Permalänk

Något test av Philips 55pus8602?

Någon som sett denna TV live? Verkar glest med tester på denna..

Förtydligade rubriken/Thomas
Permalänk
Medlem

Den finns ju i lager på några få Elgiganten men inget i närheten av mig tyvärr.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS8602/phil...
Hade också varit intresserad av att veta hur den står sig mot klassen under och över framförallt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns Philips Oled 55" för 15kkr, varför har du fastnat för denna apparaten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som ett tips har den här annars fått utmärkta omdömen och har just nu ett bättre pris:
Sony Bravia KD-55XE9005

Den blev exempelvis utnämnd till Rtings bästa "Mid-Range 4k UHD TV":
Recension Rtings

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

För 18 lax är väl en oled ett bättre val. Min familj köpte själv en lg oled55c7v under black friday. Skulle inte kunna vara mer nöjd.

Samma panel som i resten av lgs oled 55 7 serie

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det finns Philips Oled 55" för 15kkr, varför har du fastnat för denna apparaten?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter med en LG C7 o är inte så där jättenöjd med banding osv, söker ett vettigt alternativ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nedomansky:

Sitter med en LG C7 o är inte så där jättenöjd med banding osv, söker ett vettigt alternativ

Då måste du byta en nackdel mot andra nackdel(ar). Och på samma sätt även välja bort fördelar mot andra fördelar som kanske inte är lika viktiga för just dig. Där måste man definiera vilka fördelar man söker efter och vilka nackdelar man kan leva med.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då måste du byta en nackdel mot andra nackdel(ar). Och på samma sätt även välja bort fördelar mot andra fördelar som kanske inte är lika viktiga för just dig. Där måste man definiera vilka fördelar man söker efter och vilka nackdelar man kan leva med.

Det är väl där problemet ligger, samt att jag inte är insatt i vad olika tekniker har för fördelar respektive nackdelar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedomansky:

Någon som sett denna TV live? Verkar glest med tester på denna..

Jag har den tvn, är oerhört nöjd med den.
Va panelens nackdel märker man nog av.. Är det ett större nä.. Upplever det inte så.

Skrivet av Shakermaker:

Som ett tips har den här annars fått utmärkta omdömen och har just nu ett bättre pris:
Sony Bravia KD-55XE9005

Den blev exempelvis utnämnd till Rtings bästa "Mid-Range 4k UHD TV":
Recension Rtings

Kompisen köpte en 65XE9005, Samtidigt som jag köpte philipsen.. Båda två är vi överens om att Philipsen har en bättre bild och överlägset ljud.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nedomansky:

Det är väl där problemet ligger, samt att jag inte är insatt i vad olika tekniker har för fördelar respektive nackdelar..

Jag går igenom det i Introduktionen till TV-apparater och repeterar i guiderna till reorna (länkad i signatur).

Men TL;DR är att du för att minska problemen med OLED-panelernas bandning i mörka scener antingen måste gå på Sonys A1 eller Panasonics EZ950-modeller som är bättre elektroniskt optimerade i hur de driver panelerna.

För att slippa det helt och hållet måste du kliva över till toppmodellerna på LCD-sidan. Detta då många LCD:er i mellanklass fortfarande har bandningsproblem i själva panelen vilka ligger som en konstant hinna av vertikala band, synliga hela tiden och inte enbart i skuggnyanser, vilka mycket väl kan störa hela tiden.

Vill du då också behålla kontrastförhållanden på snarlik nivå med en OLED behöver du VA-panel och komplett zonindelad local dimming. Då blir det genast mycket få modeller som passar, till exempel Sony ZD9. Dessa kommer fortfarande inte kunna nå till OLED:s förmåga att släcka ned och skapa kontrast på pixelnivå. Och man kan alltid lära sig se hur local dimmingen fungerar och bli störd av det. Likt hur textningen tänder och släcker den svarta kanten i stora sjok snarare än just själva texten.

Vad du vinner där är mycket högre ljusstyrka vid behov, till exempel HDR-bild. Men också mycket sämre bild i vinklar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wyver:

Kompisen köpte en 65XE9005, Samtidigt som jag köpte philipsen.. Båda två är vi överens om att Philipsen har en bättre bild och överlägset ljud.

Hur gjorde ni den jämförelsen? Inte för att jag tror att PUS8602 är särskilt dålig, men Sony XE9-serien är verkligen en av de teknisk mest kapabla modellerna för 2017. En teknisk nivå som Philips inte har bemästrat även om de ofta är tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Philipsen finns på reor för 11000 vilket är en vettig prisbild för min del; därför var jag intresserad. För 15-20kkr kan man absolut hitta inleds istället.
Sen kan man tycka vad man vill om ambilight men jag gillar det... däremot hade jag missat att det va en VApanel i den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tänkte faktiskt, göra en redigering av inlägget... Men du hann före.

Bara vår subjektiva åsikt när vi jämförde dem...
Spontan jämförelse, med samma källmaterial på båda apparaterna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wyver: Problemet är att man ofta endast jämför olika bildinställningar som påverkar bilden i godtycklig riktning. Philips direkt ur kartongen tenderar att överdriva tonkurva och färger. Där är den biologiska instinkten att välja det som lyser starkast med mest färger. Sony överdriver de också direkt ur kartong men går inte lika hårt ut med överdrifterna.

Synar man apparaterna under samma förutsättning, samma ljusstyrka och en färgåtergivning som följer standard blir skillnaderna mycket mindre. Men också tydligare på sådant som faktisk kontrast, hudtoner och hur mycket man ser "bilden vs. maskinen", till exempel hur diskret lysdioderna tänder och släcker i local dimmingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Wyver: Problemet är att man ofta endast jämför olika bildinställningar som påverkar bilden i godtycklig riktning. Philips direkt ur kartongen tenderar att överdriva tonkurva och färger. Där är den biologiska instinkten att välja det som lyser starkast med mest färger. Sony överdriver de också direkt ur kartong men går inte lika hårt ut med överdrifterna.

Synar man apparaterna under samma förutsättning, samma ljusstyrka och en färgåtergivning som följer standard blir skillnaderna mycket mindre. Men också tydligare på sådant som faktisk kontrast, hudtoner och hur mycket man ser "bilden vs. maskinen", till exempel hur diskret lysdioderna tänder och släcker i local dimmingen.

Du har absolut rätt, men att börja göra teknisk analys med samma ljusstyrka och färgåtergivning, är ju inte det första man gör utan verktygen och kunskapen..

Angående local dimmingen, så har kompisen senare anmärkt på att han ser en halo effect eller blooming, under vissa omständigheter på Sonyn.
Det är inget jag har märkt av, det kan bero på skillnader i typen av material vi spelar upp på.. Filmer/serier m.m.
Så ta det bara som en parentes, i sammanhanget.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wyver: Vad man kan (och bör) göra är att sätta de allra viktigaste grunderna så att referenssvart- och referensvitt finns med i bilden. Dvs att alla nivåerna 16-235 syns och även 236-254 återges. AVSHD709 är en utmärkt källa där på testmönster. Efter det ställer man in båda apparaterna okulärt så att de lyser lika starkt.

De kommer fortfarande ha olika vitbalans, olika färger och olika tonkurva. Men det blir i alla fall mycket enklare att jämföra dem efter detta. Är den ena TV:n något ljusstarkare kommer den automatiskt att verka bättre, för det är så vi är biologiskt funtade.