Värt att hoppa på kryptovaluthypen (börja mina ?)

Permalänk
Medlem

Går man in med 100k så kan man inte köpa utrustning för 100k i ett AB.
Kostar nån krona (typ 1900) att rega. Utöver detta behövs ju nåt i rörelsekapital för att betala utgifter för.

Men man får ju använda aktiekapitalet till att köpa utrustning för så nog blir det mer än 50k kvar som nån skrev här.

Vad gäller kryptovalutan i sig så har jag under ganska många år varit med på börsen och har ganska god koll på det. Det är ju ingen som vet vad nåt är värt i framtiden men när jag hör siffror som 500-2000% så känns det för min del inte seriöst. Finns de som gjort det ja, och hatten av för det och gratulationer till dem. Det är bara de t att man inte ska basera en investering på sådana tal.

Frispel skriver ganska klokt i mitt tycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Kort och gott,

Ni gör som ni vill riskkalkyl gjord. Investera i Neo.

Ta mig på orden eller gör egen research. Ni gör som ni vill x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Helt enkelt, du köper Neo, väntar 12 månader och säljer. 100k kommer ge dig 500-1000% avkastning.

Låter kommentarerna hagla, men återkom i slutet av 2018 då går du se.

Som sagt, investera inte i något som kommer dö (mining). I bästa fall får du tillbaka pengarna innan det är borta.

Vart köper man bäst dessa NEO?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klacko:

Vart köper man bäst dessa NEO?

Du köper dom med Ethereum enklast, via binance.com.

Coinbase -> Köp Ethereum -> skicka till Binance -> Köp Neo.

Vill du göra det lite mer avancerat, när du har Neo så köper du NEO ICO i Q1 2018 (snart). Annars håller du NEO helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja.. det här var svårare än vad jag trodde. Det verkar inte vara optimal att ha extern lokal om man nu inte kör med en jäkla massa rigs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner du ingen som bor i hus med plats över och spenderar massa pengar på eluppvärmning? Isf kan ni och husägare dela på elkostnaden, ni får lägre elutgift för riggen och de får sin värme till en billigare peng.

Permalänk
Medlem

hur ska man börja mima nån startguide?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Känner du ingen som bor i hus med plats över och spenderar massa pengar på eluppvärmning? Isf kan ni och husägare dela på elkostnaden, ni får lägre elutgift för riggen och de får sin värme till en billigare peng.

Absolut. Finns säkert någon men tror inte det är aktuellt. Svårt att förklara vad man tänker göra med massa grafikkort och vill inte tränga mig på.

vad gäller hyra osv, tror jag att man kan räkna med max 3500.. sedan tillkommer diverse försäkringar osv. Det var därför jag skrev 4 tkr.

Han som jag kände från utlandet drog in ca 1100 USD/mån på en rig (6-7 st GTX 1070). Det är alltså räknat med nuvarande värde på kryptovalutorn. En rig drog 31 kw /mån

Det var då jag tänkte såhär,

1 GTX 1070 = 4600 kr (enligt prisjakt)

7 * 4600 = 32 200

Plus diverse nätagg osv, Vi landar på ca 36k /rig

Så cirka 3 rigs med totalt 20 kort (sist rigen får vara med 6 kort).

1100 USD * 3 = 3300 USD /mån

3300 USD = ca 26 700 kr. (1USD= 8,11)

Enligt elskling.se kostar 1 kwh cirka 0,5kr. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska beräkna elen då han skrev: "Burns around 31 kw electricity for 30-31 days".

Men 26700 - 4000(lokalkostnad) = 22700...
Nu vet jag inte hur mycket elen kommer bli, men låt säg att den ligger på 6tkr (tror inte det är så mkt?), vi landar ändå på en goda 16 tkr/mån..

100 000 / 16 000 = ca 6 månader innan pengarna är tjänade. Resten profit.

Vad är det jag missar i min beräkning. Som jag ser det verkar det ju helt schysst.

Permalänk
Medlem

Är det inte enklare med enskild firma, visst för att det kan va tryggt att inte behöva bli personligt skyldig vid en eventuell konkurs och få skulder för resten av livet men vad är det för skulder ni ska dra på er. Ni har ju inga inköp förutom utrustningen och dom pengarna blir ni av med i vilket fall som helst. Tycker ni startar enskild firma båda två. Två företag och sen delar på lokalen, eller toan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Är det inte enklare med enskild firma, visst för att det kan va tryggt att inte behöva bli personligt skyldig vid en eventuell konkurs och få skulder för resten av livet men vad är det för skulder ni ska dra på er. Ni har ju inga inköp förutom utrustningen och dom pengarna blir ni av med i vilket fall som helst. Tycker ni startar enskild firma båda två. Två företag och sen delar på lokalen, eller toan.

Enligt skatteverket räknas kryptovalutor som ett värdepapper och man kan inte handla med värdepapper som enskild firma... annars hade det varit optimalt.

Permalänk
Medlem

Varför köper ni inte bara prylarna privat och börjar bryta crypto? Är inte så enkelt att bara skapa ett AB för att köpa in saker utan moms, det kommer massor av annat att skapa ett bolag. Annars skulle väl alla ha ett AB och köpa grejer via den.

Ni verkar också ha svårt att beräkna ut elkostnaderna med, vilket gör att jag får en känsla att ni inte riktigt har koll på andra saker än de jag nämnt. Jag är lite skeptiskt till att ni har hittat ett avtal där det kostar 50öre/kwh.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Min kusin har en miningrigg på matbordet i köket, alla element avstängda och köksfönstret lite öppet. Riggen drar in luft från fönstret och blåser ut i lgh.

Efter hyra, el, värme så går han ändå plus varje månad på att minea (Y)

Hade gärna startat jag också men då ingen som minear idag vill göra en guide eller dylikt på sweclockers om hur man minear/ börjar minea så har det legat på is rätt länge, dessutom kapitalet till grafikkort finns ju knappt heller. Men att minea med speldatorn som står på 24/7 hade varit kul ändå!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har en polare som började för en månad sedan och drar in runt 7000kr månaden efter elen är betald

6st gtx 1070 (köptes för 4000/st)
Intel g4400 (500kr)
MSI Z270-A Pro (900kr)
Corsair HX1200 (2300kr
6st risers (500kr)
Western digital 120gb ssd (500kr)
Mining chassi (700kr)
2st 8GB ram (Från hans speldator som har onödigt med ram, men köptes när priset på ram var lågt)

ROI ≈ 4 månader

Skulle det skita sig så kan man snabbt bli av med delarna för ≈ 20K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adde1337:

Absolut. Finns säkert någon men tror inte det är aktuellt. Svårt att förklara vad man tänker göra med massa grafikkort och vill inte tränga mig på.

vad gäller hyra osv, tror jag att man kan räkna med max 3500.. sedan tillkommer diverse försäkringar osv. Det var därför jag skrev 4 tkr.

Han som jag kände från utlandet drog in ca 1100 USD/mån på en rig (6-7 st GTX 1070). Det är alltså räknat med nuvarande värde på kryptovalutorn. En rig drog 31 kw /mån

Det var då jag tänkte såhär,

1 GTX 1070 = 4600 kr (enligt prisjakt)

7 * 4600 = 32 200

Plus diverse nätagg osv, Vi landar på ca 36k /rig

Så cirka 3 rigs med totalt 20 kort (sist rigen får vara med 6 kort).

1100 USD * 3 = 3300 USD /mån

3300 USD = ca 26 700 kr. (1USD= 8,11)

Enligt elskling.se kostar 1 kwh cirka 0,5kr. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska beräkna elen då han skrev: "Burns around 31 kw electricity for 30-31 days".

Men 26700 - 4000(lokalkostnad) = 22700...
Nu vet jag inte hur mycket elen kommer bli, men låt säg att den ligger på 6tkr (tror inte det är så mkt?), vi landar ändå på en goda 16 tkr/mån..

100 000 / 16 000 = ca 6 månader innan pengarna är tjänade. Resten profit.

Vad är det jag missar i min beräkning. Som jag ser det verkar det ju helt schysst.

Det elpriset kan inte innehålla allt utan är troligen bara elen utan elnätskostnaderna eller så är det extremt billigt där du bor.
Jag betala 2910kr/år för en 16A anslutning och 22,9öre/kWh för elnätet där jag bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@pchelp: Vet du vad han minar får nått? Är det ETH eller lite blandat?

Permalänk
Medlem

@adde1337

Du gör många missar i kalkylen men du kompenserar friskt för det, så pluspoäng för det. Jag vet inte vad 1070 drar i stock, men det lilla jag vet är att Nvidias ess i rockärmen är just energieffektivitet så går man Nvidia är det vad man vill spela på, och drar du ner strömmen de får genererar de kanske runt $140-150/mån styck, idag, innan el. Jag är lagom svårt att 6x 1070 kan dra in $1100 (innan el), din kontakt måste haft riktigt tur på silikonlotteriet samt med minnestillverkare (något du som köpare har noll kontroll över för övrigt). 31kW / mån vet jag inte hur han räknat, det ska anges i kWh. "Live"-förbrukningen kan mätas i kW men varken 31kW, 3,1kW eller 0,31kW är rätt för en sån rigg.

Och gällande el, jag vet inte hur elskling fungerar men har svårt att tro att det finns någon genomsnittlig privatperson (läs: typisk Svensson) i Sverige som har 50 öre per kW. Du har så sjukt många avgifter, skatter och påslag att det krävs en högskoleutbildning att bara förstå elfakturan man får hem varje månad. Jag tror min el är 27 öre men det är runt kronan per kW jag betalar.

Om vi höftar friskt och säger att 6x 1070 drar 1000W (du kan dra ner det men då dyker du långt under "$1100/mån"). Med en drift på 24h/dagen är det 24kWh * antalet dagar på månaden. 365,25 dagar på året / 12 månader = 30,4375 per genomsnittlig månad. Multiplicera dessa och du får 730,5kWh. Säg att elen är 1kr/kWh och med dessa ($1100 * 8,04) - 730,5kr = 8113,5kr/mån. Per rig. För tre riggar är det 24340,5kr/mån, så riktigt nära dina beräkningar.

Tänk dock på att för någon månad sen var intäkterna dryga hälften av idag, men elen kostade fortfarande lika mycket. Då hade du dragit in 11074,5kr/mån. Några månader innan det var det nästan halva "vinsten" igen, och då hade du dragit in 4441,5kr/mån. Allt inkl. elen. Det var typ sept/okt-nov/dec. Och i april-juli nånstans hade du dragit in mer. Marknaden går i cykler, det är jättedumt att planera efter bästa möjliga scenario.

Värt att notera att alla siffror är baserat på idag, senaste timmarna. Igår såg annorlunda ut, imorgon kommer garanterat se annorlunda ut. Om en månad kan det se radikalt annorlunda ut och du sitter och gör matten för att se om du sparar pengar på att stänga ner riggarna helt och spendera elpengarna du sparar på att direkt köpa valuta istället.

Sen kommer saker man aldrig kan förutse, som ett kort vägrar fungera och du kan inte klura ut varför, Windows Update slår igång när du ligger och sover eller är bortrest, Nicehash blir hackat, näst upp är väl USDT som kraschar och drar med sig både kryptovalutor och exchanges ner med sig. Sen vardagssaker alla nya riggbyggare antagligen måste gå igenom, som ominstallera OS/drivrutiner för något inte fungerar. En timme här, några timmar där. BSODs blir din nya bästa vän. Du blir bekväm med felsäkert läge. Jag rekommenderar inte Linux om du inte har tidigare erfarenhet, det blir för komplext om du ska lära dig miningrigg OCH nytt OS. Fokusera på ena först, sen ev. den andra = börja med lära dig miningriggen i en miljö du kan, när du fattar hårdvaran och hur den fungerar då kan du testa Linux. Annars hamnar du i situationer där du inte vet om det är OS eller hårdvara som vägrar fungera. Kan du utesluta ena markant simplifierar det felsökningen.

Små sidnoter, för 6/7x 1070 vill du antagligen ha två PSUs. Säg 1k styck, samma för MB och RAM. Det är 4k där och du vill fortfarande ha CPU och SSD, vilket antagligen är en till tusenlapp. Du kan fulsnåla lite här och var och spara någon/några hundringar, men sen vill du också ha nånstans att placera allt. Köpa färdig lösning eller snickra ihop något själv? Hur är det med internet? Sladdar, wifi-donglar? Billiga routrar strular med för många wifi-connections. Är ljudnivån ett ev. problem? Har du djur som kan trycka en blöt nos i en öppen rigg som ligger tillgänglig i knähöjd? Har du riggen högre upp blir den varmare, fläktar låter mer, måste ev. klocka ner.

Som sagt, sidnoter. Många kanske aldrig är problem, men liksom allt när man börjar med något nytt inom hårdvara, välkommen till felsökning och Murphy's lag. Plus att vi även har Jantelagen, så du har den mot dig också.

Hyra lokal är inte aktuellt för dig, tycker jag. Du måste vara många, många gånger större, och då måste det finnas praktiska fördelar. De två största är 1) billigare el så hyra + nya elpriset = lägre än idag, och 2) fysisk övervakning, du vill att det finns en vaktmästare, väktare eller någon som finns tillgänglig av praktiska anledningar (och stöldskydd). Och även om du sitter där på 100+ GPUs är det ändå värt att överväga att konvertera ditt garage, övervåning eller nåt till serverhall och ha allt fysiskt nära.

Med allt sagt hade jag inte gått 1070 om jag dumpat 100k i mining. 1070 i ett sånt fall är en kompromiss utan direkta fördelar, och vill du inte "välja väg" finns det fortfarande bättre kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@pchelp: Vet du vad han minar får nått? Är det ETH eller lite blandat?

Började med ETH men gick snabbt över till nicehash och drar in runt 270kr per dag .
Går säkert att tjäna om man själv kollar vad som lönar sig att gräva fram men det är så simpelt med nicehash.

Permalänk
Medlem

@pchelp: Tack, jag tror jag ska bygga en liten rigg bara för skoj. Hobbyprojekt

Permalänk
Medlem

Problemet med att börja idag är att typ alla nätdelar över 1000w och grafikkort är helt slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hade gärna startat jag också men då ingen som minear idag vill göra en guide eller dylikt på sweclockers om hur man minear/ börjar minea så har det legat på is rätt länge

Jag tror många som kan det där med mining har glömt bort hur det var att inte kunna, något många antagligen kan relatera när man spelar onlinespel och blir störd på den nya spelaren som inte kan, eller vi vuxna som glömt bort hur det är att vara barn.

Jag tror det kan vara bra att summera frågor nybörjare har för att veta vart man kan börja skriva en sån guide. Finns enkla vägar att gå med en sån guide baserad på massa antaganden, som ex modern gamingdator -> peka till nicehash, men de brukar ofta stanna långt innan den borde (ex är mining är bara första steget, och bara en gren av trädet så att säga).

Finns ju dock GOTT om videon på youtube om du verkligen vill sätta dig in i mining. Det är löjligt många kanaler, alla med sin egen approach.

Permalänk
Medlem

@pchelp: Inga problem, jag hittar

Permalänk
Medlem

Bitcoin (och alla varianter) är ju en högriskinvestering. Ha det i åtanke.
Jag kollade just utvecklingen av bitcoin senaste året. Och det ser precis ut som slutet på IT-bubblan...
Om 6 månader kan bitcoin lika gärna vara värt 500 dollar som 50000 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@adde1337

Du gör många missar i kalkylen men du kompenserar friskt för det, så pluspoäng för det. Jag vet inte vad 1070 drar i stock, men det lilla jag vet är att Nvidias ess i rockärmen är just energieffektivitet så går man Nvidia är det vad man vill spela på, och drar du ner strömmen de får genererar de kanske runt $140-150/mån styck, idag, innan el. Jag är lagom svårt att 6x 1070 kan dra in $1100 (innan el), din kontakt måste haft riktigt tur på silikonlotteriet samt med minnestillverkare (något du som köpare har noll kontroll över för övrigt). 31kW / mån vet jag inte hur han räknat, det ska anges i kWh. "Live"-förbrukningen kan mätas i kW men varken 31kW, 3,1kW eller 0,31kW är rätt för en sån rigg.

Och gällande el, jag vet inte hur elskling fungerar men har svårt att tro att det finns någon genomsnittlig privatperson (läs: typisk Svensson) i Sverige som har 50 öre per kW. Du har så sjukt många avgifter, skatter och påslag att det krävs en högskoleutbildning att bara förstå elfakturan man får hem varje månad. Jag tror min el är 27 öre men det är runt kronan per kW jag betalar.

Om vi höftar friskt och säger att 6x 1070 drar 1000W (du kan dra ner det men då dyker du långt under "$1100/mån"). Med en drift på 24h/dagen är det 24kWh * antalet dagar på månaden. 365,25 dagar på året / 12 månader = 30,4375 per genomsnittlig månad. Multiplicera dessa och du får 730,5kWh. Säg att elen är 1kr/kWh och med dessa ($1100 * 8,04) - 730,5kr = 8113,5kr/mån. Per rig. För tre riggar är det 24340,5kr/mån, så riktigt nära dina beräkningar.

Tack för ett otroligt bra svar. Gällande elen så kanske det är bäst att räkna 1 kr/ kwh.

Vi kan ponera att elen kostar 1kr kwh.
Vi kan för enkelhetens skull ponera att varje grafikkort drar 200 W. =. 1400 W. (1400*24= 33,5kwh.)

33,5 * 30,43(dagar) = ca 1021kwh.

Menar du då att elen kostar 1021 kr ( då 1 kr= 1 kwh) . Det låter väldigt lite för en rigg som är igång 24/7.

Edit: om siffrorna stämmet. Att det handlar om 3063 kr i elkostnad för 3 riggar. Varför skulle det ur ekonomisk synvinkel inte vara okej med en lokal för 4tkr ?. Då landar vi på utgifter på cirka 7-8tkr men med en inkomst som kanske är 20-25 tkr. Jag landar ju ändå på en hyffsat bra vinst.

Nu förstår jag ju att det optimala kanske är att ha det i garaget då man sparar in på lokalkostnaderna.

Permalänk

När jag kollade min senaste elräkning så betalade jag 1,5kr per kw tror jag. Ska kolla på det igen men jag hade räknat lite högre i alla fall.

(Har ej läst hela tråden)

Edit: Jag betalade ca 1,6kr per kwh förra månaden. Då räknade jag helt enkelt hela fakturan delat på kilowatttimmar

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

När jag kollade min senaste elräkning så betalade jag 1,5kr per kw tror jag. Ska kolla på det igen men jag hade räknat lite högre i alla fall.

(Har ej läst hela tråden)

Edit: Jag betalade ca 1,6kr per kwh förra månaden. Då räknade jag helt enkelt hela fakturan delat på kilowatttimmar

Det är möjligt. Ska försöka hitta min elräkning för lgh och se vart man skulle kunna landa.

Permalänk
Medlem

Jag skall börja mina närsom väntar egentligen bara på ena PSU:n som ligger restad hos webhallen!
Ska givetvis mina altcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Edit: om siffrorna stämmet. Att det handlar om 3063 kr i elkostnad för 3 riggar. Varför skulle det ur ekonomisk synvinkel inte vara okej med en lokal för 4tkr ?. Då landar vi på utgifter på cirka 7-8tkr men med en inkomst som kanske är 20-25 tkr. Jag landar ju ändå på en hyffsat bra vinst.

Siffrorna stämmer. Det är ~1k / rigg / mån dvs. Ponera att du har varit verksam i ett halvår med en lokal för 4k och elen var densamma, så 7k/mån. Under hösten hade din totala vinst dippat ner till dryga 400kr/mån som du fått i fickan. Du hade haft en vinst 11x högre de månaderna utan lokal. Att ha en lokal har sina (enorma) fördelar, men när vi pratar projekt i vinstsyfte behöver de av praktiska skäl vara över en viss storlek innan det är ett vettigt alternativ. Kan du hitta en co-location finns möjligheten att du får både bemanning och schysst fast pris, säg 5k/mån totalt (dvs inkl el, hyra och bemanning). Då kan du både fjärrstyra och ha någon du kan plinga på mobilen om datorn hängt sig och du behöver en manuell reboot.

Edit: Blandade ihop en vs tre riggar ovanför. Uppdaterat för tre riggar.

Skrivet av DilluTioN:

Gör jag samma blir mitt elpris högre. Mina tankar kring detta är dock att fasta avgifter är något jag betalar oavsett, skulle jag sätta upp en miningrigg som drar 1kW så är det enbart den extra kostnaden den tillför jag hade räknat på, och isf blir det bara kWh-priset plus alla skatter, påslag osv som är direkt kopplade till kWh. Gör du samma blir ditt kWh-pris också lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Siffrorna stämmer. Det är ~1k / mån dvs. Ponera att du har varit verksam i ett halvår med en lokal för 4k och elen var densamma, så 5k/mån. Under hösten hade din totala vinst dippat ner till dryga 400kr/mån som du fått i fickan. Du hade haft en vinst 11x högre de månaderna utan lokal. Att ha en lokal har sina (enorma) fördelar, men när vi pratar projekt i vinstsyfte behöver de av praktiska skäl vara över en viss storlek innan det är ett vettigt alternativ. Kan du hitta en co-location finns möjligheten att du får både bemanning och schysst fast pris, säg 5k/mån totalt (dvs inkl el, hyra och bemanning). Då kan du både fjärrstyra och ha någon du kan plinga på mobilen om datorn hängt sig och du behöver en manuell reboot.

Gör jag samma blir mitt elpris högre. Mina tankar kring detta är dock att fasta avgifter är något jag betalar oavsett, skulle jag sätta upp en miningrigg som drar 1kW så är det enbart den extra kostnaden den tillför jag hade räknat på, och isf blir det bara kWh-priset plus alla skatter, påslag osv som är direkt kopplade till kWh. Gör du samma blir ditt kWh-pris också lägre.

Tack för ditt svar. Om jag har förstått dig rätt så ÄR det ok , MEN jag skulle kunna maximera min vinst ännu mer genom att 1) hitta en billigare lokal 2) ha riggen i hemmet (dvs ingen lokalkostnad)

4tkr kanske är för mkt för 3 riggar. Jag kanske istället behöver 10 riggar för att det ska vara ekonomiskt försvarbart. Marginalerna blir mindre om jag har färre riggar och har sån hög hyra

Permalänk
Medlem

Precis så.

Du får ta hyran delat på antalet riggar. Har du 100 riggar ex är 4k/mån ingenting, men har du 3 riggar är det mycket lägre marginal per rigg. Målet är ju att ha så låga kostnader som möjligt "per rigg". Har du en hyra på 200k/mån gör det inget om du har såpass många riggar att utgiften är försvarbar, vilket är varför jag tycker det är bättre att dela kostnaderna per rigg och inte se totalkostnaden (200k är vansinnigt mycket pengar att lägga ut i månaden, men har du ex 500 riggar där är det ett vansinnigt schysst pris).

För 3 riggar behöver du egentligen inte en hel lokal, det räcker med ett litet hörn nånstans. Kanske känner du en säljare med eget kontor som alltid är ute på vift, kan ju ev. lägga dom där isf. Det gäller att vara kreativ!

Permalänk
Medlem

Aktier

@adde1337: Hej !
Köp högriskaktier i stället.

Öppna ett konto på Avanza eller någon annan nätmäklare och köp aktier i stället.

Här kommer några förslag.

ShaMaran Petroleum
SECITS Holding
Bublar Group
Gapwaves B
Hamlet Pharma
LIDDS
NGEx Resources
International Petroleum Corp
Nexam Chemical Holding
Lundin Gold

Bara att läsa på vilka bolag som ni tror på och köpa. sedan är det bar att vänta och se om pengarna växer eller inte.
Ladda också ner appen sparlabbet och se vad ränta på ränta effekten kan ge på många års sikt. Mycket intressant om man har pengar att undan vara varje månad under ett arbetsliv.
Det är då mycket viktigt att man sparar på sätt som har låga avgifter, annars äts sparkapitalet upp av dessa.

Ett exempel: start belopp 1000 kr, förväntad avkastning 10 % per år, spar tid 35 år, månadssparande 1000 kr Detta ger 3 605 627 kr en skaplig summa att ha när man går i pension.

Alla har eget ansvar att läsa på om de bolag jag skrivit om i inlägget och väja om man vill riskera sina sparpengar eller inte.