@adde1337
Du gör många missar i kalkylen men du kompenserar friskt för det, så pluspoäng för det. Jag vet inte vad 1070 drar i stock, men det lilla jag vet är att Nvidias ess i rockärmen är just energieffektivitet så går man Nvidia är det vad man vill spela på, och drar du ner strömmen de får genererar de kanske runt $140-150/mån styck, idag, innan el. Jag är lagom svårt att 6x 1070 kan dra in $1100 (innan el), din kontakt måste haft riktigt tur på silikonlotteriet samt med minnestillverkare (något du som köpare har noll kontroll över för övrigt). 31kW / mån vet jag inte hur han räknat, det ska anges i kWh. "Live"-förbrukningen kan mätas i kW men varken 31kW, 3,1kW eller 0,31kW är rätt för en sån rigg.
Och gällande el, jag vet inte hur elskling fungerar men har svårt att tro att det finns någon genomsnittlig privatperson (läs: typisk Svensson) i Sverige som har 50 öre per kW. Du har så sjukt många avgifter, skatter och påslag att det krävs en högskoleutbildning att bara förstå elfakturan man får hem varje månad. Jag tror min el är 27 öre men det är runt kronan per kW jag betalar.
Om vi höftar friskt och säger att 6x 1070 drar 1000W (du kan dra ner det men då dyker du långt under "$1100/mån"). Med en drift på 24h/dagen är det 24kWh * antalet dagar på månaden. 365,25 dagar på året / 12 månader = 30,4375 per genomsnittlig månad. Multiplicera dessa och du får 730,5kWh. Säg att elen är 1kr/kWh och med dessa ($1100 * 8,04) - 730,5kr = 8113,5kr/mån. Per rig. För tre riggar är det 24340,5kr/mån, så riktigt nära dina beräkningar.
Tänk dock på att för någon månad sen var intäkterna dryga hälften av idag, men elen kostade fortfarande lika mycket. Då hade du dragit in 11074,5kr/mån. Några månader innan det var det nästan halva "vinsten" igen, och då hade du dragit in 4441,5kr/mån. Allt inkl. elen. Det var typ sept/okt-nov/dec. Och i april-juli nånstans hade du dragit in mer. Marknaden går i cykler, det är jättedumt att planera efter bästa möjliga scenario.
Värt att notera att alla siffror är baserat på idag, senaste timmarna. Igår såg annorlunda ut, imorgon kommer garanterat se annorlunda ut. Om en månad kan det se radikalt annorlunda ut och du sitter och gör matten för att se om du sparar pengar på att stänga ner riggarna helt och spendera elpengarna du sparar på att direkt köpa valuta istället.
Sen kommer saker man aldrig kan förutse, som ett kort vägrar fungera och du kan inte klura ut varför, Windows Update slår igång när du ligger och sover eller är bortrest, Nicehash blir hackat, näst upp är väl USDT som kraschar och drar med sig både kryptovalutor och exchanges ner med sig. Sen vardagssaker alla nya riggbyggare antagligen måste gå igenom, som ominstallera OS/drivrutiner för något inte fungerar. En timme här, några timmar där. BSODs blir din nya bästa vän. Du blir bekväm med felsäkert läge. Jag rekommenderar inte Linux om du inte har tidigare erfarenhet, det blir för komplext om du ska lära dig miningrigg OCH nytt OS. Fokusera på ena först, sen ev. den andra = börja med lära dig miningriggen i en miljö du kan, när du fattar hårdvaran och hur den fungerar då kan du testa Linux. Annars hamnar du i situationer där du inte vet om det är OS eller hårdvara som vägrar fungera. Kan du utesluta ena markant simplifierar det felsökningen.
Små sidnoter, för 6/7x 1070 vill du antagligen ha två PSUs. Säg 1k styck, samma för MB och RAM. Det är 4k där och du vill fortfarande ha CPU och SSD, vilket antagligen är en till tusenlapp. Du kan fulsnåla lite här och var och spara någon/några hundringar, men sen vill du också ha nånstans att placera allt. Köpa färdig lösning eller snickra ihop något själv? Hur är det med internet? Sladdar, wifi-donglar? Billiga routrar strular med för många wifi-connections. Är ljudnivån ett ev. problem? Har du djur som kan trycka en blöt nos i en öppen rigg som ligger tillgänglig i knähöjd? Har du riggen högre upp blir den varmare, fläktar låter mer, måste ev. klocka ner.
Som sagt, sidnoter. Många kanske aldrig är problem, men liksom allt när man börjar med något nytt inom hårdvara, välkommen till felsökning och Murphy's lag. Plus att vi även har Jantelagen, så du har den mot dig också.
Hyra lokal är inte aktuellt för dig, tycker jag. Du måste vara många, många gånger större, och då måste det finnas praktiska fördelar. De två största är 1) billigare el så hyra + nya elpriset = lägre än idag, och 2) fysisk övervakning, du vill att det finns en vaktmästare, väktare eller någon som finns tillgänglig av praktiska anledningar (och stöldskydd). Och även om du sitter där på 100+ GPUs är det ändå värt att överväga att konvertera ditt garage, övervåning eller nåt till serverhall och ha allt fysiskt nära.
Med allt sagt hade jag inte gått 1070 om jag dumpat 100k i mining. 1070 i ett sånt fall är en kompromiss utan direkta fördelar, och vill du inte "välja väg" finns det fortfarande bättre kompromisser.