Skrivet av joeldanielsson:
Hej som rubriken lyder funderar jag på att eventuellt byta processor, har en 1700 Ryzen just nu som jag nyss köpt. Nu har ju Coffee Lake lanserats och känns lite som om jag köpte en dum processor då jag mest spelar. Hade tänkt byta moderkort eftersom jag råkade sabba det jag har, USB 3.0 headern är trasig eftersom jag var slarvig och satt kontakten åt fel håll så en pin flög.
Är det stor skillnad mellan en 1700 och en 8600K?
Jag antar att du överklockar eftersom du väljer just dom CPUerna så mina slutsatser baseras på det.
Först vill jag säga att det finns hur mycket tester som helst där ute. Där kan du titta på just de spelen du spelar och i upplösningarna du spelar.
Nu till mitt resonemang. 8600k är absolut den snabbare CPUn idag för spel, men bara OM du verkligen behöver dom extra bildrutorna. Alltså spelar du idag i bildfrekvenser som en 1700 inte klarar av? 144 FPS+ på en 120 Hz-skärm? 1700 har bra mycket mer total CPU-kraft än en 8600k så i min värld så kommer den åldras bättre. PLUS att du om 2 år kommer kunna byta upp dig till Ryzen 3 (eller Zen 2) utan att byta moderkort. AMD släpper snart Ryzen 2 (?) med Zen+. Redan då spekuleras det med en 10-15 % prestandaförbättring med en 10 % högre klockfrekvenser och snabbare minnestimings internt i CPUn.
Köper du Intel så räkna med att behöva byta moderkort vid en uppgradering. Inte bara dyrare utan också jobbigare.
Personligen tycker jag det är en kortsiktig vinst för långsiktig förlust.
Men överklockar du inte så har du köpt fel CPU från början och då får du göra som du vill. Edit: Du får såklart göra som du vill oavsett. Haha
Edit: Lägger till AdoredTVs nya video om nyheterna på CES. Där kan du få en bild över Intels, men framförallt AMDs planer. Kom ihåg att AM4 kommer fungera på AMDs nya CPUer fram till minst 2020.
Edit 2: om det är uteslutet att du uppgraderar CPUn inom säg 3 år så tycker jag även att du köper fel CPU. Då ska du absolut köpa 8700k istället. i7orna har historiskt stått sig så otroligt mycket bättre i längden tack vare Hyper threading.
Hoppas detta hjälpte lite iaf. Absolut inte ett självklart val.