Vägrar boota windows efter ubuntu installation

Permalänk
Medlem

Vägrar boota windows efter ubuntu installation

Hej, som titeln står så är mitt problem att jag inte kan boota från windows efter att jag installerat ubuntu på min sekundära hårddisk. Secure biot går inte att stänga av då den är gråad ut, men jag har prövat att leka med csm inställningarna, ändra secure boot från other media till windows samt prövat att boota windows genom boot menyn i bios utan framgång. Hur ska jag ta mig till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Hej, som titeln står så är mitt problem att jag inte kan boota från windows efter att jag installerat ubuntu på min sekundära hårddisk. Secure biot går inte att stänga av då den är gråad ut, men jag har prövat att leka med csm inställningarna, ändra secure boot från other media till windows samt prövat att boota windows genom boot menyn i bios utan framgång. Hur ska jag ta mig till?

Hej!
Går det att komma åt Windows booten om du kopplar ur den sekundära ubuntudisken?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Hej!
Går det att komma åt Windows booten om du kopplar ur den sekundära ubuntudisken?

Skall prövas genast

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Hej!
Går det att komma åt Windows booten om du kopplar ur den sekundära ubuntudisken?

nej, då försöker den boota utan framgång och går sedan till bios

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS: Denna har jag med stor framgång använt mej av/ lycka till

Permalänk
Medlem

Ja det låter lite som det mr M_X_E_Q försöker säga att du behöver reparera booten

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@MaKerS: Denna har jag med stor framgång använt mej av/ lycka till

Skrivet av DeGreeZ:

Ja det låter lite som det mr M_X_E_Q försöker säga att du behöver reparera booten

Jo jag försöker göra en bootable usb med programmer M_X_E_Q har rekommenderat. Det är dock inte lika enkelt som i Windows där det bara är att ladda ner rufus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag har prövat programmet nu utan framgång dessvärre :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte ta mig in i Ubuntu heller ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS: Har du följt detta

en annan metod

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@MaKerS: Har du följt detta

en annan metod

http://paste.ubuntu.com/26312922/ är länken till paste-dokumentet. Jag har följt båda guiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS: "Windows is hibernated, refused to mount"

Hittade ovanstående och du får försöka att ta den ur hibernaten för annars kan Grub inte hitta Windows installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@MaKerS: "Windows is hibernated, refused to mount"

Hittade ovanstående och du får försöka att ta den ur hibernaten för annars kan Grub inte hitta Windows installationen.

Hur kan jag ta den ur hibernaten? Jag har stängt av datorn, tagit bort strömmen, dragit ur SATA-kabeln och sattit tillbaka den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MaKerS: Tyvärr så vet jag inte detta, för du kan väl inte ens komma in i felsäkertläge.
Hoppas att någon annan kan hjälpa dej/Lycka Till

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

@MaKerS: Tyvärr så vet jag inte detta, för du kan väl inte ens komma in i felsäkertläge.
Hoppas att någon annan kan hjälpa dej/Lycka Till

Tack, återkommer om jag lyckas lösa problemet.

Visa signatur