Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@oouhdawg:
Svara på frågan istället, vad är de bakomliggande mekanismerna förutom att fler och fler tror att de ska bli rika snabbt?
"Konstigt" ÄR det, även om marknaden har peakat på si och så många miljarder olika datum.

Har nämnt det.

1.Anonyma transaktioner.
2.Möjlighet för asien att få ut pengar ur landet (begränsade idag).
3.VPN-möjligheter där staten/ISP inte ser att du är det pga blockkedjan och inte direktansluten till VPN-adress.
4.Ekosystem, där du kan koppla personuppgifter och använda dig av smart kontrakt för allt. Alla ALT-Coins till NEO/Ethereum har viktiga funktioner som en vanlig valuta eller vanliga appar inte kan komma nära.
5. Krasch i länder/banker påverkar inte valutan, som är internationell och direkt. Slipper clearingtider hos banker m.m.
6. Saudi arabien, Venezuela, Kina, Ryssland. Alla kan frysa dina pengar på banken. precis som dom gjort i Saudi Arabien med alla rika prinsar.

Det finns tusen anledningar och värdet bakom allt. Kronan och dollarn har heller ingen "grund" fysiskt, då det finns mer pengar än valutareserv.

Varför tror du att USA bland annat kollar på ersättare till Dollar idag?

Sluta se saker från Svenska perspektivet och vidga dina vyer. Allt handlar inte om USA och Europa. Speciellt inte om Sverige, som reglerar dig och alla så hårt att du inte ens vet vad som är fram och bak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DozeN:

Shit va lågt de är nu, men det kommer gå upp fort

Det är 10ggr dyrare än vad det var förra året men det är väl allmänt känt att bitcoin bara kan gå upp i värde menar du?

När det har rasat från 19 000$ ner till 12 000$ borde man inte vara lite försiktigt och vänta lite längre innan man köper in sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Det är 10ggr dyrare än vad det var förra året men det är väl allmänt känt att bitcoin bara kan gå upp i värde menar du?

När det har rasat från 19 000$ ner till 12 000$ borde man inte vara lite försiktigt och vänta lite längre innan man köper in sig?

Absolut inte. Detta är standard i kryptovärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

När det har rasat från 19 000$ ner till 12 000$ borde man inte vara lite försiktigt och vänta lite längre innan man köper in sig?

Det tråkiga är ju det typiska flockbeteendet. När man ser en konstant uppgång så är det mycket lättare att köpa. När man börjar se en tendens till långsiktig nedgång så vill man helst gå ur och invänta bättre läge att köpa in sig..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Det tråkiga är ju det typiska flockbeteendet. När man ser en konstant uppgång så är det mycket lättare att köpa. När man börjar se en tendens till långsiktig nedgång så vill man helst gå ur och invänta bättre läge att köpa in sig..

Man ska säkra sig med lite förlust (av potentiell vinst) och lite förlust åt andra hållet. Vänta aldrig på botten botten, vänta aldrig på toppen toppen.

Har du inte möjlighet att skanna marknaden hårt och läsa grafer så är det bättre att bara hålla i pengarna. Annars blir man för greedy och slutar med att man förlorar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har fortfarande så svårt att se dom bakomliggande mekanismerna.
Det känns ju knappast som en ”frisk” marknad som toppar och dalar mellan 200 och 780 miljarder varannan månad?

Allt handlar fortfarande bara om något uppblåst lotteri där folk köper köper köper sålönge dom tror att dom kan göra vinst, sen kommer en topp som faller hårt.
Då är det ånyo folk som tror på att dom kan göra pengsr och så trissas det upp igen...

Vad har då detta egentligen att göra med valutan eller ”systemet” i sig?
Man hade ju likaväl kunnat handla med morötter eller nästan vad som?

Samma sak sker med aktiehandel även om rörelserna inte alltid är lika stora. Vissa företag som egentligen inte tjänar så mycket pengar idag kan få tokhöga värderingar baserade på förväntningar om framtida vinster. Ibland är förväntningarna för höga, ibland för låga. Om man förväntar sig att kryptovaluta kommer ta över en stor del av dagens valutasystem så är marknaden fortfarande liten i förhållande till förväntningarna om framtiden. Om man däremot inte tror på konceptet med kryptovaluta så jämför man det med handel i tulpanlökar eller morötter. Sanningen kanske är någonstans däremellan. Kryptovaluta tar nog inte över än på ett tag men kommer troligtvis användas mera i framtiden.

Sedan finns ju mining som ger värde i kryptovalutorna. Kryptovalutorna existerar tack vare enorma investeringar i hårdvara och elektricitet. Detta är ett direkt värde. En miner behöver en viss vinst för att det ska gå ihop och kryptovalutans kurs baseras i viss mån på detta. Det skulle man kunna kalla det verkliga nuvarande värdet. Men i övrigt handlar det om förväntningar om framtiden vilket ger ett överpris jämfört med nuvarande verkliga värde. Så småningom bör det stabilisera sig men vi kanske inte är där ännu? När det väl stabiliserar sig och kryptovalutan används aktivt får miners även betalning via transaktionsavgifterna. Miners får ersättning för att de håller systemet fungerande. Många verkar glömma detta när de påstår att kryptovaluta inte har något eget värde när sanningen är att en hel industri arbetar i bakgrunden för att hålla den fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det finns tusen anledningar och värdet bakom allt. Kronan och dollarn har
Varför tror du att USA bland annat kollar på ersättare till Dollar idag?

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag duka upp allt åt dig? Ur i världen och sök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Jasså du tycker det är konstigt?

https://coin.dance/stats/marketcaphistorical

Där har ser du att marknaden var på cirka 30 Miljarder dollar 2017-01-01.

Idag är marknaden peakad på cirka 800 Miljarder dollar. Detta är på ett års tid.

Hur mycket pengar tror du kommer finnas 2019-01-01 ?

Gör kalkylen och stoppa in pengar

Skrivet av superpwnguin:

@oouhdawg:
Svara på frågan istället, vad är de bakomliggande mekanismerna förutom att fler och fler tror att de ska bli rika snabbt?
"Konstigt" ÄR det, även om marknaden har peakat på si och så många miljarder olika datum.

Precis som Superpwnguin säger...
Självklart säger alla som redan är inne att man ska trycka in pengar, det är ju så deras investeringar lönar sig.

Absolut, det kan säkert gå bra tills 2019-01-01, men allt verkar ju enbart handla om en extremt volatil marknad där folk investerar enbart för att tjäna pengar.

Så jag frågar igen:
Finns det ett faktiskt verkligt värde i dessa teknologier som går att värdera till 800 Miljarder dollar, eller handlar det om att folk har tryckt in 800 miljarder dollar i hopp om att tjäna pengsr?

Dvs finns det någon som helst dokumenterad och verkligen förväntad marknad i allt detta eller är det hela bara ett luftslott?

Hur många ”Fiat”valutor finns det? Hur många cryptos finns det inte? Det är orimligt att tro att alla dessa ska lyckas och jag står fast vid att marknaden för tillfället enbart drivs av folk som vill göra snabba stålar.

Blockchain i sig kan mycket väl bli en extremt användbar teknik, men jag tycker bara att det ör synd att det parallellt ska handla så mycket om att investera och dra in cäsh.

Jag ser väl dock inget fel i att investera, men man vill ju förstå hur det fungerar. Att någon säger ”kör bara kör” är inget som riktigt känns så lockande.

Kolla t ex ethereum
https://ethereumprice.org
Den är ner 13% sen igår. Hur förklarar man det? Vad är det för något kopplat till ethereum som hände igår/idag som gör att den nu värderas 13% lägre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Precis som Superpwnguin säger...
Självklart säger alla som redan är inne att man ska trycka in pengar, det är ju så deras investeringar lönar sig.

Absolut, det kan säkert gå bra tills 2019-01-01, men allt verkar ju enbart handla om en extremt volatil marknad där folk investerar enbart för att tjäna pengar.

Så jag frågar igen:
Finns det ett faktiskt verkligt värde i dessa teknologier som går att värdera till 800 Miljarder dollar, eller handlar det om att folk har tryckt in 800 miljarder dollar i hopp om att tjäna pengsr?

Dvs finns det någon som helst dokumenterad och verkligen förväntad marknad i allt detta eller är det hela bara ett luftslott?

Hur många ”Fiat”valutor finns det? Hur många cryptos finns det inte? Det är orimligt att tro att alla dessa ska lyckas och jag står fast vid att marknaden för tillfället enbart drivs av folk som vill göra snabba stålar.

Blockchain i sig kan mycket väl bli en extremt användbar teknik, men jag tycker bara att det ör synd att det parallellt ska handla så mycket om att investera och dra in cäsh.

Jag ser väl dock inget fel i att investera, men man vill ju förstå hur det fungerar. Att någon säger ”kör bara kör” är inget som riktigt känns så lockande.

Kolla t ex ethereum
https://ethereumprice.org
Den är ner 13% sen igår. Hur förklarar man det? Vad är det för något kopplat till ethereum som hände igår/idag som gör att den nu värderas 13% lägre?

Wall street styr tillfälliga upp/mer. Folket följer.

Därför är den ner 13%.

Folk med inflytande styr marknaden.

Detta jag ville undvika med tråden, riskdiskussioner med folk som inte är insatta.

Avbryt, och återgå till frågan:

Investeringar, inte risker.

Permalänk
Medlem

Att diskutera investeringar utan att belysa risker känns märkligt tycker jag. Hur skall man då väga investeringar mot varandra?

Permalänk
Medlem

Det går rykten om att Kina ska stänga möjligheten att handla med kryptovaluta. Tydligen hade någon på centralbanken skickat memo till någon minister med detta förslag. Finns ganska många kineser och man är rädd att marknaden blir mindre än förväntat så därför sjunker kurserna idag. Det var något liknande om Sydkorea igår. Kan också vara att bankerna vill köpa billigare bitcoins och sprider rykten för att få ner kursen. Finns så mycket fulspel i finansmarknaderna...

Men samtidigt tror jag det är svårt att stoppa kryptovaluta i praktiken. Decentraliserade system är svåra att stoppa. Man kanske tänker att man stoppar kryptovaluta genom att hindra möjligheten att växla till fiatpengar? Jag tror det i så fall skyndar på övergången till kryptovaluta på riktigt. Folk börjar sälja varor och tjänster och tar betalt direkt med kryptovaluta istället för att ta omvägen via traditionella valutor. Jag säljer ett kilo morötter och får betalt i kryptovaluta och vips är denna mängden kryptovaluta värd ett kilo morötter Det var ju så sedlar och mynt skapades, man började använda dem för betalningar. Så småningom frångick man att de måste ha ett värde i koppar eller guld motsvarande metallen i myntet eller siffran på sedeln. Det fick värde i tjänsten/varan man bytte istället. Kanske kommer man kunna komma ifrån att värdet ska motsvara X antal grafikkort som jobbar och att man istället mer baserar värdet mot de varor och tjänster man köper/säljer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

För att dom jag "jobbar" tillsammans med har åratal av kryptoerfarenhet, detta är standard. Vi kan marknaden utan och innan kan man säga.

Du får gärna sätta emot. Eller säga "vad var det jag sa" när det händer. Tills det forsätter jag på samma spår som jag gjort tidigare.
Allt handlar egentligen om vart Wall street och övriga pampar väljer att lägga in pengar. Som när dom tryckte upp Bitcoin i nov/december, det kanske du märkte?

Tror du dessa personer slutar tjäna pengar? Man hoppar på tåget innan det gått om man har koll, eller så hoppar man av på en mellanstation och betalar taxi sista vägen.

200 miljarder är nedgången i denna dipp, precis som det varit i 6-7-8 år. Förra marknadstoppen blir dagens dipp, sedan går det upp till gamla toppen och ytterliggare lite. Samma mönster dag in dag ut. Och nej, det tar inte slut nu.

Dessa 200 Miljarder är market value. Den var runt 780 miljarder vid förra toppen, nu gick det ner med cirka 200-250 miljarder. Detta händer var/varannan månad ungefär.

Vi som sitter hela dagarna ser detta som en fin rea på gratis pengar. Rädda Svensson går miste om den.

Är lite intressant att det enligt dig är wall street som styr...du tror inte att de i så fall är klart medvetna om den klassiska bubbelformation som bitcoin ser ut att följa? Och om bitcoin ger sig av söderut, hur kommer det att påverka alla de personer som inte har koll men ändå spekulerat i bitcoin? De som ser sina pengar halveras på några månader? Och hur kommer det i sin tur påverka alla andra spekulanter som har pengar i andra kryptovalutor?

Skrivet av oouhdawg:

Yepp, finns för mycket pengar i kryptovaluta för att det ska kunna krascha helt. Kraschar kryptovalutor så kommer länder få sig rejäla smällar. Däribland korea som har deras aktiemarknad x2 i kryptovalutor.

Finns för mycket grund i krypto idag för att det ska krascha bara sådär.

Den har vi hört förr, "det är för mycket pengar investerade för att det ska krascha"...det är precis detta som gör att länder nu börjar se över regleringar då de inser riskerna med en trolig kommande krasch. Tulpanmani i repris är något man vill undvika

Skrivet av oouhdawg:

Varför tror du att USA bland annat kollar på ersättare till Dollar idag?

Sluta se saker från Svenska perspektivet och vidga dina vyer. Allt handlar inte om USA och Europa. Speciellt inte om Sverige, som reglerar dig och alla så hårt att du inte ens vet vad som är fram och bak.

Skrivet av oouhdawg:

Ska jag duka upp allt åt dig? Ur i världen och sök!

Kommer du med ett påstående så är det upp till dig att styrka det. Man bör inte blanda ihop nuvarande kruptovalutor med det faktum att länder tittar på den bakomliggande tekniken som ett tänkbart digitalt komplement kopplat till den egna valutan. Tänk e-krona.

Skrivet av ronnylov:

Samma sak sker med aktiehandel även om rörelserna inte alltid är lika stora. Vissa företag som egentligen inte tjänar så mycket pengar idag kan få tokhöga värderingar baserade på förväntningar om framtida vinster. Ibland är förväntningarna för höga, ibland för låga. Om man förväntar sig att kryptovaluta kommer ta över en stor del av dagens valutasystem så är marknaden fortfarande liten i förhållande till förväntningarna om framtiden. Om man däremot inte tror på konceptet med kryptovaluta så jämför man det med handel i tulpanlökar eller morötter. Sanningen kanske är någonstans däremellan. Kryptovaluta tar nog inte över än på ett tag men kommer troligtvis användas mera i framtiden.

Sedan finns ju mining som ger värde i kryptovalutorna. Kryptovalutorna existerar tack vare enorma investeringar i hårdvara och elektricitet. Detta är ett direkt värde. En miner behöver en viss vinst för att det ska gå ihop och kryptovalutans kurs baseras i viss mån på detta. Det skulle man kunna kalla det verkliga nuvarande värdet. Men i övrigt handlar det om förväntningar om framtiden vilket ger ett överpris jämfört med nuvarande verkliga värde. Så småningom bör det stabilisera sig men vi kanske inte är där ännu? När det väl stabiliserar sig och kryptovalutan används aktivt får miners även betalning via transaktionsavgifterna. Miners får ersättning för att de håller systemet fungerande. Många verkar glömma detta när de påstår att kryptovaluta inte har något eget värde när sanningen är att en hel industri arbetar i bakgrunden för att hålla den fungerande.

Skillnaden med investeringar i hårdvara för att bryta kryptovalutor och exempelvis aktier är att du inte äger något av hårdvaran med kryptovalutan. Äger du en aktie så äger du en del av ett företag. Och visst finns det bubblor på aktiemarknaden, fingerprint är ett färskt exempel...vars kurs f.ö. redan gått igenom en klassisk bubbelformation som påminner mycket om var bitcoin befinner sig nu.

Skrivet av oouhdawg:

Wall street styr tillfälliga upp/mer. Folket följer.

Därför är den ner 13%.

Folk med inflytande styr marknaden.

Detta jag ville undvika med tråden, riskdiskussioner med folk som inte är insatta.

Avbryt, och återgå till frågan:

Investeringar, inte risker.

Såklart man måste ta med risker om man ska prata om investeringar! Speciellt om det är något som volatilt som kryptovalutor. Att blunda och knata på är väldigt sällan en bra ide när man står vi ett stup...

Och återigen, om det är wall street som styr så är det mycket troligt att de ser att kursen för bitcoin följer en klassisk bubbelformation och agerar därefter. Sedan kan man nog utgå från att de drar logiska slutsatser över hur ett troligt rejält kursfall där påverkar övriga kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det går rykten om att Kina ska stänga möjligheten att handla med kryptovaluta. Tydligen hade någon på centralbanken skickat memo till någon minister med detta förslag. Finns ganska många kineser och man är rädd att marknaden blir mindre än förväntat så därför sjunker kurserna idag. Det var något liknande om Sydkorea igår. Kan också vara att bankerna vill köpa billigare bitcoins och sprider rykten för att få ner kursen. Finns så mycket fulspel i finansmarknaderna...

Men samtidigt tror jag det är svårt att stoppa kryptovaluta i praktiken. Decentraliserade system är svåra att stoppa. Man kanske tänker att man stoppar kryptovaluta genom att hindra möjligheten att växla till fiatpengar? Jag tror det i så fall skyndar på övergången till kryptovaluta på riktigt. Folk börjar sälja varor och tjänster och tar betalt direkt med kryptovaluta istället för att ta omvägen via traditionella valutor. Jag säljer ett kilo morötter och får betalt i kryptovaluta och vips är denna mängden kryptovaluta värd ett kilo morötter Det var ju så sedlar och mynt skapades, man började använda dem för betalningar. Så småningom frångick man att de måste ha ett värde i koppar eller guld motsvarande metallen i myntet eller siffran på sedeln. Det fick värde i tjänsten/varan man bytte istället. Kanske kommer man kunna komma ifrån att värdet ska motsvara X antal grafikkort som jobbar och att man istället mer baserar värdet mot de varor och tjänster man köper/säljer istället.

Varför skulle det vara svårt att stoppa kryptovalutor? Bara att förbjuda banker att hantera transaktioner till de digitala handelsplatserna samtidigt som man förbjuder butiker och privatpersoner att hantera kryptovalutor. Är det flera stora länder som gör detta så vips, så är mycket av det tänkta värdet borta. Visst skulle det gå att använda ändå, men det lär knappast bli i någon större skala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Varför skulle det vara svårt att stoppa kryptovalutor? Bara att förbjuda banker att hantera transaktioner till de digitala handelsplatserna samtidigt som man förbjuder butiker och privatpersoner att hantera kryptovalutor. Är det flera stora länder som gör detta så vips, så är mycket av det tänkta värdet borta. Visst skulle det gå att använda ändå, men det lär knappast bli i någon större skala.

Har du kollat på schweiz idag? Pengarna går dit där det är förmånligt. Länder kommer acceptera det eller förlora alla pengar till kryptoländerna.

Som sagt, ta bort fokus från riskdiskussion så slipper moderatorer städa upp. Klart och tydligt belyser jag i trådstarten att risk-diskussion INTE hör hemma. Fokus ska vara på investeringar för folk som har investerat, inte riskeiskussion från folk som varken investerat eller har koll.

Investerar du kring en valuta så diskutera dina risker angående ditt köp, men ge fan i att lägga huvudämnet kring risker, för folk har hållit på förlänge och är trötta på att höra diskussioner från folk utifrån samtidigt som folk hovat in miljoner.

Vi vet riskerna, tack och bock. Återgå till investeringar.

Permalänk
Avstängd

Har man bitcoin så kanske men ska sälja nu och köpa när det går ner ännu mer.

Ser inte ut att vara på väg uppåt direkt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Har du kollat på schweiz idag? Pengarna går dit där det är förmånligt. Länder kommer acceptera det eller förlora alla pengar till kryptoländerna.

Som sagt, ta bort fokus från riskdiskussion så slipper moderatorer städa upp. Klart och tydligt belyser jag i trådstarten att risk-diskussion INTE hör hemma. Fokus ska vara på investeringar för folk som har investerat, inte riskeiskussion från folk som varken investerat eller har koll.

Investerar du kring en valuta så diskutera dina risker angående ditt köp, men ge fan i att lägga huvudämnet kring risker, för folk har hållit på förlänge och är trötta på att höra diskussioner från folk utifrån samtidigt som folk hovat in miljoner.

Vi vet riskerna, tack och bock. Återgå till investeringar.

Nu handlar väl det hela om investeringar i kryptovalutor, att då förvänta sig ha en tråd där alla ska stryka medhårs och hylla dessa låter klart destruktivt. Personligen tycker jag att det är direkt oansvarigt att som du bara peka på ena sidan av myntet när du inte behöver ta ansvar för vad som händer om någon följer dina rekommendationer, särskilt när nedsidan är mycket påtaglig. Jag hoppas även att sweclockers moderatorer är medvetna om detta och agerar därefter genom att tillåta att man ifrågasätter dina påståenden. Jag kan iofs ha fel på denna punkten, men hoppas att så inte är fallet.

Om tillräckligt stora/många länder stoppar möjligheterna att använda kryptovalutor till något vettigt så kommer kurserna att gå i botten, detta oavsett Schweiz och valutaflöden. Går kurserna i botten så kommer intresset att gå samma väg, oavsett teknikens förträfflighet och möjligheter.

Och nej, jag tror inte på något att att alla som spekulerar i bitcoin är medvetna om riskerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu handlar väl det hela om investeringar i kryptovalutor, att då förvänta sig ha en tråd där alla ska stryka medhårs och hylla dessa låter klart destruktivt. Personligen tycker jag att det är direkt oansvarigt att som du bara peka på ena sidan av myntet när du inte behöver ta ansvar för vad som händer om någon följer dina rekommendationer, särskilt när nedsidan är mycket påtaglig. Jag hoppas även att sweclockers moderatorer är medvetna om detta och agerar därefter genom att tillåta att man ifrågasätter dina påståenden. Jag kan iofs ha fel på denna punkten, men hoppas att så inte är fallet.

Om tillräckligt stora/många länder stoppar möjligheterna att använda kryptovalutor till något vettigt så kommer kurserna att gå i botten, detta oavsett Schweiz och valutaflöden. Går kurserna i botten så kommer intresset att gå samma väg, oavsett teknikens förträfflighet och möjligheter.

Och nej, jag tror inte på något att att alla som spekulerar i bitcoin är medvetna om riskerna.

Vi diskuterar våra investeringar, inte riskkalkyl på kryptovalutor som helhet.

Du är välkommen att diskutera riskkalkylen på dina investeringar, eller framtida.

Går det bra att släppa din besservisserhet nu och följa det tråden är skapad till eller är du endast ihärdig att ställa till med dålig stämning?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är 10ggr dyrare än vad det var förra året men det är väl allmänt känt att bitcoin bara kan gå upp i värde menar du?

När det har rasat från 19 000$ ner till 12 000$ borde man inte vara lite försiktigt och vänta lite längre innan man köper in sig?

Inte för att singla ut dig specifikt då jag ser denna typ av tankegång överallt, men ditt inlägg är ett typexempel på att man VET att man ska "köpa lågt och sälja högt", men när tillfälle presenteras så agerar man tvärtom.

Om man vill investera i BTC är just ett sånt tillfälle 100% när man ska gå in (och 0% tillfälle när den var uppe i $19k, eller mer allmänt ATH).

Skrivet av gabriel15:

Har man bitcoin så kanske men ska sälja nu och köpa när det går ner ännu mer.

Ser inte ut att vara på väg uppåt direkt nu.

Min plan var 18:e Dec till första Feb = nergång i BTC. Vill man riskera lite kan man vänta lite längre in i Januari innan man köper (om man vill köpa in sig och väntar på ett bra tillfälle), i Februari nångång lär det vara uppåt som gäller igen. Notera att detta är 100% spekulationer, investera inte utan egen research, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu handlar väl det hela om investeringar i kryptovalutor, att då förvänta sig ha en tråd där alla ska stryka medhårs och hylla dessa låter klart destruktivt. Personligen tycker jag att det är direkt oansvarigt att som du bara peka på ena sidan av myntet när du inte behöver ta ansvar för vad som händer om någon följer dina rekommendationer, särskilt när nedsidan är mycket påtaglig. Jag hoppas även att sweclockers moderatorer är medvetna om detta och agerar därefter genom att tillåta att man ifrågasätter dina påståenden. Jag kan iofs ha fel på denna punkten, men hoppas att så inte är fallet.

Om tillräckligt stora/många länder stoppar möjligheterna att använda kryptovalutor till något vettigt så kommer kurserna att gå i botten, detta oavsett Schweiz och valutaflöden. Går kurserna i botten så kommer intresset att gå samma väg, oavsett teknikens förträfflighet och möjligheter.

Och nej, jag tror inte på något att att alla som spekulerar i bitcoin är medvetna om riskerna.

Vi förstår att du inte diggar kryptovalutor, men denna tråd är avsedd för dem som vill investera/spekulera.

Permalänk
Medlem

Håller på med aktieinvesteringar själv på professionell nivå och ett grundläggande kriterium som måste uppfyllas för att det ska gå bra över tid, dvs en strategi som inte endast baseras på tur, är att man gör någon form av analys som man kan derivera en målkurs ifrån samt någon form av riskhantering.

Har läst en del om kryptovalutor och om tekniken men det jag stupar på varje gång är att jag inte har en susning om ifall en BTC (får agera exempel i det här fallet) ska vara värd 1 USD eller 100.000 USD. Detsamma gäller för övrigt alla kryptovalutor. Hur hanterar ni själva det? Säljer ni på 5k, 15k, 20k eller 100k - och varför?

Är medveten om att tråden handlar om vilka valutor som är intressanta samt hur man ska köpa dem på bästa vis men riskaspekten är ändå nödvändig att ta upp då det är andra sidan av samma mynt.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Håller på med aktieinvesteringar själv på professionell nivå och ett grundläggande kriterium som måste uppfyllas för att det ska gå bra över tid, dvs en strategi som inte endast baseras på tur, är att man gör någon form av analys som man kan derivera en målkurs ifrån samt någon form av riskhantering.

Har läst en del om kryptovalutor och om tekniken men det jag stupar på varje gång är att jag inte har en susning om ifall en BTC (får agera exempel i det här fallet) ska vara värd 1 USD eller 100.000 USD. Detsamma gäller för övrigt alla kryptovalutor. Hur hanterar ni själva det? Säljer ni på 5k, 15k, 20k eller 100k - och varför?

Är medveten om att tråden handlar om vilka valutor som är intressanta samt hur man ska köpa dem på bästa vis men riskaspekten är ändå nödvändig att ta upp då det är andra sidan av samma mynt.

Personligen tänker jag i market cap för en enskild kryptovaluta och för alla kryptovalutor. Hur mycket är det rimligt att alla kryptovalutor ska värderas till? Just nu ligger det på ungefär 500-600 miljarder dollar totalt. Som jämförelsemått är guld värt kanske runt 7-8 triljoner dollar. Jag tycker personligen att det är rimligt att kryptovalutor totalt värderas till en del av guld, säg 2-3 triljoner dollar, om de löser riktiga problem och om de kommer att användas på riktigt. Problemet är att vi inte riktigt vet hur användbara de kommer att vara i framtiden, och det är väl där åsikterna går isär. Vissa tror att de kommer att ta över FIAT-valutornas roll, och andra tror att de kommer ha en mer kompletterande roll. Så det beror nog mycket på vilken framtidssyn man har på kryptovalutorna och vilken nytta man tror att de kommer att ha. Men det är jättesvårt att bedöma ett rimligt värde på kryptovalutor.

Permalänk
Avstängd

Idag kostar en bitcoin 25 000kr mindre än vad en bitcoin kostade igår.

Tufft läge kanske borde man vänta en till dag och hoppas på ytterligare 25 000kr rabatt eller är det köpläge nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeXt:

Personligen tänker jag i market cap för en enskild kryptovaluta och för alla kryptovalutor. Hur mycket är det rimligt att alla kryptovalutor ska värderas till? Just nu ligger det på ungefär 500-600 miljarder dollar totalt. Som jämförelsemått är guld värt kanske runt 7-8 triljoner dollar. Jag tycker personligen att det är rimligt att kryptovalutor totalt värderas till en del av guld, säg 2-3 triljoner dollar, om de löser riktiga problem och om de kommer att användas på riktigt. Problemet är att vi inte riktigt vet hur användbara de kommer att vara i framtiden, och det är väl där åsikterna går isär. Vissa tror att de kommer att ta över FIAT-valutornas roll, och andra tror att de kommer ha en mer kompletterande roll. Så det beror nog mycket på vilken framtidssyn man har på kryptovalutorna och vilken nytta man tror att de kommer att ha. Men det är jättesvårt att bedöma ett rimligt värde på kryptovalutor.

Det du skriver har jag läst tidigare i olika varianter skrivet av andra spekulanter. Om en kryptovaluta blir allmänt accepterad som ett betalningsmedel så kommer värdet på den troligtvis öka markant. Men i min värld är det ett misstag att titta på det aggregerade värdet av alla då det inte är möjligt att investera så brett på ett praktiskt vis. Det är som att säga att mcap på alla världens bolag bör öka över tid så därför köper jag Volvo och HM. Tesen kanske är korrekt men utfallet kan bli väldigt dåligt då man satsat på fel häst. Även beloppen du nämner är helt godtyckliga och lämnar utrymme för stora avvikelser. Men du verkar uppenbarligen investera med den här kunskapen i bakhuvudet vilket så klart är helt fine - och resultatet kanske blir väldigt bra, många som köpte för ett år sen har gjort fantastiska vinster men jag vågar påstå att det i de flesta fallen beror på tur snarare än en fundamental analys och målkursgenerering.

Jag tror man måste ha en plan för scenariot att majoriteten av kryptovalutorna kommer värderas betydligt lägre likväl som att det kan finnas en viss möjlighet att några fåtal lyckas. Känslan jag får dock är att väldigt många som köpt de senaste månaderna inte har någon tydlig exit-strategi, vare sig på upp som nedsidan och jag har inte heller sett en enda vettig analys som faktiskt kan argumentera för vad en viss valuta ska vara värd i absoluta USD. Siffrorna tenderar att vara dragna ur luften.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite orolig nu...Marknaden redan låg, nu ytterligare 25 procent väldigt fort. Hodl

Dock köper jag ändå mer hehe

Permalänk

Ska man våga köpa eth nu eller tror ni det kommer fortsätta rasa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kastroullen:

Ska man våga köpa eth nu eller tror ni det kommer fortsätta rasa?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut som det kommer fortsätta rasa, det du kan göra är väl att sätta in fiat på t.ex kraken så du är redo att köpa när du känner att läget är lite mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Det du skriver har jag läst tidigare i olika varianter skrivet av andra spekulanter. Om en kryptovaluta blir allmänt accepterad som ett betalningsmedel så kommer värdet på den troligtvis öka markant. Men i min värld är det ett misstag att titta på det aggregerade värdet av alla då det inte är möjligt att investera så brett på ett praktiskt vis. Det är som att säga att mcap på alla världens bolag bör öka över tid så därför köper jag Volvo och HM. Tesen kanske är korrekt men utfallet kan bli väldigt dåligt då man satsat på fel häst. Även beloppen du nämner är helt godtyckliga och lämnar utrymme för stora avvikelser. Men du verkar uppenbarligen investera med den här kunskapen i bakhuvudet vilket så klart är helt fine - och resultatet kanske blir väldigt bra, många som köpte för ett år sen har gjort fantastiska vinster men jag vågar påstå att det i de flesta fallen beror på tur snarare än en fundamental analys och målkursgenerering.

Jag tror man måste ha en plan för scenariot att majoriteten av kryptovalutorna kommer värderas betydligt lägre likväl som att det kan finnas en viss möjlighet att några fåtal lyckas. Känslan jag får dock är att väldigt många som köpt de senaste månaderna inte har någon tydlig exit-strategi, vare sig på upp som nedsidan och jag har inte heller sett en enda vettig analys som faktiskt kan argumentera för vad en viss valuta ska vara värd i absoluta USD. Siffrorna tenderar att vara dragna ur luften.

Jag har en liten del av min portfölj i kryptovalutor, mestadels är i aktier och räntepapper. Investerar man i kryptovalutor så bör man göra det försiktigt.

Jag tycker det totala värdet är intressant eftersom det sätter en övre gräns. Sedan tror jag några få kryptovalutor kommer att dela på den större delen av det totala värdet senare. Problemet är bara att försöka bedöma vilka kryptovalutor det blir.

Man kan inte använda samma fundamentala tekniker som används vid aktieanalys som vid analys av kryptovalutor, det har du rätt i. Utan det handlar istället om en uppskattning av vad man tror nyttan av kryptovalutor är i framtiden och vilka av alla kryptovalutor som man tror kommer att lyckas. Det är uppenbart att det skapas för många kryptovalutor just nu och värdet av många kommer att försvinna.

Sedan är det väl ganska många siffror i vanlig aktieanalys som är dragna ur luften också...

Permalänk
Medlem

Jag tipsar gärna om Qlink:
https://qlink.mobi/f/qlink
https://coinmarketcap.com/currencies/qlink/
https://www.reddit.com/r/Qlink/
Chico Crypto om Qlink: https://www.youtube.com/watch?v=i6wxK3ORGJo

Har dragit in drygt tusen dollar som har minskat ganska fort men jag tror verkligen på konceptet, verkar mycket vettigt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeXt:

Sedan är det väl ganska många siffror i vanlig aktieanalys som är dragna ur luften också...

Du har en poäng där... Men är man kritiskt till det man läser kan man i många fall göra rimlighetsantaganden. Tycker det är betydligt svårare med krypto (och FX generellt).

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX