Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem

@Krigarvarg: Är det den här du menar, så är den väl bara för ett speciellt utvalda ännu: https://www.theverge.com/2018/1/9/16872268/xbox-one-dashboard...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trist! Då måste det vara en skillnad i ljuddelen i Chapad och Headset Adapter som gör att den senare har en bugg i kombination med v2-versionen av XB1-handkontrollen.

Prova att googla lite engelska eller amerikanska sidor. Du borde vara långt ifrån ensam om problemet isf.

Det skrivs en del på olika forum om problemet du har om jag tolkat dig rätt. Det är jord kabeln som får dålig jord. Google iphone headohones xbox one så får man en hel del tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig för bildkvalitet när man strömmar Xbox till sin dator? Provade lite igår och tyckte det såg riktigt värdelöst ut trots att jag kör på "väldigt hög" och gbit trådat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad kan man förvänta sig för bildkvalitet när man strömmar Xbox till sin dator? Provade lite igår och tyckte det såg riktigt värdelöst ut trots att jag kör på "väldigt hög" och gbit trådat.

Jag körde på en 27" 1440p display och det såg skitbra ut. Dels på gamla Xbox One S, men också nu på Xbox One X som kan skala upp högre än 1080p (som Xbox One S hade som tak)
Däremot laggade det apa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag körde på en 27" 1440p display och det såg skitbra ut. Dels på gamla Xbox One S, men också nu på Xbox One X som kan skala upp högre än 1080p (som Xbox One S hade som tak)
Däremot laggade det apa...

OK jag körde på en 24" fullhd och det blir mycket bättre bild med xboxen inkopplat direkt på skärmen. (one s)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av svenskafaran:

Jag har ett sjukt konstigt problem (och en märklig support från Microsoft).

Fråga först: Finns det NÅGON där ute som använder stereo headset adaptern i en ny xbox one-kontroll, dvs de med 3.5 mm ingång?

Sen bakgrund:
Det är nämligen så att jag inte kan få min stereo headset adapter att fungera i mina två nya xbox one-kontroller (de med 3.5 mm ingång). Sätter jag i adaptern i dessa kontroller så skrapar det bara högt i headsetet, oavsett vilket headset jag använder. Kopplar jag däremot in samma kombo i den gamla kontrollen (utan 3.5 mm ingång) så fungerar det hur fint som helst. Alla kontroller är uppdaterade.

Jag kontaktade Microsoft support och fick som svar att adaptern inte är kompatibel med de nya kontrollerna eftersom 3.5 mm ingången finns. Jag förklarade att jag ändå ville använda adaptern eftersom det ger mig snabb tillgång till att tysta micen och reglera volymen, men det var alltså inte möjligt. Konstigt tänkte jag.

Dagen efter skrev jag med Microsoft igen, och fick då som svar att det ska fungera, 101% säkert. Att mina kontroller förmodligen är defekta. Berättade att jag köpt de över internet vid två olika tillfällen och att den ena är en vit i originalutförande och den andra i recontech-utförande. "Otur", säger supporten, "Men de måste vara defekta. Returnera dessa till oss, så löser vi det."

Jag har googlat i hur många timmar som helst, men hittar inget svar på frågan. Blir galen av detta. Vill inte behöva köpa nytt headset bara för att få snabb tillgång till mute och volym. Använder Hyper X II och är riktigt nöjd med komfort och ljud.

Uppdatering:

Fick tag på en ny adapter, den som följer med Microsofts egna headset. Till min glädje så fungerar denna adapter klockrent på de nya kontrollerna (med 3.5 mm ingång), så mitt problem är således löst.

Så som svar på min egen fråga:
JA, Microsofts egna originaladapter är kompatibel med de nya Xbox-kontrollerna (med 3.5 mm ingång).

Vad det är som strular med min andra adapter vet jag inte, den fungerar som sagt på min gamla kontroll (utan 3.5 mm ingång). Men jag orkar inte lägga mer tid på det nu.

Och varför Microsofts kundservice först påstod att det inte var kompatibla med varandra för att sedan säga att de med 101% säkerhet är kompatibla med varandra, visar bara att man inte blint ska lita på vad supporten säger.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenskafaran:

Uppdatering:

Fick tag på en ny adapter, den som följer med Microsofts egna headset. Till min glädje så fungerar denna adapter klockrent på de nya kontrollerna (med 3.5 mm ingång), så mitt problem är således löst.

Så som svar på min egen fråga:
JA, Microsofts egna originaladapter är kompatibel med de nya Xbox-kontrollerna (med 3.5 mm ingång).

Vad det är som strular med min andra adapter vet jag inte, den fungerar som sagt på min gamla kontroll (utan 3.5 mm ingång). Men jag orkar inte lägga mer tid på det nu.

Och varför Microsofts kundservice först påstod att det inte var kompatibla med varandra för att sedan säga att de med 101% säkerhet är kompatibla med varandra, visar bara att man inte blint ska lita på vad supporten säger.

Tack för all hjälp!

Gott att det löste sig, och bra att dela med dig av informationen!

Tror mer på tips från forum som SweC och andra, än normala kundsupportdeskar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad kan man förvänta sig för bildkvalitet när man strömmar Xbox till sin dator? Provade lite igår och tyckte det såg riktigt värdelöst ut trots att jag kör på "väldigt hög" och gbit trådat.

Jag kör detta en hel del när TVn är upptagen och tycker det fungerar skitbra faktiskt. Kvalitén är för det mesta suverän, dock kan det dippa ibland men misstänker att det har och göra med nätverket som inte mäktar med stundvis. Känner ingen större inverkan laggmässigt heller, dock spelar jag endast Xcom 2 just nu, så inte märkbart där kanske..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Jag kör detta en hel del när TVn är upptagen och tycker det fungerar skitbra faktiskt. Kvalitén är för det mesta suverän, dock kan det dippa ibland men misstänker att det har och göra med nätverket som inte mäktar med stundvis. Känner ingen större inverkan laggmässigt heller, dock spelar jag endast Xcom 2 just nu, så inte märkbart där kanske..

Kan bara instämma, fungerar klockrent. Givetvis lär du ju ha en bra lina både från xboxet och till den distorsion du vill streama till.

Permalänk
Medlem

Elgiganten januarirea: Xbox One X 1TB till 4444:-

Närmast efter det är: 4890:-
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3733710

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tja!
Grabben försöker ansluta till en kompis som kör ARK (non dedicated server) men det går inte. Inbjudan kommer upp men inget händer när man accepterar, det funkar fint om man kör win 10 versionen men inte via boxen? Nån som vet vad det kan vara.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Velar på om jag ska köpa xbox versionen eller PC av Dark souls remastered när det släpps!? Spelarbasen är väl lägst av konsolerna men lär väl vara 10 gånger högre än pc eller hur? Vill kunna spela länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Vad har dom gjort med konsollen nu. Förut kunde jag trycka på start knappen för att komma till startsidan. Nu om jag trycker en gång på startknappen så dimmar den ner bilden och trycker jag igen så blir den ljus. Men om jag nu har webläsaren igång, så kommer jag ju inte till start sidan. Jag kan trycka på bakåt knapp men kommer bara till tidigare sidor, så jag kommer inte från webläsaren, utan att stänga av konsollen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

@zosma: Jag fick oxå det problemet nyligen och blev tvungen att göra en fabriksåterställning vilket löste det hela, men vad som orsakade det hela kan jag inte svara på då det kom från tomma intet..

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Inaktiv

Ny Elite-kontroller ser ut att vara på gång. Om någon funderar på att köpa nuvarande versionen så kan det vara värt att invänta mer info om denna: https://www.theverge.com/2018/1/16/16897402/microsoft-xbox-el...

Gör den konfigurerbar i Xbox Design Labs så hade det varit intressant att uppgradera tror jag.

Permalänk

Man kan också pröva att göra en hard reboot på konsolen. Hålla på av/på knappen på konsolen i tio sekunder så den stänger ner sig helt. Inga inställningar går då förlorade. Löste liknande, men inte samma, problem för mig.

Permalänk
Medlem

@Baradet Funkar: Ok, nu gjorde jag en reset på konsollen och det löste problemet i alla fall. Får test det andra nästa gång om det blir nåt liknande.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Ny Elite-kontroller ser ut att vara på gång. Om någon funderar på att köpa nuvarande versionen så kan det vara värt att invänta mer info om denna: https://www.theverge.com/2018/1/16/16897402/microsoft-xbox-el...

Gör den konfigurerbar i Xbox Design Labs så hade det varit intressant att uppgradera tror jag.

Microsoft is also testing this controller design alongside a new case that will charge it on the go

Intressant att de ska skapa en väska som man kan ladda den i. Annars är jag nöjd med de gamla som jag har till Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Jag kör detta en hel del när TVn är upptagen och tycker det fungerar skitbra faktiskt. Kvalitén är för det mesta suverän, dock kan det dippa ibland men misstänker att det har och göra med nätverket som inte mäktar med stundvis. Känner ingen större inverkan laggmässigt heller, dock spelar jag endast Xcom 2 just nu, så inte märkbart där kanske..

Skrivet av wranzzon:

Kan bara instämma, fungerar klockrent. Givetvis lär du ju ha en bra lina både från xboxet och till den distorsion du vill streama till.

Kan det variera mellan olika spel? Pubg är inte snyggt på xbox i vanliga fall men när jag streamade till datorskärmen blev det omöjligt att se folk på typ 100m+. Upplevde inte att styrningen osv var efter utan bara att bilden blev skit. Linan tror jag inte det är något fel på kör som sagt trådat 1Gbit. Bör ju inte vara några problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan det variera mellan olika spel? Pubg är inte snyggt på xbox i vanliga fall men när jag streamade till datorskärmen blev det omöjligt att se folk på typ 100m+. Upplevde inte att styrningen osv var efter utan bara att bilden blev skit. Linan tror jag inte det är något fel på kör som sagt trådat 1Gbit. Bör ju inte vara några problem.

Eller så märker man den lägre upplösningen lättare när man inte sitter långt från Tv:n i soffan. Jag märker definitivt mer skönhetsfläckar när jag spelar vid datorn iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan det variera mellan olika spel? Pubg är inte snyggt på xbox i vanliga fall men när jag streamade till datorskärmen blev det omöjligt att se folk på typ 100m+. Upplevde inte att styrningen osv var efter utan bara att bilden blev skit. Linan tror jag inte det är något fel på kör som sagt trådat 1Gbit. Bör ju inte vara några problem.

Det borde ju inte vara det, kan det vara skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Det borde ju inte vara det, kan det vara skärmen?

Kör jag xboxen direkt i skärmen blir det som på tvn så det tror jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Eller så märker man den lägre upplösningen lättare när man inte sitter långt från Tv:n i soffan. Jag märker definitivt mer skönhetsfläckar när jag spelar vid datorn iaf..

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart blir det så när man sitter närmare. Men jag har provat både strömmat till skärmen och med xboxet direkt i skärmen med hdmi och upplever stor skillnad i bildkvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ny Elite-kontroller ser ut att vara på gång. Om någon funderar på att köpa nuvarande versionen så kan det vara värt att invänta mer info om denna: https://www.theverge.com/2018/1/16/16897402/microsoft-xbox-el...

Gör den konfigurerbar i Xbox Design Labs så hade det varit intressant att uppgradera tror jag.

Grymt interssant!

Jo, hoppas också på en Design Labs Elite.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Köpte mig en XBOX One X på Elgigantens rea för 4444:-
Kör den till min 75SJ955V. Skaplig bild måste jag säga! Kört lite Forza 3 i 4K och HDR. Fröjd för ögat!

Köpte den också p.g.a Kodi som precis släpptes, men jag kör inte NFS på min nas utan SMB, vilket kodi inte har stöd för på XBOX:en, vilket är ju väldigt märkligt då SMB främst körs på Windows... Vilket man tycker att Microsofts egna spelkonsoll borde ha stöd för.. haha.

Nu är det bara att invänta RDR2!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Köpte mig en XBOX One X på Elgigantens rea för 4444:-
Kör den till min 75SJ955V. Skaplig bild måste jag säga! Kört lite Forza 3 i 4K och HDR. Fröjd för ögat!

Köpte den också p.g.a Kodi som precis släpptes, men jag kör inte NFS på min nas utan SMB, vilket kodi inte har stöd för på XBOX:en, vilket är ju väldigt märkligt då SMB främst körs på Windows... Vilket man tycker att Microsofts egna spelkonsoll borde ha stöd för.. haha.

Nu är det bara att invänta RDR2!

Lite sugen själv på en X men det tråkiga med Kodi är att det inte klarar 23,976 eller 24hz växling och inte heller passthrough bitstream av DD/DTS-HD (på xboxen alltså), SMB dilemmat kan man komma runt med FTP server exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Går det inte att få tag på vertical stand till Xbox One X i Sverige?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Går det inte att få tag på vertical stand till Xbox One X i Sverige?

Jag fick med ett till min one X?

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag fick med ett till min one X?

Då köpte du en Scorpio Edition.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Då köpte du en Scorpio Edition.

Aaaah, det stämmer! Trodde det var standard och följde med alla modeller...

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090