Samsung 860 Evo får specifikationer och hittar ut på bild

Permalänk
Melding Plague

Samsung 860 Evo får specifikationer och hittar ut på bild

Kort efter att Samsungs 860 Pro hittat ut på webben gör nu även 860 Evo detsamma, där specifikationerna bekräftar både högre läs- och skrivhastigheter än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för format på enheten som visas på bild 4 i artikeln? Bild 1 och 2 är ju 2,5", bild 3 M.2, bild 4??

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Vill ha bättre priser spela roll om skrivhastigheterna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

Vad är det för format på enheten som visas på bild 4 i artikeln? Bild 1 och 2 är ju 2,5", bild 3 M.2, bild 4??

Det är mSata, en mindre typ av 2,5-tum. Lade till det i nyheten också.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det är mSata, en mindre typ av 2,5-tum. Lade till det i nyheten också.

Ok, intressant. Hur kopplar man in dessa? Likt M.2? Eller används de enbart i laptops?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

Vad är det för format på enheten som visas på bild 4 i artikeln? Bild 1 och 2 är ju 2,5", bild 3 M.2, bild 4??

M-sata är ett rätt vanligt gränssnitt i laptops då diskarna tar bra mycket mindre plats än 2,5"-diskar. Undrar man då varför M2 och m-sata båda finns (båda ger ju mindre fysisk storlek på diskar) så kan man väl säga att m-sata är en äldre standard och det m2 kan tillföra är mycket högre överföringshastigheter.

Exempelbild för storlek:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Imponerande låga hastigheter på M2 varianten.

Permalänk

Hmm… Undrar hur den kommer stå sig sett till helheten mot Crucial MX500 som verkar mycket bra:

https://www.anandtech.com/show/12165/the-crucial-mx500-1tb-ss...

Tänker exempelvs på:

Several of our synthetic benchmarks returned results for the MX500 that are far above any previous SATA SSD we've tested. The Crucial MX500 is faster at handling short bursts of I/O than any of its competitors, and even outperforms some NVMe drives with MLC NAND. This is exactly the kind of performance that a consumer SSD should focus on: increasing responsiveness, rather than trying to get a high score on a benchmark of throughput with queue depths that consumer workloads never hit.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det jag är mest intresserad av är längre livstid och bättre priser.

Permalänk
Medlem

Få ner kostnaden istället, enda jag bryr mig om men det har stått stilla på den biten flera år nu.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av anon127948:

Imponerande låga hastigheter på M2 varianten.

M.2 varianten är via sata och inte nvme som du nog tänker på. Det är bara en annan formfaktor än vanlig 2,5"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som faktiskt kan bli intressant är ju om priset är vettigt. 4TB till en rimlig prislapp hade faktiskt kunnat vara ett alternativ för mig, då jag i nuläget saknar "mellansnabb" lagring. Saker går antingen fort som fan på min NVM-E enhet, eller tar lite längre tid från min NAS, något mellanting vore också nice, men har inget idag då 2TB och uppåt för SATA-SSD är så SATAns dyrt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Samsung 860 Evo har en skrivhastighet på upp till 550 MB/s och läshastighet på 520 MB/s"

Borde vara tvärtom. Läshastigheten brukar alltid vara högre än skrivdito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Få ner kostnaden istället, enda jag bryr mig om men det har stått stilla på den biten flera år nu.

Vadå...jag gav 999kr för en 250GB SSD på netonnet för lite över fyra år sedan så det går väl åt rätt håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som faktiskt kan bli intressant är ju om priset är vettigt. 4TB till en rimlig prislapp hade faktiskt kunnat vara ett alternativ för mig, då jag i nuläget saknar "mellansnabb" lagring. Saker går antingen fort som fan på min NVM-E enhet, eller tar lite längre tid från min NAS, något mellanting vore också nice, men har inget idag då 2TB och uppåt för SATA-SSD är så SATAns dyrt

Tror inte att 4 TB SSD kommer att lanseras till någon "rimlig" prislapp än på ett tag tyvärr, fast vilka prislappar jag och du kanske anser rimliga kan naturligtvis variera

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tror inte att 4 TB SSD kommer att lanseras till någon "rimlig" prislapp än på ett tag tyvärr, fast vilka prislappar jag och du kanske anser rimliga kan naturligtvis variera

Man kan ju hoppas att de har en del trick som gör dem snorbilliga att tillverka, och att den sänkta kostnaden till viss del kommer oss till gagn, och inte bara används för att öka vinstmarginalen. 15K är allderles för dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElvisP:

"Samsung 860 Evo har en skrivhastighet på upp till 550 MB/s och läshastighet på 520 MB/s"

Borde vara tvärtom. Läshastigheten brukar alltid vara högre än skrivdito.

Korrekt, fixat!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

M.2 varianten är via sata och inte nvme som du nog tänker på. Det är bara en annan formfaktor än vanlig 2,5"

Skickades från m.sweclockers.com

Precis det är en sata krets. Så intressant bara om den är billigare per GB än 850 EVO

Permalänk
Inaktiv

Lite snabbare och kanske lite dyrare, men är inte precis så att man slår huvudet i taket av glädje. Men visst lär jag välja denna framför 850 evo när det gäller medelsnabb lagringsutrymme.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av anon127948:

Precis det är en sata krets. Så intressant bara om den är billigare per GB än 850 EVO

Inget den kommer vara från start men kanske över tid, men ja de sjunker alldeles för långsamt i pris. Kör bara ssd så är inte kul med priserna just nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Vadå...jag gav 999kr för en 250GB SSD på netonnet för lite över fyra år sedan så det går väl åt rätt håll?

850 Evo på 250 GB kostar 949:- på Netonnet. Så ja priserna har gått ner, med det är knappast frågan om Moore's lag (dubbelt så mycket utrymme till samma pris vartannat år).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Få ner kostnaden istället, enda jag bryr mig om men det har stått stilla på den biten flera år nu.

Tror du inte att en föklaring är att svenska kronan tappat relativt kraftigt mot dollarn senaste åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

Inget den kommer vara från start men kanske över tid, men ja de sjunker alldeles för långsamt i pris. Kör bara ssd så är inte kul med priserna just nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör SSD bara för system disken och som temp disk för allt som gillar att ha disk backup till RAM. All viktig data sitter på rostiga plattor där den är bra mycket säkrare

Permalänk
Medlem

Utan lägre pris, känns ju nya SSD som detta helt meningslöst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Mjo, tyckte det räckte med att uppgradera till 1TB SSD. Inget billigt köp direkt. Men tröttnade på att behöva installera en massa på ena hårddisken också. Vore skönt om man kunde börja med SSD för lagring också.

Skrivet av anon127948:

All viktig data sitter på rostiga plattor där den är bra mycket säkrare

Haha, det uttrycket har jag inte hört innan

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Ooooh, 550 MB/s !!!
*golfapplåder*

Det är ju nästan lika snabbt som förrförra SSDn jag köpte, för... vad var det 5? år sedan.

Kan man åtminstone räkna med att den kostar en bråkdel så mycket?

...nähä.

Permalänk
Inaktiv

Och jag som höll på att klicka hem en Evo 850, blir att vänta lite och testa några sådana här diskar istället 🙏💣💣

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Ooooh, 550 MB/s !!!
*golfapplåder*

Det är ju nästan lika snabbt som förrförra SSDn jag köpte, för... vad var det 5? år sedan.

Kan man åtminstone räkna med att den kostar en bråkdel så mycket?

...nähä.

Det är väl iofs SATA-gränssnittet som sätter punkt där. Själva tekniken som Samsung tagit fram dvs. styrkretsar och minnen kostar rimligtvis lika mycket oavsett.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsSvensson:

Ooooh, 550 MB/s !!!
*golfapplåder*

Det är ju nästan lika snabbt som förrförra SSDn jag köpte, för... vad var det 5? år sedan.

Kan man åtminstone räkna med att den kostar en bråkdel så mycket?

...nähä.

Som sagt det beror på sata. Dessutom räcker prestandan till för den stora skaran som ej bearbetar mycket data på sin dator. För oss som gör detta så finns det 3st, om ej 4st m.2 platser på de senaste moderkorten. Det enda stora problemet är att konsumentmoderkorten stöder på tok för lite ramminne, men det är en annan fråga.

I vilket fall dessa diskar med sata är väldigt intressanta för alla konsumenter oavsett hur extrema datorer man har, undantagen är framförallt personer som med dagens prisskillnad gör felköp vill jag påstå. Liksom oavsett hur man jobbar så har man data som inte är lika prestanda kritisk åtkomst till.
Många blandar förövrigt även in hdd, t.ex farsan har 1TB ssd (850 evo) på sin surfdator och 4TB hdd till denna. Det blir bra prestanda till en liten kostnad.
Jag själv kör med 2* 500 GB nvme , ca 6TB sata SSD och en drös med hdd i mina kraftigare burkar, visst går det köpa betydligt bättre datorer än så, men sambandet mellan lagringstyperna kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan ju hoppas att de har en del trick som gör dem snorbilliga att tillverka, och att den sänkta kostnaden till viss del kommer oss till gagn, och inte bara används för att öka vinstmarginalen. 15K är allderles för dyrt.

Ärligt talat tror jag att dom har hittat billigare sätt att tillverka V-Nand.
Men det är ett bra läge att mjölka marknaden med höga priser.
Sen flod- och brand katastrofen hände i Asien, har priserna på all slags lagringsmedia varit skyhöga.
Tror mer på kartellbildning än höga produktionskostnader och andra faktorer.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013