NordicHardware utsatt för inbrott – hårdvara på vift på begagnatmarknaden

Permalänk
Melding Plague

NordicHardware utsatt för inbrott – hårdvara på vift på begagnatmarknaden

Under helgen utsattes NordicHardware för inbrott i sitt testlabb. Nu är 80-talet stulna produkter på vift, varför de nu vädjar till alla entusiaster att komma in med tips och vara extra uppmärksamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Verkligen tråkigt, hoppas att man kan få tag på dem som gjort det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om det här, hoppas att dom får tag på grejerna.

Något som slår mig är bilden. Varför var dom tvungna att grisa ner så? Man förstår ett "vanligt" inbrott om kläderna ligger utslängda ur byrålådor och porslin är utslängt ur bokhyllor/köksskåp men det där ser bara ut som rent jävelskap.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Snusfri

Oerhört tråkigt detta, hoppas att så mycket som möjligt kommer tillbaka.

Kommer att hålla ögonen öppna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade ingen aning om det här, hoppas att dom får tag på grejerna.

Något som slår mig är bilden. Varför var dom tvungna att grisa ner så? Man förstår ett "vanligt" inbrott om kläderna ligger utslängda ur byrålådor och porslin är utslängt ur bokhyllor/köksskåp men det där ser bara ut som rent jävelskap.

Skärmarna satt väl upphängda i väggfästen och de ryckte väl ner dem bara snabbt därav stöket.

kollade blocket igår kväll, vilken stad ligger deras kontor? så kan man hålla koll på lokala marknaden där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Swecs redaktion har varit på team building, ser jag

jäkligt trist för nh i alla fall, hoppas att det löser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Oliver91:

Skärmarna satt väl upphängda i väggfästen och de ryckte väl ner dem bara snabbt därav stöket.

kollade blocket igår kväll, vilken stad ligger deras kontor? så kan man hålla koll på lokala marknaden där.

Testlabbet i Malmö.
https://www.nordichardware.se/artikel/inbrott-i-nordichardwar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jaha! Malmö visar sig från sin bästa sida som vanligt, ska hålla koll på annonser i skåne och halland då och se om något dyker upp

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade ingen aning om det här, hoppas att dom får tag på grejerna.

Något som slår mig är bilden. Varför var dom tvungna att grisa ner så? Man förstår ett "vanligt" inbrott om kläderna ligger utslängda ur byrålådor och porslin är utslängt ur bokhyllor/köksskåp men det där ser bara ut som rent jävelskap.

Om du kollar på före-bilderna så sitter ett fönster precis ovan ett av borden, därav allt glaskross och stök - gissar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skärmarna satt väl upphängda i väggfästen och de ryckte väl ner dem bara snabbt därav stöket.

kollade blocket igår kväll, vilken stad ligger deras kontor? så kan man hålla koll på lokala marknaden där.

Skrivet av zerophax:

Om du kollar på före-bilderna så sitter ett fönster precis ovan ett av borden, därav allt glaskross och stök - gissar jag.

Jag missade artikeln på NHW's hemsida men kollar klippet nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tur i oturen i alla fall att de fick med sig engineering samples och liknande. Finns ju i alla fall någon chans att identifiera sådant på begagnatmarknaden, och i förlängningen sätta dit förövarna. Inbrottstjuvar är väl sällan de vassaste knivarna i lådan, man får väl hoppas att de inte lägger märke till skillnaden, utan lägger ut grejorna utan förbehåll.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Frågan är om det var en planerad stöt eller om de bara såg att där fanns det intressanta saker.
Jag själv vet inte alls var lokalen ligger, men har man en massa skärmar och annat som blinkar så bör man ha bra larm.

Sedan tycker jag att de skulle ha haft kameror med ljudupptagning, alltid kan de snappa upp någon information som antalet, storleken på dem, kanske röster etc.
Ett tjuvlarm som tjuter är dessutom bra för att skrämma iväg dem.

Permalänk
Medlem

Känns ogenomtänkt och stressat inbrott eftersom de tagit mindre värdefulla komponenter.

För er som vill se om ni hittar något så är säkert Köp & Sälj på Facebook en möjlig kanal för detta.

Men det kan ju även röra sig om ungdomar som tyckt sig själv behöva bättre system.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Postar listan här på stulna saker: Uppgifter kan komma att ändras efter ytterligare intventering (Stulna moderkort ej inräknade ännu)

Jag själv får en känsla av att, kanske lite äldre saker kommer att säljas med tiden. Typ dom utan serienr.....
Men att nyare hårdvara kommer att behållas. För egetsnöje skull.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Känns ogenomtänkt och stressat inbrott eftersom de tagit mindre värdefulla komponenter.

För er som vill se om ni hittar något så är säkert Köp & Sälj på Facebook en möjlig kanal för detta.

Men det kan ju även röra sig om ungdomar som tyckt sig själv behöva bättre system.

Kan nästan nu säga att det har inget med ungdomar som ville ha några uppgraderingar, men ungdomar som vill ha fler spel till PS4 pro och den där nya Iphone XxX samt lite Fifa 18, men fick ingen månadspeng av sina föräldrar till det..så de tog till drastiska åtgärder.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hade ingen aning om det här, hoppas att dom får tag på grejerna.

Något som slår mig är bilden. Varför var dom tvungna att grisa ner så? Man förstår ett "vanligt" inbrott om kläderna ligger utslängda ur byrålådor och porslin är utslängt ur bokhyllor/köksskåp men det där ser bara ut som rent jävelskap.

Allt för att göra det så jävligt som möjligt...
Fick bilen stulen en gång. När den väl hittades på annan ort 15mil hemifrån visade det sig att de tyckte det vore en kul grej när bilen hittades om de skurit upp klädseln på sätena samt pissa i baksätet och slå sönder en massa andra grejer på/i bilen. Suck...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jävla rövhattar, delat på FB och ska påpeka för alla som är på köpstigen ATM.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Sorgligt hur dagens Sverige ser ut, man rycker knappt på ögonbrynen längre när så mycket bedrövligt sk*t sker mer eller mindre på daglig basis. Min gissning är att det är en liga eller gäng som gjort inbrottet, polisen har säkert en fingervisning om vilka dessa individer kan tänkas vara. Dags att sluta dalta med kriminella och visa vart skåpet ska stå, PK kan politiker ägna sig åt; polis och rättsväsendet MÅSTE få jobba utan inflytande från politiska påtryckningar samt slå HÅRT och SNABBT mot dessa kriminella avskum inom samhällets olika grenar!

Hoppas innerligt att ärendet kan lösas snabbt och att de skyldiga blir straffade, all lycka till NW och kudos till SWEC som ställer upp och gör vad de kan, gillas skarpt!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Sorgligt hur dagens Sverige ser ut, man rycker knappt på ögonbrynen längre när så mycket bedrövligt sk*t sker mer eller mindre på daglig basis. Min gissning är att det är en liga eller gäng som gjort inbrottet, polisen har säkert en fingervisning om vilka dessa individer kan tänkas vara. Dags att sluta dalta med kriminella och visa vart skåpet ska stå, PK kan politiker ägna sig åt; polis och rättsväsendet MÅSTE få jobba utan inflytande från politiska påtryckningar samt slå HÅRT och SNABBT mot dessa kriminella avskum inom samhällets olika grenar!

Hoppas innerligt att ärendet kan lösas snabbt och att de skyldiga blir straffade, all lycka till NW och kudos till SWEC som ställer upp och gör vad de kan, gillas skarpt!

Denna sortens inbrott har dock alltid skett. Lätta saker att sälja, lätta mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kan nästan nu säga att det har inget med ungdomar som ville ha några uppgraderingar, men ungdomar som vill ha fler spel till PS4 pro och den där nya Iphone XxX samt lite Fifa 18, men fick ingen månadspeng av sina föräldrar till det..så de tog till drastiska åtgärder.

Går ju aldrig att utesluta det även om andra scenarion som att sälja för pengar är mer troligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@FribBe: Självfallet är det så, men frekvensen och omfattningen har dock ökat exponentiellt. Förhoppningsvis blir ärendet löst inom en snar framtid och NW kan återgå till det dem gör bäst.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Men fy fan alltså! Hoppas prylarna hittar hem igen på något sätt.

Även bra och jättevettigt att de ber folk låta bli offentliga uthängningar. Jag tycker väl personligen sådant här till vanligt hyffs och sunt förnuft men det är ju inte alla som besitter idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

tråkigt att se och höra!

Osäker hur det fungerar att vara "stor reviewer" men får inte swec och NH deras utrustning i flesta fallen gratis imot att de gör en review... får man claima via försäkring på gåvor som är stulna?

*nyfiken*

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Är försäkringsbedrägeri helt uteslutet ? Känns som väl mycket skador och bröte på platsen samt att inga serienummer eller liknande är släppta alls, vilket skulle gör försäljningen grymt mycket svårare och riskablare för hälare.
i dagens samhälle får man se skeptiskt på det mesta, även detta.

Fanns tydligen serienummer

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Är försäkringsbedrägeri helt uteslutet ? Känns som väl mycket skador och bröte på platsen samt att inga serienummer eller liknande är släppta alls, vilket skulle gör försäljningen grymt mycket svårare och riskablare för hälare.

i dagens samhälle får man se skeptiskt på det mesta, även detta.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-hN4okghDRKixNJH33alr...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Känns som Tradera skulle kunna vara ett bra ställe att hålla koll på, många som säljer vad jag skulle säga är suspekta "nya" datorkomponenter, som kanske har ramlat av något flak - fast i mängder. Såklart rent spekulativt men är det inte Nordic hardwares grejer så är det sannolikt någon annan som haft lite otur med försvunna grejer.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av adrian_cool69:

tråkigt att se och höra!

Osäker hur det fungerar att vara "stor reviewer" men får inte swec och NH deras utrustning i flesta fallen gratis imot att de gör en review... får man claima via försäkring på gåvor som är stulna?

*nyfiken*

Svårt att få pengar på försäkringen för saker man tekniskt sett inte själv äger. Det är inte grejer man "får" utan avtalen med Intel/AMD/NVIDIA gör oftast gällande att produkterna är utlånade på obestämd tid.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

tråkigt att se och höra!

Osäker hur det fungerar att vara "stor reviewer" men får inte swec och NH deras utrustning i flesta fallen gratis imot att de gör en review... får man claima via försäkring på gåvor som är stulna?

*nyfiken*

Utrustning gratis (?) kan jag tänka mig att dom får i rätt stor utsträckning, när det gäller hårdvara som redan finns på marknaden.
Speciellt om det är en aktör som vill "göra reklam för sig"

Men när det gäller unika ingenjörsexemplar av processorer och referensmodeller av grafikkort så är det nog att skicka tillbaka som gäller.

Många gånger har jag sett i fredagspanelen t e x att dom säger typ - Vi får bara låna detta ex av "tillverkaren"

Ingenjörsexemplar är i stort sett omöjliga att sälja, kanske kan dom sälja till en "kompis" som vet vad det innebär.

Postar ett sorgligt klipp från Inbrott i NordicHardwares testlabb – Officiellt uttalande och video

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Geeks
Grundare

@adrian_cool69: Det går att försäkra "tillfälliga lager" med inventarier som ägs och lånas ut av andra men det kräver en specialförsäkring med försäkringsbolaget.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Avstängd

Då kanske man ändå kan göra fynd i Sverige nu när det blir dyrt att handla från Kina.

Skickades från m.sweclockers.com