Permalänk
Medlem

i5 4670k

Klockat processorn lite och har haft den på 4.2Ghz med 1.3V ett tag nu, när ska man börja oroa sig för att ha för hög volt tänker om man ska försöka dra upp den mer?

Permalänk
Medlem

Det finns i princip alltid en "högst rekommenderad spänning" för alla processorer. Alltså vilken volt man helst inte går över för 24/7 användning. Det är lite löst om exakt vilken volt det är men det är på ett ungefär.

På 4670k vill man nog inte gå över 1.4V. Det är inte hela världen om du går upp till 1.45 heller men då vill du nog ha ordentlig kylning, för varmt kommer det bli!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danzzon:

Klockat processorn lite och har haft den på 4.2Ghz med 1.3V ett tag nu, när ska man börja oroa sig för att ha för hög volt spänning tänker om man ska försöka dra upp den mer?

Ja det där är väl en gråzon. Jag resonerar väl lite så att när grejerna inte är så nya eller värdefulla längre så kan man köra på lite hårdare ;). I nuläget går jag inte över 75 grader eller över 1.35V. När grejerna var nya för några år sedan var jag mer försiktig och körde på 70 grader och 1.3V.
Men ja exakt vad som är lämpligt är väl svårt att säga. Vanligen är det väl temperatur snarare än spänning som sätter gränserna på den proppen om jag inte missminner mig.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keffmode:

Det finns i princip alltid en "högst rekommenderad volt" spänning för alla processorer. Alltså vilken volt spänning man helst inte går över för 24/7 användning. Det är lite löst om exakt vilken volt spänning det är men det är på ett ungefär.

På 4670k vill man nog inte gå över 1.4 skulle jag tippa. Det är inte hela världen om du går upp till 1.45 heller men då vill du nog ha ordentlig kylning, för varmt kommer det bli!

Ja det går kanske att gå upp så högt också? Själv hade jag kanske inte gå riktigt så högt men ja, som du säger så är det väl temperaturen som sätter gränsen oavsett.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Dessa 4:e generationens 22 nanometers processorer ska "helst inte dras upp" mycket mer än 1.3 Voltage. En bit över (kanske max 1.35V) går bra men börjar du närma dig 1.4 V så skippa det. Detta för att den kommer att degenereras mycket fortare pga elektromigration oavsett chassiventilation.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket, har hört mycket om någonstans runt 1.35/1.4V så jag har väl haft en liten aning. Har en vattenkylare just nu så har väl helt okej temperaturer har nog aldrig ens varit nära 75 grader så det känns väl bekvämt att man inte ska oroa sig förrän man kommer upp dit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det går kanske att gå upp så högt också? Själv hade jag kanske inte gå riktigt så högt men ja, som du säger så är det väl temperaturen som sätter gränsen oavsett.

Tack för rättningen, och ja, det är lite så jag känner också. Det är oftast värmen som sätter stopp. Sen vill man ju inte gå upp i 1.5-1.6~ heller, då det kan vara rent av skadligt.

Så man får hålla fingrarna i styr Skulle lägga mig på max 1.4~ personligen. För jag vet att 1.45 kommer vara äckligt varmt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Stämmer bra det med temperaturerna. Men tänk på att mer elektricitet passerar igenom processorn vid överklockning, därav kvittar det i princip vilken chassi-/processor kylning man har. Javisst det blir svalare ju bättre kylning man har, men elektriciteten passerar ändå igenom processorn och orsakar att den åldras fortare och också slutar fungera optimalt i förtid. Var bara förnuftig i proportionerna så går det bra. Lycka till!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kört med 1.42V i över ett år utan problem. Max temp på 85grader i prime95 och ca 65grader i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Dessa 4:e generationens 22 nanometers processorer ska "helst inte dras upp" mycket mer än 1.3 Voltage. En bit över (kanske max 1.35V) går bra men börjar du närma dig 1.4 V så skippa det. Detta för att den kommer att degenereras mycket fortare pga elektromigration oavsett chassiventilation.

Jag hade hållit med dig, tills jag såg @Demonoidz signtur och frågade i PM (och hoppas han inte har något emot lite beröm här).
"i7 3770k@5.8GHz"
"1.52vcore, 110% llc och delid på h110i"
"Kört med denna vcore sedan 2014"
Är en klart imponerande OC han fått till.

Med tanke på att Ivy också är 22nm... undrar jag hur mycket som är rädsla, och hur mycket som är "sanning".
För 3-4 år med 1.52v... lär då migrerat halva kiselfabriken

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag hade hållit med dig, tills jag såg @Demonoidz signtur och frågade i PM (och hoppas han inte har något emot lite beröm här).
"i7 3770k@5.8GHz"

Med tanke på att Ivy också är 22nm... undrar jag hur mycket som är rädsla, och hur mycket som är "sanning".

Det där var en verkligen imponerande extrem överklockning. Gissar att han har haft tur med kislet. Du har en poäng i det där med vad som är rädsla och vad som är "sanning". Tänkte väl mest på Intels egna rekommendation vad det gäller spänningen. Det är klart att man kan dra upp processorn mer tillsammans med ökad spänning än vad som verkligen är rekommenderat. Det är ju det som man gör när man överklockar. processorn Menar bara att man bör ha sunt förnuft i åtanke. För det är ju rätt så tråkigt om det helt plötsligt havererar eller resulterar i att man måste öka spänningen vid en viss frekvens för att bibehålla den. Elektriciteten passerar oavsett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Det där var en verkligen imponerande extrem överklockning. Gissar att han har haft tur med kislet. Du har en poäng i det där med vad som är rädsla och vad som är "sanning". Tänkte väl mest på Intels egna rekommendation vad det gäller spänningen. Det är klart att man kan dra upp processorn mer tillsammans med ökad spänning än vad som verkligen är rekommenderat. Det är ju det som man gör när man överklockar. processorn Menar bara att man bör ha sunt förnuft i åtanke. För det är ju rätt så tråkigt om det helt plötsligt havererar eller resulterar i att man måste öka spänningen vid en viss frekvens för att bibehålla den. Elektriciteten passerar oavsett

Jo, jag tror också han haft lite tur. Men med tillräcklig spänning och kylning bör du kunna få rätt extrem frekvens. Och jag måste erkänna, jag är avundsjuk. 5.8Ghz har folk ffs svårt att få Kaby/Coffelake till. Golden chip där har jag hört når ca 5.5-5,6-ish iaf.

Intel rekommenderar ju vad de anser, men som du kanske insett efter Meltdown och sättet man hanterat det... så är Intel inte 100% kunniga, eller ens 100% ärliga när det gäller saker. Så man måste ha lite förståelse för vad Intel säger, och varför de säger det. Deras PR avdelning kan verkligen sälja sand i Sahara och smaklös Isglass på nordpolen. De får alla deras produkter att verka 10x bättre än de är, och allt negativt att vara "bagateller", så man måste salta och peppra rätt med deras info.

Nu tänker jag inte säga till TS att vrida upp till 1.5V på kärnan, men min poäng är, all den info vi läser om överklockning är ju utanför Intels spec, så de vet verkligen inte ett skit, och vill inte veta. Och vi rent av "gissar", vad som borde fungera. Intel skrek att vi kan inte köra 1.65V DDR3 på 22nm också... men likväl har folk gjort det i 4+ år. Samma med broadwell... absolut inte 1.5V... och det går bra det med. Så rädslan är verkligen något som hindrar en del bra överklockningar... och TIM... den sabla pastan.

Så jag tror det är mycket rädsla. Och mycket gissande. Självklart vill man ju inte bränna sin nya CPU, men ironiska är, om du köpte säg en 4670k när den kom. Överklockar den hårt så den "kan skadas över tid". När väl den CPUn "dör" (om den ens gör det), finns där gott om ersättare på marknaden 2-3 år senare när alla andra ska uppgradera. Dör ditt moderkort dock... är det värre, så om något gör allt du kan för att det ska hålla.

Idag är det svåraste att hitta Z87/Z97 moderkort. Processorer är enkelt jämfört. Så man hamnar i ett läge där det spelar mindre roll om CPUn "brinner upp"/"migrerar till nordpolen", för där finns busslaster med dem på beg marknaden. Så... jag säger klocka på, så länge du kan kyla den är allt bra.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo, jag tror också han haft lite tur. Men med tillräcklig spänning och kylning bör du kunna få rätt extrem frekvens. Och jag måste erkänna, jag är avundsjuk. 5.8Ghz har folk ffs svårt att få Kaby/Coffelake till. Golden chip där har jag hört når ca 5.5-5,6-ish iaf.

Intel rekommenderar ju vad de anser, men som du kanske insett efter Meltdown och sättet man hanterat det... så är Intel inte 100% kunniga, eller ens 100% ärliga när det gäller saker. Så man måste ha lite förståelse för vad Intel säger, och varför de säger det. Deras PR avdelning kan verkligen sälja sand i Sahara och smaklös Isglass på nordpolen. De får alla deras produkter att verka 10x bättre än de är, och allt negativt att vara "bagateller", så man måste salta och peppra rätt med deras info.

Nu tänker jag inte säga till TS att vrida upp till 1.5V på kärnan, men min poäng är, all den info vi läser om överklockning är ju utanför Intels spec, så de vet verkligen inte ett skit, och vill inte veta. Och vi rent av "gissar", vad som borde fungera. Intel skrek att vi kan inte köra 1.65V DDR3 på 22nm också... men likväl har folk gjort det i 4+ år. Samma med broadwell... absolut inte 1.5V... och det går bra det med. Så rädslan är verkligen något som hindrar en del bra överklockningar... och TIM... den sabla pastan.

Så jag tror det är mycket rädsla. Och mycket gissande. Självklart vill man ju inte bränna sin nya CPU, men ironiska är, om du köpte säg en 4670k när den kom. Överklockar den hårt så den "kan skadas över tid". När väl den CPUn "dör" (om den ens gör det), finns där gott om ersättare på marknaden 2-3 år senare när alla andra ska uppgradera. Dör ditt moderkort dock... är det värre, så om något gör allt du kan för att det ska hålla.

Idag är det svåraste att hitta Z87/Z97 moderkort. Processorer är enkelt jämfört. Så man hamnar i ett läge där det spelar mindre roll om CPUn "brinner upp"/"migrerar till nordpolen", för där finns busslaster med dem på beg marknaden. Så... jag säger klocka på, så länge du kan kyla den är allt bra.

Alldeles sant det du. Håller med om allt skrivet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

"i7 3770k@5.8GHz"

Stämmer det du skriver "Everything that's worth doing is worth overdoing"

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP