändå lite för mycket för att funka i många spel om du frågar mig (glöm FPS med musstyrning), och motion interpolation funkar sällan klockrent iallafall. (brukar alltid bli lite artefakter eller ojämnheter i frameraten, eller se lite onaturligt ut osv)

... men vill man köra utan motion interpolation har LG som sagt både sub 20ms inputlag samt tillgång till 120hz läge... Jag tror inte philipsen klarar det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kan då inte få igång något 120hz på min philips. Och under 30 ms i input lag fixar den inte Den känner inte igen monitorn så jag kan inte ens aktivera de experimentella värdena på min windows 10 installation. Får ingen vidare bild när jag kör 1080p känns ändå som vilken billig tn monitor som helst skulle fungera väl så bra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har LGn och tycker den är riktigt trevlig iaf, operativet är väldigt snabbt och lätt att använda. Hade tidigare en vanlig LED Philips och tyckte Ambilight var skoj men gjorde inte så mycket i längden faktiskt. Från vad jag läst i tester skulle jag iaf inte betala mer för Philipsen, saknar HDR10 och Dolby Vision t.ex..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har LGn och tycker den är riktigt trevlig iaf, operativet är väldigt snabbt och lätt att använda. Hade tidigare en vanlig LED Philips och tyckte Ambilight var skoj men gjorde inte så mycket i längden faktiskt. Från vad jag läst i tester skulle jag iaf inte betala mer för Philipsen, saknar HDR10 och Dolby Vision t.ex..

JO men de tär de som jag funderar om philipsen är värd de ca 3000 kr extra som den kostar. osäker om den är det.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Gl5UuRlt6Ew

Skulle valt LG, speciellt när den är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har LGn och tycker den är riktigt trevlig iaf, operativet är väldigt snabbt och lätt att använda. Hade tidigare en vanlig LED Philips och tyckte Ambilight var skoj men gjorde inte så mycket i längden faktiskt. Från vad jag läst i tester skulle jag iaf inte betala mer för Philipsen, saknar HDR10 och Dolby Vision t.ex..

Philips stödjer både HDR10 och HLG. Dolby Vision däremot stödjer den inte det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Philips stödjer både HDR10 och HLG. Dolby Vision däremot stödjer den inte det.

Sorry, läste en review som hävdade att den inte klarade HDR10 men det verkar den klara.

Permalänk
Medlem

Finns många youtubers plus whathifi med noll koll

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sent in i tråden men tänk pa att Philips bara har HDMI 2.0 med kopieringskyddet HDCP version 2.2 på 2 av 4 HDMI. Annars billig nu på NetOnNet för ca: 13 000 kr denna vecka 26/6-2/7.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@d3tonate: Det du länkade testade just spel, och spelandet på Philips tvn visade 55ms i respons, alltså dubbelt så mycket som LGn. LGn bättre för gaming? Verkar så ja imo.