Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Ingen här som är krigsplacerad alltså? Följden av decennier av fred och allmänt gottande, sent ska syndaren vakna.

Själv tar man första bästa färdmedel till regementet beredd påbörja utlåsning vapen och ilastning personlig utrustning. Om man nu inte redan blivit punktmarkerad och fått sig ett besök i natten av en 'polsk dammsugarförsäljare'.

Jadå, gör min grundutbildning nu

Lejonhjärtat slår när björnen står vid grinden. Spring dit ej andra går, kämpa eller dö!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Många "Eviga freden" här...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Tända grillen, öppna en öl och hoppas på det stannar i städerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tog jägarexamen i höstas. Har ett litet lager med burkmat för ett par veckor. Jag gillar idén om att vara självförsörjande så alla steg som tas i den riktningen (pö om pö) känns viktigt och välkommet för min del. Det behöver inte bli krig i vårt land för att det skall sabba den ack så viktiga importen av livsmedel som ja.. vi ändå är beroende av.

Permalänk

1. Springer ut i skogen, tar fram en termos och dricker en kopp kaffe.
2. Knyter upp mitt överlevnadsarmband
3. hänger mig i närmaste gran.

eller kanske inte
Ingen aning hur man skulle reagera
Beror väl på hur situationen ser ut.

Permalänk
Medlem

Finns saker värre än Ryssen.

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan gått med Ryssarna om man fått det. Skulle gärna tåga mot Stockholm om man fick chansen, Dalaupproret 2.

Permalänk
Medlem

Nu har ju regeringen precis bestämt att de ska inrätta ett Propagandaministerium, tvivelsutan för att pusha det ovilliga folket ytterligare åt Natohållet, så varför inte fråga dem vad vi ska göra?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är "terrorist" i dagens samhälle, så hade jag antagligen satsat på hemlig gerilla, där mina tidigare äventyr som ligger en i fatet i dag, hade setts som en tillgång. Mitt problem är möjligen att jag inte är speciellt diskret, så när jag ska placera min hemmagjorda bomb på fordon X, så hade jag haft med mig en liten orkester, marscherat fram, klart synlig, och drämt på laddningen på tanken/motorhuven.
Kort karriär, kan tänka.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Finns lite lagrum vad som kan göras.

"Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt:
1 kap. Totalförsvarsplikten
1 § Totalförsvaret är en angelägenhet för hela befolkningen.
2 § Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige. Lag (2010:447)."

https://lagen.nu/1994:1809

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rent spontant så är min första tanke att jag skulle dö.

Känns menlöst att planera för krig om man inte gör det ordentligt med en privat bunker som en riktig prepper.

Permalänk
Inaktiv

Det är skillnad på krig och krig, usa har varit i krig nästan hela tiden detta och förra århundradet, om man räknar med de kalla krigen och när de bara har soldater ute och dödar.

Men om vi menar ett krig och landet är invaderat av några hemska individer.
Så skulle jag hoppa på första bästa taxi, be dem köra till närmsta systembolag och säg skit i alla trafikregler jag betalar böterna. Rusa till expediten fråga vilken deras dyraste champagneflaska de har och köpa några stycken, sedan besöka mina gamla bästa polare och fira att de kommer få ett helvete.
För det finns inget bättre glädje än skadeglädjen..

Därefter fly landet. Inte mitt krig säger jag bara, jag förstår inte dessa som offrar sig för något. Och länder så finns det så många bra som man är välkommen till, ett världskrig ja då är det värre.

Permalänk
Medlem

Tycker att där finns mycket substans i frågan, även om den kanske var lite ytligt ställd.

Vid händelse av krig är mitt svar enkelt. Jag blir nog illa tvungen att åka till jobbet, hämta ut min automatkarbin och så försvarar vi landet. Förhoppningsvis får vi ihop våra 50,000 män och kvinnor tillsammans med våra 5 ubåtar, 7 korvetter, 100 flygplan, 35 helikoptrar och några markfordon.
Kriget blir nog inte så långvarigt, så 1 vecka senare när Sverige kapitulerar får jag nog åka hem.

Nej men allvarligt så tycker jag frågan är befogad och viktig. Inte många tar ämnet på allvar - speciellt inte de yngre idag som är uppväxta i välfärd och säkerhet.
Och det behöver inte vara krig. Det kan mycket väl också vara en större kris som sätter samhället ur spel.

Jag hade tagit min veckoranson med mat och vatten hemma och kört ut till landet. De som stannar kvar i städerna när elnätet lägger ner och affärerna gapar tomma (då Sverige inte är självförsörjande på mycket mer än mjölk och rapsolja (nej jag minns inte riktigt men har sett diagram på hela Sverige om vad vi producerar in-house och vad vi måste importera)) tror jag kommer få uppleva storartat kaos.

Ut på landet blir det direkt. Till de som har solceller på taken och batterilagring till huset. Dessa kommer denna dagen först tacka för att de valde att investera några kronor extra - men kommer snart också upptäcka att deras hem blir stora tillflyktsorter för hela samhällen.
Så ut till lantbrukarvännerna på landet far jag. Där klarar jag mig klart mycket längre än i stan bland alla andra.

Tack för trevlig tråd. Tycker absolut att krisberedskapen bör lyftas i Sverige. Man behöver inte vara extrem - men medveten åtminstone.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Att Ryssland förklarar krig tror jag faktiskt inte händer.
Blir det krig i Sverige idag tror jag det är inbördes. Det skjuts ju ganska glatt i Malmö, Helsingborg med mera. Handgranater har ökat nåt enorm på bara 2-3 också!

Nej jag tror att USA börjar men våra politiker låter dem göra vad dem vill, så för att få bort USA så invaderar ryssarna Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Tack för trevlig tråd. Tycker absolut att krisberedskapen bör lyftas i Sverige. Man behöver inte vara extrem - men medveten åtminstone.

Håller fullständigt med! När jag var tonåring fanns den och folk var medvetna. Jag var själv med i hemvärnet.

Sedan med tiden ansågs detta tänkande fult, konstigt och löjligt i samhället.... Mycket beroende på inflytande från vänster och miljöpartister.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Finns lite lagrum vad som kan göras.

Fast det betyder ju inte ett skit. Har du ingen förhandsplacering, är det du själv som ska avgöra vad du behöver göra, möjligen rent av för att överleva.

Skrivet av Zarlor:

Vid händelse av krig är mitt svar enkelt. Jag blir nog illa tvungen att åka till jobbet, hämta ut min automatkarbin och så försvarar vi landet. Förhoppningsvis får vi ihop våra 50,000 män och kvinnor tillsammans med våra 5 ubåtar, 7 korvetter, 100 flygplan, 35 helikoptrar och några markfordon.
Kriget blir nog inte så långvarigt, så 1 vecka senare när Sverige kapitulerar får jag nog åka hem.

Är du inte på jobbet när kriget inleds, tror jag det är över innan du får hämtat ut din bössa. Jag skulle föreslå att du tar dig till dess förvaringsplats mycket försiktigt, och ser om det fortfarande är möjligt att hämta ut den, och sedermera ansluter dig till oss andra, som tänker ställa till ett helvete för ockupationsmakten. Somliga av patriotiska skäl, jag mest för att det är roligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Ingen här som är krigsplacerad alltså? Följden av decennier av fred och allmänt gottande, sent ska syndaren vakna.

Själv tar man första bästa färdmedel till regementet beredd påbörja utlåsning vapen och ilastning personlig utrustning. Om man nu inte redan blivit punktmarkerad och fått sig ett besök i natten av en 'polsk dammsugarförsäljare'.

Det tog inte många år efter muck innan brevet kom som sade att krigsplaceringen utgått.
Tidigt 2000-tal kändes allt säkrare än någonsin och alla ville antingen flytta pengar till annat alt. minska skatterna. Svårt att sia om det var fel eller inte av dom.

Skrivet av anon159643:

Därefter fly landet. Inte mitt krig säger jag bara, jag förstår inte dessa som offrar sig för något. Och länder så finns det så många bra som man är välkommen till, ett världskrig ja då är det värre.

Jag är inte lika säker som du på att vi blir välkomna då flyktinghorderna från oss kommer. Vi är ju inte längre särskilt rika när samhället och bankerna kollapsat och våra husvärden störtdyker (om husen ens finns kvar). Det är tyvärr inte ofta som flyktingar historiskt tagits emot med öppna armar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredmannen:

Ingen här som är krigsplacerad alltså? Följden av decennier av fred och allmänt gottande, sent ska syndaren vakna.

Själv tar man första bästa färdmedel till regementet beredd påbörja utlåsning vapen och ilastning personlig utrustning. Om man nu inte redan blivit punktmarkerad och fått sig ett besök i natten av en 'polsk dammsugarförsäljare'.

Jag svider också om till uniform och inställer mig på plats enligt den order jag får.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ta rygg på en Finne.

Inte ta finne på en rygg då?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Vet inte, aldrig tänkt tanken. Det beror förstås på vad det är för typ av krig. Men generellt, om shit hits the fan:

Så snart jag får veta det, åka till affären och köpa ris, pasta, konserver och annat. Under tiden, be frugan att boka biljett till fastlandet (bor på Gotland) och packa kläder, värdefulla grejer och nödvändig elektronik. Så snart jag har tid, försöka tillgängliggöra så mycket tillgångar som möjligt.

Ta mig till mamma och pappa som bor i ett rätt stort hus mitt i Sverige i ett mycket litet samhälle i skogen. Ko-ordinera med familjen och grannarna, se till att det fixas mera ammunition till familjens gevär, knivar, slangbellor eller whatever, och ackumulera så mycket livsmedel och vätska som möjligt. Fixa solcellsladdare till elektroniken. Campa ut så länge som möjligt. Om läget är dåligt men okej, se till att investa i lowpoint om det finns pengar. Om läget är förjäkliga dåligt, fortsätt hoarda förnödenheter, håll koll på näromgivningen, om möjlighet finns, ta in ensamma kvinnor och barn som behöver hjälp. Ligga lågt och hålla sig informerad.

Permalänk
Medlem

Bor några hundra meter från BAE i Örnsköldsvik.
Antar att det är ett high value target så endera smäller bomben direkt eller så befästs nog området rätt snabbt av militären.
Man får väl ta det därifrån

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Jag är inte lika säker som du på att vi blir välkomna då flyktinghorderna från oss kommer. Vi är ju inte längre särskilt rika när samhället och bankerna kollapsat och våra husvärden störtdyker (om husen ens finns kvar). Det är tyvärr inte ofta som flyktingar historiskt tagits emot med öppna armar.

Nu beror det på när kriget kommer, blir det när jag blir gammal och skruttig, så visst får jag problem. Samtidigt har jag mindre att förlora/bli av med...

Men nu, så länge det inte inträffar en apocalyptic så kommer det vara extremt gott om jobb, fixar man bara en dator så fixar man en arbetsgivare som vill ge en arbetstillstånd om man är lite teknisk. Problemet är världskrig, alla länder inom EU kaos, Kina/Asien, Ryssland, Japan, Mellanöstern och såklart usa.

Så småkrig oroar mig inte det minsta. Däremot sker ibland lokala vansinnesdåd och de är farliga.

*edit*
Jag vet flera tekniska lagda personer som har fått arbetstillstånd i sverige efter gränserna stärktes, det enda de behövde göra var att skicka sina betyg, CV, referenser från internationella arbetsgivare till olika arbetsgivare. Såklart det är svårare om man är på ett flyktingläger, så jag påstår ej det är lätt. Men det är inget som oroar mig.

Permalänk
Medlem

"Worst case scenario" - Vi hinner inte ens märka något... vilket förvisso vore det bästa alternativet på alla sätt om man ska se det på det sättet.

Permalänk
Medlem

Alltså förr hade väl de flesta ett hum om vad som skulle gälla om det blir krig? Dom som hade gjort lumpen hade en lapp med info om vart man skulle ta sig osv. (Jag hade i alla fall en)
Idag skulle väl 90% av befolkningen yra runt som...ja yra höns. Jag har idag inte den blekaste aning om vad som skulle förväntas av mig som vanlig medborgare.
Kanske man skulle dra till landet, vete fanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Även om det inte skulle bli fullt ut krig så är det bra att bunkra mat, vatten och annat viktigt så som möjlighet att koka vatten/mat så att man klarar minst en veckas strömavbrott, men gärna mer (pratar vi krig så helst en månad). Folk i allmänhet underskattar hur stor påverkan det skulle bli på samhället om strömförsörjningen av någon anledning slogs ut.

Själv har jag tyvärr inte förberett mig något extra. Har dock så att klarar mig en vecka med lite ransonering i alla fall.

Permalänk
Medlem

För egen del skulle jag bege mig till närmaste järnaffär och köpa så mkt lim jag kunde och sen börja sniffa det. Alla som sett amerikanska katastroffilmer vet att det är de riktiga puckona som överlever längst medan de med hjärnceller stryker med direkt. Når man ner till NASCAR-nivå bör man vara säker

Permalänk

Förberedelser och förberedelser, vi har sommarstuga, järnspis och en vedbod som startades runt 1945 av gubben som ägde tomten och som det bara blir mer och mer av, vi odlar redan så om det skulle hända på sommaren så inga problem och blir det vinter så vet jag att det är vanligt med älg i trakten på både sommar och vinter tid iof, så chansar på att familjen har stora chanser att överleva en krissituation, sen blir det ju rätt tråkigt att sitta ute i skogen och uggla va men aja finns ju värre?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Packar in tjej och barn i bilen och kör till Arlanda, ca 15 min. Därefter tar vi första bästa till staterna och flyttar in hos släkten. Med lite tur så sitter man med en kall på Disney world lagom till att bomberna börjat hagla här hemma.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem

Tälja ett spjut och kasta på den stackars dyngraka ryss som kommit såpass vilse att han hittat hem till mig.

Men aja, jag utgår från att det är en fullskalig invasion som skett:
Vi har mat så vi klarar oss en vecka.
Vi har älgar och hjortar utanför köksfönstret så man tappar räkningen ibland.
Vatten så vi klarar oss 3-4 dagar (självklart mer om man hinner fylla behållare innan elen går)
Vattendrag inom gångavstånd i skogen (om än långt avstånd)
Värme så vi klarar oss flera år (en öppen spis, en vedspis och en skog)
Böcker och brädspel att underhålla oss väldigt länge

Problemet är dels att vi inte har något vapen så att döda en älg skulle vara lite problematiskt. När den väl är död har dessutom ingen av oss koll på hur man slaktar älgen. Men men... Så svårt kan det inte vara, övning ger färdighet.

Dessutom har vi ett ganska stort hus så vi skulle utan problem kunna bunkra upp med trevligt folk som kan hjälpa till.

Om kriget skulle komma till tomtgränsen viftar jag med en vit flagga från fönstret och hoppas att de är på gott humör

Permalänk
Avstängd

Det var krig här i Göteborg för några år sedan när det var en militäruppvisning på Frihamnen och några stackars JAS flög över ett par gånger, och då jäklar, då skrev folk in till GP och beklagade sig för det skräckinjagande ljudet och att deras barn hade blivit helt hysteriska och frågat; "Mamma, mamma, är det krig?!". Jag har kvar tidningen någonstans med insändaren, så detta är alltså sant. Och visst, det var Krig i Göteborg den dagen. Japp.