Permalänk
Medlem

@flashen: tja beror på är det stora farliga ryssen som mupparna tror ska invadera oss, blir det nog att välkomna dom, tänker att då får vi åtminstone ett bra försvar
Enligt vissa är vi ju redan i krig med islam, planen som dom flesta verkar ha anammat för det, är att blunda eller möjligen muttra lite försiktigt vid kaffebordet

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rimligen finns väl ändå en del juice/mjölk/läsk/etc hemma hos de flesta?

Det är väl trevligt att ha lite av varje hemma, men vatten behöver du till mycket. Matlagning, hygien m.m.

Tänk dig att du inte kan använda vattenkranen, toaletten eller duschen på en vecka...!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Några saker verkar vissa glömma. @loefet t.ex. verkar räkna med att avloppet fungerar. Avloppet slutar såklart att fungera vid ett längre strömavbrott eftersom det är beroende av ett gäng pumpar och det förlorar trycket hyfsat snabbt.

Inte funderat på, troligen för att jag är bortskämd. Här i stan har vi självfall på avloppet, så det SKA fungera, i princip hela stan, även utan el. Däremot är jag rätt säker på att reningsverket skulle lägga ner verksamheten, och allt avloppsvatten skulle "bräddas" eller vad de kallar det. Alltså, släppas ut orenat, i havet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Kanske ett extremt exempel men det är också 1961 och idag gör nog många mindre betydligt mer skada och att sätta sig ner och bärja räkna på lite officiella siffor här så blir man ju snabbt nedslagen och inser snart att det finns ingen väg ut och ge sig till skogs med sitt tält, pilbåge och konserver lär inte göra nån större skillnad.

Kan rätta vissa saker så du inte behöver vara riktigt så orolig.
Vapen blev inte större efter den. Tsar bomba var också fysiskt för stor för att sättas på missil så den var mest bara något de testade för att skrämma amerikanerna att tro att de låg långt före på något sätt.

De största vapen som kunde sättas på en missil var ca 20 Megaton (Tsar Bomba provsprängdes med ~50 MT). Såna styridsspetsar var opraktiska och ersattes efterhand med 5-10 st i 0,5-1 MT på samma missil som helt enkelt var bättre då de var svårare att stoppa och utspridda orsakade mer skada.

Även dessa jättemissiler var dyra i drift och svåra att gömma (krävde missilsilo) så de har i stort sett ersatts av mindre och mer flexibla kärnvapen.

Citat:

Ok sant jag vill inte vara i förorten heller när överlevande börjar bete sig djur det är sant, pessimist är jag nog men står nog hellre i ett epicenter än att försöka gräva sig igenom en atom vinter efteråt och hoppas strålning inte tar en men kan ju å andra sidan hoppas folket på förlorande sidan i ett konventionellt WW3 bestämmer sig för att ge upp istället för att låsa in sig i dom statliga mega bunkrarna och låta resten gå ner med skeppet men människor är människor och titta bara hur pass dumma och giriga en del av politikerna är

Hoppas detta är konspirationsteorier ärligt talat för alternativet...?

Om det rör sig om stora kärnvapen så dör man av värmen och tryckvågen - inte av strålningen. Strålningen är ett relativt sett större problem med riktigt små kärnvapen.

Atomvinter var ett fenomen det pratades en del om förr, men de som räknade på det kom snabbt fram till att det aldrig var ett problem.
Inte ens alla vapen samtidigt då det fanns flest och störst kärnvapen skulle vara nära att räcka till för att få så mycket skit i luften som krävdes för en ordentlig långvarig nedkylning.

Som exempel är vulkaner väldigt mycket bättre på det jobbet. Det största utbrottet de senaste årtusendena gav uppåt någon grad lägre temperatur.

Permalänk
Avstängd

När våra politiker tvingat med oss i NATO och USA börjar bygga militärbaser här kommer ryssen ha en anledning till att skicka iväg ett par ICBM med kärnvapen på.
Då skulle aldrig en extra dunk bensin sitta fel så man kan akta lite på sig.

Det absolut viktigaste om det blir krig är att försöka ta sig till den vinnande sidan så det blir väl att försöka röra sig mot Ryssland/Kina i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

När våra politiker tvingat med oss i NATO och USA börjar bygga militärbaser här kommer ryssen ha en anledning till att skicka iväg ett par ICBM med kärnvapen på.

Lutar väl mot att vi skriver på det där kärnvapenavtalet först, det som förbjuder kärnvapen inom landets gränser, oavsett vem som äger dem. Spel för gallerierna vilket som.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är väl trevligt att ha lite av varje hemma, men vatten behöver du till mycket. Matlagning, hygien m.m.

Tänk dig att du inte kan använda vattenkranen, toaletten eller duschen på en vecka...!

Jag har gjort lumpen och är uppväxt (och bor på) på landet, jag behöver inte tänka mig.

Diskussionen handlar ju inte om att ha normal standard utan att klara sig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har gjort lumpen och är uppväxt (och bor på) på landet, jag behöver inte tänka mig.

Diskussionen handlar ju inte om att ha normal standard utan att klara sig.

Men varför bagatelliserar du då en eventuell kris genom att nämna läsk och juice? Tror du att en barnfamilj kan klara sig i en krissituation med läsk?

Bor man på landet har man dessutom större chans att klara sig på befintliga resurser, än till exempel om man bor i en större stad eller tätort.

Min poäng är att för att klara sig i en vecka måste man förutom den mat som redan finns i kyl, frys och skafferi också ha ett extra förråd mat OCH vatten. Minst 3-5 liter vatten per person och dygn. Det blir 12-20 liter vatten på en familj med två barn per dygn. Det är inte normal standard utan minimum.

Detta handlar om vad man gör i en krissituation, t.ex. om Sverige dras in i ett krig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Men varför bagatelliserar du då en eventuell kris genom att nämna läsk och juice? Tror du att en barnfamilj kan klara sig i en krissituation med läsk?

Bor man på landet har man dessutom större chans att klara sig på befintliga resurser, än till exempel om man bor i en större stad eller tätort.

Min poäng är att för att klara sig i en vecka måste man förutom den mat som redan finns i kyl, frys och skaffer också ha ett extra förråd mat OCH vatten. Minst 3-5 liter vatten per person och dygn. Det blir 12-20 liter vatten på en familj med två barn per dygn.

Jag har inte pratat om hela krisen, eller ens en vecka.
Jag har pratat om uppmaningen att klara sig 72 timmar.
72 timmar borde inte behöva uppmanas till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte pratat om hela krisen, eller ens en vecka.
Jag har pratat om uppmaningen att klara sig 72 timmar.
72 timmar borde inte behöva uppmanas till.

Man kan ju alltid smälta lite snö om det kniper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Man kan ju alltid smälta lite snö om det kniper.

Ja, är det rätt säsong så.

Personligen är enda problemet kylvaror/frys om det blir kris (utan el) varm årstid.
Vatten om nu grundvattnet och vattendrag skulle bli förgiftat av någon anledning.
Mat om det är långvarigt såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tömmer vapenskåpet och slänger in jaktutrustning, hunden, hundmat i bilen och drar iväg. Lootar Jaktia på vägen på krut/kulor/ammunition. Finns väldigt mycket lättjagad ren att livnära sig på ifall det skulle krävas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Kan rätta vissa saker så du inte behöver vara riktigt så orolig.
Vapen blev inte större efter den. Tsar bomba var också fysiskt för stor för att sättas på missil så den var mest bara något de testade för att skrämma amerikanerna att tro att de låg långt före på något sätt.

De största vapen som kunde sättas på en missil var ca 20 Megaton (Tsar Bomba provsprängdes med ~50 MT). Såna styridsspetsar var opraktiska och ersattes efterhand med 5-10 st i 0,5-1 MT på samma missil som helt enkelt var bättre då de var svårare att stoppa och utspridda orsakade mer skada.

Även dessa jättemissiler var dyra i drift och svåra att gömma (krävde missilsilo) så de har i stort sett ersatts av mindre och mer flexibla kärnvapen.

Om det rör sig om stora kärnvapen så dör man av värmen och tryckvågen - inte av strålningen. Strålningen är ett relativt sett större problem med riktigt små kärnvapen.

Atomvinter var ett fenomen det pratades en del om förr, men de som räknade på det kom snabbt fram till att det aldrig var ett problem.
Inte ens alla vapen samtidigt då det fanns flest och störst kärnvapen skulle vara nära att räcka till för att få så mycket skit i luften som krävdes för en ordentlig långvarig nedkylning.

Som exempel är vulkaner väldigt mycket bättre på det jobbet. Det största utbrottet de senaste årtusendena gav uppåt någon grad lägre temperatur.

Alltid ett privilegium att bli rättad, Yellstone skrämmer mig med och fullt möjligt ang atom vinter som av vad jag förstått alltid varit mer av en hypotes?

Vet att text online kan vara svårtolkad ibland, fast så igen andra gånger är den bara rätt fram och enkel.

Jag personligen fördrar nog iaf att vaporiseras, alt brinna upp framför en dödlig dos av något man gör att man önskar man hade varit i epicenter, visst dom dödar i flera olika steg alltid inget nytt där och beror ju helt på vart man befinner sig i förhållande till mr Atom Origo så att säga?

Stor el liten hjälper ju inte mig om jag råkar vara nära nog för "bränna mig"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Dö eller byta lag. Jag orkar inte bråka om saken, vad ska de göra? Sänka skatten?
Fullkomligt orimligt att något jobbigt skulle hända enligt mig.

Sååå otroligt (s)venskt resonemang..
Du skulle kanske också ringa 112 och sen somna om?

Skulle det bli krig så kan man räkna med att nästan det första som händer är att all eltillförsel försvinner.
Det blir kallt i alla industrier/bostäder, (elvärme/värmepumpar/oljepannor/vedpannor behöver alla el) du kan inte tanka, inte handla, dina pengar är infrusna pga affären inte når banken. etc etc.
Telefonsystemet pajar ihop, gamla kopparsystemet hade energi för 24h, mobilsystemen knappast så mycket längre..
Efter tre dagar är affärernas hyllor tomma, de har ju inget mycket lager mer än det som syns i hyllorna...
i Din kyl och frys börjar maten ruttna..
vattnet tar slut, pumparna till vattentornet står ju stilla, toan blir inte påfylld
Det är kolmörkt på gatorna, våldtäktsfrekvensen ökar enormt (vissa grupper kommer att passa på!) snart kommer butiksplundringarna och samma kommer att hända hos de som varit förutseende och lagrat mat/vatten, de blir rånade.
(Jag har fö druckit vatten som varit ett år gammalt och lagrats i dunk. Överlevde..)
Dator/internet slocknar förstås..

..och vissa "orkar inte bråka"????

Bara några exempel på vad som kan hända vid ev krigstillstånd.
Svensk infrastrukturen är idag så slimmad, det finns ingen back-up nånstans så att invadera Sverige - nemas problemas...

Kan nog garantera att Spetnaz har järnkoll på var de ska slå till för att ta ner el-distributionen.
Och de, de finns med stor sannolikhet redan inom landets gränser, levandes här som vanliga medborgare.
Vi står redan med byxorna (trosorna?) nere...

edit stavn
Permalänk

Я за один град родину россия

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Min plan är enkel; spela klart så många spel jag har liggande jag kan, innan det är för sent. 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Om de skulle bli krig så skulle jag ställa mig på den sidan jag håller med och slåss för den så klart.

Allt annat vore Landsförräderi, krig handlar så klart om se till så fienden inte kommer förbi, för man stannar och slåss så sina släktingar som varken kan flytta eller röra sig ska kunna leva i fred. För tar fienden förbi ens linje så öppnar du upp för att farfar, morfar, flickvän, fru, barn eller vad de kan vara hamnar i högre fara om fienden kommer förbi så det är så klart att man slåss tills man dör, eller för skapa tid så folk ska kunna hinna ta sig till säkerhet som inte kan slåss.

Kan förväntar sig inte att 90 åring morfar ska kunna ta sig i säkerhet i snabb takt så då gäller det och skapa tid åt dem så länge det bara går.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Myllerman:

Exakt, nästan varje natt har vi 2-3 rådjur på tomten. Brukar kolla på dem med ip-kamera. Bara kliva ut och kötta ;D
http://forumbilder.com/images/2018/01/15/123.jpg

Skrivet av Trunk:

Tanken är att du ska vara i fungerande skick efteråt men visst, de flesta klarar nog av 72 timmar utan större problem så länge man kan stanna hemma.

Sen skadar det inte att dels klarar av mer än 72 timmar samt att man faktiskt klarar av det samtidigt som man inte lever i total misär. Hur många svenskar klarar av att laga ett varmt mål mat utan ström? Hur många har ens en radio som fungerar utan ström? Idag är det väl ens få ungdomar som har en radio överhuvudtaget...

I min värld är det lite konstigt när man kommer hem till någon och de har fullt med läsk och annat "gott". Jag och väldigt många andra dricker nästan uteslutande vatten (och te). Har ett par flaskor glögg, det är väl det enda som inte är vatten.
En liten notis bara

En smått relaterat, och i mitt tycke även lite intressant sak är att det verkar skilja vad man dricker beroende på vart man bor. Åtminstone om man kollar på vad patienter dricker medan de är på sjukhus. I Stockholm var det mest vatten. I Lund var det mest vatten men även en hel del lingondricka samt en gnutta äppeljuice. I Göteborg är det äppeljuice för hela slanten. Frågar man en göteborsk patient vad de vill dricka är det *väldigt* sällan man får vatten som svar.

Vad beror de skillnaderna på?
Tänkte först att du försökte säga att du o dina bekanta är mer utbildade än många andra men är inte säker. Sen stadsskillnaderna fattar jag inte.

Skrivet av Nivity:

Fattar inte all denna media skiten alls, alla oroar sig över ryssarna osv, lul.
Chansen att det blir inbördeskrig är betydligt större än något annat land orsakar det.
illegala invandrare ökar och ökar och många av dom blir medhjälpare till gängen.
Fler lär komma in om gränskontrollerna nu stängs snart också (hoppas verkligen dom gör gränskontrollerna till en permanent åtgärd).

Gängen bara ökar och ökar, och vår obefintliga polisstyrka och lagar hänger inte med för fem öre.

10 år så kommer det ha gått åt skogen i Sverige om inget görs, så nej Ryssen, Kina (lol nyheter) osv har jag inte lagt en tanke åt. Inbördeskrig, jepp.

Samma här. Media rysskräck verkar fungera (iaf till viss del).
Samtidigt verkar inte folk kunna se att obegränsad invandring från Mellanöstern o Afrika är ett enormt problem.

Själv tänker ja skaffa en utbildning (polis, militär eller sjuksköterska) sen om det blir sämre o sämre här så sticker jag till Östeuropa.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det är en intressant och relevant fråga. Absolut inget att göra sig lustig över som vissa gör. En halv plan är dessutom bättre än ingen plan.

Själv har vi har ett förråd av torrvaror som roteras. Jag har en frystork från Harvest Right så det finns ett växande förråd av egenodlad och frystorkad frukt och bär. Vattendunkar och vattenreningstabletter finns. Spritkök, gasolkök, och även grillen kan anvädas för matlagning. Gott om tändstickor samt eldstål och kopiösa mängder värmeljus. Jag har tagit jägarexamen och har börjat bygga en arsenal. Inte så mycket för att bekämpa fientlig trupp, mer för jakt och eventuellt avhysa mina grannar som vill ta det vi har för att de inte planerat.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hade bara stuckit till sommarstugan i den norrländska skogen och gömt mig

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Denna tråd hade kunnat varit riktigt roligt om TS hade skrivit ett scenario.

Elen och Internet är det första som börjar försvinna och den Svenska infrastrukturen skulle stå på knäna. Maten skulle börja ta slut i hyllorna innan något faktiskt väpnat angrepp skett. Folk skulle för den delen inte ens kunna använda sina betalkort på grund av elavbrott och kaos skulle börja urarta i det Civila samhället flera dagar innan angreppet.

Till slut kommer det väpnade angreppet kryssnings robotar som skjuter sönder våra landnings banor vilket får större delen av vårat flygvapen att sitta fast på marken. Så fort det är gjort skulle dom kunna luftlandsätta stora trupper med minimala försluter själva då vi inte har något ground to air som är kapabelt till längre avstånd och dom få plan vi lyckas få upp snabbt skulle bli övermannade.

FMV börjar mobilisera och tillsätter stora resurser runt Sthlms området och förband på Gotland
(Beroende på hur mycket trupp FMV sätter på Gotland vid ett riktigt angrepp så kan man undra vad fienden gör om 50% av FMV sitter på Gotland) dom kan rent utav skita i Gotland och låta 10 000 man sitta där och inte kan ta sig därifrån medans dom har kontroll över havet.

Sthlm, Uppsala, Västerås och flera större städer blir utsatta för Thermobariska bomber och dom detonerar EMP som slår ut den elektronik som fortfarande fungerar i dessa områden.

Jag hade dragit från Örebro direkt vid första antydan på något angrepp och röra sig till sommarstugan som ligger ute i skogen med egen brunn och möjlighet till Jakt och Fiske. Sätts nukleära vapen in och luft och mark blir kontaminera så gäller det att sticka fort och hoppas på bra vindar i "rätt" riktning...

Personligen anser jag att medias rysskräck är absurd dom skulle aldrig kunna angripa Sverige idag utan att förlora själva...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben

Man kan skjuta ner transportplan med alla luftförsvarssystem vi har, om det är rätt placerat. Särskilt om de ska landa eller hoppa ut med fallskärm. När det gäller luftvärn är Rb70 och Rb97 fullt tillräckliga för att det inte bara ska vara att landa ett transportplan fullt av pansarfordon utan motstånd eller potentiella förluster. Problemet där är mer bemanningen. T.o.m. luftvärnskanonerna kan göra stor skada (LVKV 90 och flera fartyg i flottan har 40 mm pjäser) då du inte kan hoppa fallskärm från särskilt hög höjd, vilket innebär att de kommer vara inom räckvidd även för dessa system. Sen är det inte det mest troliga scenariot att någon vill landsätta trupp, då kommer såklart luftvärn vara mindre effektivt för den delen.

Ingen kommer EMP-bomba storstäderna heller. Det är inte ens några vapen som är i tjänst. Vanliga konventionella bomber kommer göra störst skada vid en utdragen konflikt hur som helst dessutom. Att Ryssarna skulle komma och spränga alla transformatorstationer, ställverk och kraftverk är inte heller särskilt troligt, de har aldrig varit inblandade i en konflikt där en av huvudmålen varit att i strid mot krigets lagar slå ut all infrastruktur. Det är inte heller något som behövs för att hålla t.ex. flygvapnet på marken och passivisera försvarsmakten. Vid en större konflikt riskerar dessutom förloraren att tvingas betala skadestånd, så de länder vi pekar ut som fiender skulle inte rikta in sig på att förstöra så mycket infrastruktur som möjligt, även om de inte vill ta över landet.

Permalänk
Medlem

@Petterk: En potentiellt större fara än den angripande fienden är den laglöshet som uppstår i spåren av ett havererat samhälle. När polis och militär är uppbundna med annat, då får vi problem. Det är ju inte direkt ordning och reda som präglar bilden av förorterna till storstäderna idag. Om vi tar det scenariot och applicerar det till alla populationscenter då blir det inte kul.

Och givetvis kommer allt elände hända på vintern så då har vi kylan också som en faktor.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Leta upp närmsta militära anläggning och anmäla mig frivilligt.

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Garderoben

Man kan skjuta ner transportplan med alla luftförsvarssystem vi har, om det är rätt placerat. Särskilt om de ska landa eller hoppa ut med fallskärm. När det gäller luftvärn är Rb70 och Rb97 fullt tillräckliga för att det inte bara ska vara att landa ett transportplan fullt av pansarfordon utan motstånd eller potentiella förluster. Problemet där är mer bemanningen. T.o.m. luftvärnskanonerna kan göra stor skada (LVKV 90 och flera fartyg i flottan har 40 mm pjäser) då du inte kan hoppa fallskärm från särskilt hög höjd, vilket innebär att de kommer vara inom räckvidd även för dessa system. Sen är det inte det mest troliga scenariot att någon vill landsätta trupp, då kommer såklart luftvärn vara mindre effektivt för den delen.

Ingen kommer EMP-bomba storstäderna heller. Det är inte ens några vapen som är i tjänst. Vanliga konventionella bomber kommer göra störst skada vid en utdragen konflikt hur som helst dessutom. Att Ryssarna skulle komma och spränga alla transformatorstationer, ställverk och kraftverk är inte heller särskilt troligt, de har aldrig varit inblandade i en konflikt där en av huvudmålen varit att i strid mot krigets lagar slå ut all infrastruktur. Det är inte heller något som behövs för att hålla t.ex. flygvapnet på marken och passivisera försvarsmakten. Vid en större konflikt riskerar dessutom förloraren att tvingas betala skadestånd, så de länder vi pekar ut som fiender skulle inte rikta in sig på att förstöra så mycket infrastruktur som möjligt, även om de inte vill ta över landet.

Vi har en del grejer som är kapabla men vi har väldigt få, Du kan aldrig spärra av hela luftrummet med det vi har om vårat flygvapen är strandat.
Sen kan ingen säga vad som kommer och inte kommer hända. Hade varit roligare om TS skapade ett scenario helt enkelt då ett angrepp mot Sverige kan utföras på flera hundra olika sätt eller rent av tusen...

Sen säger du att EMP inte används idag, nej kanske inte används aktivt men vapnen finns.
Ryssland över hela tiden med scenarion om att fiendens elektronik är utslagen. (Och deras egna)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det skulle bli krig skulle det säkert inledas med att Ryssland tar kontroll över Gotland för att blockera Natostans förstärkningar till Baltikum.

Om jag får gissa fritt så kommer regeringen då att skicka dialogmilitärer (självfallet består dessa av personal som är genus/HBTQ-certifierade) för dialogisera med dom ockuperande Spetznas förbanden. När detta misslyckas kommer regeringen att tillsätta en "snabbutredning", som endast har 18 månader på sig, att analysera varför dialogmilitären misslyckades i sitt uppdrag.

Då jag bor på Bästkusten skulle jag självfallet överväga att fly till Norge, dock kommer Norge antagligen att stänga gränsen. Vad lämnar det då för alternativt? Jo, då får jag väl gräva upp den Sovjetiska flaggan som jag sydde i högstadiet (jupp, jag spelade på tok för mycket Red Alert 2) dra på Hard bass på stereon när jag ser Ryska fallskärmsjägare komma ner från himlen och hoppas på det bästa.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Letat upp närmsta anläggning för att anmäla mig frivilligt, men rent tekniskt hade jag klarat mig helt ok själv, varit i skog en hel del och klarar mig där helt ok Har väska hemma som snabbt kan fyllas med diverse proviant som finns hemma i form av vatten samt konserver. Om någon är sugen på skyst rygga kan jag rekommendera 5:11 rush 24 eller rush 72

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Kan iaf slänga in ett boktips som passar tråden:

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Second_After

Sen har ni One Year After samt The Final Day

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vi har en del grejer som är kapabla men vi har väldigt få, Du kan aldrig spärra av hela luftrummet med det vi har om vårat flygvapen är strandat.
Sen kan ingen säga vad som kommer och inte kommer hända. Hade varit roligare om TS skapade ett scenario helt enkelt då ett angrepp mot Sverige kan utföras på flera hundra olika sätt eller rent av tusen...

Sen säger du att EMP inte används idag, nej kanske inte används aktivt men vapnen finns.
Ryssland över hela tiden med scenarion om att fiendens elektronik är utslagen. (Och deras egna)

Det är inte troligt att vapen som inte finns i arsenalen och inte planeras att införas eller tas i tjänst den närmsta tiden används i en konflikt. Vapen som inte använts i en konflikt tidigare är vanligt, men då handlar det ofta om system som utvecklats under en längre tid och som tagits i tjänst redan. De enda som någorlunda seriöst talat om EMP-vapen den närmsta tiden är Nordkorea, och i den demokratiska folkrepublikens fall så handlar det om kärnvapen som detoneras högt i atmosfären. I princip måste någon använda kärnvapen mot Nordkorea för att de ska svara, så det är inte precis något huvudhot för oss. Rent lagligt är det svårt att motivera användandet av EMP-vapen också, då vapen bara får användas mot militära mål. Det finns såklart länder som skulle kunna komma undan med hur grova folkrättsbrott som helst, men de stater som pekas ut som fiender är inte dessa länder.

Det Ryssland har arbetat med är inte heller något vapen som kan slå ut ett större område som hela städer eller regioner, och det är inte säkert att allt ens blir permanent skadat. För att ta ut radarsystem eller för den delen störa dessa finns det andra vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig45:

Antydde det i mitt förra inlägg.
Vi har idag i landet en stor grupp som inte på något sätt solidariserar sig med Sverige, utan enbart med sin klan/släkt.
De kommer att ha vapen de kommer att råna svennar.etc..
De kommer enbart att se till sitt eget bästa.
Sen kan man ju diskutera varifrån ett ev hot kommer.
Ryssen finns ju alltid..
Men vi har tagit emot minst ett par 100-tusen unga män i "militär" ålder 18-30. De kanske bara behöver några containrar med vapen/ammo för att ta över? Har vi ens en fungerande Tull?

Personligen ser jag ett hot från personer "i landet närvarande" som större än det från ryssen och det från NATO som obefintligt.

Jag håller med på alla punkter.

Dock så är nog majoriteten av den "inhemska fienden" farligast "up close and personal". Betvivlar att de besitter kompetens för strid där marken inte är asfalterad.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.