hög GPU temp och användning utan program igång, malware?

Permalänk
Medlem

hög GPU temp och användning utan program igång, malware?

De senaste dagarna har jag noterat att min gpu får höga temperaturer i idle. dvs jag startar upp datorn och chrome, surfar lite. märker då på hardwaremonitor och MSI afterburner att min GPU till synes används. Min GPU clock ligger på ca 900mhz och memory clock på 4200mhz, utan att jag har något spel eller andra program öppna. Temperaturen stiger därför till 60grader och fläktarna slår igång och sen håller den sig där. I aktivitetshanteraren står det inte att GPUn används alls, och jag hittar inga program som använder GPUn.
jag har testat ta bort överklockning, uppdaterat drivrutiner och scannat datorn med AVG och malvarebytes utan framgång. är lite orolig för att det är något virus/mining-malware eller liknande som använder grafikkortet. Några tips på ytterligare utredning?
CPU: ryzen 1600
RAM: 16gb LPX vengance
GPU: asus dual gtx 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Grohlism:

Kör du flera skärmar?
Vad har du för läge på energisparfunktioner i Nvidias kontrollpanel?
(Är det på maximal prestanda så klockar inte kortet ner sig under idle, optimal kraft är bäst.)
Du kan även stänga av maskinvaruacceleration i webbläsaren.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Ja, jag bytade till en 144hz skärm för ett par dagar sen, och nu när jag googlar verkar det som att det verkar göra att grafikkortet används mer i idle. Har en 1080p 60hz skärm också som sekundär. jag har på optimal kraft i energisparfunktioner.

Hade ingen aning om att bara 144 hz skärmen kunde påverka användningen så mycket i idle. Hur kommer GPUns livslängd påverkas av att den konstant ligger kring 50grader i idle bara av 144hz-skärmen?

Permalänk
Medlem

@Grohlism:

Ok, då är det skärmarna.. Det brukar funkar fint om man har 2 skärmar med DP.
Finns ju en hel del saker du kan prova för att få kortet att klocka ner sig om du googlar lite.
En enkel lösning är att ställa ner 144Hz-skärmen till 120, har läst att det funkar för vissa, men det är ju ingen rolig lösning..

(Hade din CPU haft integrerad grafik hade du kunnat köra sidoskärmen på det och 144hz-skärmen på GPU, men tyvärr har ju Ryzen inte det.)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Okej, jag får pröva mig fram lite och se vad bästa lösningen blir. tack så mycket för hjälpen!