Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Har funderat lite på det här, senast häromdagen. Jag är ganska illa förberedd, så lite enkla grejer som batteriradio, konserver, elverk mm borde man kanske införskaffa. Man behöver inte gå overboard, men jag vågar påstå att vi generellt i Sverige är sorgligt chanslösa om katastrofen skulle vara här. Det behöver inte vara krig, det kan vara väder eller något annat fenomen.

Fråga dig det här, vet du ens vart ditt närmsta skyddsrum ligger? Jag vet inte det i alla fall. Sen har jag inte tjänstgjort, men jag ångrar nästan att jag inte klämde in GMU mellan skolan och universitetet. Nu lär det inte bli av med annalkande examen och jobb, fru och hela kitet. Men jag vill gärna göra min del, bidra med det jag kan. Önskar att regeringen kan dra lite mer i det här med katastrofberedskap, lite starkare civilförsvar osv.

Du kan ju gå med i Civilförsvarsförbundet om du vill dra ditt strå till stacken.

http://www.civil.se

Ett annat alternativ du kan kika på är Hemvärnet som fortfarande bedriver viss verksamhet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så problemet är egentligen vatten vilket under en begränsad period och i Sverige inte är ett större problem. Gå till närmaste sjö/flod och ta med det hem, sen destillerar man det helt enkelt. Inget man bör dricka 24/7 under en lång tid men för att överleva några veckor ska det fungera bra (om man inte fastar helt under tiden). Att destillera vatten bör varenda person som gått ut grundskolan klara av.

Jag tror att det är en minoritet som kan destillera vatten den dagen som elen är borta.

Det känns betydligt enklare att ha köpt på sig lite vattenreningstabletter och filter kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Lägger mig ner på marken i fosterposition och väntar tills det är över.

Permalänk
Medlem

@ Mr B

Det beror ju helt på vilken information man fått och i vilket skede händelsen är. Jag sätter mig inte omedelbart och skiter i en hink så fort vattnet är borta. Det tror jag inte någon annan gör heller. Garanterat så kommer familjerna att spola sina toaletter slut på vatten ganska omgående.

Vatten är bra att ha hemma så är det bara.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

"Om kriget kommer" skall ju åter igen börja skicjas ut från ich med i år. Sist den kom var 1991.

Brukar inte dras med i masshysteri, men detta tar jag lite på allvar. Så visst har vi snackat om det där hemma. Med tanke på hur folk runtomkring resonerar, så tror jag att vi är besegrade inom 48 timmar.

Jag kommer förmodligen försöka fly. Mest för att jag inte vill att mina barn sprängs i bitar eller våldtas.

Krig är sinnessjukt vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har inte planerat alls för att det ska bli nåt krig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Åker nog till svärföräldrarna ute i skogen där de har brunn m.m även något jaktvapen om nu någon skulle komma har man något att försvara sig med
några mil utanför överkalix har svårt att tro att någon arme ska dit ut i ingenstans men man vet ju aldrig

Permalänk

Jag skulle nog bunkra upp allt jag kan, vatten, vattenreningstabletter, konserver, torrvaror. Samt se över tåliga utekläder, vindtäta och regntäta överdrag och kängor.

Skulle även kolla igenom och komplettera campingutrustningen (tält, sovsäckar, filtar, ryggsäckar, kompass, kartor, yxa, såg, kniv, eldstål, fiskeprylar, nål och tråd) och spritköket. Första förband, mediciner som kan vara bra att ha och ev ordna en värmare som går på fotogen eller t-sprit.

Dvs allt jag och dom som ev skulle behöva lite nödhjälp kan behöva för att om det skulle behövas klara mig en längre tid utan vatten, ström, gps, värme och mat.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Är bara o skicka några KSP skyttar som kan spawncampa fienden så de inte ens hinner hoppa i sina fordon. Det fungerade i BF2 så varför inte IRL.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Folk underskattar saker, t ex hur andra människor kommer att agera/bete sig när det är brist på mat, vatten, värme mm. I en storstad kommer människor att häva ihjäl varandra för vardagligheter som mat och kläder. Toaletter kommer snabbt att bli oanvändbara pga alla trasiga pumpar.

Boktips: År Noll av Henrik Widell, eller Stjärnklart-trilogin av Lars Wilderäng. Ganska intressanta skildringar om vad som kan hända om det går åt helvete i stor skala.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Det folk inte verkar tänka på här i tråden är att vattnet inte bara skall användas som dricksvatten utan även till att spola toaletten och för att tvätta sig.

Spola i toaletten är ju inga problem, bara att ha ett par hinkar som man knatar ned till närmsta vattendrag med, sen kan man ju spola hur mycket man vill/tycker.
Tvätta sig så kan man ju leva med raggardusch så länge det behövs.

Permalänk
Lego Master
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

En familj på tre har förhoppningsvis minst en toalett, gärna två. Ge fan i att spola och fiska upp var eviga droppe ur toastolens spol-cistern, så klarar man sig rätt långt.

Ytterst oklart vad det här är för nån typ av urban legend / trådsanning.
Jag har en snålspolande toalett från Gustavsberg som har 2/4 liters spol-alternativ.
Jag utgår då från att tankens totala volym är 4 liter och att man spolar hela eller halva, inte att det är två tankar på 2+4 liter.
(Alternativt att det är 2 tankar på 2 liter och man spolar en eller bägge)
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/...
Finns vissa som har 3/6 liter.

Men även om det nu är "best case" = 2 tankar på 2+4 liter = 6 liter, alternativt den som har 3/6 men tvivlar på att det är 9 liter i stolen, det är nog mest troligt en tank på 4 eller 6 liter.

Så jag står fast vid mitt påstående, om rekommenderat intag är 2-3 liter per person per dag, så kommer man inte så långt på 6 liter från en toalett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flexiblus:

Klart jag gör men man kan ju ersätta zombierna med kriminella , laglöshet , fiender etc.

Sättet folk beter sig är också påhittat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Ytterst oklart vad det här är för nån typ av urban legend / trådsanning.
Jag har en snålspolande toalett från Gustavsberg som har 2/4 liters spol-alternativ.
Jag utgår då från att tankens totala volym är 4 liter och att man spolar hela eller halva, inte att det är två tankar på 2+4 liter.
(Alternativt att det är 2 tankar på 2 liter och man spolar en eller bägge)
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/...
Finns vissa som har 3/6 liter.

Men även om det nu är "best case" = 2 tankar på 2+4 liter = 6 liter, alternativt den som har 3/6 men tvivlar på att det är 9 liter i stolen, det är nog mest troligt en tank på 4 eller 6 liter.

Så jag står fast vid mitt påstående, om rekommenderat intag är 2-3 liter per person per dag, så kommer man inte så långt på 6 liter från en toalett.

För mig är det ännu värre då jag har anti-kalk tabletter i min annars kalkar hela härligheten igen på någon månad.

Permalänk
Avstängd

Jag flyttar till Malta om några veckor, så kommer nog ha det bra, den dagen det sker något i sverige!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Spola i toaletten är ju inga problem, bara att ha ett par hinkar som man knatar ned till närmsta vattendrag med, sen kan man ju spola hur mycket man vill/tycker.
Tvätta sig så kan man ju leva med raggardusch så länge det behövs.

Om det finns ett i rimlig närhet och det inte är - 25 grader så kan det vara ett alternativ. Känns enklare att bara ha vattnet hemma från början.

Det känns lite som att alla i tråden också förutsätter att krisen inträffar när det inte är vinter. Om du bor uppe i norr så kan det bli ganska kallt under vissa delar av året.

Men jag inbillar mig att de är bättre förberedda där uppe i Sveriges Alaska.

Skrev ett lite drygt inlägg först
Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Och bor man uppe i norr så kanske man känner någon som har ett isborr (är väl till och med troligt att man har ett själv redan), vilket man kan ta sig ner till flytande vatten i sjöar etc. För den delen så vet jag ett ställe nära där jag bodde i Kiruna som det rann vatten hela tiden, även när det var -30.

Sen finns ju annars det där "Lappmöglet" som ligger överallt på marken man kan smälta till drickbart/spola i toaletten vätska..

Skulle nästan säga att det är lättare att få tag på rent vatten på vintern än här i södra Sverige på sommaren. Krävs ju inte mycket mer än en stor metallkittel och ved, så har du ju nästan ett oändligt tillgång till rent vatten.

Permalänk
Avstängd

Det här har du att ser framemot.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det är en minoritet som kan destillera vatten den dagen som elen är borta.

Det känns betydligt enklare att ha köpt på sig lite vattenreningstabletter och filter kan jag tycka.

Undrar hur folk kokade vatten innan elen fanns. Bör inte vara några större problem för de flesta. Till och med värmeljus kommer fungera men vara långsamt, bör dock kunna producera tillräckligt med vatten.

Sen skulle jag inte vilja dricka det kemiskt renade vattnet oavsett då det inte smakar så bra. Sen så är varken reningstabletter eller filter hundraprocentiga mot t.ex. virus med mera. Kräver ju också att det är sötvatten som används så att ta vatten från t.ex. Östersjön skulle inte funka.

Nej, jag skulle nog hellre destillera vatten då, fungerar med mer eller mindre vilket vatten som helst och blir säkrare och godare att dricka. Vill man dricka det under längre tid kan man tillsätta vätskeersättningstabletter som tillför elektrolyter och salter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Foliehatt?

Kalla mig naiv, jag tror inte vi lärt oss vår läxa som människor och dömda att upprepa med jämna mellanrum.

Det läskiga idag är väl snarare att vi i Sverige kanske inte kan sitta trygga här och låtsas vara neutrala längre och speciellt inte med Sveriges samförståndsavtal med Nato.

Kanske ett extremt exempel men det är också 1961 och idag gör nog många mindre betydligt mer skada och att sätta sig ner och bärja räkna på lite officiella siffor här så blir man ju snabbt nedslagen och inser snart att det finns ingen väg ut och ge sig till skogs med sitt tält, pilbåge och konserver lär inte göra nån större skillnad.

Ok sant jag vill inte vara i förorten heller när överlevande börjar bete sig djur det är sant, pessimist är jag nog men står nog hellre i ett epicenter än att försöka gräva sig igenom en atom vinter efteråt och hoppas strålning inte tar en men kan ju å andra sidan hoppas folket på förlorande sidan i ett konventionellt WW3 bestämmer sig för att ge upp istället för att låsa in sig i dom statliga mega bunkrarna och låta resten gå ner med skeppet men människor är människor och titta bara hur pass dumma och giriga en del av politikerna är

Hoppas detta är konspirationsteorier ärligt talat för alternativet...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Undrar hur folk kokade vatten innan elen fanns. Bör inte vara några större problem för de flesta. Till och med värmeljus kommer fungera men vara långsamt, bör dock kunna producera tillräckligt med vatten.

Din tilltro till värmeljus och kunskapen hos Sveriges befolkning är större än min. Jag hoppas att det är du som har rätt och jag som har fel.

För de flesta som bor i villa är det oftast en smal sak att ha några dunkar med vatten stående. Har man i tillägg en gasolgrill med en extra gasolflaska så gör det livet lite enklare om strömmen försvinner ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Din tilltro till värmeljus och kunskapen hos Sveriges befolkning är större än min. Jag hoppas att det är du som har rätt och jag som har fel.

Värmeljus avger rätt mycket energi i form av värme faktiskt, inga större problem att använda dem för lättare matlagning som kokning osv. Har själv använt det när jag var med om ett längre strömavbrott och ville fixa mat, kokade pasta med värmeljus.

Sen har ju väldigt många stormkök som fungerar ännu bättre.

Skrivet av joakim99:

För de flesta som bor i villa är det oftast en smal sak att ha några dunkar med vatten stående. Har man i tillägg en gasolgrill med en extra gasolflaska så gör det livet lite enklare om strömmen försvinner ett par dagar.

Japp, bor man i villa är det ju 0 problem, bara tända eld. Går ju även om man bor i lägenhet att göra på balkong/gård också såklart men man har nog mindre trä att elda med då även om några dagar lär fungera.

Inte lyckats hitta svar på vad som händer med gasnätet vid större strömavbrott, vad jag förstår verkar gasen flöda med hjälp av tryckskillnader men vet inte om det finns säkerhetsspärrar ifall strömmen går i landet. Man behöver inte ha ström i bostaden eller i närheten av den men frågan är om några delar behöver ström, gissningsvis ja.

Permalänk
Medlem

Ockupera Axfood och skicka ut barnen för att dela ut armband med texten "Rör inte mitt land"

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lägger mig ner på marken i fosterposition och väntar tills det är över.

Vilken fantastisk inställning, om det bara fanns fler som du.

Overall så tycker jag man har en rätt taskig iställning.
Ska man ställa det på sin spets så handlar det ju om att försvara det som är ditt, din familj och dina tillgångar.

Vill du ge bort det så enkelt som flera får det att framstå så behöver ni ju inte oroa er, människor som hanterar kriser på det sättet blir sällan långvariga.
Är knappast så att man är skyddad som civil, visst, krigets lagar säger tydligt att plundring inte är tillåten, proportionalitetsprincipen etc, men ingen ev anfallare skulle knappast bry sig om något som skrevs i Genevé för 80 år sedan.

Skulle ta ett kapitel från Polisen och bjuda angripare på bullfika.
Sätta tänder, naglar och benmärg på att överleva, finns inget annat. Slut.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För de flesta som bor i villa är det oftast en smal sak att ha några dunkar med vatten stående. Har man i tillägg en gasolgrill med en extra gasolflaska så gör det livet lite enklare om strömmen försvinner ett par dagar.

Yes, kanon! En radio på det så är man en bit på väg. Gärna en som man kan veva upp batteriet.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ytterst oklart vad det här är för nån typ av urban legend / trådsanning.
Jag har en snålspolande toalett från Gustavsberg som har 2/4 liters spol-alternativ.
Jag utgår då från att tankens totala volym är 4 liter och att man spolar hela eller halva, inte att det är två tankar på 2+4 liter.
(Alternativt att det är 2 tankar på 2 liter och man spolar en eller bägge)
https://www.gustavsberg.com/se/produkter/toalett-gustavsberg/...
Finns vissa som har 3/6 liter.

Men även om det nu är "best case" = 2 tankar på 2+4 liter = 6 liter, alternativt den som har 3/6 men tvivlar på att det är 9 liter i stolen, det är nog mest troligt en tank på 4 eller 6 liter.

Så jag står fast vid mitt påstående, om rekommenderat intag är 2-3 liter per person per dag, så kommer man inte så långt på 6 liter från en toalett.

Jag har ingen aning om hur din toalett ser ut, men min rymmer då definitivt lätt det dubbla. När jag trycker på knappen för att spola så skickar den ut en del vatten av vad som finns i cisternen, och sen stänger den. Snålspola kan jag nog göra 4-5 gånger, och stor spolning 2-3, även om vattnet är avstängt. Riktigt hur det funkar har jag ingen aning om, men tittar man ner i tanken, så är det betydligt mer komplicerat en de gamla tidernas lösning där man drog i en pinne, och proppen släppte i botten på tanken.
Oavsett, lyft av locket och titta ned i tanken. Så länge du inte tillsätter "toalett rent", sticks eller annat skräp där i, så är det dricksvatten, oavsett tankstorlek.

Skrivet av ElWeed:

Det beror ju helt på vilken information man fått och i vilket skede händelsen är. Jag sätter mig inte omedelbart och skiter i en hink så fort vattnet är borta. Det tror jag inte någon annan gör heller. Garanterat så kommer familjerna att spola sina toaletter slut på vatten ganska omgående.

Vattnet lär ju inte vara det första som slutar fungera, och vet man att kriget har kommit till sverige, ska man kanske ha koll på just vattnet, innan man skiter, och spolar bort sitt dricksvatten. Inte svårare än att öppna vattenkranen och kolla om det kommer vatten innan man gör vad man behöver...

Skrivet av anon127948:

För mig är det ännu värre då jag har anti-kalk tabletter i min annars kalkar hela härligheten igen på någon månad.

Ja, då är det nog inte dricksvatten längre :- )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vilken fantastisk inställning, om det bara fanns fler som du.

Hoppas att det framstod att jag inte var helt seriös xD

Permalänk
Medlem

Känner att man ändå kanske kan svara i den här tråden.

Sverige skulle möjligen kunna bli inblandat i en begränsad konflikt, den skulle kunna slå ut elnätet – åtminstone tillfälligt eller i vissa delar av landet. Att någon skulle vilja hålla Sverige är inte så troligt, och skulle det hända vill de säkert ha civilbefolkningen på sin sida och ockupationsmakten skulle se till att samhällets grundfunktioner fungerar, så det är snarare en fördel om vi inte skulle utsättas för något som mer kan liknas en belägring.

Att fly Sverige vid en riktig kris skulle inte nödvändigtvis vara så lätt, luftrummet skulle troligen stängas vid en konflikt med främmande makt och att komma med på en färja skulle inte vara så lätt, men man kan ju alltid ta sig till Norge eller Finland med bil/buss.

Bor i lägenhet, men har öppen spis och har spritkök, första går alltid att hitta bränsle till. Kommunen skulle ganska omgående sätta upp stationer för vatten, tankbilar skulle ställa upp sig på strategiska platser, flaskor och mindre dunkar kan man alltid skramla fram men större dunkar skulle behöva införskaffas för att det skulle vara smidigt. Vattenrening vid ett längre avbrott skulle bli ett problem, där skulle Röda Korset eller civilförsvaret behöva gå in, men även om man går och hämtar vattnet i någon av sjöarna själv så är de rena nog här för att dricka vattnet, och koka det kan man alltid göra. Skyddsrum är ju matkällaren och cykelrummet, de behöver rensas ut innan man kan gömma sig där och är nog inte riktigt aktuellt. Skyddsrum fungerar bäst när el och vattenförsörjning fungerar dessutom.

Värme skulle bli ett problem på vintern, vid veckor eller månader av elavbrott skulle man behöva skaffa fotogenkamin eller liknande. Öppen spis värmer inte mycket. Fjärrvärmen skulle stängas av vid strömavbrott, och är dessutom beroende av cirkulationspumpar i fastigheten.

Några saker verkar vissa glömma. @loefet t.ex. verkar räkna med att avloppet fungerar. Avloppet slutar såklart att fungera vid ett längre strömavbrott eftersom det är beroende av ett gäng pumpar och det förlorar trycket hyfsat snabbt. Att alla pumpstationer har eller kan få reservkraft och att reningsverket har reservkraft är ganska osannolikt, lyckas de med detta så kommer de säkert lyckas hålla vattenverken och allt annat som behövs i drift för vattenförsörjningen också. Här skulle man behöva gå tillbaka till systemet man hade när det fortfarande var vanligt med utedass i städerna, att alla hushåll får ett par plasthinkar för att göra sina behov och att de samlas upp av en lastbil regelbundet. För att tvätta sig kan man alltid sätta upp en campingdusch (har man ingen kan man alltid McGyvera en, vvs-delar finns alltid att tillgå) och låta smutsen rinna ut på marken

@Aktsu I Ukraina fick de ju lov att laga mat ute på gården när armen slagit ut el och naturgas, funkar tillräckligt väl att laga över en eld för att alla inte ska behöva fly, men fungerar såklart inte att bo kvar i ett flerbostadshus utan värme när det är kallt. Så värmekälla, tak och väggar behöver man i vilket fall och det går aldrig att garantera. De i lägenheter kanske inte har vedlager, men skog eller annat att bränna finns alltid att tillgå. Problemet är mest att man måste ha tillåtelse av markägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har ingen aning om hur din toalett ser ut, men min rymmer då definitivt lätt det dubbla. När jag trycker på knappen för att spola så skickar den ut en del vatten av vad som finns i cisternen, och sen stänger den. Snålspola kan jag nog göra 4-5 gånger, och stor spolning 2-3, även om vattnet är avstängt. Riktigt hur det funkar har jag ingen aning om, men tittar man ner i tanken, så är det betydligt mer komplicerat en de gamla tidernas lösning där man drog i en pinne, och proppen släppte i botten på tanken.
Oavsett, lyft av locket och titta ned i tanken. Så länge du inte tillsätter "toalett rent", sticks eller annat skräp där i, så är det dricksvatten, oavsett tankstorlek.

Förstår, så funkar inte min.

Den dumpar 4 liter och fyller på. En spolning ger allt och det tar typ 30 sek att ladda om. Rejäl "design" på den så den har nog inte en volym större än 4 mjölkpaket tyvärr.
Kan inte ens ta loss locket! Det enda som går är att meckla loss knappen, så man får väl köra sugrör!