Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Funderingar kring att installera Windows 10

Permalänk
Medlem

Funderingar kring att installera Windows 10

Hej!

Har sökt i forumet men har inte hittat någon tråd med samma situation som mig. Vänder mig därför till experterna då jag inte är så hemma på att installera OS.

Just nu har jag 2 lagringsenheter i datorn. En SSD som systemdisk med Windows 7 och en HDD med installerade spel från Steam, Gog osv.
I övrigt sitter jag på en I5 2500k, AsRock Z77m, 8GB RAM, GTX 1060 3GB, optisk läsare.

Jag vill nu göra en clean install av windows 10, har ingen windows 7 nyckel.

Här kommer mina funderingar:

-Kan man installera Windows 10 på en lagringsenhet som redan har Windows 7? Om inte, vad behöver man göra innan? Jag kan inte få Windows Update att fungera. En uppgradering är väl inte att göra en "clean" install dessutom?

-Vad händer med alla mina spel på HDDn? Kommer jag kunna starta dem som vanligt efter att jag har Windows 10 som OS? Steam kommer installeras om på systemdisken.

-Kan jag installera Windows 10 genom att bara köpa en kod?

Hoppas att ni kan hjälpa

Permalänk
Medlem

Koppla ifrån HDD när du ska installera Windows. Därefter kan du koppla den igen. Du behöver ingen nyckel vid installation. På Steam ska du sedan peka mot HDD där dina spel ligger.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Koppla ifrån HDD när du ska installera Windows. Därefter kan du koppla den igen. Du behöver ingen nyckel vid installation. På Steam ska du sedan peka mot HDD där dina spel ligger.

Okej tack, då har jag HDD-delen klar för mig. Vad menar du med att ingen nyckel behövs, jag måste ju köpa någonting för att installera Windows 10?

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstått så behövs inte nyckeln vid installation och windows fungerar precis som om det vore en fullversion under en begränsad tid. Rätta mig gärna om jag har fel dock

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Okej tack, då har jag HDD-delen klar för mig. Vad menar du med att ingen nyckel behövs, jag måste ju köpa någonting för att installera Windows 10?

Du kan installera Windows 10 utan att behöva skriva in någon nyckel, det kan du göra vid ett senare tillfälle.
Ska också nämna att vissa funktioner ej funkar så som att byta bakgrundbild men i det stora hela funkar Windows som det ska.

Sen som du sägar uppgradera är inte samma som clean install.
Uppgradering är om du har ett OS innan på hårddisken och clean är om disken är tom.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du kan installera Windows 10 utan att behöva skriva in någon nyckel, det kan du göra vid ett senare tillfälle.
Ska också nämna att vissa funktioner ej funkar så som att byta bakgrundbild men i det stora hela funkar Windows som det ska.

Sen som du sägar uppgradera är inte samma som clean install.
Uppgradering är om du har ett OS innan på hårddisken och clean är om disken är tom.

Hur rekommenderar du mig att tömma SSDn? Om jag istället väljer att uppgradera, går det att göra utan Windows Update?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur rekommenderar du mig att tömma SSDn? Om jag istället väljer att uppgradera, går det att göra utan Windows Update?

Jag tycker absolut en clean install alltid gött med ny fräsch installation, SSDn tömmer du i början installations processen.
Ta backup på alltid viktigt först bara och ladda hem LAN drivrutiner innan i fall det skulle strula med att komma ut på nätet.

Ska du göra en uppgradering så kan det hända att windows update börjar gnälla på att de fattas vissa updates innan för ens kunna på börja processen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@PeanutPowerz

Här ser du hur man tar bort allt på SSD och gör en clean Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Här hittar du senaste Windows 10 versionen som du laddar hem med hjälp av verktyget MediaCreationTool som kan skapa ett bootbart installationsmedia på ett USB minne https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Och när du vill boota USB minnet som innehåller W10 installationsfilerna så kan du trycka på funktionstangenten F11 när datorn startar för att få upp en boot meny.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Okej tack, då har jag HDD-delen klar för mig. Vad menar du med att ingen nyckel behövs, jag måste ju köpa någonting för att installera Windows 10?

Microsoft har en server eller nåt som kommer ihåg om Windows 10 varit installerad och aktiverad på datorn. Bara att göra som de andra skrivit. Det ta allt från några sekunder till några timmar efter att datorn kopplat upp mot internet så det är bara att köra som vanligt.

Skrivet av N0tepad:

Så vitt jag förstått så behövs inte nyckeln vid installation och windows fungerar precis som om det vore en fullversion under en begränsad tid. Rätta mig gärna om jag har fel dock

Ingen tidsgräns på Win 10 än så länge. Äldre Windows hade ca 1 månad.

Skrivet av bärplockaren:

Du kan installera Windows 10 utan att behöva skriva in någon nyckel, det kan du göra vid ett senare tillfälle.
Ska också nämna att vissa funktioner ej funkar så som att byta bakgrundbild men i det stora hela funkar Windows som det ska.

Sen som du sägar uppgradera är inte samma som clean install.
Uppgradering är om du har ett OS innan på hårddisken och clean är om disken är tom.

https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
Det verka vara när man höger klickar på skrivbordet / personalize som dom begränsat bakgrundsbild, låsskärm bild mm.

Andra sätt att byta bild ska tydligen fortfarande funka. Tex öppnar bilden med det inbyggda bildprogrammet / högerklicka på bilden och välja något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@PeanutPowerz

Här ser du hur man tar bort allt på SSD och gör en clean Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Här hittar du senaste Windows 10 versionen som du laddar hem med hjälp av verktyget MediaCreationTool som kan skapa ett bootbart installationsmedia på ett USB minne https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Och när du vill boota USB minnet som innehåller W10 installationsfilerna så kan du trycka på funktionstangenten F11 när datorn startar för att få upp en boot meny.

Skrivet av panpo98:

Microsoft har en server eller nåt som kommer ihåg om Windows 10 varit installerad och aktiverad på datorn. Bara att göra som de andra skrivit. Det ta allt från några sekunder till några timmar efter att datorn kopplat upp mot internet så det är bara att köra som vanligt.

Ingen tidsgräns på Win 10 än så länge. Äldre Windows hade ca 1 månad.

https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
Det verka vara när man höger klickar på skrivbordet / personalize som dom begränsat bakgrundsbild, låsskärm bild mm.

Andra sätt att byta bild ska tydligen fortfarande funka. Tex öppnar bilden med det inbyggda bildprogrammet / högerklicka på bilden och välja något.

Visste inte att det var så enkelt!

Jag tar alltså hem installationsfilerna och skapar en bootbar USB "create media for another PC" istället för "upgrade this PC now". Gör backup på allt jag vill spara från SSD och kopplar sedan hur HDD. Bootar från USB och installerar Windows 10 på systemdisken och i samband med det kan man välja att ta bort all befintlig data som finns där. Aktiveringen av Windows kan jag göra senare.

Right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Visste inte att det var så enkelt!

Jag tar alltså hem installationsfilerna och skapar en bootbar USB "create media for another PC" istället för "upgrade this PC now". Gör backup på allt jag vill spara från SSD och kopplar sedan hur HDD. Bootar från USB och installerar Windows 10 på systemdisken och i samband med det kan man välja att ta bort all befintlig data som finns där. Aktiveringen av Windows kan jag göra senare.

Right?

Ja du har förstått det helt rätt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Visste inte att det var så enkelt!

Jag tar alltså hem installationsfilerna och skapar en bootbar USB "create media for another PC" istället för "upgrade this PC now". Gör backup på allt jag vill spara från SSD och kopplar sedan hur HDD. Bootar från USB och installerar Windows 10 på systemdisken och i samband med det kan man välja att ta bort all befintlig data som finns där. Aktiveringen av Windows kan jag göra senare.

Right?

Ja, så kan man göra. Jag har dock uppgraderat många gamla Windows 7, som inte funkat via Windows Update, till giltiga Windows 10 genom att göra USBn, boota på den, sen välja upgrade i bootmenyn istället för clean install.

Så länge Windows 7 varit aktiverat så kommer Windows 10 att bli aktiverat när man går online efter uppgraderingen. Sen kan man göra om allt och köra clean install, då finns redan den digitala nyckeln sparad på Microsofts servrar och Windows 10 blir automatiskt aktiverat varje gång man vill installera om i framtiden på samma hårdvara.

Onödigt att köpa ny nyckel om du har ett aktiverat Windows 7

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vill bara berätta att jag lyckades installera Windows 10 ganska ganska smärtfritt, fungerade inte med det första USB-minnet jag använde.
Skulle logga in och synka bokmärken från chrome men fick bara de bokmärken jag hade på en gammal dator (som jag inte sett skymten av på denna dator) men annars så är jag nöjd!

Permalänk
Medlem

@PeanutPowerz

Vilket USB minne fungerade inte för dig?

Om man använder SanDisk USB 3.0 Extreme så fungerar det bra med programmet Rufus för att skapa Windows 10 installationsmedia.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@PeanutPowerz

Vilket USB minne fungerade inte för dig?

Om man använder SanDisk USB 3.0 Extreme så fungerar det bra med programmet Rufus för att skapa Windows 10 installationsmedia.

Ett 128Gb från Wish fungerade inte. Ett kingston 16Gb fungerade