Permalänk
Medlem

Datorn slutade plötsligt fungera

Tjena, behöver snabb hjälp!

Satt bara och kollade youtube när strömmen plötsligt gick i rummet jag satt i. Drog igång strömmen igen, men datorn fungerade inte längre. Nu får jag inte igång den alls, och vettefan vad det är som hänt. Den har funkat precis som den ska i snart 2 år.

Nätaggregatet som pajat eller?
Butikerna är stängda också, en lördagkväll

Tack på förhand
smurfeNn

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

om stömavbrottet följdes av en "Power surge" kan det vara så att elekronik tar skada. Anars kan det vara hårdiskarna(HDD och SSD) har tagit skada men osanolikt om stömavbrot inte händer ofta.

https://www.makeuseof.com/tag/effects-power-outages-can-compu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

om stömavbrottet följdes av en "Power surge" kan det vara så att elekronik tar skada. Anars kan det vara hårdiskarna(HDD och SSD) har tagit skada men osanolikt om stömavbrot inte händer ofta.

https://www.makeuseof.com/tag/effects-power-outages-can-compu...

Datorn går alltså inte igång alls längre, så antar att nätaggregatet e helt kört?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
ASUS STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Medlem

Kan vara så, ingen personlig erfarenhet av detta men låter som det. Har du ett annat nätagg du kan kolla med? kan ju vara så att fler komponenter har tagit skada om det kom en power surge efter strömavbrottet

Permalänk
Avstängd

Testa koppla ur nätdelen och tjuvkoppla agget och se om den startar upp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Testa koppla ur nätdelen och tjuvkoppla agget och se om den startar upp.

Hur tjuvkopplar man ett nätagg?

Det jag vet är att datorn slog ut en propp i huset i allafall, vill testa nätagget men vettefan hur man gör.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
ASUS STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Avstängd

https://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=view...

''Please make sure your PSU isn't plugged in while doing this mod! You might get a shock!''

Och se till att ha fler proppar till hands och ficklampa

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Menar du alltså med att du drog igång strömmen igen att en säkring hade gått? Isåfall har troligtvis nätagget gett upp och det var därför säkringen löste ut.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=view...

''Please make sure your PSU isn't plugged in while doing this mod! You might get a shock!''

Och se till att ha fler proppar till hands och ficklampa

Jag gjorde den där modden engång. Men jag hade den inkopplad i väggen för att se så att nätagget startade. Och jag fick ingen stöt. Men det är ju bara 12V där så det är ingen fara att få en stöt av den.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av .KP:

Menar du alltså med att du drog igång strömmen igen att en säkring hade gått? Isåfall har troligtvis nätagget gett upp och det var därför säkringen löste ut.

Yes, säkringen gick så satte på elen igen men sen gick det inte att få igång datorn.

Körde tjuvkopplings-moddet med en paperclip och PSUn verkar vara död. Ska dra mig iväg och köpa en ny imorgon och hoppas på att inga komponenter tog skada utöver nätagget!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
ASUS STRIX RTX 4080 OC

Permalänk
Medlem

Tack som fan allihopa!

Köpte en Corsair RM750x 750W och nu funkar datorn som den ska igen, som tur är så var varken HDDn eller SSDn skadad heller.
Dessutom har PSUn 10 års garanti så slipper oroa mig i framtiden.

//smurfeNn

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
ASUS STRIX RTX 4080 OC