Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Hej,

Inte helt hundra som rubriken men lämpligaste stället jag hittar på att fråga på ändå.

Skulle vilja utan att köpa ny utrustning uppnå följande, men innan jag börjar dra kabel och flyttar prylar osv tänkte jag att nån kanske vet om jag är ute och cyklar eller om det troligtvis kommer fungera.

Vill använda Telias router med avstängd wifi mot inteno boxen (tror jag den heter, prylen efter fiberomvandlaren). Från routern vill jag nämligen ha 2 servrar inkopplade med kabel.
Sen vill jag även från teliaroutern dra 1 kabel till min ASUS RTN66U som jag ställer in som accesspunkt för att använda wifinätet i den. Sen vill jag enligt inställningar och instruktioner i tråden koppla in min telia tv box på port 4 i asusen som nu är inställd som AP.

Tror ni detta fungerar när ASUSen blir satt som AP? Får jag med all trafik från teliaboxen till ASUSen då, och kan ASUSen hantera vid i AP läge precis som den skulle i routerläge?

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det kommer fungera. Enda skillnaden är ju att Asus inte delar ut ipadresserna, men det gör den ändå inte när den skickar tvtrafiken på port 4 i vanliga fall heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roinart1:

Tror ni detta fungerar när ASUSen blir satt som AP? Får jag med all trafik från teliaboxen till ASUSen då,

Ja - under förutsättning att ASUS:en inte agerar router (inkl IGMP och DHCP).

Skrivet av roinart1:

kan ASUSen hantera vid i AP läge

Den ska inte hantera några vlan. Den ska vara switch för vanliga otaggade paket (samt AP)
Du ska inte sätta upp något "IPTV" i din ASUS.

Permalänk
Medlem

Hur ska inställningarna se ut? Kan tyvärr inte se bilderna på första sidan...

EDIT: Nu kan jag se dom av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta att denna lösning fortfarande funkar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har också problem med att få det till att fungera. Får tv med 845 på port 4 men inget internet. Förstår inte vad jag kan göra för att det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Har också problem med att få det till att fungera. Får tv med 845 på port 4 men inget internet. Förstår inte vad jag kan göra för att det ska funka

Med inget Internet så menar du att du inte får något internet via Port 4? (Tillsammans med IPTV)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Med inget Internet så menar du att du inte får något internet via Port 4? (Tillsammans med IPTV)

Nää , så fort jag väljer 845 på port 4 så har jag inget internet på någon av dom andra portarna + wifi. Tvn fungerar dock <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Nää , så fort jag väljer 845 på port 4 så har jag inget internet på någon av dom andra portarna + wifi. Tvn fungerar dock <.<

Vad för router har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för router har du?

asus RT-AC55U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Någon som kan bekräfta att denna lösning fortfarande funkar?

Fungerar fortfarande.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Fungerar fortfarande.

Funkar Internet i samma port som TVn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Funkar Internet i samma port som TVn?

Tv:n går från port 4 har jag för mig, resterande fungerar som vanligt.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Har du default asus firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Har du default asus firmware?

Japp, senaste från Asus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Japp, senaste från Asus.

Okay, så fort jag väljer "Manual mode" så tappar jag internet. Även om jag lämnar samtliga fält blanka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Okay, så fort jag väljer "Manual mode" så tappar jag internet. Även om jag lämnar samtliga fält blanka....

Så här ser det ut hos mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Okay, det fungerar inte för mig... mycket konstigt detta! Kanske borde kontakta Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Okay, det fungerar inte för mig... mycket konstigt detta! Kanske borde kontakta Asus

Ja, det kanske är något fel på din router

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Så det går t.ex inte att koppla till en Switch i Port 4 med TV-Inställningarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Så det går t.ex inte att koppla till en Switch i Port 4 med TV-Inställningarna?

Den är väl dedikerad till tv om du gör som i instruktionen. Varför ska du koppla in en switch i den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Den är väl dedikerad till tv om du gör som i instruktionen. Varför ska du koppla in en switch i den?

Har fiberomvandlare samt router på vinden varav endast en Ethernet går till samma våning som TVn. Skulle vilja få Switchen vid TV att även kunna förse andra enheter med internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Har fiberomvandlare samt router på vinden varav endast en Ethernet går till samma våning som TVn. Skulle vilja få Switchen vid TV att även kunna förse andra enheter med internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle ju kunna göra nån egen variant där du kör över en trunk till switchen som du sedan delar till tv och data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även jag får det inte att fungera, varken med 845 eller 243.

Asus routern är kopplad direkt till fiberuttaget i väggen. TV boxen är kopplad i port 4 i routern. '

Får bara upp ARRIS loggan och kommer aldrig vidare därifrån.

Någon som har tips eller idéer på vad jag kan göra? Har jag möjligtvis missat att göra någonting?

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av C-West:

Någon som har tips eller idéer på vad jag kan göra? Har jag möjligtvis missat att göra någonting?

Vilken firmwareversion har du installerat? Steg 2 i TS guide.

Gör en omstart av routern efter att du har ställt in Vlan.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vilken firmwareversion har du installerat? Steg 2 i TS guide.

Gör en omstart av routern efter att du har ställt in Vlan.

Hej,

Jag har uppdaterat firmwaren så jag antar den ska vara den senaste. Jag har provat starta om routern efter att jag har ställt in VID, som jag antar du menar och inte vlan

Är det något annat jag kan ha glömt? Har ställt in enligt bilden nedan.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle ju kunna göra nån egen variant där du kör över en trunk till switchen som du sedan delar till tv och data.

Trunk? Berätta mer

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av C-West:

Hej,

Jag har uppdaterat firmwaren så jag antar den ska vara den senaste. Jag har provat starta om routern efter att jag har ställt in VID, som jag antar du menar och inte vlan

Är det något annat jag kan ha glömt? Har ställt in enligt bilden nedan.

VID är en form av VLAN och här blir då trafiken taggad så att den kan separeras.

Du har fortfarande Microsoft som DHCP väg? Jämför TS bild!

Ändra > Spara > Starta om.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Trunk? Berätta mer

Du får helt enkelt skippa "ASUS-lösningen" som tråden handlar om och i stället köra med flera vlanswitchar och olika vlan. Ett vlan för TV, ett vlan för LAN och ett 3:e vlan för internet WAN.

Har för mig det finns ett antal trådar som diskuterar det hela, sök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

VID är en form av VLAN och här blir då trafiken taggad så att den kan separeras.

Du har fortfarande Microsoft som DHCP väg? Jämför TS bild!

Ändra > Spara > Starta om.

Aha! Då har man lärt sig något nytt!

Jag får dock det inte att fungera ändå, varken med 845 eller 243.

Är det något på WAN fliken man ska ändra på, eller kan jag har missat något annat?

Tack för all hjälp!