Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ännu en gång har katterna gjort om sin gräskruka till sovplats. Får väl hitta en ännu mindre kruka till gräset
https://i.imgur.com/9mE2muq.jpg
https://i.imgur.com/opdtf76.jpg

Den längtar till sommaren..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ännu en gång har katterna gjort om sin gräskruka till sovplats. Får väl hitta en ännu mindre kruka till gräset
https://i.imgur.com/9mE2muq.jpg
https://i.imgur.com/opdtf76.jpg

Nästan som man undrar vad som sker om du vattnar "blomman"... växer katten då?
Riktigt söt är de när de lägger sig så dock

Min egen har hittat sin favoritleksak.... och den är miljövänlig och återvinningsbar

Helt otroligt vad kul de kan ha med något så enkelt... för den prasslar.

Har köpt lite andra "riktiga" leksaker, men de är inte lika roliga tydligen.

Vi kommer rätt bra överens iaf, och det som oroar mig mest är from idag är jag på jobb fulltid. Så det tar rätt många timmar innan jag är hemma igen. Men jag kelar och så med honom extra på morgonen, och ska göra det samma nu när jag kommer hem, samt om vädret är okej, gå ut lite så han får "rasta av sig". Så jag hoppas han vänjer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vi kommer rätt bra överens iaf, och det som oroar mig mest är from idag är jag på jobb fulltid. Så det tar rätt många timmar innan jag är hemma igen.

Bli inte förvånad om det finns ner välta saker, sönder rivet toa papper etc. en katt kan hitta på mycket hyss om den blir uttråkad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Bli inte förvånad om det finns ner välta saker, sönder rivet toa papper etc. en katt kan hitta på mycket hyss om den blir uttråkad.

Han är utelåst ur de känsliga rummen (när jag inte är hemma), och jag har rensat viktigaste sakerna från de andra. Men visst finns det risk för detta, iaf nu när han är så ung.

Igår när jag kom hem dock var inget... udda. Han hade lekt med sina leksaker och påsen, samt sov tydligen gott när jag kom innanför dörren. Han har 3-4 olika platser som han kan sova på som han gillar. Klätterställning mitt i hemmet, en varm bädd vid sängen och en "filtad" stor fönsterkarm, med utsikt, som är lite svalare. Sen vet jag att han sover i min säng också, vilket är okej.

Så det verkar som det går vägen.

Jag kommer hem. Äter och ger honom mat osv. Sen går vi ut lite (om vädret tillåter) eller leker inomhus. Sen fram mot kvällen så lugnar han ner sig och ligger i min famn vid datorn och blir kliad och klappad till söms, typ.

Och på morgonen så har jag satt klockan typ 20 min tidigare, så jag kan kela med honom. Samt jag mellan dusch mm leker lite med honom och kastar in hans leksak(er) i påsen som han kan spendera lite tid med jaga ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Nu är det helg och då kan man tex titta på en gammal Turkisk dokumentär om katter från området run Van så kommer man i stämning.

De är allt bra gulliga de små hårbollarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu är det helg och då kan man tex titta på en gammal Turkisk dokumentär om katter från området run Van så kommer man i stämning.
https://www.youtube.com/watch?v=ka7itt6s_q4

Usch det är bara ljud i ena kanalen. Inte kul om man sitter med lurar på sig.

Är alla så kallade Van katter alltid helvita?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Usch det är bara ljud i ena kanalen. Inte kul om man sitter med lurar på sig.

Är alla så kallade Van katter alltid helvita?

Det finns 2 raser som härstammar från området kring Van som skiljer i färg, Turkisk Van och Turkisk Angora och Angoran kan vara helvit men Vanen ska ha randig svans och färg i ansiktet/öronen, helvita katter är/blir ofta döva då det är samma gener som styr det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ingen bildpost men..

Skall upp ganska tidigt och är "rätt seg“ efter ett årsmöte dagen innan där det bjöds en del..

Vaknar dock innan klockan av att ena katten sitter på mitt nattduksbord, hon vill inte ge sig och det slutar med att hon sitter längst ut i en utdragen låda, nattduksbordet välter och det blir lite kaos.

OK, nu är jag ju vaken iaf, samlar ihop mina kläder trött som ett lik och stapplar ut i köket för att inte störa frugan mer, sätter foten i en kall kattpizza på golvet. Hoppar runt på ett ben och försöker inte droppa innan ja fått tag på papper, städar upp och känner att nu är jag verkligen vaken.

Det märker ju katterna också som börjar attacktigga, helt oförstående över att jag inte gett dem mat typ innan jag ens vaknat.

Men man måste ju ändå älska den..

Nu ska ja bara försöka göra nått åt huvudvärken, innan jag skall ut på en SKJUTBANA - ghnnn..

Edit, man får ju lust o strypa dem bara lite sådär kärleksfullt ibland

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Något nytt i lägenheten måste inspekteras extra noga. Mina katter är rent av besatta av att kolla in alla förändringar inom sitt revir. Det räcker med att jag placerar om möbler så klagar kissarna (mest Zelda, den prickiga Ocikatten). Nu var det en ny borrhammare som var intressant.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.youtube.com/watch?v=ka7itt6s_q4

Jag kom i alla fall i stämning! Kara the Odd-Eye Turk hälsar och tackar för länken.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Jag kom i alla fall i stämning! Kara the Odd-Eye Turk hälsar och tackar för länken.

https://i.imgur.com/GCFq80C.jpg

Jo den Turkiska Vanen är en ovanlig (och egentligen ovanligt gammal, en snudd på urkatt) och väldigt trevlig ras, jag trodde i min enfald att nakenkatter och liknande var ovanligt eftersom man ser dem så sällan men när jag fick min Van och började läsa på mer om dem förstod jag att de snudd på är den mest ovanliga kattras som finns i Sverige och jag har även förstått att det är svårt att avla på dem då det är så få katter i landet att man nästan är tvungen att leta partners utomlands.
Det här är antal registrerade enligt Sverak
Turkisk Van

Turkisk Angora

http://www.sverak.se/kattraser/

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Morsans katter båda två..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Något nytt i lägenheten måste inspekteras extra noga. Mina katter är rent av besatta av att kolla in alla förändringar inom sitt revir. Det räcker med att jag placerar om möbler så klagar kissarna (mest Zelda, den prickiga Ocikatten). Nu var det en ny borrhammare som var intressant.

https://i.imgur.com/L2CxkJa.jpg

Jo, katter gillar att inspektera nya saker som införs på "reviret".

Sen vad det gäller honkatter, så är de tydligen mer känsliga för förändringar. Vissa kan rent av må dåligt av för stora förändringar..
Vet en del som inte ens klarar av att man byter till en annan typ av kattsand.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sen vad det gäller honkatter, så är de tydligen mer känsliga för förändringar. Vissa kan rent av må dåligt av för stora förändringar..

Jo tog ett tag innan hon börja använda klösttäden och klöstunneln. Nu försöker jag få henne att acceptera nytt torrfoder. Lättare sagt än gjort. Rätt tydligt vilka knep hon använder för att försöka charma en att ge henne mat men hon klagar aldrig.

Minen man får när hon tycker man ger fel mat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

https://i.imgur.com/L2CxkJa.jpg

Och snacka inte om det.

Räcker med att grannen spolar i en toalett som han inte känner igen ljudet, eller en bärkasse kommer där den inte varit förr... då ska detta genast undersökas.

Det är kul... i början. Men det innebär att minsta förändring man gör, måste man räkna med "undersökningstid"

Permalänk
Medlem

Min katt spydde upp allt som fanns i magen typ. Hoppas att det inte var nåt fel på maten. Fanns inget katthår eller nåt i spyorna

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Min katt spydde upp allt som fanns i magen typ. Hoppas att det inte var nåt fel på maten. Fanns inget katthår eller nåt i spyorna

Katter spyr, det är normalt att de gör det en gång i månaden eller så.
En vanlig anledning till att katter spyr är att de äter för mycket eller för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Katter spyr, det är normalt att de gör det en gång i månaden eller så.
En vanlig anledning till att katter spyr är att de äter för mycket eller för fort.

Min kan spyr oftare än så, fast ofta är det hår som kommer upp

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det finns också en annan anledning, och det kan vara att katten har mask.

Fast då kräker de ofta, så om det bara sker någon gång då & då, är det troligtvis p.g.a det du skrev, eller som AMD-FX skrev p.g.a hår.

Det är av bl.a p.g.a allt hår de får i sig vid putsning av pälsen, som en katt har väldigt lätt för att kräka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har hänt ett par gånger här max. Då var maten typ osmält. Men inte ett hår så långt ögat kunde nå.

Någon här som ger katten bilanx? Jag får nog ge upp snart visst hon har ätit en del men hon drar ut på de i de längsta. Iof bara inne på tredje dagen. Utekatterna där våga man hålla ut i veckor för de börja jaga mer råttor istället så de var mindre synd om dem. Hon börjar dock bli bra rund så de är väl bra iof.

Funderar annars på att hon bara ska få torrfodret i matlabyrint. Hon verkar tycka den är dryg att fippla med dock även om hon alltid äter upp de man spiller utanför matskålen först.

https://photos.app.goo.gl/7vkQHf9oWClC20lo2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har hänt ett par gånger här max. Då var maten typ osmält. Men inte ett hår så långt ögat kunde nå.

Någon här som ger katten bilanx? Jag får nog ge upp snart visst hon har ätit en del men hon drar ut på de i de längsta. Iof bara inne på tredje dagen. Utekatterna där våga man hålla ut i veckor för de börja jaga mer råttor istället så de var mindre synd om dem. Hon börjar dock bli bra rund så de är väl bra iof.

Funderar annars på att hon bara ska få torrfodret i matlabyrint. Hon verkar tycka den är dryg att fippla med dock även om hon alltid äter upp de man spiller utanför matskålen först.

https://photos.app.goo.gl/7vkQHf9oWClC20lo2

Haha, är själv i en liknande situation just nu. Vi började testa Bilanx (den spannmålsfria) som ett tips från flickvännens familj för snart en vecka sedan, men den är inte så värst populär. Blandar fortfarande ut med lite av det gamla fodret men katten tar ändå väldigt lång tid på sig att äta samt knuffar runt med matskålen. Tidigare under morgonen lyckades han välta den helt. Börjar fundera på om man ska ge upp och testa något annat.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Haha, är själv i en liknande situation just nu. Vi började testa Bilanx (den spannmålsfria) som ett tips från flickvännens familj för snart en vecka sedan, men den är inte så värst populär. Blandar fortfarande ut med lite av det gamla fodret men katten tar ändå väldigt lång tid på sig att äta samt knuffar runt med matskålen. Tidigare under morgonen lyckades han välta den helt. Börjar fundera på om man ska ge upp och testa något annat.

Långt från alla katter äter allt.
De är kräsna och man behöver testa sig fram. Vet du vad den gillar för smaker? (Ox, fläsk, kyckling, räkor, lax, osv)

Min tex har jag knappt lära känna, men han gillar inte kyckling, vilket är lite av ett problem då det mesta kattmat görs på just kyckling. Räkor verkar han inte heller gilla, så man måste testa ena efter det andra. Många gånger kan det vara något så enkelt, så att du måste ha en annan smak på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Långt från alla katter äter allt.
De är kräsna och man behöver testa sig fram. Vet du vad den gillar för smaker? (Ox, fläsk, kyckling, räkor, lax, osv)

Min tex har jag knappt lära känna, men han gillar inte kyckling, vilket är lite av ett problem då det mesta kattmat görs på just kyckling. Räkor verkar han inte heller gilla, så man måste testa ena efter det andra. Många gånger kan det vara något så enkelt, så att du måste ha en annan smak på det.

Ja, han verkar vara väldigt kräsen av sig Har ännu inte haft honom så länge, så experimenterar fortfarande lite med vilken typ av mat han föredrar. Började med Perfect Fit och sedan Mjau (båda med kyckling) som verkade gå hem då han åt bra av båda de sorterna, men testade Bilanx (också med kyckling) nu just för att det fanns som spannmålsfritt. Sen är jag inte alls säker på om det faktiskt är så bra/viktigt att försöka undvika spannmål men det var det tipset vi fick. Tyckte han blev lite dålig i magen av det också. Dock är väl det vanligt när man byter foder och magen inte har hunnit ställa in sig ordentligt. Därför blandar vi fortfarande ut det lite med det gamla fodret, alltså Mjau.

Fungerar det inte får vi väl gå tillbaka till någon av de sorter vi började med, men han är inte heller jätteförtjust i blötmat så försöker hitta något foder som innehåller all näring som behövs.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Ja, han verkar vara väldigt kräsen av sig Har ännu inte haft honom så länge, så experimenterar fortfarande lite med vilken typ av mat han föredrar. Började med Perfect Fit och sedan Mjau (båda med kyckling) som verkade gå hem då han åt bra av båda de sorterna, men testade Bilanx (också med kyckling) nu just för att det fanns som spannmålsfritt. Sen är jag inte alls säker på om det faktiskt är så bra/viktigt att försöka undvika spannmål men det var det tipset vi fick. Tyckte han blev lite dålig i magen av det också. Dock är väl det vanligt när man byter foder och magen inte har hunnit ställa in sig ordentligt. Därför blandar vi fortfarande ut det lite med det gamla fodret, alltså Mjau.

Fungerar det inte får vi väl gå tillbaka till någon av de sorter vi började med, men han är inte heller jätteförtjust i blötmat så försöker hitta något foder som innehåller all näring som behövs.

Låter som du gör vad du kan för att hitta runt. Det är svårt att hitta torrfoder som verkar bra har jag märkt också. Mjau Fisk verkar min gilla nu iaf, så jag ha någon att falla tillbaka till.

Det lustiga är att vi själva försöker få människor att äta grönsaker och mer vegetariska produkter, men katterna ska man tydligen ge rent kött snart. Tror inte på detta koncept... Tror mer på att det viktiga är som du säger att han får vitaminer och näringen som behövs, och att de gillar det.

Jag har köpte lite olika "pate" blötmat till min, och det går hem... så länge det är oxkött iaf

Men jag har aldrig sett en katt bli erbjuden liten bit grillad kyckling, och se han stirra på mig som... "tänkte du jag skulle äta det? nej tack..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Låter som du gör vad du kan för att hitta runt. Det är svårt att hitta torrfoder som verkar bra har jag märkt också. Mjau Fisk verkar min gilla nu iaf, så jag ha någon att falla tillbaka till.

Det lustiga är att vi själva försöker få människor att äta grönsaker och mer vegetariska produkter, men katterna ska man tydligen ge rent kött snart. Tror inte på detta koncept... Tror mer på att det viktiga är som du säger att han får vitaminer och näringen som behövs, och att de gillar det.

Jag har köpte lite olika "pate" blötmat till min, och det går hem... så länge det är oxkött iaf

Men jag har aldrig sett en katt bli erbjuden liten bit grillad kyckling, och se han stirra på mig som... "tänkte du jag skulle äta det? nej tack..."

Ja, det är verkligen inte lätt.

Har faktiskt inte testat någon sån paté, så blir nog att köpa ett par förpackningar och se om det är något han gillar. Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

tja våra två förra katter ena åt inte kyckling den andra krossade och åt alla ben och allt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skrivet av Paddanx:

Och snacka inte om det.

Räcker med att grannen spolar i en toalett som han inte känner igen ljudet, eller en bärkasse kommer där den inte varit förr... då ska detta genast undersökas.

Det är kul... i början. Men det innebär att minsta förändring man gör, måste man räkna med "undersökningstid"

Båda mina katter är kastrerade men i mitt fall stämmer det att honan (lilla Zelda) blir klart mer påverkad av förändringar dock inte så mycket när det gäller saker som kattsand utan mer för nya prylar i lägenheten. Båda katterna är dock lika nyfikna och allt ska undersökas ordentligt och det kan ibland som sagt vara lite småjobbigt.

Monterade upp två Atmoshögtalare i förra veckan strax under taket vilket är alldeles för högt för katterna att komma åt men Zelda kan sitta på TV-bänken och blänga upp mot dem länge och väl, Kara tar det lugnare och sover hellre på TV-bänken...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har skaffat mig nya kläder bland annat en värmande pälskrage i äkta katt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

tja våra två förra katter ena åt inte kyckling den andra krossade och åt alla ben och allt

Min förra som sagt vart tokig i ostbågar, popcorn och fläskkött och favoriten, lasagne. Men åt det mesta. Han älskade vatten också... som i... stänka det, leka med det och tom duscha i det, som ja alla katter ju gör

Blir en del omställning nu när denna har helt andra smaker och idéer, men jag upptäckte 2 intressanta saker nu om dagarna, som jag vill bekräfta när jag kan. Min nya kanske gillar lasagne han med, och konstigt nog... majs. Så det tåls att testa mer... majs är ju inte onyttigt direkt, och relativt billigt.

Skrivet av mrqaffe:

https://www.pixeltopic.com/files/2018/1/hychxwirdjowmn.jpg

Hehe... ingick rånarluvan med katten?
Eller är det skyddsutrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.pixeltopic.com/files/2018/1/hychxwirdjowmn.jpg

Skön krage! Medlem i svenska förgreningen av "We are Anonymous"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk