låg processor performance efter installation av gtx 1080

Permalänk
Medlem

låg processor performance efter installation av gtx 1080

Hej gott folk, god fortsättning på det nya året.
Jag följde råd från her goda SC-anhängare och införskaffade ett gxt 1080 (palit) för att uppgradera min taurus e-sport pro.
Kortet är nu installaerat, dom gamla drivrutinerna borttagna med DDU och nya drivrutiner installerade. Var tvungen att uppgradera bios på min asrock Z77E-ITX för att få kortet att lira alls. Fick blåskärmar och CPU'n var fast på 100% innan dess.

Nu är det lite bättre. GPU'n verkar fungera bra (om än under medel på benchmark). CPU'n ligger i skrivandets stund på stadiga 5-6%. Så i vanlig windowsmiljö fungerar det fint.. MEN.. såfort jag ska spela något blir belastningen på CPU'n tokhög. (GPU'n tickar lungt och fint). Testade BF1 med både ultra och lägsta inställningar och hade exakt samma problematik.. dvs stuttering som fan och en FPS på runt 25. Med mitt gamla grafikkort - gtx 970 (testat installera det igen) ligger jag runt 60 FPS med det mesta på high. Och processorn håller sig rimligtvis lugn (mycket lugnare än med 1080 installerat).

Inet rekommenderade en windows ominstallation (jag har i övrigt sett till att alla drivrutinger för cpu osv är up to date), men jag vill höra om någon här har något annat förslag att testa först? För en totall ominstallation innebär två dygns arbete för att komma ikapp i systemet till där jag är nu ><.

Listar massa data här nedanför som kanske kan vara till hjälp. Alla förslag är välkomna.

DXdiag

Benchmark efter BIOS uppdatering och med nya gtx 1080

Benchmark UTAN grafikkort

CPUz rapport:
CPU-Z TXT Report
-------------------------------------------------------------------------

Binaries

CPU-Z version 1.82.1.x64

Processors

Number of sockets 1
Number of threads 8

APICs

Socket 0
-- Core 0
-- Thread 0 0
-- Thread 1 1
-- Core 1
-- Thread 0 2
-- Thread 1 3
-- Core 2
-- Thread 0 4
-- Thread 1 5
-- Core 3
-- Thread 0 6
-- Thread 1 7

Timers

ACPI timer 3.580 MHz
Perf timer 3.418 MHz
Sys timer 1.000 KHz

Processors Information

Socket 1 ID = 0
Number of cores 4 (max 4)
Number of threads 8 (max 8)
Name Intel Core i7 3770K
Codename Ivy Bridge
Specification Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Package (platform ID) Socket 1155 LGA (0x1)
CPUID 6.A.9
Extended CPUID 6.3A
Core Stepping E1/L1
Technology 22 nm
TDP Limit 77.0 Watts
Tjmax 105.0 °C
Core Speed 3699.1 MHz
Multiplier x Bus Speed 37.0 x 100.0 MHz
Stock frequency 3500 MHz
Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EM64T, VT-x, AES, AVX
L1 Data cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L1 Instruction cache 4 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L2 cache 4 x 256 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
L3 cache 8 MBytes, 16-way set associative, 64-byte line size
Max CPUID level 0000000Dh
Max CPUID ext. level 80000008h
Cache descriptor Level 1, D, 32 KB, 2 thread(s)
Cache descriptor Level 1, I, 32 KB, 2 thread(s)
Cache descriptor Level 2, U, 256 KB, 2 thread(s)
Cache descriptor Level 3, U, 8 MB, 16 thread(s)
FID/VID Control yes

Turbo Mode supported, enabled
Max non-turbo ratio 35x
Max turbo ratio 39x
Max efficiency ratio 16x
Min Power 60 Watts
O/C bins unlimited
Ratio 1 core 39x
Ratio 2 cores 39x
Ratio 3 cores 38x
Ratio 4 cores 37x
TDP Level 77.0 W @ 35x

Temperature 0 89 degC (192 degF) (Package)
Temperature 1 86 degC (186 degF) (Core #0)
Temperature 2 83 degC (181 degF) (Core #1)
Temperature 3 89 degC (192 degF) (Core #2)
Temperature 4 86 degC (186 degF) (Core #3)
Voltage 0 1.21 Volts (VID)
Power 00 12.40 W (Package)
Power 01 6.24 W (IA Cores)
Power 02 n.a. (GT)
Power 03 6.15 W (Uncore)
Clock Speed 0 3699.14 MHz (Core #0)
Clock Speed 1 3799.11 MHz (Core #1)
Clock Speed 2 1599.63 MHz (Core #2)
Clock Speed 3 3799.11 MHz (Core #3)
Core 0 max ratio 39.0 (effective 39.0)
Core 1 max ratio 39.0 (effective 39.0)
Core 2 max ratio 39.0 (effective 39.0)
Core 3 max ratio 39.0 (effective 39.0)

Thread dumps

CPU Thread 0
APIC ID 0
Topology Processor ID 0, Core ID 0, Thread ID 0

CPU Thread 1
APIC ID 1
Topology Processor ID 0, Core ID 0, Thread ID 1

CPU Thread 2
APIC ID 2
Topology Processor ID 0, Core ID 1, Thread ID 0

CPU Thread 3
APIC ID 3
Topology Processor ID 0, Core ID 1, Thread ID 1

CPU Thread 4
APIC ID 4
Topology Processor ID 0, Core ID 2, Thread ID 0

CPU Thread 5
APIC ID 5
Topology Processor ID 0, Core ID 2, Thread ID 1

CPU Thread 6
APIC ID 6
Topology Processor ID 0, Core ID 3, Thread ID 0

CPU Thread 7
APIC ID 7
Topology Processor ID 0, Core ID 3, Thread ID 1

Chipset

Northbridge Intel Ivy Bridge rev. 09
Southbridge Intel Z77 rev. 04
Graphic Interface PCI-Express
PCI-E Link Width x16
PCI-E Max Link Width x16
Memory Type DDR3
Memory Size 16 GBytes
Channels Dual
Memory Frequency 666.5 MHz (1:5)
CAS# latency (CL) 9.0
RAS# to CAS# delay (tRCD) 9
RAS# Precharge (tRP) 9
Cycle Time (tRAS) 24
Command Rate (CR) 1T
Host Bridge 0x0150

Permalänk
Medlem

Kan du köra något annat program och kolla så CPU score är korrekt för din CPU-Typ.
Om du har 25 fps mot 60 låter det som att windows behöver installeras om eller något hårdvarufel.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor: Förslag på program?

Permalänk
Medlem

Känns som att din CPU throttlar rätt hårt, testa att köra stock och se om du kan få ner värmen lite.

Alternativt fixa fläktkurvan på GPUn , vet inte hur Palit kör sina. Står dom stilla till 60grader (som kanske inte ditt gamla 970 inte gör) kan jag tänka mig att det blir rätt varmt inuti en itx låda

Permalänk
Medlem

Om det flyter på ett 970 men ej på ett 1080 så låter det medt troligt att du kör på fel drivrutiner. Jag hade gjort som inets rekommendeation. I med 1080 och en ren installation. Vet att andra på sweclockers brukar köra någon genväg med ddu så det kan ju också gå fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MiST: Värmen ligger runt 60 gader, så inte så farligt? Vad är "stock" som du nämner? Nya GPU'ns fläktar står stilla tills en viss temperatur nås, japp. Fick med något program för fläktkontroll och överklockning, ska kika på inställningarna. Dock är lådan helt öppen just nu, så någon värme blir det inte dirket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Om det flyter på ett 970 men ej på ett 1080 så låter det medt troligt att du kör på fel drivrutiner. Jag hade gjort som inets rekommendeation. I med 1080 och en ren installation. Vet att andra på sweclockers brukar köra någon genväg med ddu så det kan ju också gå fint.

Har redan kört DDU, flera ggr för att säkerställa att det är rätt drivrutin. Gforce experience säger också att det är rätt nu.
Blir väl till en hel ominstallation då.. för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur loggen ska läsas men verkar inte cpun gå väldigt varmt med 89 grader?
Du har inte råkat ändra något med cpu-kylaren?

Permalänk
Medlem

@kokkelimokk: Oj ja jävlar, i loggen gick den då högt! Hmmm.. jag blkåste rent cpu-fläkten med tryckluft, men den är tillbakasatt med alla spärrar på. Man kanske skulle ha passat på att sätta på ny fräsh kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

@kokkelimokk: Oj ja jävlar, i loggen gick den då högt! Hmmm.. jag blkåste rent cpu-fläkten med tryckluft, men den är tillbakasatt med alla spärrar på. Man kanske skulle ha passat på att sätta på ny fräsh kylpasta?

Man får aldrig återanvända kyl-pasta.

Antagligen värmetrottlar din CPU för att det ligger massa torkad pasta och isolerar istället för att leda bort värme.

Permalänk
Medlem

@henkiii: Ska man torka bort den gamla pastan pånågotvis? Ser nu att även när proceccorn bara ligger på 20-30% arbetskraft så ligger tempen på 60 grader heltplötsligt.. jisses..

Fixade en hårdare kurva för GPU fläktarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

@henkiii: Ska man torka bort den gamla pastan pånågotvis? Ser nu att även när proceccorn bara ligger på 20-30% arbetskraft så ligger tempen på 60 grader heltplötsligt.. jisses..

Fixade en hårdare kurva för GPU fläktarna också.

Ja, all gammal pasta ska helt bort innan ny appliceras.
Både kylaren och CPU ska vara helt rena.

Jag brukar använda bomulls-tops och t-röd.
Dvs doppa en av ändarna på tops i t-röd och gnugga lite på ytan som ska rengöras tills topsen är full av kylpasta.
Upprepa denna process med en ny ände eller tops tills metallytorna är helt rena.

Andra föredrar kaffe-filter(för att det inte luddar) och kemiskt ren bensin.
Men jag har aldrig fått någon snits på kaffefiltret och har ingen bensin hemma.

Var försiktig så att du inte får ner någon pastagegga eller vätska i CPU-socketen eller något annat ställe där den inte ska hamna.
Det är viktigt att bara arbeta med metallytorna.

Permalänk
Medlem

Om du har tagit bort kylaren så ska du ta bort kylpastan på kylaren och kontaktytan på cpun och göra rent ordentligt, sen på med ny kylpasta.
Om du bara har tagit bort fläkten så ska det inte behövas.

Permalänk
Medlem

@jestrix Nu verkar du fått svar på vad som antagligen är fel och hoppas det löser sig för dig, att den throttlar ser man dels på att den är uppe i 89grader, visst det i sig säger ju inte 100% att så är fallet, men tittar du på dina userbenchmarks ser du även där att CPUn i "stock" ska gå i 3.5ghz sen ett turbo värde (som i ditt fall ska ligga på 3.9ghz), din CPU ligger på avg. 2.8 resp. 3.0 under testen, dvs den klockar ner sig pga värmen

Permalänk
Medlem

@MiST: Ni hade helt rätt. Med nya GPU'n i var värmen påtok för hög. Har nu tagit loss, rengjort och satt på ny kylpasta och temperaturen håller sig runt 60 grader nu. Testade BF1 på Ultra och var fortfarande lite besviken då jag bara fpr 40 FPS, på HIGH är det dock inget problem. Man tycker dock att en ny GPU för 5,5K borde kunna ge 60 fps på ultra? Men då är det nog processorn som spökar antar jag?

Eftersom jag ändå förbetrett mig för en ominstallation av windows så ska jag göra det ändå, lika bra.. inte gjort det på 6 år eller så.
Jag återkommer efter ominstallationen av windows med ny statistik för dom som är intresserade. Ska även kika på en bättre kylare för min lilla itx-låda. Något bättre måste ju finnas som får plats.

Stort tack gott folk, god fortsättning på det nya året <3

Permalänk
Medlem

@jestrix Skönt att höra att det är på rätt väg.

En annan sak jag såg nu är att dina RAM går i olika hastigheter i dina test 1333 vs 1600 och CPU-Z rapporterar att du kör med cmd rate 1T, så du borde kolla så att uppgraderingen av bios inte strulade till inställningarna en massa.

Nu tror jag inte att RAMen skulle fixa så att du får 30fps mer i BF1, men några fps är det alltid. Ett

1080 kort är ju mumma men annars är det väl så att BF är rätt krävande upp till en viss gräns för både CPU och RAM speed också.

Permalänk
Medlem

@MiST: Fan va bra du är! Nu ska jag bara klura ut hur jag fixar dom olika hastigheterna och vad cmd rate 1t är ;P