Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vi är många som inledningsvis varit av samma åsikt, jag var det också, men ändrat oss när vi provat lösningen. Döm inte ut möjligheten innan du testat den.

Borde finnas en marknad för icke-spoilad också, tänker främst på en modell som inte dockas och har kontroller inbyggda som en instegsmodell men också en ren stationär lösning för de som ändå inte ser poängen med hybridlösningen.

Så länge 3DS finns kvar, får nya spel och säljer bra, och Switch fortsätter sälja så otroligt bra som den ändå gör så finns viss risk att det dröjer. Dock räknar jag med att vi bör höra något nytt under året.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu gillar jag starkt idén och konceptet att man just kan flytta/switcha konsolen mellan bärbart läge och TV (det som också är helt unikt för den), men tror väl kanske lite mer på möjligheten för just en "Switch Mini", som skulle kunna ha möjlighet att efterträda 3DS på sikt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Hoppas på en bärbar version utan docka men kommer med ett fodral för runt 700-800 kr billigare blir perfekt ifall man redan har en Switch och vill ha en extra konsol.

Snabbare modeller är något jag också önskar mig men det kommer förmodligen dröja ett tag till Switch är fortfarande ganska ny.

Enligt rykten så går Nintendo jämt ut med dagens Switch-prissättning så de kommer vilja få ner priset. En modell närmare 2000kr där 3DS-modellerna har kostat vore rimligt. Kan vara värt att vänta och se om något dyker upp.

Skrivet av Mocka:

Hehe det är mer att jag vet att jag inte kommer sätta mig ner i soffan och stirra på en liten skärm Det är därför jag t ex nästan aldrig spelar mobilspel, det är inte njutbart enligt mig. Hade 3DS XL i ett par månader och det var lite småkul i början men den känslan försvann väldigt fort i förmån till lirande framför TVn eller datorskärmen. Enda användningsområdet är vid resor men de 6-7 gångerna per år jag reser motiverar inte en kostnad på 3500kr :/

Som du säger hade tre versioner av Switchen hade varit en väldigt bra idé. En bärbar, en hybrid och en dockad som dessutom är lite kraftfullare (endast för att kunna nå de där 60fpsen man så gärna vill ha).

Dock har du rätt i att 3DS säljer bra och det vore skumt om Nintendo börjar konkurrera med sina egna produkter.

Skärmen är rätt stor dock och inte ens 3Dsen är jämförbar. Jag köpte en New 3DS XL (Samus-utgåvan) i höstas (hade orginalet innan, gammal Cosmo Black 3DS) och de har förvisso en del likheter men upplevelsen dessa emellan skiljer sig åt väldigt mycket.

Men förstår förstås din synvinkel och jag tror ändå att vi lär få se Switchen i fler former. 3DS är gammal, Switch säljer bra trots högre prissättning än tidigare handhållna spelkonsoller någonsin kostat och det kommer finnas behov av billigare modeller. Och där bör en stationär switch finna en marknad med.

Skrivet av iller:

Jag tror att 2018 är 3DS sista år.

Jo, speciellt med tanke på hur försäljningen varit. Kan möjligen hända att något spel dyker upp 2019 men de flesta lär nog sadla om för Switch under året, om de inte redan gjort detta. Det som talar för att 3DS kan leva kvar är hur stor marknad det är. Fokus bör ligga på Switch istället som har framtiden framför sig.

Skrivet av Eptk:

https://i.imgur.com/aUdCJk8.jpg

Bättre sent än aldrig.

Nu har jag också äntligen gått och blivit med switch, mycket tack vare er här i tråden. Jag har nästan följt den slaviskt sedan release men nu fick jag nog och slog till. Jag passade även på att beställa hem en sådan där härlig docka som @martinot rekommenderat tidigare i tråden. Nu syns det inte på bilden men frukta ej - Jag har inte glömt inköp av screen protector men det verkar anlända imorgon.

Ett speciellt tack till @anders190 och @Flutters för era väl övertygande inlägg. Nu kanske även jag börjar skriva här i tråden.

På återseende.

Härligt! Du har många trevliga speltimmar framför dig då.

Skrivet av Neon:

Tog en titt på Bayonet, ser sådär lagom sexistiskt ut!? Trodde inte Nintendo tillät sådant på sin konsol faktiskt.

Våldsamma och spel med sexuellt tema är tillåtet men inget Nintendo själva satsat så mycket på. På 90-talet så var Nintendo hård, speciellt på den amerikanska marknaden men verkar tillåta det mesta sedan dess. Wii fick både Manhunt och MadWorld blandannat, portabla spelkonsollerna har fått en hel del spel med sexuella inslag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Nu gillar jag starkt idén och konceptet att man just kan flytta/switcha konsolen mellan bärbart läge och TV (det som också är helt unikt för den), men tror väl kanske lite mer på möjligheten för just en "Switch Mini", som skulle kunna ha möjlighet att efterträda 3DS på sikt.

Jo, någon billigare modell behövs. Typ en 2DS "Switch" där kostsamma features tas bort.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Mario+Rabbids har blivit en stor favorit. Har inte rört Mario Odyssey eller någon av de andra titlarna jag har sedan det damp ner i brevlådan.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

...spel med sexuellt tema är tillåtet men inget Nintendo själva satsat så mycket på. På 90-talet så var Nintendo hård, speciellt på den amerikanska marknaden men verkar tillåta det mesta sedan dess. Wii fick både Manhunt och MadWorld blandannat, portabla spelkonsollerna har fått en hel del spel med sexuella inslag.

Det är ju tur att inte Senran Kagura finns på den europeiska switch-marknaden utan är endast exklusivt för Japan.
Sen kommer Gal Gun 2 med engelsk text ocensurerat till Europa (som inte heller är ett oskyldigt spel).

Nights of Azure 2 hade homoerotiska spänningar mellan två tjejer men visst är det sexistiskt som f-n.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Shantae Half-Genie Hero – Ultimate Edition har en ny bonusgrej en blå baddräkt.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag är fullt medveten om att Switch har gått riktigt bra och anledningen till det är säkert till viss del att den är bärbar men också på grund av Zelda, Splatoon och Mario Kart 8 Deluxe.

Håller inte med. Mario Kart, Splatoon och Zelda skulle man kunnat släppt till stationära Wii U om det bara/främst hängde på endast spelen.

Skrivet av Neon:

När man försöker trycka in 2 konsoler i 1 så får man göra uppoffringar och det gäller uppenbarligen även Switch. Har man inte folk till att fokusera på 2 konsoler, handhållna och stationära så är det såklart bättre att slå ihop dem om man nu absolut måste erbjuda båda.

Det är ingen uppoffring; det är ju det som är så smidigt och användbart för oss som spelar! Att kunna göra det vart man vill; i TV-rummet på TV:en, i TV-rummet handhållet i soffan, halvsittandes i sängen, på jobbet (jo, på mitt jobb så har vi faktiskt Switch inköpt och uppkopplat för alla att använda fritt), på pendling till/från jobb, på resa, sommarstuga, vinterstuga, etc.

Nintendo har alltid varit marknadsledande och dominerande på bärbart ända sedan starten med G&W. På den stationära sidan så har de alltid haft mycket mer och tuffare konkurrens (ibland har de lyckats väl, ibland lite mindre väl).

Genom att de ändå skulle göra en grym handhållen enhet, så var det ju inte så svårt eller dyr kompromiss att lägga till en USB-C-port och köra ut HDMI-signalen igenom den. Bara att inkludera en relativt (för Nintendo) billig plastdocka med lite billig elektronik, så var de hemma som (något lite enklare/klenare) stationär också. Så knappast någon kompromiss där egentligen på något av planen, och absolut inget som kompromissade Switch speciellt som bärbar enhet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Just detta, jag har också par handhållna enheter, både Nintendo och Playstation men efter som jag inte reser särskilt ofta så ligger de bara och skräpar. Varför spela på en liten skärm när man kan spela på en stor som dessutom kan ha ett surroundsystem? Ja, det skulle såfall vara för yngre spelare som har svårt att få tid vid en TV, kanske hushållet bara har 1 TV.

Vi har flera TV/surroundanläggningar i vårt hem, men jag gillar ändå att ha möjligheten att sitta precis var jag vill, när jag vill, med Switchen. Spelar absolut mest handhållet med just Switch (det är där den excellerar IMO).

För maxade spel på TV så har vi redan konsoler till alla TV och skärmar i huset (två XB1 X och fyra XB1S) samt datorer (två HTPC/vardagsrumsdatorer och en renodlad spel-PC till G-syncskärm). Switchen har ingen chans att med grafik/kraft konkurrera med varken Sonys/Microsoft bästa konsoler, eller med de bästa kraftfullaste spel-PC på marknaden.

Att koppla Switchen till TV gör jag inte så ofta, men riktigt kul och bra att möjligheten finns när man önskar så. Grym idé Nintendo kom upp med där (tycker jag).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tog en titt på Bayonet, ser sådär lagom sexistiskt ut!? Trodde inte Nintendo tillät sådant på sin konsol faktiskt.

Tycka vad man vill (jag kan se problemet ibland), men japanska spel, och japansk kultur i allmänhet, är rätt så bra mycket mer sexistisk än i de flesta andra världsdelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Måste säga att Mario+Rabbids har blivit en stor favorit. Har inte rört Mario Odyssey eller någon av de andra titlarna jag har sedan det damp ner i brevlådan.

Grymt! Fick hem våra två exemplar ifrån CDON i brevlådan igår, så blir att testa snart. Låter bra!

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Nintendo Switch Online kommer i september 2018 enligt Nintendo everything.
Vad tycker ni är det bra eller dåligt om det stämmer?

Nintendo Takahashi: -Preparing some attractive (contents or programs) for subscription-based online membership. Please wait for the detail announcement later in the year.

Källa, Källa II, Källa III, Källa IV

Ytterligare tweets från Takashi Mochizuki:

At the Nintendo briefing, one participant, before stating his question, requested executives "please make cloud save function available for the Switch." TOTALLY AGREE

Lagt in Nintendo:s officella sida Källa IV
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anaii:

Härligt att spelet gillades!
Förhoppningsvis kanske vi får se XCOM släppas till Switchen också. Bör finnas en marknad även för detta spel.

Skrivet av Tiamat:

Det är ju tur att inte Senran Kagura finns på den europeiska switch-marknaden utan är endast exklusivt för Japan.
Sen kommer Gal Gun 2 med engelsk text ocensurerat till Europa (som inte heller är ett oskyldigt spel).

Nights of Azure 2 hade homoerotiska spänningar mellan två tjejer men visst är det sexistiskt som f-n.

Hehe jo, fast är nog en tidsfråga hehe.
Finns nog egentligen inget som hindrar att exempelvis HuniePop faktiskt skulle kunna lanseras.

Skrivet av martinot:

Håller inte med. Mario Kart, Splatoon och Zelda skulle man kunnat släppt till stationära Wii U om det bara/främst hängde på endast spelen.

De nämnda spelen har släppts i olika versioner till Wii U. De sålde inte till Wii U men till Switch i det närmaste flyger de av hyllorna.

Wii U var en bra och underskattad plattform med många bra spel men konsumenterna ville inte köpa. Blir så mycket extra märkbart när Switch slår försäljningsrekord. Fler Switch såldes under knappt ett år än antalet Wii Us från lanseringen 2012 tills idag.

Skrivet av Tiamat:

Nintendo Switch Online kommer i september 2018 enligt Nintendo everything.
Vad tycker ni är det bra eller dåligt om det stämmer?

Nintendo Takahashi: -Preparing some attractive (contents or programs) for subscription-based online membership. Please wait for the detail announcement later in the year.

http://nintendoeverything.com/wp-content/uploads/nintendo-switch-online-1-1-656x383.jpg

Källa, Källa II, Källa III

Ytterligare tweets från Takashi Mochizuki:

At the Nintendo briefing, one participant, before stating his question, requested executives "please make cloud save function available for the Switch." TOTALLY AGREE

Senate laget tycker jag, hade förväntat mig Q1-2 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag har inte kontrollerat men det känns som att Switchen fått en ganska bra start med spel jämfört med tidigare Nintendo konsoler.

Men visst, hårdvaran och marknadsföring har gjort sitt. När det gäller Wii U så känns det som att marknadsföringen inte ens existerade, många förstod ju inte att det var en ny konsol.

Skrivet av martinot:

Det är ingen uppoffring; det är ju det som är så smidigt och användbart för oss som spelar! Att kunna göra det vart man vill; i TV-rummet på TV:en, i TV-rummet handhållet i soffan, halvsittandes i sängen, på jobbet (jo, på mitt jobb så har vi faktiskt Switch inköpt och uppkopplat för alla att använda fritt), på pendling till/från jobb, på resa, sommarstuga, vinterstuga, etc.

Nintendo har alltid varit marknadsledande och dominerande på bärbart ända sedan starten med G&W. På den stationära sidan så har de alltid haft mycket mer och tuffare konkurrens (ibland har de lyckats väl, ibland lite mindre väl).

Genom att de ändå skulle göra en grym handhållen enhet, så var det ju inte så svårt eller dyr kompromiss att lägga till en USB-C-port och köra ut HDMI-signalen igenom den. Bara att inkludera en relativt (för Nintendo) billig plastdocka med lite billig elektronik, så var de hemma som (något lite enklare/klenare) stationär också. Så knappast någon kompromiss där egentligen på något av planen, och absolut inget som kompromissade Switch speciellt som bärbar enhet.

Vi får nog vara överens om att inte vara överens i denna frågan. Som bärbar konsol kan jag möjligen köpa att man inte gjort några påfallande kompromisser. Eller ja, hade de skippat TV läget så antar jag att det funnits lite mer resurser för att sätta ännu vassare komponenter i enheten, kanske glas istället för plast på skärmen, kanske något bättre hårdvara eller varför inte bara ett lägre pris, vem vet. Men som stationär konsol har de fått kompromissa en hel del.

- Hårdvaran ska vara på en nivå så att den går att bära med sig enkelt, detta betyder att man får hålla tillbaka på GPU:er och liknande
- Man måste köpa hårdvara som är anpassad till bärbara enheter, d.v.s mindre värme, mindre prestanda till ett högre pris.
- Man måste ha ett batteri i enheten vilket påverkar både pris, utveckling och formfaktor
- Man måste ha en skärm på konsolen vilket definitivt medför merkostnad och som därmed också kräver en viss design
- Man måste anpassa kylningen till ett bärbart läge vilket troligen kräver mer resurser
- Man måste anpassa designen och kvalitén på konsolen så att den tål ett handhållet läge, d.v.s stöttålig o.s.v Detta lär kräva en hel del test och utveckling vilket tar resurser.
- Dock designen hade man kunnat skippa vilket säkert sparat ytterligare resurser.
- M.m

Jag tvivlar på att jag är ensam om att tycka att Zelda rullar långt ifrån optimalt på Nintendo Switch i TV läge och jag känner mig ganska säker på att det är hårdvaran som är problemet.

Personligen anser jag att det är ganska uppenbart att man får kompromissa med saker när man slår ihop flera olika typer av produkter i 1. Om inte annat så brukar man kunna se det på priset vilket jag skulle säga är ganska uppenbart in Nintendo Switch fall. Hade inte enheten varit handhållen men ändå med samma prestanda, då hade konsolen troligen kostat hälften så mycket.

Säg att vi skapar en bil som också är ett flygplan, är det inte ganska uppenbart att vi kommer få kompromissa när man tittar på produkten från de 2 olika ståndpunkterna? Som bil så blir det mindre utrymme, kanske sämre väghållning, kan köra mindre antal mil på en tank, kostar mer i inköp o.s.v.

Skrivet av martinot:

Vi har flera TV/surroundanläggningar i vårt hem, men jag gillar ändå att ha möjligheten att sitta precis var jag vill, när jag vill, med Switchen. Spelar absolut mest handhållet med just Switch (det är där den excellerar IMO).

Vi spelar mycket tillsammans i vår familj, man kan säga att Nintendo konsolerna har oftast setts som en social aktivitet i vårt hem. Men visst spelar vi var för sig då och då men ingen av oss skulle ens komma på tanken att sitta i något hörn och spela på en 6.2 tums skärm i 720p med stereo när man kan spela på en 65" med surround.

Antar att vi helt enkelt har olika krav.

Skrivet av martinot:

För maxade spel på TV så har vi redan konsoler till alla TV och skärmar i huset (två XB1 X och fyra XB1S) samt datorer (två HTPC/vardagsrumsdatorer och en renodlad spel-PC till G-syncskärm). Switchen har ingen chans att med grafik/kraft konkurrera med varken Sonys/Microsoft bästa konsoler, eller med de bästa kraftfullaste spel-PC på marknaden.

Haha, detta var lite oväntat från en Nintendo människa. Jag skulle säga att spelar man Nintendo så spelar man för spelens skull inget annat. Hade Super Mario, Zelda o.s.v funnits till PC eller andra konsoler så hade inte jag köpt en Nintendo konsol och det är nog Nintendo fullt medvetna om, därför de håller så hårt i sina licenser.

För mig är det ganska uppenbart att upplevelsen att spela ex Zelda på en 70" TV med full surround är bra mycket högre än på en 6.2" skärm i stereo läge, iallafall för övervägande antal användare.

Skrivet av martinot:

Att koppla Switchen till TV gör jag inte så ofta, men riktigt kul och bra att möjligheten finns när man önskar så. Grym idé Nintendo kom upp med där (tycker jag).

Alternativet hade varit att ha dedikerad stationär och dedikerad bärbar men lägga resurser på ett system som kunde skala spelen perfekt mellan de olika hårdvaror. Vidare kunde man låta spelan köra genom molnet och därmed skulle man kunna ta upp sitt spelande där man lämnade det ovasätt vilken enhet man spelar på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tror inte på xcom till switch. Med tanke på vad det kräver av en PC så tror jag inte switchen har en chans att dra runt det spelet på ett vettigt sätt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Neon Det är ju faktiskt en bärbar konsol som kan dockas och inte tvärtom och man bör nog se det sistnämnda som en frivillig bonus snarare än en grundläggande funktion. Om vi bortser från den stationära aspekten, vad tycker du om Switchen som konsol? Gameboy var så klart i en helt annan liga och var revolutionerande för sin tid men jag som har ägt i stort sett samtliga bärbara konsoler sen dess vågar nog påstå att ingen av dem ens kommer i närheten av Switch.

Nintendo har gjort det bästa tänkbara av det som fanns tillgängligt vid tidpunkten och om kunderna hade fått välja mellan en uteslutet bärbar konsol och ett alternativ där det fanns möjlighet att docka är jag övertygad om att väldigt få skulle välja bort den möjligheten.

Vissa kritiker menar att man borde ha använt uppföljaren till Tegra vilket skulle ha ökat prestandan markant men det fanns ju knappt på marknaden när konsolen släpptes och var väl knappt ens i planeringsstadiet när Switchen skapades. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det släpps en uppdaterad variant länge fram i tiden.

Att BOTW lider av framedrops har nog mer att göra med att det ursprungligen var en Wii U-titel och att det plockades över till switch mitt under utvecklingen och jag är övertygad om att nästa del i serien kommer att vara bättre optimerat då det utvecklas exklusivt till switch.

Det är klart att den svaga hårdvaran har sina begränsningar men jag tror att det till största del har att göra med hur pass väl spelen optimeras. Jag har visserligen inte spelat Xenoblade Chronicles 2 som också är open world men vad jag har hört ska det flyta på bra även om det sägs vara aningen lågupplöst.

Edit: Jag har spelat BOTW på PC i 60fps 1440p med 4K-texturer (se skärmdumpstråden om du är intresserad av bilder) men kan helt ärligt säga att jag föredrar att kunna spela det bärbart även om det är en skön omväxling att spela på TVn när batteriet tar slut.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Steamworld dig finns ute på e-shop samt Night in the woods.

Har du snålt med minne planera dina köp då se lista nedan:

Night in the woods - 6,3 GB
Monster Energy Supercross – The Official Videogame – 5.1GB
AeternoBlade – 3.3GB
Gal Metal – 2.7GB
Shiftlings: Enhanced Edition – 2.3GB
Frederic 2: Evil Strikes Back – 1.8GB
Crypt of the Necrodancer: Nintendo Switch Edition – 1.7GB
Aegis Defenders – 1.3GB
The Darkside Detective – 863MB
Mad Carnage – 800MB
Aperion Cyberstorm – 445MB
Mercenary Kings: Reloaded Edition – 241MB
Owlboy – 232MB
Black Hole – 189MB
SteamWorld Dig – 96MB

Japansk trailer igen för Your Four Knight Princesses Training Story, 8 mars, Japan.

Det annonserades ut en rapport från Nintendo om deras planer och mål hela pdf:en finns nedan:

Corporate Management Policy Briefing /Nine Months Financial Results Briefing for Fiscal Year Ending March 2018

>>Här<<

Koei Tecmo har lagt upp en ny trailer till Attack on Titan 2 den heter "Battle":

Källa

Muse Dash ska dyka upp till switch mellan April och Maj.

It will launch first on Switch, Steam and smartphones, with an April or May release window expected. Let us know if you like the look of this by composing a reply below.

Källa

Typoman ett pusselspel från Wii U kommer till switch, 22 februari om du förhandsladdar det snart och få 20% rabatt för $10.39.

Källa

Permalänk
Medlem

Bayonetta sägs ta ca 16GB och det måste väl vara det största spelet hittills? Det första spelet skickas förmodligen med i form av nedladdningskod p.g.a. de dyra kassetterna vilket är väldigt märkligt.

Det äter ju upp en stor del av lagringsutrymmet och med tanke på att paketet med Bayonetta + Bayonetta 2 verkar vara prissatt under 500kr så förstår jag verkligen inte varför de inte bara höjde priset med 50kr och skickade med fysiska kopior av båda spelen.

Finns det någon officiell förklaring till varför de valt att göra på detta vis?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av ågren:

Bayonetta sägs ta ca 16GB och det måste väl vara det största spelet hittills? Det första spelet skickas tydligen med i form av nedladdningskod p.g.a. de dyra kassetterna vilket är väldigt märkligt.

Det äter ju upp en stor del av lagringsutrymmet och med tanke på att paketet med Bayonetta + Bayonetta 2 verkar vara prissatt under 500kr så förstår jag verkligen inte varför de inte bara höjde priset med 50kr och skickade med fysiska kopior av båda spelen.

Håller med det var snålt av dem att inte ta med en fysisk kopia av Bayonetta 1. Nu har jag beställt den ifrån Japan men ändå dyrt som skam dubbelt så dyrt.

Sen tar Resident evil 2; 23,6 GB och det finns heller inte en fysisk kopia så det plockar på.

Ska skaffa Night in the woods 6,3 GB jämfört med steam world dig 96 MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Sen tar Resident evil 2; 23,6 GB och det finns heller inte en fysisk kopia så det plockar på.

Jäklar, det var inte dåligt! Får det ens plats utan extra minneskort? Jag har för mig att lagringsutrymmet ligger någonstans kring 25GB användbart utrymme.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anaii:

@anders190: Tror inte på xcom till switch. Med tanke på vad det kräver av en PC så tror jag inte switchen har en chans att dra runt det spelet på ett vettigt sätt.

XCOM släpptes faktiskt till PS vita som dessutom är en misslyckad plattform. Finns nog rätt god chans ändå om Firaxis eller vem som nu äger licensen idag gör ett nytt försök. Mario + Rabbids säljer på Switch så marknad bör finnas.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av ågren:

Jäklar, det var inte dåligt! Får det ens plats utan extra minneskort? Jag har för mig att lagringsutrymmet ligger någonstans kring 25GB användbart utrymme.

Ja det blir snålt så det hade jag inte vågat att prova har iofs skaffat en backup på de nedladdade spelen och satt dem på min dator, har 24.5 GB kvar på mitt systemminne.

Skrivet av anon5930:

Blir att köpa Night in the Woods när jag kommer hem.

Ja jag funderar på att dra ned det snart har segt nät så lika bra att göra det nu. Resident evil 2 tog 12 timmar att ladda ned

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Steamworld dig finns ute på e-shop samt Night in the woods.

Har du snålt med minne planera dina köp då se lista nedan:

Night in the woods - 6,3 GB
Monster Energy Supercross – The Official Videogame – 5.1GB
AeternoBlade – 3.3GB
Gal Metal – 2.7GB
Shiftlings: Enhanced Edition – 2.3GB
Frederic 2: Evil Strikes Back – 1.8GB
Crypt of the Necrodancer: Nintendo Switch Edition – 1.7GB
Aegis Defenders – 1.3GB
The Darkside Detective – 863MB
Mad Carnage – 800MB
Aperion Cyberstorm – 445MB
Mercenary Kings: Reloaded Edition – 241MB
Owlboy – 232MB
Black Hole – 189MB
SteamWorld Dig – 96MB

Japansk trailer igen för Your Four Knight Princesses Training Story

https://youtu.be/64mBeGAllUs

Det annonserades ut en rapport från Nintendo om deras planer och mål hela pdf:en finns nedan:

Corporate Management Policy Briefing /Nine Months Financial Results Briefing for Fiscal Year Ending March 2018

>>Här<<

Koei Tecmo har lagt upp en ny trailer till Attack on Titan 2 den heter "Battle":

https://youtu.be/R0MSiVLta6M

Källa

Blir att köpa Night in the Woods när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

@Jimmy Det är ju faktiskt en bärbar konsol som kan dockas och inte tvärtom och man bör nog se det sistnämnda som en frivillig bonus snarare än en grundläggande funktion.

Detta hör man ganska ofta så snart man börjar jämföra Switchen med andra konsoler eller för den delar pekar på brister i det stationära läget.

Samtidigt kan folk säga att man inte kompromissat mellan bärbar och stationnär konsol? Självklart har man fått kompromissa och det är ganska tydligt att det är det stationära läget som fått ta baksätet.

Vad du menar är att Nintendo egentligen inte har någon stationär konsol längre? De är därmed också på väg ifrån att vara en social konsol som på ett vis satte ex Wii på kartan och istället siktar man på singelplayer och möjligen online gaming?

Denna bilden har Nintendo.se haft på sin första sida sen start och vid lansering var detta faktiskt enda bilden(foto) på första sidan för switchen

Deras inledande kommentar ser idag ut såhär

Citat:

Nintendo Switch fungerar lika bra i ditt vardagsrum, uppkopplad mot en stor TV, som på bussen eller tåget. Med Nintendo Switch kan du verkligen spela varsomhelst, närsomhelst!

D.v.s de pekar ut vardagsrummet först och det finns inget som säger på att konsolen skulle huvudsakligen vara en bärbar konsol? Rent tekniskt är det dock tydligt att den bärbara delen är premierad precis som jag skrivit tidigare.

Skrivet av ågren:

Om vi bortser från den stationära aspekten, vad tycker du om Switchen som konsol? Gameboy var så klart i en helt annan liga och var revolutionerande för sin tid men jag som har ägt i stort sett samtliga bärbara konsoler sen dess vågar nog påstå att ingen av dem ens kommer i närheten av Switch.

Om vi nu antar att switchen är tänkt som en bärbar konsol, då hade det varit mer naturligt om den var nästa steg i 3DS serien.

Var inte PSP imponerade för sin tid och den slog väl Nintendo ganska hårt på fingrarna när det gällde prestanda? Så hur skulle det se ut om Microsoft och Sony skulle slå sig in på den bärbara marknaden idag? Troligen hade det återgått till att man köper Switch när man vill spela Nintendo spel, allt annat hade man kört på någon annan handhållen konsol.

Att man är så imponerad med swtichen som en portabel konsol kanske beror på liknande fenomen som uppstår när Apple släpper något nytt anpassat för deras eco system.

Skrivet av ågren:

Nintendo har gjort det bästa tänkbara av det som fanns tillgängligt vid tidpunkten och om kunderna hade fått välja mellan en uteslutet bärbar konsol och ett alternativ där det fanns möjlighet att docka är jag övertygad om att väldigt få skulle välja bort den möjligheten.

Rena spekulationer skulle jag säga.

1. Ska vi göra 1 konsol som är både bärbar och stationär och därmed skrota 3DS och stationära serien? Kompromisser kommer göras och vi kommer premiera bärbart läge med allt som det innebär.

2. Ska vi fortsätta med en stationär och en bärbar serie som båda är väl anpassade för ändamålen? Vi släpper då en switch liknande produkt i 3DS serien och en stationär anpassad för stora skärmar och socialt spelande? Spelen kommer anpassas så att man kan går från en 3DS enhet till den stationära sömlöst.

Skrivet av ågren:

Vissa kritiker menar att man borde ha använt uppföljaren till Tegra vilket skulle ha ökat prestandan markant men det fanns ju knappt på marknaden när konsolen släpptes och var väl knappt ens i planeringsstadiet när Switchen skapades. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det släpps en uppdaterad variant länge fram i tiden.

En dedikerad stationär konsol hade inte behövt begränsa sig på det viset. För en bärbar konsol kan jag dock förstå begränsningen.

Skrivet av ågren:

Att BOTW lider av framedrops har nog mer att göra med att det ursprungligen var en Wii U-titel och att det plockades över till switch mitt under utvecklingen och jag är övertygad om att nästa del i serien kommer att vara bättre optimerat då det utvecklas exklusivt till switch.

Ändå fick de till Mario Kart så bra!? Nja det där tror jag inte på. Däremot ser Zelda ut att kunna kräva mer än vad många andra swtich titlar för så det kan absolut vara prestandan som sätter stop men det återstår att se.

Skrivet av ågren:

Det är klart att den svaga hårdvaran har sina begränsningar men jag tror att det till största del har att göra med hur pass väl spelen optimeras. Jag har visserligen inte spelat Xenoblade Chronicles 2 som också är open world men vad jag har hört ska det flyta på bra även om det sägs vara aningen lågupplöst.

Men Nintendo måste väl ändå veta hur man utvecklar för deras egna konsol? Jag hade köpt om titeln i fråga var utvecklade av andra spelföretag.

Tittade på Xenoblade Chronicles 2 reviews och ärligt talat så ser det ut som att det har mikro lagg precis som Zelda i de stora vyerna. Man säger även i den review jag tittade på att det noterades framedrops. Tycker du förövrigt att grafiken i spelet kan mäta sig med vad men förväntar sig från en stationär konsol idag? Hade det inte kunnat bli iallafall lite bättre?

Skrivet av ågren:

Edit: Jag har spelat BOTW på PC i 60fps 1440p med 4K-texturer (se skärmdumpstråden om du är intresserad av bilder) men kan helt ärligt säga att jag föredrar att kunna spela det bärbart även om det är en skön omväxling att spela på TVn när batteriet tar slut.

Visste inte att BOTW gick att spela på en PC, det får jag titta närmare på!

Så du kan köra en fullt utrustad Tesla men du föredrar att köra budget modell av Volvo? De e väl inga konstigheter ser inte hur det hör hit? Vi har alla olika behov. Vad jag lyfter fram är att den stationära delen hade kunnat vara klart bättre än vad den är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Neon:

Visste inte att BOTW gick att spela på en PC, det får jag titta närmare på!

Så du kan köra en fullt utrustad Tesla men du föredrar att köra budget modell av Volvo? De e väl inga konstigheter ser inte hur det hör hit? Vi har alla olika behov. Vad jag lyfter fram är att den stationära delen hade kunnat vara klart bättre än vad den är.

Visst kunde den stationära delen varit mycket bättre såvida du inte har develop kittet som har bättre prestanda (den har t o m lan port i switchen).

Efter att kört Zelda BOTW i 21:9 format kändes allt väldigt litet i handhållet läge
Det var en riktigt najs dröm att köra på det formatet och jag upplevde inte mycket framedrops alls.
Så jag kör mest i dockat läge:

Ovan är X34 predator skärm och skyrim på Switch:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Visst kunde den stationära delen varit mycket bättre såvida du inte har develop kittet som har bättre prestanda (den har t o m lan port i switchen).

Efter att kört Zelda BOTW i 21:9 format kändes allt väldigt litet i handhållet läge
Det var en riktigt najs dröm att köra på det formatet och jag upplevde inte mycket framedrops alls.
Så jag kör mest i dockat läge:

http://oi65.tinypic.com/wh18jc.jpg

Ovan är X34 predator skärm och skyrim på Switch:en.

Har en likadan skärm faktiskt

Men en fråga, varför spelar du Skyrim på Switch? Är det inte väldigt mycket snyggare att köra på en dator eller för den delen på någon annan konsol? Eller du har kanske ingen dator till skärmen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Neon Jag sitter på mobilen och orkar inte skriva ett utförligt svar just nu men kort sagt, ja, den stationära delen har uppenbarligen fått stå tillbaka till förmån för bärbarheten. Jag skulle vilja kalla det en uppföljare till 3DS men förstår att Nintendo inte vill kalla den det då den dels skiljer sig en del från traditionella bärbara konsoler men främst att det vore en dödsstöt mot 3DS som fortfarande är vid god vigör och säljer bra än idag.

PS Vita var totalt överlägsen rent hårdvarumässigt mot dess konkurrenter men floppade nästan lika hårt som Wii U vilket bevisar att stark hårdvara inte är det enda som krävs och också är anledningen till att Wii sålts i över 100 miljoner ex trots att upplösningen får ögonen att blöda. Den främsta anledningen till att de valt att gå den bärbara vägen är för att det säljer väldigt väl, finns få (läs: inga) konkurrenter och det går att hålla en relativt låg prislapp.

Det finns nog inga hinder för Nintendo att släppa ett kraftpaket som kan leverera 60fps 1080p eller till och med 4K i ett fåtal spel (precis som PS4 PRO och XBX) men det är inte deras grej, målgruppen är till stor del barnfamiljer som inte är intresserade av att punga ut 6000 spänn för en konsol.

Alla anpassningar som gjorts mot bärbart gör det tämligen uppenbart att det är huvudsyftet med konsolen och om Nintendo hade ansett det vara en stationär konsol hade de till att börja med utrustat dockan med mer än i stort sett bara en USB-C till HDMI-adapter och ordentliga handkontroller.

Joycons är ju också väldigt uppenbart en gimmick som är tänkt att användas för att mjölka kor, kasta kepsar osv. snarare än att plöja hundratals timmar i ett open world-rollspel. Jag kan inte tala för hela Nintendo men jag är rätt säker på att konsolen främst är tänkt att användas bärbart med möjlighet att kunna koppla till en TV just för den sociala biten med Mario Kart, Overcooked m.m.

Edit: Det blev en rätt lång spalt ändå men det är väldigt bökigt att citera inlägg på mobilen så jag håller mig till ett generellt svar istället för att besvara punkt för punkt.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Neon:

Har en likadan skärm faktiskt

Men en fråga, varför spelar du Skyrim på Switch? Är det inte väldigt mycket snyggare att köra på en dator eller för den delen på någon annan konsol? Eller du har kanske ingen dator till skärmen?

Najs testa om du kan få 21:9 på din med det går tydligen inte på alla X34:or?
Nja det är brorsan som spelar på Skyrim han har det på datorn med. Han är ett hardcore fan av det spelet jag sa samma sak till honom men han brydde sig inte.

Bilden lades upp förra året i denna tråd när Skyrim hade släppts. Jag har spelat BOTW i 21:9 och Nine parchment. Spelar på Xbox Scorpio och där ser det bättre ut i 21:9 format än i switchen.

För saken skull 120 hz via DP på dator äger 60 hz i 21:9 format men, men man kan inte få allt

Permalänk
Inaktiv

CDON har Metroid-amiibosarna för 199kr styck. Måste ha kommit en ny leverans. Hämtade ut mina på lunchen också.

http://cdon.se/spel/amiibo_metroid_(metroid%3a_samus_returns)...
http://cdon.se/spel/amiibo_samus_aran_(metroid%3a_samus_retur...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

CDON har Metroid-amiibosarna för 199kr styck. Måste ha kommit en ny leverans. Hämtade ut mina på lunchen också.

http://cdon.se/spel/amiibo_metroid_(metroid%3a_samus_returns)...
http://cdon.se/spel/amiibo_samus_aran_(metroid%3a_samus_retur...

Va najs har fri frakt på CDON men jag vet inte allt samlande jag får inte plats med allt
Kanske ska beställa den mjuka så man kan klämma på den för att bygga upp handmuskulaturen

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Bayonetta

Det har lagts upp flera spelfilmer på youtube där du kan se Bayonetta i switchformat.

Dockat

Handhållet

Kommer du att köpa Bayonetta till switch?

Nästa Sonic nyhet kommer att annonseras ut på SXSW 16 mars 3:30 PM:

Sonic is back, and ready to take 2018 by storm. Join the official team from SEGA who are building Sonic’s future as they give you an update on last year’s strong performance of Sonic Mania and Sonic Forces, as well as the world-exclusive first look at what comes next for the fastest blue hedgehog. Speakers include Sonic Team head Takashi Iizuka, Sonic PD Director Austin Keys, Sonic Mania Animation Director Tyson Hesse, and Sonic Social Media Manager Aaron Webber. You won’t want to miss this!

Källa, Källa II