Får Swedbank vägra öppna konto?

Permalänk
Medlem

Får Swedbank vägra öppna konto?

Hej!

Lite kort: Har en bekant som har nyligen flyttat till Sverige och fixat personnummer samt ID kort. Han flyttade hit då han fått anställning som PhD student ett universitet. Landet han kommer ifrån har ganska annorlunda regler och han får betalt för att studera här i form av ett bidrag från sitt hemland till sitt utländska bankkonto som han därefter måste betala tillbaka i form av skatt genom att jobba ett par år i hemlandet.

Han gick nyligen till Swedbank för att öppna ett bankkonto men fick ett blankt nej med förklaringen att han måste kunna tjäna pengar för att kunna få öppna ett bankkonto hos dem. Nu vände han sig till mig för hjälp och jag vänder mig till er som är lite mer kunniga inom området om vad som gäller? Får Swedbank verkligen neka en person att öppna ett svenskt bankkonto där pengar kommer att placeras för att betala bl.a. hyra och mat (något som förklarades till personen bakom disken på ett av deras kontor)?

Tack för er hjälp!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Vad jag vet så får en bank inte säja nej till att öppna ett konto om du inte är medlem på en annan bank. Swedbank säger nej vilket inte är lagligt men det verkar som ingen bryr sig. Jag vart nekad när jag försökte öppna konto då de hade "stängt" för att ta emot nya kunder. Var lite skrivande i media om det men sedan så vart det tyst.

Permalänk
Medlem

De låter väldigt konstigt? Tror nog dom flesta hade ett bankkonto för sparpengar redan som barn, redan innan man lagligt sett får hantera dom.
Han skulle nog prova att vända sig till en annan bank, de där måste vara något som swedbank har hittat på själva.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Lite kort: Har en bekant som har nyligen flyttat till Sverige och fixat personnummer samt ID kort. Han flyttade hit då han fått anställning som PhD student ett universitet. Landet han kommer ifrån har ganska annorlunda regler och han får betalt för att studera här i form av ett bidrag från sitt hemland till sitt utländska bankkonto som han därefter måste betala tillbaka i form av skatt genom att jobba ett par år i hemlandet.

Han gick nyligen till Swedbank för att öppna ett bankkonto men fick ett blankt nej med förklaringen att han måste kunna tjäna pengar för att kunna få öppna ett bankkonto hos dem. Nu vände han sig till mig för hjälp och jag vänder mig till er som är lite mer kunniga inom området om vad som gäller? Får Swedbank verkligen neka en person att öppna ett svenskt bankkonto där pengar kommer att placeras för att betala bl.a. hyra och mat (något som förklarades till personen bakom disken på ett av deras kontor)?

Tack för er hjälp!

Varför inte bara helt enkelt gå till flera banker och lyssna med dem vad de säger saken istället för alla "experter" här på swec?
Naturligtvis kan det finnas bankanställda här på forumet , men är ju bättre att få det antingen skriftligt eller muntligt från de som har hand om saken?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nej, men flera av de stora bankerna väljer att strula med det här ändå.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Har förklarat läget och han kommer att gå in till Nordea med lite mer information om vad som gäller i Sverige!

Skrivet av godspeed:

Varför inte bara helt enkelt gå till flera banker och lyssna med dem vad de säger saken istället för alla "experter" här på swec?
Naturligtvis kan det finnas bankanställda här på forumet , men är ju bättre att få det antingen skriftligt eller muntligt från de som har hand om saken?

Ptja, han gick till två olika Swedbank kontor igår (första skickade honom till den andra) och vad mig om hjälp idag. Eftersom bankerna inte öppnar förrän på måndag igen så kändes det lika bra att rådfråga på SweClockers också, någon som kanske var i en liknande sits och har något bra råd eller liknande.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Måste det vara ett Swedbank? Jag skulle personligen vara mer motiverad att besöka ett annat bankkontor, berätta om min rådande situation, och framför allt informera om Swedbanks bemötande.

Gå till SEB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Måste det vara ett Swedbank? Jag skulle personligen vara mer motiverad att besöka ett annat bankkontor, berätta om min rådande situation, och framför allt informera om Swedbanks bemötande.

Gå till SEB.

Har rekommenderat andra banker än Swedbank

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Många kräver fast inkomst eller bosättning i minst 36 månader etc etc så det verkar inte orimligt att ni fick avslag. Finns säkert 15-20 kort han kan ansöka om så det är väl inte kört riktigt än.

Permalänk

Antagligen så beror det på att banken är rädd för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Vilket land kommer han från? Om det är ett MENA land (speciellt Iran) kan jag nästan garantera att det är anledningen, EU har otroligt hårda regler kring det.

Hoppas att det löser sig ändå!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spiffman:

Många kräver fast inkomst eller bosättning i minst 36 månader etc etc så det verkar inte orimligt att ni fick avslag. Finns säkert 15-20 kort han kan ansöka om så det är väl inte kört riktigt än.

Blanda inte ihop kontokort med konto, en bank får inte neka någon att öppna ett konto utan att ha synnerliga skäl för då är det ett lagbrott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Icte:
Väl Skandiabanken istället. Sällan något problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skall han bara ha det till att ta emot pengar för att sedan ta ut dem så kolla med Forex. Man kan ju ha konto hos dem, samt de är ju vana att skicka och ta emot pengar från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Blanda inte ihop kontokort med konto, en bank får inte neka någon att öppna ett konto utan att ha synnerliga skäl för då är det ett lagbrott.

Hupp du har rätt, det var minst sagt mystiskt av dem!

Permalänk
Medlem

Det man har rätt till är ett helt vanligt bankkonto, ingenting annat. Det finns två anledningar att neka en person konto och det är om vi inte kan identifiera personen eller om det finns misstanke om brott. Eventuell misstanke om brott får ej meddelas kunden utan anmäls i så fall direkt till finanspolisen.

Troligen hade de mycket och göra och försökte dra en fuling.

Permalänk
Medlem

@Icte: Min sambo har både Länsförsäkringar och Swedbank så det ska kunna gå för alla då kan man ju tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har rekommenderat andra banker än Swedbank

Bra! Du nämnde ingenting om det, så jag trodde inställningen var att stånga sig blodig mot Swedbank.

Permalänk
Medlem

Ja, de får vägra att öppna konto om personen inte kan legitimera sig tillfredsställande eller om de misstänker brott, såsom pengatvätt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Rent generellt, ar det nagonsin nagon som har gatt till ett bankkontor och det har bara funkat? Jag kan komma ihag en gang 1998 da jag salt en bil och fatt en bankvaxel som betalning och banken inte ville godta den pga personen dar inte tyckte jag inte sag ut som pa deras arkivbild av mitt bank id kort som samma bank utfardat 2 ar tidigare. Uppvisande av pass och korkort dog ej heller var enbart nar de fick ringa in en kompis till mig som fick komma over och saga att jag var jag det gick genom.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Prova Forex, de är rätt rimliga och "slappa" de gånger jag varit där.
nu tar de förvisso ut en avgift framöver på 20:- månaden. men ändå

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Banker idag är riktigt kritiska, min bror fick ej öppna konto hos swedbank föräns hade visade upp sina konto uppgifter/uttag hos sin tidigare bank innan dom ens kunde undersöka om han fick starta konto där. Så testa bara en annan bank.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Vägrar swedbank så gå till en annan bank, vill de inte ha honom som kund är det deras förlust. Som det sagts, nämn bemötandet från Swedbank och situationen hos banken han går till.

Permalänk
Medlem

Hur mycket vet du om din 'bekanta', egentligen? Kan det finnas skäl för banken att inte upplysa dig eller honom, men att ett nej är ett befogat nej? För mig står det självklart att en bank borde vilja ha nya kunder. Jag tror inte att det finns någon seriös bank som inte skulle vilja ha alla kunder om de fick chansen, men någon som är bättre insatt får förstås slå mig på fingrarna för min eventuella naivitet.

Ur min erfarenhet från när jag arbetat med kundkontakt har jag sett att det med många "dåliga individer" ändå ofta uppstår små hjälpare som ska få höra deras problem, absorbera deras problem och alldeles heroiskt försöka åtaga sig som quest att genom våldsamt bestämd dialog (som om det hjälper) försöka rädda allt runtomkring problemet och ställa det onda till rätta, egentligen helt utan erfarenhet av någon del i problemet. I nästan alla dessa lägen som jag själv har varit med om, på företagssida, så har det handlat om att den hjälpande individen inte har fått alla fakta på bordet av den där "utsatte". Att den där utsatte egentligen varit litet av en skurk på ett eller annat, kanske mer eller mindre allvarligt, sätt. Men att den utsatte ofta underlåtit att fylla i en del detaljer som kunnat bespara riddaren ett onödigt äventyr. Sedan har jag privat sett en sådan riddare gå i borgen på ett lån om 20.000kr som en utbytesstudentska tog, och hon bad sedan mig att jag också skulle skriva under som andra borgenär på att jag "intygar att hon är den hon utger sig för att vara", så att hon skulle få ta lånet. Fat chance. Den stackare som hon redan hämtat underskrift från kan inte ha förstått vad han skrivit under. Vissa bekanta är mer 'bekanta' än andra, andra är vänner man känner mycket bättre.

Det kan absolut vara en riktigt hyvens snubbe som du talar om, som bara mött en dålig handläggare på banken. Men då brukar lösningen kunna ligga så nära som att få bättre tur med nästa handläggare. Antingen på samma bank eller hos en annan. Instant exp, det blir en snabb 'level up' isf. Är det så viktigt att höra just varför det där första beskedet, då är det väl enda säkra att fråga banken (om de vill berätta), för som vi hör så förblir det väldigt spekulativt utan detaljer om det enskilda ärendet. Giplet spottade fram en bra länk för frågan men utan att egentligen kommentera den på något vis, så kolla den utifall den kanske skrollades förbi. Och tänk även en extra gång: Skulle man vilja ha hjälpt t.ex. Akilov att ha riggat sitt bankkonto? Är det inte någon du känner till härta kanske du lägger massor med tid, krut och engagemang i att debattera med olika banker/operatörer om att bankkonto minsann är en mänsklig rättighet, när han kanske har Interpol flåsandes om halsen, eller bara har djupa skulder både i sitt hemland och här, som han bara inte berättat om. Folk som vet att deras sits är fucked ger sällan hela bilden för de vet att ingen ger några nåder. Då är det lättare att bara ge smulor och ingen helhet, och hoppas att någon säger ok utifrån det. Men igen: jag säger alltså inte att din bekante är en skurk, jag vill bara varna för att det är lätt att bli litet bländad av att man träffar den utsatte reellt och endast talar med banken virtuellt. Då framstår banken troligtvis som ohjälpsamma svin. Medan de säkert i många avseenden kan vara det så tror jag att om banken säger nej så kan de i flesta fallen ha en poäng med det.

Jag kan för övrigt tillägga att jag själv har hög erfarenhet av inkompetenta handläggare hos Swedbank, där jag har ett litet skrotkonto. Så det finns såklart chans att det var dålig handläggare och isf löser ni det genom ny kontakt med banken nästa vecka. Eftersom banken ju har första ting på att kunna dra sina avgifter innan andra så kan jag inte föreställa mig någon riktig risk för deras del i att acceptera en kund med sämre kredit, bara de inte misstänker att deras tjänster kommer att utnyttjas grovt. Inte ens hyror, vattenräkningar eller försäkringar går med samma automatik. Så även en kund med sämre kredit borde vara viktig i bankens ögon. Automatiserat som allt är kommer u behöva följa hans bruttovärde manuellt eller känna sig svindlad utifall han inte betalar sina bankavgifter. Men man vill förstås inte ge bedragare fotfäste. Så allt kokar bara ned till: "Hur mycket vet du om din bekanta, egentligen?" Vi har fortfarande inte hört vilket land han kommer från? Det lär kunna spela roll. För fullt ondskefulla kan jag inte förställa mig att banker är; att de skulle sitta och avslå nya kunder helt utan vidare.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Hur mycket vet du om din 'bekanta', egentligen? Kan det finnas skäl för banken att inte upplysa dig eller honom, men att ett nej är ett befogat nej? För mig står det självklart att en bank borde vilja ha nya kunder. Jag tror inte att det finns någon seriös bank som inte skulle vilja ha alla kunder om de fick chansen, men någon som är bättre insatt får förstås slå mig på fingrarna för min eventuella naivitet.

En kund som TS beskriver är en ren förlustaffär, högst troligt öppnas det något konto med ett debetkort där det inte kommer finnas några större pengar. Sen efter något år så flyttar personen tillbaka till hemlandet och avslutar inte kontot här varvid det kommer ligga och kosta pengar i 10 år innan Swedbank får avsluta det. Det bankerna tjänar riktiga pengar på är bolån och förmögna personer med mycket stor inlåning (Läs: miljoner).

En kund utan lån eller inlåning på iaf minst 300k förlorar man pengar på.

Permalänk
Medlem

@Kakann: Jag kommer gå en smula OT här så jag vill först av allt säga att du har säkert bättre koll än jag här, själv har jag nämligen nära noll. Men med all automatisering i bankernas tjänster, är det verkligen en 'kostnad' för banken? Det enda det kostar banken att bevilja en kund torde väl vara den manuella arbetstiden på 15 min när en handläggare skapar kontot. Samma arbetstid som även förloras på att avslå samma kund (som kanske återkommer och kräver ytterligare 15min för att höra samma nej en gång till). En kund med låg kredit kommer förhoppningsvis ha åtminstone de hundralappar varje kvartal som banken vill dra som sina avgifter, och de har snabbt vunnit igen pengar på kunden som i mina otränade ögon inte borde kunna kosta nämnvärt mycket. Chansen ligger väl enbart i att kunden över tid kommer att låna ut mer och mer pengar till banken, och dessutom själv betala för det. Hundra tusen kunder med låg kredit - även om de så bara kommer med varsin hundralapp - så renderar de intäkter till banken och kostar väldigt litet, för banken har ju redan grundutgifter och omkostnader som de redan räknat med. Om dessa 100.000 kunder med varsin hundralapp tillkommer, eller om de går till någon annan, påverkar det väl knappast nämnvärt hur mycket banken behöver bekosta det underhåll av sin infrastruktur som de ändå redan räknar med?

I ett försök att utveckla vad jag menar, v.v. expandera nedan:

Det värre är förstås, som jag även försökte belysa, på helt andra sätt om kunden söker utnyttja kontot med bedrägliga avsikter. Men bankens direkta omkostnader för att ha en kund, är det inte litet jämförbart med mobiloperatörers försök att ta ut uppkopplings- och minutavgifter på samtal; att förstås helt beroende på hur man väljer att räkna, så kan man väl åtminstone på ett sätt säga att (t.ex.) Telia inte förlorar pengar på att ha ett mobilnummer som aldrig ringer något samtal, eller att bjuda en kund på ett helt samtal från uppkoppling till avslut? I aggregering såklart att operatörers utbyggnad och service av nät o.s.v. har planerats mot en balans av intäkter, men när fakturan skickas ut på sin fasta kostnad för det vanliga mobilabonnemangets avgift så har kunden inte egentligen tillfogat dem direktekonomisk skada när han underlåter från betalning. Inte såsom om skurken hade låtit bli att betala en målare som målat hans hus eller om han tjuvat en ko från en mjölkbonde, för i de fallen har ju målaren och bonden förlorat två sorters valutor: dels (i) den faktiska kon eller målarfärgen som verkligen förbrukats med ekonomiskt värde för det, och dels (ii) de planerade intäkter som bara inte kommit in. Jag upprepar själv risken för att vara naiv, men jag har alltså fortfarande svårt att se att banken så enkelt kan gå med ekonomisk förlust på en kund, även om han så bara skulle öppna ett konto och sedan låta det ticka "månadsavgifter" utan någon inkomst att möta det mot.

Om du låter mig skilja på denna ena sortens ekonomiska förlust som en 'mot planeringen icke jämkad intäkt' från en parallellt mer 'direktrelaterad ekonomisk skada', och att du trots min otydliga formulering kanske förstår- (eller t.o.m. håller om?) vad jag menar, så uppskattar jag på det viset att även en kund som bara studsar pengar en enda gång väl knappast är en sådan direkt ekonomisk förlust? Kostnader av automatiskt underhåll är redan accepterade och jämförs förstås mot en lagd "plan" - en dåtida gissning om framtida intäkter - men det slås ytterst ut först efter de intäkter som verkligen betalas. Finansmässigt räknar man säkerligen inte dessa former något olika, men det torde nedskriva den verkliga risken avsevärt för banken och lämna en kund med låg kredit eller t.o.m. en renodlad kundbedragare, till mer av en slags moralisk skuld att inte ha hindrat skurken, eller möjligtvis att en skurks konto kan utgöra en möjlig latent parasitmask som kan ge rötskada senare på oförutsedda vis. Men att bankens direkta utgifter knutna till kontots varande eller icke-varande väl knappast är särskilt höga?

Jag kanske framstår som utmanande frågvis, men jag ställer dem för att svar faktiskt lär göra mig klokare.
Have mercy on me

Dold text
Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

@Kakann: Jag kommer gå en smula OT här så jag vill först av allt säga att du har säkert bättre koll än jag här, själv har jag nämligen nära noll. Men med all automatisering i bankernas tjänster, är det verkligen en 'kostnad' för banken? Det enda det kostar banken att bevilja en kund torde väl vara den manuella arbetstiden på 15 min när en handläggare skapar kontot. Samma arbetstid som även förloras på att avslå samma kund (som kanske återkommer och kräver ytterligare 15min för att höra samma nej en gång till). En kund med låg kredit kommer förhoppningsvis ha åtminstone de hundralappar varje kvartal som banken vill dra som sina avgifter, och de har snabbt vunnit igen pengar på kunden som i mina otränade ögon inte borde kunna kosta nämnvärt mycket. Chansen ligger väl enbart i att kunden över tid kommer att låna ut mer och mer pengar till banken, och dessutom själv betala för det. Hundra tusen kunder med låg kredit - även om de så bara kommer med varsin hundralapp - så renderar de intäkter till banken och kostar väldigt litet, för banken har ju redan grundutgifter och omkostnader som de redan räknat med. Om dessa 100.000 kunder med varsin hundralapp tillkommer, eller om de går till någon annan, påverkar det väl knappast nämnvärt hur mycket banken behöver bekosta det underhåll av sin infrastruktur som de ändå redan räknar med?

I ett försök att utveckla vad jag menar, v.v. expandera nedan:

Det värre är förstås, som jag även försökte belysa, på helt andra sätt om kunden söker utnyttja kontot med bedrägliga avsikter. Men bankens direkta omkostnader för att ha en kund, är det inte litet jämförbart med mobiloperatörers försök att ta ut uppkopplings- och minutavgifter på samtal; att förstås helt beroende på hur man väljer att räkna, så kan man väl åtminstone på ett sätt säga att (t.ex.) Telia inte förlorar pengar på att ha ett mobilnummer som aldrig ringer något samtal, eller att bjuda en kund på ett helt samtal från uppkoppling till avslut? I aggregering såklart att operatörers utbyggnad och service av nät o.s.v. har planerats mot en balans av intäkter, men när fakturan skickas ut på sin fasta kostnad för det vanliga mobilabonnemangets avgift så har kunden inte egentligen tillfogat dem direktekonomisk skada när han underlåter från betalning. Inte såsom om skurken hade låtit bli att betala en målare som målat hans hus eller om han tjuvat en ko från en mjölkbonde, för i de fallen har ju målaren och bonden förlorat två sorters valutor: dels (i) den faktiska kon eller målarfärgen som verkligen förbrukats med ekonomiskt värde för det, och dels (ii) de planerade intäkter som bara inte kommit in. Jag upprepar själv risken för att vara naiv, men jag har alltså fortfarande svårt att se att banken så enkelt kan gå med ekonomisk förlust på en kund, även om han så bara skulle öppna ett konto och sedan låta det ticka "månadsavgifter" utan någon inkomst att möta det mot.

Om du låter mig skilja på denna ena sortens ekonomiska förlust som en 'mot planeringen icke jämkad intäkt' från en parallellt mer 'direktrelaterad ekonomisk skada', och att du trots min otydliga formulering kanske förstår- (eller t.o.m. håller om?) vad jag menar, så uppskattar jag på det viset att även en kund som bara studsar pengar en enda gång väl knappast är en sådan direkt ekonomisk förlust? Kostnader av automatiskt underhåll är redan accepterade och jämförs förstås mot en lagd "plan" - en dåtida gissning om framtida intäkter - men det slås ytterst ut först efter de intäkter som verkligen betalas. Finansmässigt räknar man säkerligen inte dessa former något olika, men det torde nedskriva den verkliga risken avsevärt för banken och lämna en kund med låg kredit eller t.o.m. en renodlad kundbedragare, till mer av en slags moralisk skuld att inte ha hindrat skurken, eller möjligtvis att en skurks konto kan utgöra en möjlig latent parasitmask som kan ge rötskada senare på oförutsedda vis. Men att bankens direkta utgifter knutna till kontots varande eller icke-varande väl knappast är särskilt höga?

Jag kanske framstår som utmanande frågvis, men jag ställer dem för att svar faktiskt lär göra mig klokare.
Have mercy on me

Dold text

Du skriver väldigt långt, orkar knappt läsa allt men som sagt det finns i princip ingen intjäning ö.h.t. på kunder med debetkort och vanligt konto. Det man betalar per år i avgift, säg 300 kr, täcker inte bankens kostnader för konton/kort/bankdosa och kundtjänstmedarbetarens tid för att beställa detta. Det är bolån och inlåning som ger pengar.

Permalänk
Medlem

@Icte
Så länge han har personnummer och ID-kort så borde det inte vara några som helst problem att åtminstone öppna ett lönekonto med vanligt bankkort (inget kreditkort).

Och ja, det är diskriminerade (olagligt) att bli nekad bankkonto såvida du inte har misskött dig eller varit ohederlig mot banken, olagligt tjänade pengar, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. Även om han har betalningsanmärkningar så är inte heller det ett skäl att bli nekad.

Men som några andra redan nämnt är sådana kunder en ren förlust för banken, speciellt om han bara tänker studera (ingen årsavgift om man är student). Därav möjligen skälet till varför han blev nekad. Dock borde ju banken inte ha kännedom hans framtida planer att flytta hem igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Om de får vägra befatta sig med kontanter så kanske de nu får välja att inte ta mindre attraktiva kunder...

Men jag tror nog att, som Kakann skriver, en sådan kund som din kompis är rena rama förlusten, även i ett längre perspektiv (trots att de antagligen inte vet om hemflyttningsplanerna).

Sedan har ju nanananaBatman en väldigt bra poäng; det kan ju mycket väl vara rent legitima skäl bakom vägran att upplåta ett konto till din kompis.

Sådana här situationer kommer att bli allt vanligare i framtiden då man, mycket på grund av skräcken för kontanter, inte kommer att kunna göra något finansiellt utan att gå via en bank och där de kommer att ha möjlighet att vägra "obekväma" att bli kunder. Då är man i princip körd om man hamnar i den sitsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Det man har rätt till är ett helt vanligt bankkonto, ingenting annat.

Så här skrev min bank till mig:

Under 2016 fick vi ett nytt EU-direktiv som innebär att vi som bank är
skyldiga att erbjuda alla som önskar bli kund i banken följande tjänster:
 Transaktionskonto
 Bankkort med möjlighet att ta ut kontanter inom EES
 Internetbankstjänst med möjlighet att göra betalningar inom EES

Som motivation till att de börjar ta betalt för betaltjänst och kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion