HTC avtäcker Vive Pro och tillbehöret Vive Wireless Adapter

Permalänk
Medlem

Mer FOV åt folket.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Ganska besviken faktiskt. Komfortmässigt ser den kanon ut, men fortfarande dåliga 110 FOV...

Med 78% fler pixlar och utan Foveated rendering kan man glömma att köra med 2.0 i Super Sampling med dagens bästa GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ganska besviken faktiskt. Komfortmässigt ser den kanon ut, men fortfarande dåliga 110 FOV...

Med 78% fler pixlar och utan Foveated rendering kan man glömma att köra med 2.0 i Super Sampling med dagens bästa GPU.

HTC Vives FOV har aldrig stört mig, rör du mycket på ögona när du kollar omkring istället för huvudet då eller?

Japp, jag är väldigt besviken över att de inte har fått in någon eyetracking.. Kommer inte uppgradera innan de finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Med 78% fler pixlar och utan Foveated rendering kan man glömma att köra med 2.0 i Super Sampling med dagens bästa GPU.

Hur tänker du nu? Jo, du har rätt i sak, men vet du vad super sampling gör? Det använder man ju för att man inte har tillräckligt många pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hur tänker du nu? Jo, du har rätt i sak, men vet du vad super sampling gör? Det använder man ju för att man inte har tillräckligt många pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket är väldigt prestandakrävande att använda, då är foveated rendering bra

EDIT: Du kanske tänker att man inte behöver använda supersampling med den nya upplösningen? För det kommer du antagligen vilja göra, jag tror att SDE inte kommer börja försvinna innan man har 2 4k displayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

HTC Vives FOV har aldrig stört mig, rör du mycket på ögona när du kollar omkring istället för huvudet då eller?

Japp, jag är väldigt besviken över att de inte har fått in någon eyetracking.. Kommer inte uppgradera innan de finns.

Så tänker nog dom flesta som äger den första Viven. Jag tror det här kommer straffa HTC rejält. Visst, en del väntade med att köpa Vive 1 men jag kan tänka mig att dom som köpte den första också var en stor del av den tilltänkta målgruppen för Vive Pro.
Det kommer ju finnas alternativ som har de egenskaper kunderna efterfrågat innan vi ens kommer få några nyheter om den riktiga Vive 2.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Hur tänker du nu? Jo, du har rätt i sak, men vet du vad super sampling gör? Det använder man ju för att man inte har tillräckligt många pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet vad super sampling gör, ja...

Trots fler pixlar i nya Vive är det fortfarande för tok för lite för att man ska inte behöva använda SS. Det dröjer nog tills vi har dubbla 8K displayer eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

EDIT: Du kanske tänker att man inte behöver använda supersampling med den nya upplösningen? För det kommer du antagligen vilja göra, jag tror att SDE inte kommer börja försvinna innan man har 2 4k displayer.

Alltså, ja, eller inte lika mycket. Förenklat så antyder ju påståendet att högre upplösning är något negativt eftersom det kräver mer prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Jag vet vad super sampling gör, ja...

Trots fler pixlar i nya Vive är det fortfarande för tok för lite för att man ska inte behöva använda SS. Det dröjer nog tills vi har dubbla 8K displayer eller något.

Håller absolut med om att mycket högre upplösning behövs, men det lät bara som du tyckte att det var dåligt att den har fler pixlar med tanke på att foveated saknas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

@Storage Jar: Skall bli intressant att höra om hur bra den är deras egna trådlösa lösning. Jag läste en hands on idag om att det verkar som om den får skala ner lite för Vive PRO... hoppas inte att så är fallet!

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Det borde väl inte påverka screendoor effecten? Den fysiska skärmen förändras ju inte av att man supersamplar.

Okej då kanske inte då men blir bättre bild

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

med min htc vive med sina 2160x1200 pixlar glömmer jag bort när jag spelar onwards och racket nx och nu lär det bli ett minne blått för mig iallafall

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hoppas fortfarande att Pimax kan leverera med sina dubbla 4k (2160p) displayer @ 90Hz och en FOV på 200°. Enda nackdelen lär vara att de inte är oled. #framtiden

Ja, det är synd inte svärtan är bättre.

Skrivet av Ureet:

Vive Pro har nya och bättre linser, gissningsvis de som Valve tog fram för någon månad sedan: https://uploadvr.com/lenses-valve-custom/

Härligt - ett av de största problemen med min nuvarande Vive är just liten sweet spot!

Permalänk
Inaktiv

Gillar detta, mitt stora problem med Vive är dock designen på optiken då jag har ojämna ögon (hur jag än justerar headsetet så är ena ögat alltid lite "off" och blir suddigt).

Får väl vänta något år till

Permalänk

hi-res headphones? är det verkligen korrekt? menar de high resolution ? och vad har upplösning med headsettet att göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

@wingman92: Konstigt, när jag spelade Onward så blev jag sjukt frustrerad, särskilt på desert banan då man möter folk på så långt håll, fienderna man siktade på var blott 3 pixlar typ.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Härligt - ett av de största problemen med min nuvarande Vive är just liten sweet spot!

Efter de första rapporterna om förbättrade linser och större "sweet spot" har det tyvärr nu kommit några som hävdar motsatsen. Vi får vänta och se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Enda nackdelen lär vara att de inte är oled. #framtiden

Skrivet av duked:

Ja, det är synd inte svärtan är bättre.

Pimax 8K använder en nyutvecklad skärmtyp som de kallar CLPL och ska enligt utvecklarna hålla samma nivå som OLED med bara med små skillnader i färg och kontrast.

Permalänk
Medlem

HTC vive pro är ganska ointressant med så liten förbättring på upplösningen när man redan har en vive, kommer behövas markant bättre upplösning än 2.3MP per öga, skulle även vara najs med HDR och att dom fixar bättre svarta, med nuvarande vive pga av problem med OLED panelen så har dom höjt lägsta svarta man kan ha, fast man kan finess:a lite med mjukvaran för att sätta den till "äkta" OLED svart och det ser väldigt mycket bättre ut.

Jag fotatade 30sec long exposure in i vive, högra är vive original med höjda svarta, vänstra är med äkta OLED svarta. Väldigt stor skillnad.

Har även funderat att experimentera med att göra ett eget display filter för att fixa screendoor och sub-pixel blending problemen. Kanske får ta och göra det med tanke på att det verkar ta ett tag innan det kommer ut med bättre upplösning.

Lite R&D simuleringar.

Får se hur lång tid det tar innan googles 20MP per öga VR OLED display kommer ut, (24m10s)

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

@Patan77: Fan va bra du är! Fortsätt i samma anda <3

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

@Patan77:

Varför använder du RGB mönster när Viven använder Pentile mönster på skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

HTC vive pro är ganska ointressant med så liten förbättring på upplösningen när man redan har en vive, kommer behövas markant bättre upplösning än 2.3MP per öga, skulle även vara najs med HDR och att dom fixar bättre svarta, med nuvarande vive pga av problem med OLED panelen så har dom höjt lägsta svarta man kan ha, fast man kan finess:a lite med mjukvaran för att sätta den till "äkta" OLED svart och det ser väldigt mycket bättre ut.

Jag fotatade 30sec long exposure in i vive, högra är vive original med höjda svarta, vänstra är med äkta OLED svarta. Väldigt stor skillnad.
http://www.patan77.com/screenshot/htc_vive_black_level.png

Har även funderat att experimentera med att göra ett eget display filter för att fixa screendoor och sub-pixel blending problemen. Kanske får ta och göra det med tanke på att det verkar ta ett tag innan det kommer ut med bättre upplösning.

Lite R&D simuleringar.
http://www.patan77.com/screenshot/perPixelDiffusionFilterRnD.png
http://www.patan77.com/screenshot/htcViveScreenFilter.png

Får se hur lång tid det tar innan googles 20MP per öga VR OLED display kommer ut, (24m10s) https://www.youtube.com/watch?v=IlADpD1fvuA&feature=youtu.be&...

Tackar för mycket bra info.
Tänkte först... shit.. jag ska precis montera upp min HTC vive IDAG!, ska jag nu behöva byta, redan?
Svaret... nej

Dock det trådlösa kittet som nämns i artikeln... "stfu and take my money" (förutsatt att den fungerar bra). Har sett nån som har den 3:e part trådlösa kittet som gjordes i begränsad upplaga. Dessa fungerar bra, så man hoppas på liknande.

Jag brukar inte bry mig om kablar, men... här känns de klumpiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

@Patan77:

Varför använder du RGB mönster när Viven använder Pentile mönster på skärmarna?

https://i-cdn.phonearena.com/images/reviews/130064-image/IMG-0132-Galaxy-S4.jpg

Mm vet, det var bara lite tidiga test för att testa basiska ider för color blending, men vist nästa steg skulle vara att testa med korrekt pixel layout.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Mm vet, det var bara lite tidiga test för att testa basiska ider för color blending, men vist nästa steg skulle vara att testa med korrekt pixel layout.

Ja det är intressant. Undrar också om man inte kan ta hänsyn till pixelmatrisen när man går från högre till lägre upplösning (Supersampling)