Är windows 10 stabil än?

Permalänk
Medlem

Är windows 10 stabil än?

har kört windwos 10 under förra året men märkte att jag får höga FPS drops på spel. resurces anvädning va onormal hög... :s
läste lite guide från nätet på saker man kan ändra osv. men hjälpte inte så mycket.
så till slut har jag nergraderat till windows 7 och det löste flesta mina problem.
och su nu uppgraderat till skylake cpu och w7 klagar att cpu är för ny för w7 och kan inte användas med dens nya teknik...upgradera till w10....

så frågan är windows 10 stabil för spel än? ni som sitter på windows 10 och spelar. låga fps? lagg?
sitter på kraftfull dator men upplevde lagg i spel 0.0

cheers

Permalänk
Medlem

@krasha: Fungerar bra nu för tiden så länge du gör en komplett wipe och installerar relevanta drivrutiner korrekt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Tycker att Win 10 är bättre än Win 7 nu. Kör en ren installation så blir du kvitt gamla drivrutiner och annat skit som ligger och spökar ifall du gjorde en uppgradering.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig, det lilla jag spelar nu för tiden. Däremot om du bestämmer dig för att installera. Glöm inte fixa med auto updates. De kan random starta om datorn för uppdateringar mitt i ett spel.. Finns guider för hur du kan stänga av de värsta sakerna

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

tack för svar. jag alltid installerar drivrutiner från tillverkarens hemsida.
får väll ge ett försök.

Permalänk
Medlem

W10>W7 sedan launch mer eller mindre men ytterligheter och handhavandefel finns ju alltid.

Permalänk
Medlem

Om du inte blir nöjd så går Win 7 också att köra på nya CPUer med hjälp av https://github.com/zeffy/wufuc

Permalänk
Medlem

Om du har möjligheten så skaffa Pro versionen då den tillåter en att göra mycket mer inställningar, tex har du möjligheten att sätta de timmarna då datorn "får" starta om mycket hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker W10 funkar alldeles utmärkt. Några problem med spel har jag inte märkt av. Visst, de automatiska uppdateringarna och i förlängningen påtvingade omstarterna är en pain in the ass, men det finns sätt att slippa dem för den som verkligen vill. Jag ledsnade totalt på det när laptopen gjorde en featureupdate som tog mer än en timma när jag satt på tåget och ville slösurfa, och gjorde något åt problemet. W10 LTSB är din vän.

Annars är det väl egentligen bara att blandningen mellan modern UI och det gamla känns lite soppig ibland. Man vänjer sig dock snabbt. På det hela taget tycker jag fördelarna med W10 överväger nackdelarna.

Man behöver knappast trassla med installation av drivers från tillverkarens hemsida i W10. Jag har i alla år trott att det varit en omöjlighet att samla drivers från alla möjliga och omöjliga tillverkare under samma paraply, och skrattat åt diverse programvaror som funnits under åren med den ambitionen, men med W10 har fanemig MS lyckats åstadkomma just detta. Det är hyfsat väluppdaterat också, man behöver inte vänta särskilt länge efter att tillverkaren släppt ny driver tills den finns på WU. Rekommenderar att man inte pillar med att installera drivers separat om det inte är direkt nödvändigt för att lösa något problem. Gör bara en nyinstallation av W10 (som motsats till att uppgradera W7), och låt WU sköta det där med drivers åt dig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar kanon, kör det på alla burkar hemma samt att vi alla kör det på jobbet och vi har inga problem. sist jag hade problem med windows 10 var nog typ några månader efter releasen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Jag tackar för era svar

Permalänk
Inaktiv

Kan inte svara för dem vanliga versionerna, men Windows 10 Enterprise 2016 LTSB är redigt stabilt!

LTSB, versionen där DU har kontroll!

Permalänk
Medlem

Se till att göra ren installation för att få så bra upplevelse som möjligt.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Vad är windows 10 Ltsb och hur skiljer den från pro versionen?
jag tycker för övrigt inte att Windows update fungerar särskilt bra på win 10. Tycker inte den hittar många drivrutiner för andra devices.. När jag körde driver booster hittar jag en hel hög med saker som inte hade uppdaterats rätt av win 10. Många viktiga saker med som intel chipset drivers t. Ex.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I home versionen av Windows 10 så tror jag inte det går att stänga av automatiska uppdateringar av drivrutiner hur som helst, detta kan skapa en del oväntade problem.
Har själv win10 pro och det är den inställningen jag kontrollerar först efter en större uppdatering av win10 då uppdateringar ofta resetar den inställningen till alltid på!

För övrigt så har jag använt win10 sedan den kom och har inte haft några andra problem, inte problem med några spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad är windows 10 Ltsb och hur skiljer den från pro versionen?
jag tycker för övrigt inte att Windows update fungerar särskilt bra på win 10. Tycker inte den hittar många drivrutiner för andra devices.. När jag körde driver booster hittar jag en hel hög med saker som inte hade uppdaterats rätt av win 10. Många viktiga saker med som intel chipset drivers t. Ex.

Här finns en ganska bra och lättbegriplig utläggning om LTSB.

Sammanfattningsvis är det W10 Pro (eller ja, egentligen Enterprise) som man vill ha det, utan massa förinstallerade skitappar, påtvingade omstarter, featureuppdateringar, etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Den sista datorn körandes med Windows 7 hemma uppdaterade jag förra veckan, då 7an började kännas riktigt buggig. Har inte haft några bekymmer med 10an på de andra datorerna i huset sen 2015

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasha:

har kört windwos 10 under förra året men märkte att jag får höga FPS drops på spel. resurces anvädning va onormal hög... :s
läste lite guide från nätet på saker man kan ändra osv. men hjälpte inte så mycket.
så till slut har jag nergraderat till windows 7 och det löste flesta mina problem.
och su nu uppgraderat till skylake cpu och w7 klagar att cpu är för ny för w7 och kan inte användas med dens nya teknik...upgradera till w10....

så frågan är windows 10 stabil för spel än? ni som sitter på windows 10 och spelar. låga fps? lagg?
sitter på kraftfull dator men upplevde lagg i spel 0.0

cheers

Beroende på vad du har för hårdvara och de specifika programmen du skall köra kan vara allt från skapligt, till rena katastrofen.
"Fall Creators Update" (senaste W10 versionen) har varit rena katastrofen får många.
Det kan vara den buggigaste "uppdateringen" som microsoft nånsin släppt till sina OS.

Vissa saker är helt fantastiskt dumma.
Som t.ex. drivrutinsuppdateringar mitt under spelsessioner så att spel krashar.
Eller program du har avinstalleras för att MS anser att dom inte är kompatibla med OS'et.

Å andra sidan så finns det såklart en del som kör det helt utan problem.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga det inte finns någon orsak att välja 7an över 10an och kompatibilitets problem är ovanliga både med mjukvara och hårdvara och har man en laptop från vista tiden kanske inte wifi drivers existerar för dom inte uppdateras av tillverkarna

I övrigt är det mest är hitta på problem som även existerar i 7an och skulle säga 10an är överlägsen på alla nivåer och tycker det är korkat att välja ett äldre operativsystem och vist finns det dom som har problem som kan sitta i huvudet eller i operativsystemet men den speciella 1% skaran hör man mest av men stora massan har oftast inga problem även om det alltid finns undantag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Här finns en ganska bra och lättbegriplig utläggning om LTSB.

Sammanfattningsvis är det W10 Pro (eller ja, egentligen Enterprise) som man vill ha det, utan massa förinstallerade skitappar, påtvingade omstarter, featureuppdateringar, etc.

Låter precis som mitt dröm OS. Finns det legala sätt att få tag på detta? Utan att betala hur mycket som helst.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Låter precis som mitt dröm OS. Finns det legala sätt att få tag på detta? Utan att betala hur mycket som helst.

Nä, tyvärr, LTSB är väl för bra för att vanliga dödliga ska få använda det lagligt eller nåt

Skulle i sådana fall vara om ditt jobb hade en licens, och lät dig koppla upp mot deras KMS-server eller nåt. Problemet är att man måste ha minst 25 installationer för att få köra KMS, och det är enda sättet att licensiera LTSB.

Äger man en W10 Pro-licens har jag dock svårt att se något moraliskt dilemma med att köra LTSB istället, det är ju inte så att du snyter åt dig några features du inte betalat för, du ditchar bara en massa mög du betalat för men inte vill ha. Tekniska kringmanövrer finns. Juridiskt håller det förstås icke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Win10

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Heter Linux.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Heter Linux.

Heter Gnu/Linux 🤣mhuähuähuä

OnT: win10 är utan tvekan bästa Windows hittills, stabilt som doktor Alban säger.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Jag föredrar W7 när möjlighet ges men kör trots det blandade OS beroende på datorns ändamål (inkl raspbian och ubuntu).

De saker W10 är bra på är den fantastiskt underbar på. Mycket sker under huven så att säga så det finns lite man egentligen behöver sätta sig i, det bara fungerar.

De saker W10 är sämre på är tillräckligt många att jag bara rekommenderar W10 om den ger något specifikt något annat OS inte ger. När jag bytte GPU på besöksdatorn hade jag ett helvetes krig med W10 gällande drivrutinerna. Kort och gott, W10 installerade först sina egna drivrutiner (så var tvungen DDUa igen), sen mitt under Nvidia-installation får jag popup om att W10 nu installerat samma drivrutiner igen. Vad i...? DDU igen. Till slut blev jag klok nog att dra internetsladden så W10 inte hade något val.

W10 är också bestämd på att installera bra och mindre bra saker på din dator vare sig du vill eller inte. Den startar även om datorn då och då för uppdateringar (säg någon/några gånger om året) vilket orsakar andra problem då det ofta sker nattetid när du ligger och sover och din rendering eller whatever blir avbruten och du får gott börja om igen.

Skrivet av Svensktiger:

Beroende på vad du har för hårdvara och de specifika programmen du skall köra kan vara allt från skapligt, till rena katastrofen.
"Fall Creators Update" (senaste W10 versionen) har varit rena katastrofen får många.
Det kan vara den buggigaste "uppdateringen" som microsoft nånsin släppt till sina OS.

Vissa saker är helt fantastiskt dumma.
Som t.ex. drivrutinsuppdateringar mitt under spelsessioner så att spel krashar.
Eller program du har avinstalleras för att MS anser att dom inte är kompatibla med OS'et.

Å andra sidan så finns det såklart en del som kör det helt utan problem.

Min startmeny och taskbar slutade fungera med FCU. Enda lösningen jag hittade var att göra en ny användare i Windows, och även den processen är väldigt internet-iserad då jag behövde en guide för att visa vart man ska klicka utan att behöva regga hotmail-konto. Sen när startmeny och taskbar slutar fungera igen är det bara vackert göra nytt användarkonto och börja använda den som main. Helt sjukt. Jag ville inte ens ha FCU, har jag en fungerande dator har jag noll anledning att lägga till ytterligare potentiella problem.

TL;DR:
Problemen med W10 är betydligare än med W7, men likaså är de bra sakerna. Det beror också vad du använder OS:et till, min kära mor har W10 på sin dator och jag tror inte W7 hade varit ett bättre alternativ för henne.

Permalänk
Medlem

"Stabil än?" är fel fråga.
Microsoft utvecklar och uppdaterar Windows 10 hela tiden så även om det skulle vara stabilt idag så behöver det inte vara det nästa vecka.

Att skaffa Windows 10 är lite som att köpa grisen i säcken - du vet inte vad du kommer att få eftersom det ändras hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nä, tyvärr, LTSB är väl för bra för att vanliga dödliga ska få använda det lagligt eller nåt

Skulle i sådana fall vara om ditt jobb hade en licens, och lät dig koppla upp mot deras KMS-server eller nåt. Problemet är att man måste ha minst 25 installationer för att få köra KMS, och det är enda sättet att licensiera LTSB.

Äger man en W10 Pro-licens har jag dock svårt att se något moraliskt dilemma med att köra LTSB istället, det är ju inte så att du snyter åt dig några features du inte betalat för, du ditchar bara en massa mög du betalat för men inte vill ha. Tekniska kringmanövrer finns. Juridiskt håller det förstås icke.

Har nu sedan igår kväll en installation av LTSB. Fy fasen va gött att slippa all skit. Inte ens ett program för att kolla på bilder va installerat.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subzero299:

Har nu sedan igår kväll en installation av LTSB. Fy fasen va gött att slippa all skit. Inte ens ett program för att kolla på bilder va installerat.

Går att aktivera fotovisaren som fanns i Windows 7 genom programmet Winaerotweaker. Bra program som har en massa bra funktioner.

https://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Ah, snyggt

Är man riktigt extrem kan man förresten köra LTSB N. Många spel använder dock WMP, och då jag spelar en del, så såg jag ingen vits med det riktigt. Hade ändå slängt på media features pack förr eller senare, och varit tillbaka på ruta ett. Använder du datorn exklusivt till kontorsuppgifter kanske det dock kan vara något.

Angående spel förresten, så finns det ett litet orosmoln jag glömt ta upp som potentiell nackdel. Nvidias grafikdrivers har inte funkat med LTSB 2015 sedan något år tillbaka, de kräver en högre buildversion av W10 än vad som ligger i botten där. Inga problem med LTSB 2016 änsålänge, men det är ju å andra sidan långt kvar till 2019 och nästa release. Mycket kan hända på vägen, och jag tror knappast LTSB-kompatibilitet är något Nvidia bryr sig särskilt mycket om att säkerställa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med Windows 10. Minns den gamla goda tiden med Windows ME så allting som Microsoft släppt nuförtiden är bättre.