Intel bekräftar problem för nyare processorer efter säkerhetsuppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Tänkte mest att det kunde vara nice att byta ut min 2600k mot en ny cpu. Om dem nu har ett fel som funnits där sedan tidens begynnelse.

Skickades från m.sweclockers.com

du kan dock bara reklamera före 3 år, så beror på när du har inhandlat CPUn... låter dock lite långsökt, tror man kan göra någon form av avdrag då den fungerat fin fint tills att detta kom fram

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SweMerlin:

I Norge stämmer man nu Tesla för att kraften och prestandan visade sig vara en annan än vad som var utlovat. Därmed borde man ju kunna stämma Intel också (och även AMD som ju också drabbats), kan man tycka - eftersom prestandan efter fixen inte är vad som utlovades.

.

Tveksamt om det är genomförbart alls. Som andra nämnt så garanterar Intel inte någon prestanda och det är dessutom valbart att uppdatera till att täcka säkerhetshålet. De garanterar inte en avsaknad av säkerhetshål heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Frågan är väl om datacenter tittar på att byta plattformar när Intel helt plötsligt presterar 25% långsammare i IO intensiva databaser... Det är där pengarna finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Varg: Håller med, har inte skötts speciellt snyggt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Som många säger "intel lovar inga prestandasiffror " men blir det inte lite luddigt att en sak presterar x% ena dagen och x% dagen efter? Om man köper en bil med 300hk och sedan behöver sänka den med 50hk för att det finns en bugg i motorn så borde priset också gå ner.

Dålig jämnförelse kanske men. Jag tycker det är surt av ett sånt stort företag att stänga dörren och fortsätta som ingenting iallafall. Jag förstår att ett företag vill skydda namnet, men att dölja något för att sedan få denna shitstorm är väldigt onödig.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Tja,,, 2-4% är ju inget vi ens märker av. Det är nog ytterst få som ligger precis på gränsen av deras monitors refreshrate, och dom så gör det lider nog snarare av klen GPU snarare än klen CPU.
Jag skulle gissa att windows 10 update sänkte prestanda med mer än så, jag tror ni fattar vad jag menar.

Det där med 25% är ju endast i specifika scenario på servers, alltså inget som påverkar vanliga användare. (annat än att twitter kanske tar några ms längre tid på sig att uppdatera, typ )
Så offerkoftan kan gott åka in i garderoben igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

du kan dock bara reklamera före 3 år, så beror på när du har inhandlat CPUn... låter dock lite långsökt, tror man kan göra någon form av avdrag då den fungerat fin fint tills att detta kom fram

Tror det var 2011 eller tidigt 2012. Så det var ett tag sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Intressanta är att Intel visste om denna brist i sina cpu-design men ändå släppte en ny 8000 serie processorer utan att nämna det. Detta att medvetet sälja trasiga cpu:er kan (och borde enligt mig) få rättsliga konsekvenser.

Ni glömmer att all mjukvara och hårdvara innehåller buggar och säkerhetshål. Att cpu:erna skulle vara trasiga för det är att ta i. De fungerar exakt lika bra som de gjort de senaste 10 åren.
Buggarna och säkerhetshålen patchas, tills man hittar nya osv osv.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kanske, säkert inte omöjligt, av vilken anledning vill du reklamera ?
Förlorad prestanda? blir knepigt då Intel inte garanterar någon prestanda i applikationer, så vitt jag vet är clockspeeds m.m samma som innan?

Skrivet av Viochee:

Vart har Intel utlovat en viss prestanda i program/spel ? annat än deras clockspeeds m.m?
Tesla utlovar väl att du kan köra xxx på fullt batteri och beroende på väder m.m ?

Skrivet av arowe17:

Intressant tanke.
Hur skall man göra om t.ex. Nvidia/Intel släpper nya drivrutiner/mjukvara som förbättrar prestandan med 5%, skall man då behöva betala in mer pengar till dem?

Om fixen gör att processorn blir långsammare än vad den var när den inköptes, så är det ju ett allvarligt ingrepp och försämring för konsumenten. Det är ju inte längre den processor och den prestanda som kunden köpte processorn för.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Sadjester:

Som många säger "intel lovar inga prestandasiffror " men blir det inte lite luddigt att en sak presterar x% ena dagen och x% dagen efter? Om man köper en bil med 300hk och sedan behöver sänka den med 50hk för att det finns en bugg i motorn så borde priset också gå ner.

Dålig jämnförelse kanske men. Jag tycker det är surt av ett sånt stort företag att stänga dörren och fortsätta som ingenting iallafall. Jag förstår att ett företag vill skydda namnet, men att dölja något för att sedan få denna shitstorm är väldigt onödig.

Nej, det är inte lite luddigt. Mjukvara och hårdvara optimeras hela tiden. Nya drivrutiner kan ge ökad, eller minskad prestanda. I detta fall behöver man göra en större ändring, som har en större negativ inverkan. Men Intel har säkert släppt en del andra optimeringar under åren som ökat prestandan utan att någon klagade då.
Samma sak sker ju med grafikdrivrutiner varje månad. Vissa spel blir några procent snabbare, andra förlorar i prestanda.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Har nu installerat bios-uppdateringen med spectre-fixen, får se om det blir några problem där datorn startar om.
Lär väl så småningom komma en bios-uppdatering med uppdaterad microkod som fixar att datorn startar om.
Verifierade i Powershell och allt är i alla fall patchat som det skall när det gäller Meltdown och Spectre.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Ni glömmer att all mjukvara och hårdvara innehåller buggar och säkerhetshål. Att cpu:erna skulle vara trasiga för det är att ta i. De fungerar exakt lika bra som de gjort de senaste 10 åren.
Buggarna och säkerhetshålen patchas, tills man hittar nya osv osv.

Att medvetet sälja mjukvara som har en synnerlig allvarliga brister som inte går att reparera get rätt att häva köpet.

Däremot att släppa nya produkter med samma brister som tidigare version medvetet är bedrägligt.
Det är en skillnad med att upptäcka nya brister och åtgärda under produktens livscykel till skillnad från att släppa nya produkter medvetet med samma allvarliga brister som tidigare var känt men hållit det medvetet gömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Intressanta är att Intel visste om denna brist i sina cpu-design men ändå släppte en ny 8000 serie processorer utan att nämna det. Detta att medvetet sälja trasiga cpu:er kan (och borde enligt mig) få rättsliga konsekvenser.

Jag hoppas EU drar Intel inför rätta, företag ska inte tjäna pengar på detta sätt. Det ska vara en förlustaffär att medvetet sälja trasiga produkter ekonomiskt (att deras image tar stryk får intel stå för själva).
Att Intels VD själv säljer av sina aktier.... visar bara hur mycket det själva visste vad de höll på med.

Jag är så glad att jag inte har hand som mellanstora och större datacenters! sömnlösa nätter för dessa stackare.

rip IT guys n gals

Man kan säga samma sak om AMD och deras komande Ryzen 2 lansering

Jag har precis gått från Intel till AMD av flera skäl. De två störst vägande orsakerna:
1) AMD levererar mycket för pengarna 6c/12t för halva priset jämfört med Intel men med marginellt sämre prestanda
2) AMD verkar vara med konsumentvänliga vad gäller prissättning, PCI lanes, syn på antal kärnor
3) Det intel gjorde under 90-talet, deras sätt att "konkurera".

Så man kan väl kalla min AMD-fanboi numera, dvs prismedveten och insatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Man kan säga samma sak om AMD och deras komande Ryzen 2 lansering

Skillnad med att Intel medvetet sålde produkter som de själva visste skulle tappa prestanda efter patch och fortfarande drabbar användare med bl.a. krasher/BSOD, till skillnad från AMD som än idag inte ser några praktiska hot eller prestandaförluster efter patch, bara att det i teorin kan ev. finnas en säkerhetsrisk. (så har jag förstått det hela)

Om AMD känner till en säkerhetsrisk idag med Ryzen 2 som det kan reproducera men väljer ändå att sälja Ryzen 2 i vetskap om att lösningen inte enkelt kan åtgärdas med en "enkel" microkod som ger stora prestandaförluster, DÅ är lika illa.

Minns du Ryzen 1 som kunde ge segfault vid högt användande av samtliga trådar vid kompilering i de tidiga exemplaren? Där hade AMD ett utbytesprogram för de som var drabbade och bytte ut cpu:n. Jag skulle vilja se ett utbytesprogram även för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser inte detta som en orsak att byta leverantör.
Detta här kan hända vilken tillverkare som helst; när speculative branching designades var det nog ingen som ens tänkte på detta.
Man kan i och för sig höja ett ögonbryn om liknande svagheter upptäcks i följd.
Däremot om detta stämmer:
https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k&t=2s

Tycker jag att det är en mycket tungt vägande faktor till att gå över till AMD.

Jag vet att den är 30min, men fler borde se den. Om folk tror att det kommer vara tjat om samma sak i 30min, så har ni fel. Medges att den första kvarten handlar om ungefär samma sak, men mer saker staplas upp, och det börjar handla om hur Intel t.ex. försökte döda nVidia's chipsets och även försökte försämra prestandan hos deras gpu'er. Så allt handlar inte om Intel vs AMD, men ja den röda tråden är att Intel är huge a**holes.

Citat:

AMD noted that it tried to give HP a million free processors at one point, only to be told that HP was so dependent on Intel rebates, it couldn't afford to take them.

När ett datorföretag vägrar ta emot 1 miljon cpu'er gratis, under en period när dessa cpu'er var the best that money could buy, så måste man vara väldigt dum för att inte fatta vad som pågick.

Men det mest tragiska är att rättskostnaderna, på flera miljarder dollar, fortfarande var en liten summa jämfört med vad de spenderade på mutor, där det kunde röra sig om summor nära 1 miljard $ per företag per år. Med andra ord, om de har råd att spendera tvefaldigt mer på mutor än vad de tvingas betala för lagbrott i rättsliga tvister, så finns det ju ingen anledning för Intel att sluta begå brott. Det är som att råna en bank på 500'000kr bara för att av rätten senare bli straffad med böter på 50'000kr, och därmed gå 450'000kr i vinst.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bra de jobbar på att lösa detta så ingen prestanda förlust kommer bli framöver.

Det är väl inte alls vad de säger? De säger att de ska försöka lösa problemet med att folks datorer startar om spontant. Prestandan lär de troligen knappt kunna göra ett skit bättre om säkerheten ska hållas lika hög utan hårdvaruändring. (Är du sarkastisk så kan jag bara skylla på Poe's lag.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av verkliga tester av dessa "prestanda förluster"
Säger så klart dem inte finns, men riktiga test förre och innan vore intressant. Intel och AMD.

Kanske finns redan?

Jag som nyss köpt 8600K...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hmmm... hur är det med Coffee Lake då? Påverkas dessa också? i7 8700k alltså? Det är ju bara nyare Sky- och Kaby Lake-processorer som nämns.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem

Intel säkerhetsproblem, grafikkort som lyser med sin frånvaro och ständigt stigande priser på minnen och lagring.

Playstation 4 känns mer och mer som ett attraktivt alternativ till åldrande/vekare speldatorer.
Till lägre kostnad en ett 1070-kort kan man få PS4 500GB spelkonsol.

Har lekt med tanken om att uppgradera vardagsrummets spel/media dator från 1060 till 1070/1070ti men de finns ju inte att köpa.
Om man uppgraderar grafikkortet så kommer kanske en säkerhetspatchad cpu att flaskhalsa datorn?
Skulle man behöva mer lagring eller RAM så vet man att det kommer kosta skjortan med.

Det ser inte ut som PC och Windows är bästa plattformen ens för datorspel längre...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.