Permalänk
Medlem

Missat detta helt! Grymt jobbat

Skriver även för att följa Lycka till med bygget!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Ser mycket bra ut, har backat samma chassie så detta får vara målbilden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kickass!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag bestämde mig för att göra nya chassi sidor igen. Dessa är jag riktigt nöjd med!

De är frästa av två extra sidor som Louqe gav mig. Inget som vem som helst kan tillverka kanske men vi kan ju hoppas att det inspirerar Louqe att släppa något liknande

Har inte så mycket mer att säga, låter bilderna tala istället!

Nu återstår att fylla loopen och fota lite. Jag återkommer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Ser fram emot att se bilderna på när loopen är fylld!

Jag börjar bli lite sugen på att beställa en Louqe med 2st large tophats (1 nere, 1 uppe) för att försöka mig på ett bygge med 2st 240mm-radiatorer. Dock har jag varken redskap eller kunskap för att kunna tillverka egna delar som du gör här; tror du att jag är lite för optimistisk eller är det möjligt ändå? Känns ju som att något i stil med en sån här
borde fungera!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@aejt: jag satt i samma tanke som du med dubbla 240mm rads men tappade intresset då det inte fanns block för mitt grafikkort men jag ska ändå göra custom loop fast bara för cpu och en 240mm rad. Min idé är att köra utan res och använda en kulventil istället så jag kan fylla loopen och sen bara stänga ventilen när det är färdigt. Ska även köra på en DC-LT pump från alphacool då den är den minsta jag kunde hitta. Faggan snackade om att kunde tillverka res ifall det var några stycken som ville ha. Lycka till

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@aejt: jag satt i samma tanke som du med dubbla 240mm rads men tappade intresset då det inte fanns block för mitt grafikkort men jag ska ändå göra custom loop fast bara för cpu och en 240mm rad. Min idé är att köra utan res och använda en kulventil istället så jag kan fylla loopen och sen bara stänga ventilen när det är färdigt. Ska även köra på en DC-LT pump från alphacool då den är den minsta jag kunde hitta. Faggan snackade om att kunde tillverka res ifall det var några stycken som ville ha. Lycka till

Har också funderat på utan res, men jag har en känsla av att jag skulle ångra det sen när jag faktiskt sitter och bygger, så jag ska åtminstone försöka ta reda på om jag kan få plats med en res nånstans.

Kollar man här (https://youtu.be/aUrhcovJZss#t=11m20s) så ser det nästan ut som att en liten res skulle kunna få plats på samma höjd som radiatorn! Min tanke just nu är att ha en liten res i toppen, och en pump på samma ställe i botten, så får man en res i toppen och en pump i botten; känns ganska optimalt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av aejt:

Riktigt snyggt! Ser fram emot att se bilderna på när loopen är fylld!

Jag börjar bli lite sugen på att beställa en Louqe med 2st large tophats (1 nere, 1 uppe) för att försöka mig på ett bygge med 2st 240mm-radiatorer. Dock har jag varken redskap eller kunskap för att kunna tillverka egna delar som du gör här; tror du att jag är lite för optimistisk eller är det möjligt ändå? Känns ju som att något i stil med en sån här
borde fungera!

Du kan säkert få till det, det kommer bli trångt och jag tror inte att du kommer få ett så jätte bra luftflöde genom delar av radiatorerna. Om du vill ha radiatoryta och fortfarande detta chassi skulle jag personligen överväga att köpa en rejäl radiator och montera den under bordet och sedan göra anslutningar på baksidan för in och utlopp i datorn. På så vis får du en rejäl kyllösning som utnyttjar hela radiatorn och förhoppningsvis kan gå lite tystare. Bara en tanke..

Skrivet av Vzano:

@aejt: jag satt i samma tanke som du med dubbla 240mm rads men tappade intresset då det inte fanns block för mitt grafikkort men jag ska ändå göra custom loop fast bara för cpu och en 240mm rad. Min idé är att köra utan res och använda en kulventil istället så jag kan fylla loopen och sen bara stänga ventilen när det är färdigt. Ska även köra på en DC-LT pump från alphacool då den är den minsta jag kunde hitta. Faggan snackade om att kunde tillverka res ifall det var några stycken som ville ha. Lycka till

Om det är max en eller ett par så kan jag tillverka till dem. Jag gör ju en åt gången och det tar ganska lång tid per enhet. Jag vill helt enkelt inte lova bort mig att tillverka för många för den tiden har jag inte.

Skrivet av aejt:

Har också funderat på utan res, men jag har en känsla av att jag skulle ångra det sen när jag faktiskt sitter och bygger, så jag ska åtminstone försöka ta reda på om jag kan få plats med en res nånstans.

Kollar man här (https://youtu.be/aUrhcovJZss#t=11m20s) så ser det nästan ut som att en liten res skulle kunna få plats på samma höjd som radiatorn! Min tanke just nu är att ha en liten res i toppen, och en pump på samma ställe i botten, så får man en res i toppen och en pump i botten; känns ganska optimalt!

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte du har hittat någon magiskt liten reservoar så tror jag inte att du får in en res på det sättet du beskriver. Tyvärr, det är trångt som fan..
Alla cylinderformade reservoarer är uteslutna, de har för stor diameter. Du behöver en platt reservoar eller MÖJLIGEN en väldigt liten blockformad som du kan montera framför moderkortet på något vis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faggan:

Om inte du har hittat någon magiskt liten reservoar så tror jag inte att du får in en res på det sättet du beskriver. Tyvärr, det är trångt som fan..
Alla cylinderformade reservoarer är uteslutna, de har för stor diameter. Du behöver en platt reservoar eller MÖJLIGEN en väldigt liten blockformad som du kan montera framför moderkortet på något vis.

Ah, tråkigt. Jag är inte alls sugen på att ha radiatorn utanför chassit; då har jag hellre ett större chassi eller luftkylt. Sen om det inte kyler riktigt lika bra som 480mm radiatoryta gör i optimala fall spelar ingen större roll, det lär ändå vara ganska mycket bättre än luftkylning vid samma ljudnivåer.

Om man försöker få radiatorn så långt som möjligt mot ena sidan, hur ungefär vad skulle du säga att dimensionerna är här? Och om du har tid nästa gång du fotar lite, skulle du möjligtvis kunna ta några extra bilder där man kan se utrymmena runtom i datorn?

Det blir nog en order hur som helst, sen får jag se hur jag gör.

Tack!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av aejt:

Ah, tråkigt. Jag är inte alls sugen på att ha radiatorn utanför chassit; då har jag hellre ett större chassi eller luftkylt. Sen om det inte kyler riktigt lika bra som 480mm radiatoryta gör i optimala fall spelar ingen större roll, det lär ändå vara ganska mycket bättre än luftkylning vid samma ljudnivåer.

Om man försöker få radiatorn så långt som möjligt mot ena sidan, hur ungefär vad skulle du säga att dimensionerna är här? Och om du har tid nästa gång du fotar lite, skulle du möjligtvis kunna ta några extra bilder där man kan se utrymmena runtom i datorn?

Det blir nog en order hur som helst, sen får jag se hur jag gör.

Tack!

Samtliga innermått finns angivna på LOUQEs hemsida i dokumentet http://louqe.com/files/specifications_ghost_s1_MkII.pdf

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PaChalski:

Ett fantastiskt initiativ! Det är något som alla chassin borde ha, modellen måste trots allt ha kommit någonstans ifrån. Perfekt för att planera byggen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare

Så var det äntligen dags att fylla loopen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fyfaån vad fett slutresultatet blev! Herregud vad trevligt

Permalänk
Proffsmoddare

Grymt jobbat Daniel!

Blir väldigt intressant att se lite temps!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Administrativ avgift

@Faggan: Jag tar 2 tack, rapportera temps osv Grymt intresserad , sen om temps är okej osv kanske till o med kan komma o lyssna på den o kolla i västerås?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Proffsmoddare

Tack så mycket till alla er som har hejjat på och hjälpt till under detta bygge.

Bilder på bygget hittar ni här: Länk

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Faggan:

Tack så mycket till alla er som har hejjat på och hjälpt till under detta bygge.

Bilder på bygget hittar ni här: Länk

Grymt coolt bygge! Bra jobbat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare

Då har jag fått en läxa i luftflöde och dumhet. Jag vet inte vad jag tänkte när jag valde att montera fläktarna så att de blåste upp i chassit.

Jag drog igång Valley Benchmark för att se lite temperaturer. Ca 10 min efter att jag startat det tittar jag till datorn och det luktar varm akryl och förnedring. Snabbt som attan stänger jag av Valley och tittar på HWMonitor för att se temperaturerna. CPUn hade toppat 85 grader och GPUn 70 grader. Glaset på CPU/Nätaggregat sidan hade böjt sig av värmen och sögs in mot nätaggregatet vars fläkt gick på max för att sänka temperaturen. Allt var varmt och mysigt helt enkelt.

Vad hände då?
Jo... Värmen som fläktarna tar bort från radiatorn blåstes upp i nätaggregatet. Efter ett tag började nätagget tycka att det var dags att dra igång fläkten och då började den blåsa i motsatt riktning. I och med detta så upphör allt luftflöde i chassit och det blir väldigt varmt!

Skam den som ger sig!
Jag vände på fläktarna i botten så att de nu jobbar tillsammans med nätagget och blåser värmen nedåt.
Sedan fräste jag ut luftintag för nätagget för att vara på säkra sidan, kanske lite overkill (läs nedan) men jag gillar looken.

Körde Valley igen och nu är det andra bullar.
Jag lät det gå i 30 minuter tills temperaturerna stabiliserade sig och här är resultatet:

GPU Snitt: 58c Max: 59c
CPU Snitt: 65c Max: 76c

Under testet startade nätagget bara fläkten två gånger och då under 1-2 minuter. (som jag såg)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snygga luftingtag
Grymt bygge!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Proffsmoddare

Schysst med grillad akryl! Gött att du fick ordning på det, blev riktigt snyggt med luftintaget där.
Bara vända burken upp-och-ned nu då så blir det ännu bättre temps

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Skrivet av Faggan:

Under testet startade nätagget bara fläkten två gånger och då under 1-2 minuter. (som jag såg)

Öser över dig beröm över ett vackert bygge!
Jag är intresserad av det jag citerade ovan, du säger tvärt emot vad alla andra tester säger. Jag tittar på det nätagget till mitt lilla bygge men jag gillar tystnad. Hur upplever du ljudbilden på nätdelen? Låter det mycket vid belastning?

Grymt bygge och tack för all inspiration!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av timpelay:

Schysst med grillad akryl! Gött att du fick ordning på det, blev riktigt snyggt med luftintaget där.
Bara vända burken upp-och-ned nu då så blir det ännu bättre temps

Haha får göra det 😉

Skrivet av Saandberg:

Öser över dig beröm över ett vackert bygge!
Jag är intresserad av det jag citerade ovan, du säger tvärt emot vad alla andra tester säger. Jag tittar på det nätagget till mitt lilla bygge men jag gillar tystnad. Hur upplever du ljudbilden på nätdelen? Låter det mycket vid belastning?

Grymt bygge och tack för all inspiration!

/S

Tack så mycket!
Jag tror att det är för att fläktarna som sitter på radiatorn skapar ett luftflöde genom nätagget också. Det leder till att kylning redan finns till viss del och att fläkten inte behöver starta. Normalt agerar ju nätaggregat i sin egen cell och påverkar kylningen själv men i detta fall får det lite hjälp.

Angående ljudbilden så måste jag säga att jag inte riktigt vet. När det är så varmt att fläkten går igång så går redan radiator fläktarna på max så jag hör inte nätaggregatet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Faggan:

Haha får göra det 😉

Tack så mycket!
Jag tror att det är för att fläktarna som sitter på radiatorn skapar ett luftflöde genom nätagget också. Det leder till att kylning redan finns till viss del och att fläkten inte behöver starta. Normalt agerar ju nätaggregat i sin egen cell och påverkar kylningen själv men i detta fall får det lite hjälp.

Angående ljudbilden så måste jag säga att jag inte riktigt vet. När det är så varmt att fläkten går igång så går redan radiator fläktarna på max så jag hör inte nätaggregatet.

Tack för svar
Har kollat på lite fler tester och det verkar som att fläkten i agget är temperaturstyrd. Så har man bra flöde genom lådan hjälper det garanterat till!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Proffsmoddare

Igår blev en liten film på bygget klar. Hoppas ni gillar den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Imponerande, oerhört vackert arbete! Du har fått chassit att verka rymligare än vad det troligtvis är, skickligt att få in så mkt och få det att se snyggt ut.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Entusiast

Stiligt vännen!

Permalänk
Administrativ avgift

@Faggan: Tar 2 , har du nu tänkt att använda denna som main dator eller är det hopp till nästa projekt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av andra94:

@Faggan: Tar 2 , har du nu tänkt att använda denna som main dator eller är det hopp till nästa projekt?

Det är Louqes dator. Så jag har inga planer för den alls. Exakt vad de ska använda den till vet jag inte. Troligen som utställnings exemplar.

Nästa projekt drar nog igång snart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Jag kanske missade det, Men flyttade du nätagget från orginal position för att få dit pumpen ? Eller var enda modden för psu/pump fästet som satt på PSU orginal fäste ?

Väntar på min ghost som borde komma snart ^^

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9