Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@wranzzon:

Nej, kör du Asus + AP så får du inte så att de byter automatiskt, enheten måste först tappa anslutningen till den första sändaren för att kunna byta. Du slipper detta med roaming. Vill du inte få statistik så behöver du inte ha en kontroller körandes, men du måste ställa in AP via controllern första gången

Kanon! En sista fråga bara, kan jag köra följande setup up?

Router -> switch -> AP

Eller måste jag gå direkt från routern till AP:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Kanon! En sista fråga bara, kan jag köra följande setup up?

Router -> switch -> AP

Eller måste jag gå direkt från routern till AP:n?

Japp, funkar fint.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Japp, funkar fint.

Perfekt, stor stort tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

någon som har erfarenhet av deras kameror, är sugen på att sätta en UVC-G3 i hemmet.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@issue:
En kompis har flera av deras och kameror och de är mycket bra.
Kan rekommenderas !

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite grann.
Har idag 1 st Asus Rt-AC66U.
Telias öppenfiber box sitter först, sedan Asusen.
Från denna har jag kopplat en del kablar, till exempelvis speldatorn, tv, samt till en Ubiquiti Unifi AP Ac PRO som står då i andra sidan huset.
Har döpt nätverken till XXXX samt XXXXAC (5GhZ bandet) på Asusen, samt XXXX2 samt XXXXAC2 på Unifyen.
Detta gör att jag inte får till roamingen utan jag måste alltså force ett byte till annat nätverk när jag blir för långt ifrån det första.
JAg har 2 st Unify AP-AC-PRO till som ligger ej inkopplade. Skall jag bara stänga av Wifi på Asusen, och sen koppla ihop alla Unify, men med samma SSID? eller hur skall man göra?
Rekommenderar ni att man köper en Unify Security Gateway och monterar istället för Asusen? Eller funkar det lika bra med den?

Eller ska jag slita lös systemet helt och börja om med en Ubiquiti Amplifi HD AC1750 istället?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

@LinusG:

Sätt samma SSID på alla AP och aktivera istället Band Steering till "Prefer 5G", då kommer de om möjligt att byta till 5ghz med fungerade roaming. Asusen som router funkar galant, men se till att du har stängt av de trådlösa funktionerna på den

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@LinusG:

Sätt samma SSID på alla AP och aktivera istället Band Steering till "Prefer 5G", då kommer de om möjligt att byta till 5ghz med fungerade roaming. Asusen som router funkar galant, men se till att du har stängt av de trådlösa funktionerna på den

Ahh, ska sätta mig och mixtra ikväll då.
Men problemet med Asusen som router, är att jag verkar inte få någon statistik eller så?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Ahh, ska sätta mig och mixtra ikväll då.
Men problemet med Asusen som router, är att jag verkar inte få någon statistik eller så?

Vad är det för statistik du är ute efter? För fullständig DPI-statistik mm måste du ha en USG men du kan fortfarande se viss statistik per enhet i Unifi Controller.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@LinusG:

Ja stämmer! De mesta av data-graferna kräver en USG, likväl som routing-funktionerna.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad är det för statistik du är ute efter? För fullständig DPI-statistik mm måste du ha en USG men du kan fortfarande se viss statistik per enhet i Unifi Controller.

Skrivet av joeldeluxe:

@LinusG:

Ja stämmer! De mesta av data-graferna kräver en USG, likväl som routing-funktionerna.

Ja statistik kan väl vara bra att få tänker jag.
Routing funktionerna?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Ja statistik kan väl vara bra att få tänker jag.
Routing funktionerna?

Vad är det du vill ha ut av statistiken? Behöver du veta mer än att din laptop har använt X GB och din telefon Y GB?

Så länge du har kvar din Asus så sköter den all routing, det är inget du behöver bry dig om just nu om du inte vill börja krångla med specialregler i brandväggen, VLAN mm.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

@issue:
En kompis har flera av deras och kameror och de är mycket bra.
Kan rekommenderas !

beställde en uvc-g3-micro igår, ska hämta ut den idag

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@LinusG: Låt din asus vara router men slå av dens WIFI. I felsökningssyfte kan du förivisso låta det vara på också men med ett annat SSID, används det inte så orsakar det ingen "skada".

Adopta alla accesspunkter till en unifi controller, kör den på en dator. Då borde alla sända ut på samma nätverk. Controllern behöver inte vara igång, unifi AP löser roaming själv.

Det du kan behöva en unifi controller för (24/7) är en captive portal för gästaccess men det är överkurs.

USG är istället för din asus router, men om du ska köra den bör du ha en controller som kör 24/7. Lättast är en Cloud key från ubnt, eller köra in en installation på en raspery pi (enkelt) då den inte har något eget webgränsnitt. Dock anser jag dom onödiga, edgerouter funkar bättre.. även din ASUS funkar utmärkt.

Bra att veta: när allt är confat i controllern SPARA EN BACKUP. Om du en dag måste insallera controllern på en annan enhet så kan du återställa backupen. Då slipper du fabriksåterställa alla accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nE:

Hej,

Stötte på ett i-lands problem idag, jag har inte tillräckligt många ethernetportar i min router, så jag började skissa lite på en nätverkskarta.
Har idag 2st asus routrar, men den ena jobbar bara som switch.
Planerar att komplettera ena routern med en switch, samt att ersätta den andra med en switch.
Har redan en AP AC PRO i dagsläget.
kommer jag att kunna driva en Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W (från en annan likadan switch) samt en AP AC PRO över PoE i serie?

Se kartan om jag är otydlig med vad jag menar, såhär hade jag tänkt mig:
https://i.imgur.com/nh9gmlT.png

Citerar mig själv då jag nu köpt en till 8-60w switch.
Googlat runt men hittar inget svar, kan man strömförsörja den andra switchen med hjälp av den första via poe?
Har testat men får det inte att funka.
Kan det vara så att den bara klarar att leverera poe men inte ta emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nE:

Citerar mig själv då jag nu köpt en till 8-60w switch.
Googlat runt men hittar inget svar, kan man strömförsörja den andra switchen med hjälp av den första via poe?
Har testat men får det inte att funka.
Kan det vara så att den bara klarar att leverera poe men inte ta emot?

De har en 8-portars switch (US-8) som klarar av att drivas av PoE och har en PoE-OUT för att driva en enhet (tror bara den fungerar om den drivs med PoE), (US-8-60W) klarar ej att divas av PoE.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

@ponanmsi: Ok, lite det jag misstänkte, men klarar "US-8"av att driva en AP AC PRO på poe ut porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nE:

@ponanmsi: Ok, lite det jag misstänkte, men klarar "US-8"av att driva en AP AC PRO på poe ut porten?

https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_Switch_8_DS.pdf
På sidan 2 är ett diagram på vad US-8 klarar av att skicka ut beroende på hur den drivs, verkar som den måste drivas med 802.3at för att kunna skicka ut 802.3af på utgången och US-8-60W verkar bara kunna skicka ut 802.3af så US-8 ska inte kunna skicka ut PoE alls om den drivs av PoE från en US-8-60W.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av nE:

@ponanmsi: Ok, lite det jag misstänkte, men klarar "US-8"av att driva en AP AC PRO på poe ut porten?

ja, jag kör en US-8 med poe in och poe ut till en AC PRO.
jag driver us-8 med poe adaptern som kom med AP

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hejhej,

är helt ny på Unifi och får inte IPTV att funka som jag vill: P g a nätkablaget i mitt hus vill jag trunka IPTV direkt via ett par switchar utan att gå genom en router. Att göra så beskrivs t ex här:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/USG-Hel...

Mitt problem är att jag inte kan ställa in min switch (Unifi US-8) ens att sända IPTV i samma switch via två portar som har ett eget VLAN. LED på inporten blinkar och byte-räkneverket ökar så paket kommer in i switchen men inget kommer ut. Annan trafik, t ex mellan två laptoppar, funkar via portarna så VLANet jag ställt in verkar OK. Idag funkar IPTV med en Netgear GS108Ev3 men alltså inte då jag försöker göra samma sak med Unifi-switchen.

Jag har både internet och IPTV från Viasat via fiber in till en Inteno-box. Enligt samtal med en kunnig tekniker hos Viasat kommer det ut enbart internet otaggat i den röda porten och enbart IPTV otaggat ur den gula porten på boxen, alltså lite annorlunda än tjänster via Telia.

IGMP snooping hjälper inte. Har diskuterat med supporten hos Ubiquiti som heller inte lyckats hjälpa så nu återstår hjärnorna på Sweclockers. Är det något i Viasats IPTV som är annorlunda än Telias?

Permalänk
Medlem

@unifigbg: Om du följer den där guiden till punkt och pricka så kommer det inte att fungera. Detta då guiden förutsätter att du har en port i CPE: (alltså Inteno-boxen) som du får både TV och internet över, så är inte fallet för dig.

I första Unifi-switchen som sitter vid Inteno-boxen, sätt en port som är dedikerad för TV-VLAN. Detta gör du enklast genom att gå till Configuration-fliken på en switch, valet networks/vlans och skapa ett nytt. Skapa här ett nätverk som har ditt TV-VLAN som native, inga tagged. Gå sedan till ports på switchen och sätt detta som network på porten som är kopplad till den gula porten för TV.

Skapa sedan ett till network, den här gången med ditt vanliga LAN som native, TV-VLAN som tagged. Lägg detta nät på porten i switchen som går bort till den andra switchen. Likadant på den switchen, porten som tar emot från första switchen ger du detta nätverk. Porten i den andra switchen som har en TV-box inkopplad i sig ger du nätverket som är native för TV-VLAN.

Ska du vidare till en tredje switch så är det bara att göra samma sak på portarna som har den kommunicerar över.

Du kan egentligen skippa att skapa nätverket som är ditt LAN plus TV, väljer du "All" så får du ditt LAN som native och alla andra nät som finns i controllern som tagged.

Hoppas du hängde med Lite bökigt med VLAN i Unifi-grejer eftersom att man inte bara kan tagga en port som man är van med i de flesta andra switchar. Du bör inte behöva IGMP Snooping heller för den delen. Har aldrig behöva sätta upp sånt i lösningar där TV och Internet kommer på separata portar i CPE:n, all trafik är ju bara untagged på rätt VLAN rakt ut ur den.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

@Pulchi: IGMP snooping är bara relevant om man kör dumswitchar, man vill inte att all trafik går på alla portar (effektivt blir trafiken 8 ggr större för en 8 portars swich).

Om du har ett VLAN med enbart 2 portar per switch så kommer inte trafiken orsaka några problem. IPTV har inte så hög bandbredd.

Dock kan du slå på det, om du oroar dig för massa onödig trafik. Men börja med det avstängd, så du får en fungerande grund att stå på.

VLAN är lite dumt på UNIFI som du skriver, "networks" borde heta "network group" eller "vlan group". Normalt ger man ju bara port X Y Z vlan PID och VID, sen är det klart men här måste man skapa grupper för varje tänkbar variation - inte ett problem om man bara har Native (vlan1) och tex VLAN10.. jag har ett gästnätverk, men kör man ALL på alla portar så är alla portar i grunden "trunks" om man pratar cisco-termer.

Edit: menade o svara en annan post, så ursäkta om jag säger sånt du redan vet.

Permalänk
Medlem

Hej!

Min nuvarande router (Netgear AC2350) klarar inte av att hålla kopplingen sedan jag införskaffade statisk IP adress. Den tappar helt slumpmässigt internet/inställningarna till internet varav jag måste in och applicera dem på nytt.

Detta har fått mig på tankar om att införskaffa en Ubiquiti router då jag hört gott om dem. Möjligtvis även en accesspunkt, detta bör dock min tidigare router klara av tills vidare.

Ubiquiti verkar ha en hel del produkter, och jag har svårt att se vad som verkar riktigt rätt för mig.
Har för tillfället 250/250 i anslutning som den skall klara, även gärna lite till för framtiden.

Enheter kopplade i nätverket enligt nedan.

Vore bra om jag kunde begränsa vilka portar som Raspberry PI'n kan nås på, och det vanliga som portscanning, vanliga DoS spamattacker etc.
Vore även toppen om det gick att koppla in en USB hårddisk i routern, som då ligger bakom någon typ utav lösenord/VPN anslutning som jag kan komma åt både hemifrån samt från andra platser.

Desto billigare jag kan komma undan desto bättre såklart, kan tänka mig att skippa delen med USB hårddisk om det sparar mycket. Möjligtvis kan jag istället koppla den till en Raspberry PI till som jag har liggandes.

Dem routrar jag titta på hittills är:
EdgeRouter X - Ingen USB, 4 portar ut, varav 1 PoE Passthrough
EdgeRouter X - Som ovan, fast "vanlig" PoE
EdgeRouter Lite - Ingen USB, inge PoE, endast 3 portar totalt, varav 2 ut (?)
EdgeRouter 4 - Har USB, inge PoE (?), verkar overkill.

Som jag fattar det så ser X ut som den som ger absolut mest för pengarna, men något måste jag ju missa då den även är billigast?
Tanken är nog även att ersätta min Netgear Router med en AP från Ubiquiti senare, varav PoE vore bra!

Vore glad för input!
/Cas

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte införskaffa ett par unifi ap ac lr och lockas då samtidigt av en edgerouter x sfp för att kunna minska på pryttlar i mediaskåpet (fiberomvandlare samt poe injektorer behövs ej). Utöver användargränssnittet och anslutningar, vad skiljer funktionaliteten mellan edgerouter och en unifi security gateway. Med en usg behövs ju fortfarande fiberomvandlaren samt även en switch så då blir det mycket trångt i skåpet.

Om jag skulle vilja ha tv via bredbandet senare, får jag problem då om jag varken har telias router eller fiberomvandlare?

Har nu en asus rt-ac66u som accesspunkt samt telias v799 xtream. Vill ha möjlighet att köra min telefon via min router (VPN) då jag ibland befinner mig i kina, jag hittar inte hur jag gör det med teliaroutern.

Kör idag asusen som ap centralt i huset och teliaroutern som router i mediaskåpet då jag behöver ethernetutgångarna där.

I övrigt gör jag inte något avancerat nätverksmässigt.

Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Utöver användargränssnittet och anslutningar, vad skiljer funktionaliteten mellan edgerouter och en unifi security gateway.

Det är lite prestandaskillnad, jag kommer inte ihåg exakt vad, har för mig den ena är lite snabbare i vissa scenarion och tvärtom.
Om ingen kommer med detaljerat svar finns det i någon av de andra ubiquiti-trådarna här.
Min slutsats då var att det är anslutningarna och gränssnittet man behöver bry sig om

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av unifigbg:

Hejhej,

är helt ny på Unifi och får inte IPTV att funka som jag vill: P g a nätkablaget i mitt hus vill jag trunka IPTV direkt via ett par switchar utan att gå genom en router. Att göra så beskrivs t ex här:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/USG-Hel...

Mitt problem är att jag inte kan ställa in min switch (Unifi US-8) ens att sända IPTV i samma switch via två portar som har ett eget VLAN. LED på inporten blinkar och byte-räkneverket ökar så paket kommer in i switchen men inget kommer ut. Annan trafik, t ex mellan två laptoppar, funkar via portarna så VLANet jag ställt in verkar OK. Idag funkar IPTV med en Netgear GS108Ev3 men alltså inte då jag försöker göra samma sak med Unifi-switchen.

Jag har både internet och IPTV från Viasat via fiber in till en Inteno-box. Enligt samtal med en kunnig tekniker hos Viasat kommer det ut enbart internet otaggat i den röda porten och enbart IPTV otaggat ur den gula porten på boxen, alltså lite annorlunda än tjänster via Telia.

IGMP snooping hjälper inte. Har diskuterat med supporten hos Ubiquiti som heller inte lyckats hjälpa så nu återstår hjärnorna på Sweclockers. Är det något i Viasats IPTV som är annorlunda än Telias?

har du fått det att fungera? jag har Telia TV och hos mig fungerar det med Inteno switch. jag har skrivit lite här #17047510
så nu måste du nog ha Vlan för iptv även om det kommer från inteno switchen. i mitt fall har jag skapat vlan för iptv (vlan 100) som kommer otaggat direkt i switchen från den går den till switchen i vardagsrummet taggat på port 1 sedan kommer den otaggat ur port 8 till telia boxen.här få du lite bilder hur min switch är inställd

sedan behöver du skapa profiler här är bilden vilka profiler jag har

men som sagt jag har Telia och för mig fungerar det perfekt faktiskt. kom ihåg att kabel fårn inteno switchn till iptv går direkt till den andra switchen inte via router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tänkte införskaffa ett par unifi ap ac lr och lockas då samtidigt av en edgerouter x sfp för att kunna minska på pryttlar i mediaskåpet (fiberomvandlare samt poe injektorer behövs ej). Utöver användargränssnittet och anslutningar, vad skiljer funktionaliteten mellan edgerouter och en unifi security gateway. Med en usg behövs ju fortfarande fiberomvandlaren samt även en switch så då blir det mycket trångt i skåpet.

Om jag skulle vilja ha tv via bredbandet senare, får jag problem då om jag varken har telias router eller fiberomvandlare?

Har nu en asus rt-ac66u som accesspunkt samt telias v799 xtream. Vill ha möjlighet att köra min telefon via min router (VPN) då jag ibland befinner mig i kina, jag hittar inte hur jag gör det med teliaroutern.

Kör idag asusen som ap centralt i huset och teliaroutern som router i mediaskåpet då jag behöver ethernetutgångarna där.

I övrigt gör jag inte något avancerat nätverksmässigt.

Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

inga problem att du gör så och även plockar ut IPTV. du måste dock veta vilken vlan tagg iptv har. mitt fall kör jag inteno så jag har eget vlan annars har telia 845 eller 243 om jag minns rätt. bara så du vet då kan inte telia söka fel på nätet så kan dom inte se vad kan vara fel hos dig. läst oxå någonstans att dom skickat tekniker för att se felet och sätt att personen haft egna saker då fick den betala teknikern när den kom för att kolla felet. har du mixtrat med fiber boxen kommer dom att skita i allt då. men men det var bara något jag läst någonstans vet inte 100 att det är sant.

Permalänk
Medlem

Tack @Pulchi, @boibo & @dbeg! Tyvärr är det fortfarande nå't som strular.

@dbeg: Just nu har jag kopplat så som du beskriver i tråden du hänvisar till, alltså två Netgear med den ena direkt efter Inteno och trunkade VLAN emellan dem. Något blir fel med just IPTV (med Viasat som ISP) när jag byter ut den ena switchen mot en Unifi US-8. Att skapa VLAN i US-8 o köra annan trafik funkar.

Ser att du har aktiverat port isolation. Vad gör den? Tycker inte Ubiquitis exempel med port isolation förklarar tillräckligt.

Är VLAN:et Telia IPTV 100 skapat som VLAN only eller Guest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av unifigbg:

Tack @Pulchi, @boibo & @dbeg! Tyvärr är det fortfarande nå't som strular.

@dbeg: Just nu har jag kopplat så som du beskriver i tråden du hänvisar till, alltså två Netgear med den ena direkt efter Inteno och trunkade VLAN emellan dem. Något blir fel med just IPTV (med Viasat som ISP) när jag byter ut den ena switchen mot en Unifi US-8. Att skapa VLAN i US-8 o köra annan trafik funkar.

Ser att du har aktiverat port isolation. Vad gör den? Tycker inte Ubiquitis exempel med port isolation förklarar tillräckligt.

Är VLAN:et Telia IPTV 100 skapat som VLAN only eller Guest?

som jag sa är jag lite osäker kring viasat.
port isolation är en säkerhetsåtgärd som hindrar portar från att vidarebefordra trafik till varandra, även om de är på samma VLAN. jag vill ha den porten bara kör IPTV. man kan ha det på eller av spelar ingen roll för mig man jag har på.

ja just det du ska ha VLAN only glömde jag skriva. telia iptv tilldelar ipadresser till boxar jag har. om det inte funkar med det att du få ipadress kan du skapa en lan med dhcp så du få dresser till boxarna. kanske funkar viasat iptv på annat sätt.

sedan tillbaka till netgear switchar. jag hade på dom (när jag körde netgear) IGMP snooping på och Multicast på. glöm inte att plocka bort porten från vanliga vlan och kör bara IPTV vlan på porten där IPTV kommer in och IPTV kommer ut till boxen. tyvärr har inga bilder kvar men tänk på att inget annat ska gå i portar som är kopplade till boxen och den porten IPTV kommer in i switchen från Inteno.

edit:
glömde skriva att jag fick vänta lite så unifi switchen fick allt igång bra. netgear grejade det direkt men med unifi tog det typ några minuter innan det hoppa igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

glömde skriva att jag fick vänta lite så unifi switchen fick allt igång bra. netgear grejade det direkt men med unifi tog det typ några minuter innan det hoppa igång.

OK, tack för tips om fördröjning och annat! Ska ha lite mer tålamod.