Super Mario 64 Online (Net64+)

Permalänk
Inaktiv

Super Mario 64 Online (Net64+)

Tänkte bara tipsa om detta underbara lilla program som jag haft mycket kul med. Det är lite utav en barndomsfantasi som gått i uppfyllelse.

I höstas släpptes ett verktyg som gjorde det möjligt att spela Super Mario 64 tillsammans med andra spelare. Det tog inte lång stund innan en fork av projektet föddes som var betydligt bättre och även crossplatform.

Det som behövs för att spela är klienten, en emulator och en ROM. Det finns några dedikerade servrar uppe, men tycker det skiner betydligt starkare när man får sitta och käbbla med polaren bredivd om hur man ska dela upp stjärnorna sinsemellan och kanske få till en ground pound på denne imellanåt

Länkar för att komma igång: Windows klient, Windows emulator. Sedan behövs det tweakas lite i emulatorn för att det ska fungera.

Linux/Mac: Klienten, mupen64plus som emulator (gällande linux så dra ner den ifrån din pakethanterare), eftersom mupen64plus är cli only så behövs en frontend. Jag kör med m64py. Så vitt jag vet behövs inget tweakande av emulatorinställningarna för Linux och Mac.

Det är inte helt självklart i vilken ordning man ska använda verktygen. Det som fungerat mest tillförlitligt för mig är att starta klienten, starta emulatorn och ladda ROM-filen, sedan ansluta till servern. Enklaste sättet att se om det fungerar är att välja någon annan karaktär än Mario i början och hålla tummarna att du ser ett "Connected"-meddelandet i emulatorn. Om du ändå spawnar som Mario gick något snett och du får försöka igen.

ROM får ni av förklarliga skäl leta på annat håll..

Servermjukvaran är skriven i node men det finns en "click-n-run"-version för windows folket.