Bahnhof döms till att lämna ut uppgifter om kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Du har galet fel om Flashback, möjligen skulle det finnas en liten gnutta av sanning om de inte hände ut och förtalade folk till döds. Men där hänger också pedofiler som delger varandra hur man kan få tag i barn inför helgens "nöjen". Flashback är Sveriges absolut största narkotikamarknadsplats, en moderator på Flashback har gjort filmklipp hur man blandar och använder droger. Man planerar och genomför brott genom Flashback, dessa inlägg är det enda Flashback tar bort efter ett tag när brottet planerats färdigt och det utförts.

De har också en hel del diskussioner orelaterade till narkotika och brott, till exempel datorer och politik.

Skrivet av workman:

Uttrycket att om de inte kan göra det på Flashback gör de det någon annanstans är klyscha som ofta används också i andra fall. Men den stämmer dåligt med verkligheten, det finns massor av exempel på det men jag orkar inte rada upp sådana exempel.

Så du menar att om de inte hörs, så existerar heller inte personerna?

Skrivet av workman:

Jag tycker inte att man skall förbjuda eller ta bort Flashback, de kan bara förbjuda sådant som skadar folk.
Varför skall de tillåta att skriva så illa om den mördade lilla flickan Engla?
Varför tillåter de att folk målar de mördade Arbogabarnens döda kroppar som clowner för att sedan tillsammans betygsätta och skratta åt dem, är det yttrandefrihet? Totalt galet, säger jag!!
Det finns hundratals liknande exempel på Flashback. Förbjud sådant och det förtal vi talat om tidigare så kan det stinkande rövhålet få vara kvar men jag kommer att hålla mig långt ifrån det.

Yttrandefrihet betyder att de får skriva vad de vill, inte att du måste gilla det. Det är också yttrandefriheten som ger dig den oifråntagbara rätten att öppet kritisera Flashback, likaså mig rätten att påpeka felen i dina argument. Grundproblemet är att förtal har blivit trivialt att utföra (kanske även av misstag), inte avsaknad av censur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

De har också en hel del diskussioner orelaterade till narkotika och brott, till exempel datorer och politik.

En liknelse: Om Hells Angeles har fester för alla fritt att deltaga i betyder inte det att Hells Angeles är en helylleförening.

Citat:

Så du menar att om de inte hörs, så existerar heller inte personerna?

Hur kan du komma fram till det? I så fall existerar inte 95% (gissar) av Sveriges befolkning för de skriver ingenstans på nätet.

Citat:

Yttrandefrihet betyder att de får skriva vad de vill, inte att du måste gilla det. Det är också yttrandefriheten som ger dig den oifråntagbara rätten att öppet kritisera Flashback, likaså mig rätten att påpeka felen i dina argument. Grundproblemet är att förtal har blivit trivialt att utföra (kanske även av misstag), inte avsaknad av censur.

Nej, yttrandefriheten ger dig inte alls rätt att skriva vad som helst. Sverige är, tvärt om vad många säger, ett av de friaste i Världen gällande yttrandefrihet men man har infört begränsningar för att skydda de som kan råka illa ut. Vi har förtalslagarna, PUL och BBS-lagen. Alla dessa lagar har ändrats till att vara starkare. Några började gälla från årsskiftet medan nya PUL-lagen börjar gälla från Maj.

Det som ställer till det för dessa lagar är anonymiteten, dvs man kan inte dra en anonym avatar till skranket. Men det betyder inte att det flera av dem skriver är lagligt.

Till våra lagar kan vi räkna FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna, speciellt Artikel 12:

Citat:

Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

Även om dessa lagar inte fanns är det ett jävla ohyfsat sätt att förstöra för andra genom att ohejdat skriva om den bara för att man skulle ha någon konstig "rätt" till det. Jag hoppas verkligen ingen tycker det är bra att vara på det viset mot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

En liknelse: Om Hells Angeles har fester för alla fritt att deltaga i betyder inte det att Hells Angeles är en helylleförening.

Nej, men det betyder heller inte att alla som skulle dyka upp är medlemar i Hells Angels.

Skrivet av workman:

Hur kan du komma fram till det? I så fall existerar inte 95% (gissar) av Sveriges befolkning för de skriver ingenstans på nätet.

95% är en dålig gissning, till exempel finns det statistik som visar att över 50% använder Facebook dagligen:
https://www.statista.com/statistics/568850/forecast-of-facebo...

Skrivet av workman:

Nej, yttrandefriheten ger dig inte alls rätt att skriva vad som helst. Sverige är, tvärt om vad många säger, ett av de friaste i Världen gällande yttrandefrihet men man har infört begränsningar för att skydda de som kan råka illa ut. Vi har förtalslagarna, PUL och BBS-lagen. Alla dessa lagar har ändrats till att vara starkare. Några började gälla från årsskiftet medan nya PUL-lagen börjar gälla från Maj.

Förtalslagarna och BBS-lagen är reaktiva och PUL är dessutom endast applicerbar mot företag. Att stänga ner Flashback är en väldigt direkt form av censur där du de facto förbjuder att utöva din yttrandefrihet.

Skrivet av workman:

Det som ställer till det för dessa lagar är anonymiteten, dvs man kan inte dra en anonym avatar till skranket. Men det betyder inte att det flera av dem skriver är lagligt.

Till våra lagar kan vi räkna FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna, speciellt Artikel 12:

Anonymiteten på Flashback ställer bara till det i betydelsen att du bara vet deras alias, för en riktig detektiv borde det vara relativt lätt att bygga en profil utifrån inläggen och hitta personen den vägen om så behövs.

Att hävda att det strider mot mänskliga rättigheterna att folk på Flashback hittar på saker är ganska löjligt, meningen bakom artikel 12 är inte att censurera små grupper på internet som har fel.

Skrivet av workman:

Även om dessa lagar inte fanns är det ett jävla ohyfsat sätt att förstöra för andra genom att ohejdat skriva om den bara för att man skulle ha någon konstig "rätt" till det. Jag hoppas verkligen ingen tycker det är bra att vara på det viset mot andra.

Där håller jag helt med dig, folk har blivit helt vansinniga på nätet. Ingen respekt för varandra och personliga påhopp stup i kvarten. Man får helt enkelt välja vilka som är värda tiden att delta i diskussion med. Blir man uthängd finns det väldigt lite man kan göra, tyvärr gäller det även utanför internet.

Kolla bara på Martin Timell, fantastisk som programledare och snickare men blev anklagad för trakasserier och då var karriären över. Det spelar ingen roll att han inte har haft rättegång än för det han var anklagad för, medierna har dömt honom skyldig och då var det tydligen färdigutrett för de flesta. Vissa saker erkände han med förklaringen att han uppfattade situationen annorlunda, men i övrigt ville han inte kommentera. Antagligen insåg han att loppet var kört oavsett vad en riktig utredning skulle visa. Har för mig att han åkte utomlands också för att han blev för trakasserad här i hemlandet, men jag kommer inte ihåg säkert.

Kort sagt är det ett jätteproblem med den bristande källkritiken. Att vissa också hamnar i kläm från Flashback är bara ett ytterligare symptom på det.

typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nej, men det betyder heller inte att alla som skulle dyka upp är medlemar i Hells Angels.

95% är en dålig gissning, till exempel finns det statistik som visar att över 50% använder Facebook dagligen:
https://www.statista.com/statistics/568850/forecast-of-facebo...

Jag tror inte alls på 50%, oavsett är det alltså den andra halvan som inte existerar.

Citat:

Förtalslagarna och BBS-lagen är reaktiva och PUL är dessutom endast applicerbar mot företag. Att stänga ner Flashback är en väldigt direkt form av censur där du de facto förbjuder att utöva din yttrandefrihet.

Nej, BBS-lagen säger att den som administrerar en sajt på nätet är skyldiga att inom en vecka radera sådant som det i lagen beskrivs. Det handlar alltså inte alls om företag utan om alla mötesplatser på nätet. Dessutom ägs Flashback av Flashback Media Group (FMG) som i sin tur ägs av Jan Axelsson. Flashbacks 33 servrar står mestadels i Pionen medan några sår i en serverhall utanför Borlänge. Jon Karlung på Bahnhof har själv gått ut och erkänt att servrarna står hos Bahnhof och att de använder Bahnhofs lina ut på nätet.

Citat:

Anonymiteten på Flashback ställer bara till det i betydelsen att du bara vet deras alias, för en riktig detektiv borde det vara relativt lätt att bygga en profil utifrån inläggen och hitta personen den vägen om så behövs.

Det är precis tvärt om, det är ett problem när man blivit förtalad att inte veta vem det är. Det innebär en djävulsk desperation att inte få tala med vederbörande och berätta att det denne skriver inte är sant.

Citat:

Att hävda att det strider mot mänskliga rättigheterna att folk på Flashback hittar på saker är ganska löjligt, meningen bakom artikel 12 är inte att censurera små grupper på internet som har fel.

Det handlar inte om att "hitta på saker", det handlar om att få sitt liv förstört, det handlar om folk som tagit sina liv efter att de förtalats osv. Det står mycket tydligt i Artikel 12 att:

Citat:

Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende.

Det handlar alltså inte om yttrandefrihet utan om en kriminell handling.

Citat:

Där håller jag helt med dig, folk har blivit helt vansinniga på nätet. Ingen respekt för varandra och personliga påhopp stup i kvarten. Man får helt enkelt välja vilka som är värda tiden att delta i diskussion med. Blir man uthängd finns det väldigt lite man kan göra, tyvärr gäller det även utanför internet.

Det är ju det jag menar! Exakt så!
Utanför internet lägger sig och försvinner förtal väldigt fort, ändock har livehatare dömts för det. På internet ligger det kvar så länge den uthängde helt förstörda personen lever.

Citat:

Kolla bara på Martin Timell, fantastisk som programledare och snickare men blev anklagad för trakasserier och då var karriären över. Det spelar ingen roll att han inte har haft rättegång än för det han var anklagad för, medierna har dömt honom skyldig och då var det tydligen färdigutrett för de flesta. Vissa saker erkände han med förklaringen att han uppfattade situationen annorlunda, men i övrigt ville han inte kommentera. Antagligen insåg han att loppet var kört oavsett vad en riktig utredning skulle visa. Har för mig att han åkte utomlands också för att han blev för trakasserad här i hemlandet, men jag kommer inte ihåg säkert.
Kort sagt är det ett jätteproblem med den bristande källkritiken. Att vissa också hamnar i kläm från Flashback är bara ett ytterligare symptom på det.

#Metoo drar fram som näthatare på nätet. Inte alltid men vid några tillfällen. Naturligtvis skall ingen snuska sig inför någon annan men att komma med det 15-20 år efter det hänt visar att det kan finnas en annan agenda bakom.

Jag har egen erfarenhet av näthat och kan säga att det är många gånger värre än jag innan trodde var möjligt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Djhg2000:

Att vissa också hamnar i kläm från Flashback är bara ett ytterligare symptom på det.

Att polisen lägger resurser på att avanonymisera flashbackanvändare vet jag personligen att man gör. Jag driver en Tor exitnod sedan länge och varit på polisförhör då man inte vetat om jag eller någon annan utfört ett nätbrott och man använde ett enda sarkastiskt inlägg av mig som "bevis", ett enda inlägg av över 5000 jag postat i diverse hjälpforum. Att behöva hålla på med aktiv självcensur är ju öken, som att torka sig i arslet innan man skiter, alla skiter - mer eller mindre. Hur PK ska man egentligen behöva vara för att undvika misstankeregistret?

Att Bahnhof håller sitt löfte som deras blankett för polisen påstås bevisa - är också sant. Det blev min ISP's förvaltare av stadsnätet dvs Zitius som helt sonika stängde av min fasta internetförbindelse andra veckan i januari i år då man tyckte att trafiken från en av min ip-adresser var olämplig. Efter att jag kapslat in den trafiken i Flashback VPN och OVPN blev jag påsläppt igen efter att jag rapporterat till Zitius "åtgärd vidtagen". Dvs jag flyttade "ondskan" från en IP-adress i Hedesunda till en IP-adress i Stockholm.

Att hålla på så här som man gör nu - att vara reaktiv till vilken kostnad som helst är ju inte lösningen i det långa loppet. Lixom, lite som med de många skjutningarna i storstäderna. I Stockholm kan man ju spå med stor sannolikhet vilka grabbar som utför dem, utan att man lägger mycket mer än två fingrar i kors efter LVU'andet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag tror inte alls på 50%, oavsett är det alltså den andra halvan som inte existerar.

Tja att de inte skulle existera bara för att de inte hörs var ju ett svar på detta:

Skrivet av workman:

Uttrycket att om de inte kan göra det på Flashback gör de det någon annanstans är klyscha som ofta används också i andra fall. Men den stämmer dåligt med verkligheten, det finns massor av exempel på det men jag orkar inte rada upp sådana exempel.

Där min poäng var att samma personer ändå skulle fortsätta smida idéer på samma sätt (antingen genom andra kanaler eller i tystnad) om de inte kunde skriva på Flashback. Tack vare Flashback har vi ett centralt ställe att hålla uppsikt över och kan bygga uppfattningar om hur pålitligt respektive alias är istället för att gissa sig fram på många skumma småforum.

Skrivet av workman:

Nej, BBS-lagen säger att den som administrerar en sajt på nätet är skyldiga att inom en vecka radera sådant som det i lagen beskrivs. Det handlar alltså inte alls om företag utan om alla mötesplatser på nätet. Dessutom ägs Flashback av Flashback Media Group (FMG) som i sin tur ägs av Jan Axelsson. Flashbacks 33 servrar står mestadels i Pionen medan några sår i en serverhall utanför Borlänge. Jon Karlung på Bahnhof har själv gått ut och erkänt att servrarna står hos Bahnhof och att de använder Bahnhofs lina ut på nätet.

Nu var det PUL-lagen jag menade bara gällde mot företag (och organisationer), inte BBS-lagen som naturligtvis gäller på Flashbacks servrar i Sverige. Poängen med att det är reaktiva lagar kvarstår dock, dvs. de är en reaktion på uttalanden. Yttrandefriheten täcker fortfarande uttalandet i sig, medan om det kan påvisas en reell skada till följd av innebörden i uttalandet är det även ett brott mot förtallagarna. Det ena utesluter alltså inte det andra.

Skrivet av workman:

Det är precis tvärt om, det är ett problem när man blivit förtalad att inte veta vem det är. Det innebär en djävulsk desperation att inte få tala med vederbörande och berätta att det denne skriver inte är sant.

Nu fick du det nog om bakfoten, det jag menade var att en polis kan bygga en beteendeprofil utifrån förtalarens andra inlägg och på så sätt etablera en tillräckligt stark bild av förtalaren för att identifiera denna bland kandidater. Kandidaterna kan i sin tur hittas genom taktiker som att infiltrera diskussioner på Flashback och luska ut information. Du vet, traditionellt polisiärt detektivarbete.

Ett alternativ skulle kanske vara att diskutera med någon mod på Flashback och se om de har några idéer. Antagligen är det inte första gången de får en sådan fråga.

Skrivet av workman:

Det handlar inte om att "hitta på saker", det handlar om att få sitt liv förstört, det handlar om folk som tagit sina liv efter att de förtalats osv. Det står mycket tydligt i Artikel 12 att:

[...]

Det handlar alltså inte om yttrandefrihet utan om en kriminell handling.

Förtal är ju ändå baserat på hittepå-historier, annars är det ju inte förtal?

(Återciterad för att behålla sammanhanget)

Skrivet av Artikel 12:

No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation. Everyone has the right to the protection of the law against such interference or attacks."

Notera att det i artikel 10 och 11 även står följande:

Skrivet av Artikel 10:

Everyone is entitled in full equality to a fair and public hearing by an independent and impartial tribunal, in the determination of his rights and obligations and of any criminal charge against him."

Skrivet av Artikel 11:

"(1) Everyone charged with a penal offence has the right to be presumed innocent until proved guilty according to law in a public trial at which he has had all the guarantees necessary for his defence.
(2) No one shall be held guilty of any penal offence on account of any act or omission which did not constitute a penal offence, under national or international law, at the time when it was committed. Nor shall a heavier penalty be imposed than the one that was applicable at the time the penal offence was committed."

Bägge av dessa två skulle då också gälla (särskilt för #metoo), men jag står fast vid att artikel 12 syftar med på mer organiserat förtal än en tråd på Flashback.

Oavsett är förtal olagligt i Sverige, och således följs artikel 12 i de mänskliga rättigheterna så länge din vän kan polisanmäla personerna på Flashback för förtal och få det utrett (dock inte nödvändigtvis få dem dömda, vad jag kan se och tolka ur beskrivningen i förtexten är kravet ungefär att polisen gör en seriös ansträngning i syfte att lösa brottet). Att knyta alias på Flashback till fysiska personer är polisens jobb, inte ditt eller admins.

Skrivet av workman:

Det är ju det jag menar! Exakt så!
Utanför internet lägger sig och försvinner förtal väldigt fort, ändock har livehatare dömts för det. På internet ligger det kvar så länge den uthängde helt förstörda personen lever.

Nja, det ligger kvar på Flashback så länge servern är igång med det innehållet i databasen. Om ingen utomstående gör egna säkerhetskopior räcker det med en serverkrash eller två för att bli av med det från Flashback. Att det också lägger sig snabbt utanför internet är jag inte så säker på, medierna gillar rykten så det står härliga till och de itereras ofta tills målgruppen tröttnar. Fallet med Martin Timell som jag drog upp var just för att det, vad jag vet, startade smått på internet och därefter genast plockades upp av media som spånade iväg nästan helt på egen hand med intervjuer och spekulation.

Skrivet av workman:

#Metoo drar fram som näthatare på nätet. Inte alltid men vid några tillfällen. Naturligtvis skall ingen snuska sig inför någon annan men att komma med det 15-20 år efter det hänt visar att det kan finnas en annan agenda bakom.

En nyckelfaktor med Martin Timell var ju att han aldrig menade illa och att han inte upplevde att det sårade någon. Tvärt om hade han uppfattningen att det var harmlösa skämt baserade på att han uppenbarligen inte var en trakasserande person (liksom en sorts ironisk självparodi). Att några personer sedan gick bakom ryggen på honom och pratade med chefer istället för att konfrontera Martin är tråkigt men kan i vissa situationer kanske vara försvarbart, men cheferna borde då ha tagit tag i situationen och antingen tagit upp det med Martin eller informerat HR så de kan göra jobbet istället. Nu lät det som de bara lät situationen vara istället och det blev dåligt för alla inblandade utom just cheferna som inte hanterade problemet alls.

Jag tror fortfarande att Martin är en trevlig person i allmänhet, men huruvida han har trakasserat någon i lagens mening låter jag domstolen avgöra.

Skrivet av workman:

Jag har egen erfarenhet av näthat och kan säga att det är många gånger värre än jag innan trodde var möjligt.

Jag sitter lite i samma båt, som tur är var det i alla fall väldigt begränsat i mitt fall tack vare att det var ett stort öppet forum där flera andra deltagare insåg vad som pågick. Hade det varit ett litet forum där tråden hade låsts/tagits bort hade personen i fråga definitivt hoppat vidare till andra vägar, och hade redan börjat hoppa runt till några av mina gamla inlägg och postat galenskaper. Tack vare just öppenheten kom andra till mitt försvar och då tröttnade personen i fråga. Den personen har numera ett rykte av att omotiverat hoppa på folk och har gjort det vid flera andra tillfällen.

Detta var dock några år sedan och jag kan inte säga att jag känner mig tryggare idag. Sweclockers är väl en av de forum jag känner mig tryggast i numera, mycket tack vare att här tänker de flesta innan de skriver inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att polisen lägger resurser på att avanonymisera flashbackanvändare vet jag personligen att man gör. Jag driver en Tor exitnod sedan länge och varit på polisförhör då man inte vetat om jag eller någon annan utfört ett nätbrott och man använde ett enda sarkastiskt inlägg av mig som "bevis", ett enda inlägg av över 5000 jag postat i diverse hjälpforum. Att behöva hålla på med aktiv självcensur är ju öken, som att torka sig i arslet innan man skiter, alla skiter - mer eller mindre. Hur PK ska man egentligen behöva vara för att undvika misstankeregistret?

Att Bahnhof håller sitt löfte som deras blankett för polisen påstås bevisa - är också sant. Det blev min ISP's förvaltare av stadsnätet dvs Zitius som helt sonika stängde av min fasta internetförbindelse andra veckan i januari i år då man tyckte att trafiken från en av min ip-adresser var olämplig. Efter att jag kapslat in den trafiken i Flashback VPN och OVPN blev jag påsläppt igen efter att jag rapporterat till Zitius "åtgärd vidtagen". Dvs jag flyttade "ondskan" från en IP-adress i Hedesunda till en IP-adress i Stockholm.

Att hålla på så här som man gör nu - att vara reaktiv till vilken kostnad som helst är ju inte lösningen i det långa loppet. Lixom, lite som med de många skjutningarna i storstäderna. I Stockholm kan man ju spå med stor sannolikhet vilka grabbar som utför dem, utan att man lägger mycket mer än två fingrar i kors efter LVU'andet.

Personligen tycker jag att traditionellt polisarbete för att avröja alias är helt rätt, men här är det ju åter igen bristande kunskaper om vad en IP-adress är från polisens sida. Förstår din frustration när det är ett problem än idag att en IP-adress behandlas ungefär som ett personnummer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuffy:

Men som operatör är de även skyldiga att följa datalagringsdirektivet där polisen skickar sina förfrågningar. Advokater och liknande har ingen rätt att få uppgifter därifrån, men polisen har rätt att begära ut uppgifter.

Fast just datalagringsdirektivet är det ju ingen som följer längre, eftersom EU's rättsväsende förklarade hela vidrigheten oförenlig med EU's grundläggande stadgar.

Skrivet av anon159643:

Om polisen frågar så ska självklart Bahnhof vara lika tillmötesgående oavsett vad saken gäller.

Självklart? Knappast. Det krävs fängelse på straffskalan, för att man ska få begära ut uppgifterna. Nå, egentligen krävs det att brottet rimligen faktiskt kan ge fängelse, inte bara att det finns på straffskalan.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Antar att det här inte handlar om fildelning utan mer allvarliga brott.

Nej, det här gäller just fildelning.

Skrivet av Bloodstainer:

De måste enligt lag spara viss information.

Enligt vilken lag då? Den som Sverige var med, via Bodström, och drev igenom i EU, och som man sedan inte själva införde utan fick betala dyra viten på innan man lyckades övertyga folket om att det var en bra ide? Lagen som sedan ogiltigförklarades när EU själva konstaterade att den inte var förenlig med EU's grundlagar om personlig integritet, och som Sverige just nu har en snabbskyfflad variant på, ute på remis, och som blir sågad lite överallt? Du menar just den lagen? Enligt just den lagen lagrar Bahnhof absolut noll och ingenting.

Skrivet av anon127948:

Ah så när data lagringen drevs igenom var det snack om bara grova brott. Nu plötsligt är det upphovsrättsbrott som anses grova.

Alla med mer än 2 hjärnceller i bruk visste detta när lagarna genomdrevs. Vi påtalade det gång på gång. Det kommer inte som någon överraskning. Nå, det kom inte. Vid det här laget är det flera år sedan cirkusen drevs igång.

Skrivet av muSashi:

Vad grundar du ditt uttalande om Sverigedemokraterna "SD är exakt samma skitar som sossar/moderater/gänget"?

SD är rassistiska kristdemokrater. De är för mer övervakning, mer "resurser" till polisen, osv. Deras linje är 100% att fildelning ska vara ett brott som datalagringsdirektivets uppgifter lämnas ut för, och deras hålning är att datalagringsdirektivet ska utvigdas och ta in mer, inte mindre upgifter.

Skrivet av Drenmi:

Det vidriga är hur det hanteras från politiskt håll. När de konfronteras ang. integritetskränkning får vi gång på gång höra att detta är för att komma åt "terrorism" och "grov organiserad brottslighet", men det är bevisligen inte det polisen lägger resurser på.

Självklart inte. Den här typen uppgifter är inte till nytta i förebyggande verksamheter, och både terrorister, och grova kriminella lämnar betydligt bättre bevis efter sig. Det var någon professor som gjorde en utredning för ett par år sedan, som visade att det endast vid ett tillfälle hade gjort någon nytta att den här typen uppgifter lagrats, i en mordutredning, men då begärde man in uppgifterna efter att man redan hade bundit förövaren till brottet genom fysiska bevis, och vittnesmål. Precis som med Akilov, eller vad fan han heter. Vi har redan alla bevis vi behöver för att sätta fast honom för "terrorbrott", att man kan påvisa att han chattat med olika misstänkta gruppchattar tillför inget. Fan, man vet vem han chattat med, enbart eftersom han erkänt.

Skrivet av joakim99:

Vilka saker som är brottsliga idag vill du ta bort då? Finns det inga fördelar för samhället att ha en fungerande upphovsrätt?

Väldigt få, och de övervägs massivt av dess nackdelar. Det finns fortfarande mängder med folk som dör, eller lider för att de inte får de mediciner de behöver, antingen för att patentinnehavaren inte vill producera i regionen där de som behöver den finns, eller för att man genom begränsad produktion håller priset högt.
Upphovsrätt tar sig många uttryck. Personligen är jag för en kraftig uppluckring, även om inte ett helt borttagande av upphovsrätt.

Skrivet av Mogato:

Att ladda hem ett spel är alltså inte piratkopiering så länge som någon jag känner äger ett original då är det bara privatkopiering och lagligt.

Du får kopiera spelet av polaren, men inte tanka det på nätet. Om polaren lägger upp sitt exemplar så att bara du (eller en begränsad grupp användare) kan komma åt den är det dock ok. Däremot får du inte "kringgå" kopieringsskyddet för att kunna använda din lagliga kopia. Du får alltså inte tanka en "crack" "eller "patch" så att spelet funkar. Däremot får du, konstigt nog, spela exempel Playstation spel, med en Playstation emulator. Som per design, för att kunna spela spelen, måste gå runt kopieringsskyddet. Jag misstänker att det betyder att om polaren gör en image av sin skiva, och du mountar den i en VM, och behöver en patch för att det ska fungera att spela den där, så är det lagligt. Men det är otestat.

Skrivet av workman:

Det är ett helvete att bli omtalad på Flashback, går inte alls att jämföra med medias skriverier. Livet är slut efter en "rejäl" uthängning och omskrivning. Jag tycker det är fel som #Metoo gör när de nämner folk vid namn, speciellt när det ibland gått nära 20 år.

Trist som fan, förstås, men lösningen är ju egentligen jäkligt enkel. Byt namn. Fan, byt stavning på samma namn.

Skrivet av Tastyandy:

Sen pratar du AxMi om att myndigheterna sysslar med övervakning. Ja, tyvärr så blir det när folk inte sköter sig. Flera brott kan lösas, förhindras och undvikas med hjälp av övervakningskameror i tex tunnelbanesystem.

Det är ju inte heller riktigt sant. Så vitt jag vet visar statistik att kameraövervakning inte gör någon nytta, varken förebyggande, eller när det kommer till att lagföra den skyldiga. I London har man gett upp, och stäng ner, eller överfört kamerorna till privata aktörer eftersom staden konstaterade att kostnaderna inte motiverades. Om man kunde se någon fördel alls, så hade man en svag nedgång av bilinbrott, jämfört med områden utan kameror.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tja att de inte skulle existera bara för att de inte hörs var ju ett svar på detta:

Där min poäng var att samma personer ändå skulle fortsätta smida idéer på samma sätt (antingen genom andra kanaler eller i tystnad) om de inte kunde skriva på Flashback. Tack vare Flashback har vi ett centralt ställe att hålla uppsikt över och kan bygga uppfattningar om hur pålitligt respektive alias är istället för att gissa sig fram på många skumma småforum.

Nu var det PUL-lagen jag menade bara gällde mot företag (och organisationer), inte BBS-lagen som naturligtvis gäller på Flashbacks servrar i Sverige. Poängen med att det är reaktiva lagar kvarstår dock, dvs. de är en reaktion på uttalanden. Yttrandefriheten täcker fortfarande uttalandet i sig, medan om det kan påvisas en reell skada till följd av innebörden i uttalandet är det även ett brott mot förtallagarna. Det ena utesluter alltså inte det andra.

Nu fick du det nog om bakfoten, det jag menade var att en polis kan bygga en beteendeprofil utifrån förtalarens andra inlägg och på så sätt etablera en tillräckligt stark bild av förtalaren för att identifiera denna bland kandidater. Kandidaterna kan i sin tur hittas genom taktiker som att infiltrera diskussioner på Flashback och luska ut information. Du vet, traditionellt polisiärt detektivarbete.

Ett alternativ skulle kanske vara att diskutera med någon mod på Flashback och se om de har några idéer. Antagligen är det inte första gången de får en sådan fråga.

Förtal är ju ändå baserat på hittepå-historier, annars är det ju inte förtal?

(Återciterad för att behålla sammanhanget)
Notera att det i artikel 10 och 11 även står följande:
Bägge av dessa två skulle då också gälla (särskilt för #metoo), men jag står fast vid att artikel 12 syftar med på mer organiserat förtal än en tråd på Flashback.

Oavsett är förtal olagligt i Sverige, och således följs artikel 12 i de mänskliga rättigheterna så länge din vän kan polisanmäla personerna på Flashback för förtal och få det utrett (dock inte nödvändigtvis få dem dömda, vad jag kan se och tolka ur beskrivningen i förtexten är kravet ungefär att polisen gör en seriös ansträngning i syfte att lösa brottet). Att knyta alias på Flashback till fysiska personer är polisens jobb, inte ditt eller admins.

Nja, det ligger kvar på Flashback så länge servern är igång med det innehållet i databasen. Om ingen utomstående gör egna säkerhetskopior räcker det med en serverkrash eller två för att bli av med det från Flashback. Att det också lägger sig snabbt utanför internet är jag inte så säker på, medierna gillar rykten så det står härliga till och de itereras ofta tills målgruppen tröttnar. Fallet med Martin Timell som jag drog upp var just för att det, vad jag vet, startade smått på internet och därefter genast plockades upp av media som spånade iväg nästan helt på egen hand med intervjuer och spekulation.

En nyckelfaktor med Martin Timell var ju att han aldrig menade illa och att han inte upplevde att det sårade någon. Tvärt om hade han uppfattningen att det var harmlösa skämt baserade på att han uppenbarligen inte var en trakasserande person (liksom en sorts ironisk självparodi). Att några personer sedan gick bakom ryggen på honom och pratade med chefer istället för att konfrontera Martin är tråkigt men kan i vissa situationer kanske vara försvarbart, men cheferna borde då ha tagit tag i situationen och antingen tagit upp det med Martin eller informerat HR så de kan göra jobbet istället. Nu lät det som de bara lät situationen vara istället och det blev dåligt för alla inblandade utom just cheferna som inte hanterade problemet alls.

Jag tror fortfarande att Martin är en trevlig person i allmänhet, men huruvida han har trakasserat någon i lagens mening låter jag domstolen avgöra.

Jag sitter lite i samma båt, som tur är var det i alla fall väldigt begränsat i mitt fall tack vare att det var ett stort öppet forum där flera andra deltagare insåg vad som pågick. Hade det varit ett litet forum där tråden hade låsts/tagits bort hade personen i fråga definitivt hoppat vidare till andra vägar, och hade redan börjat hoppa runt till några av mina gamla inlägg och postat galenskaper. Tack vare just öppenheten kom andra till mitt försvar och då tröttnade personen i fråga. Den personen har numera ett rykte av att omotiverat hoppa på folk och har gjort det vid flera andra tillfällen.

Detta var dock några år sedan och jag kan inte säga att jag känner mig tryggare idag. Sweclockers är väl en av de forum jag känner mig tryggast i numera, mycket tack vare att här tänker de flesta innan de skriver inlägg.

Jag orkar inte besvara allt du skriver men en sak är säker: Jag har talat med Flashback, både admin och moderatorer. Ingen har någonsin svarat oavsett mina frågor och krav. De skiter fullständigt om liv förstörs. Jag fokuserar på att man hänger ut folk på Flashback och förtalar dem ohämmat oavsett om de är skyldiga eller inte. Efter ett par sidor i en tråd har lögnerna blivit sanning.

Jag tror det är som med vägbulor. De som anser sig ha friheten att köra fort är det också som med sin fortkörning ser till att det byggs vägbulor så att alla andra får lida. Dvs, om man förtalar och hänger ut folk under en tid kommer det "vägbulor" med tiden för att hindra det. Alltså, de som anser d att yttrandefriheten innebär helt fritt att skriva precis vad som helst är det som ser till att just yttrandefriheten begränsas. Jävla nötter är det!

Jag hoppas verkligen det växer upp organisationer som tar sig an förtal och uthängningar. Eftersom myndigheterna inte gör ett skitt hoppas jag att dessa organisationer tar på sig jobbet att driva bort dessa nötter på nätet så att alla som idag inte vågar sig ut eller alla som är/varit förtalade återigen kan känna att yttrandefriheten också är för dem. Idag sitter de förtalade på sina kamrar och vet inte vad de skall ta sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast just datalagringsdirektivet är det ju ingen som följer längre, eftersom EU's rättsväsende förklarade hela vidrigheten oförenlig med EU's grundläggande stadgar.

Om att Bahnhof inte lämnar ut information pga att de inte längre behöver lagra något.

Jo, de lämnade ut information om vem som hade 5 ip-nummer till polisen nyligen eftersom de tvingades till det mot ett vite på 5 milj. Dessa ip krävde polisen ut för mer än 6 månader sedan. Alltså hade de informationen sparad. Jag tror det lilla och av kunderna starkt kritiserade Bahnhof blåser upp sig till att se ut som ett jätteföretag som polisen inte rår på. Men tro mig, det är bara munväder. Jon Karlung vet hur man gör. Det lärde han sig tiden han var chefredaktör för porrtidningen FIB Aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Tex endast seeda torrent över SSL/TSL då är det krypterat.

Men du ser ju fortfarande vilken IP som seedar en viss torrent

Permalänk
Medlem

@lunjoc: Nej, du kan välja att ta bort det med.
Om allt är krypterat så kan dom ju inte bevisa vad du har gjort där eller hur?

Och såklart lär du ha hårddiskar m.m krypterade med. I mitt fall te.x så är allt precis allt krypterat t.o.m inne i mitt LAN så att dom inte kan använda man in the middle attack osv.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@lunjoc: Nej, du kan välja att ta bort det med.

Inte så säker på att jag håller med här. Alla i en svärm kan se vem som delar ut vilka bitar av torrenten, och vad de har för IP. Du kan gå via en VPN, och uppvisa din service externa IP, eller använda en seed-box, men utan IP'n kan inte de övriga användarna avgöra var de data du vill ha ska skickas, och inte heller svara på din klients anrop när du försöker tanka upp till dem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Jag menar se som se på torrent sidan för det går att ta bort.

Och sen om man skyddar allt med SSL hur ska då dom kunna se dvs din ISP kunna se vilken trafik som skickas?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Och sen om man skyddar allt med SSL hur ska då dom kunna se dvs din ISP kunna se vilken trafik som skickas?

Fast din ISP behöver inte se vilken trafik som skickas. Torrent användare lagförs genom att man ansluter sig till svärmen för den torrent man anser sig ha rättigheter att lagföra folk för, exempelvis hip hip hora, eller åsanisse. Som medlem i svärmen ser man din IP, och vänder sig till din ISP för att få dina användaruppgifter. Det enda "antipiraten" behöver är din IP. Din ISP har ingen aning om vad du skickat, eller tagit emot, men det är inte heller de uppgifterna man försöker få ut. Man vill enbart ha ut uppgifterna "vem står på abonnemanget som hade IP'n 127.0.0.1, klockan 13:37, fredagen den trettonde april, 2018?"

VPN, så att det inte går att avgöra vilken din ISP är, eller vilken IP du faktiskt kommer från, är ett alternativ, men det har vissa begränsningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att implicera att Flashback existerar enbart för att förenkla brott är som att säga att Sweclockers existerar enbart för att folk ska kunna köpa och sälja sina gamla datorer. Det är "cherry picking" att ignorera resten av sidan.

Idén bakom Flashback är att kunna ha diskussioner utan censur, varken självuppmanad eller utövad. Att puckon tror på allt som står där är det riktiga problemet. Jag kan skriva att jag sitter med en 4-trådad VIA C7-M men ingen vettig person skulle tro mig utan att verifiera om processorn ens finns i den konfigurationen (det gör den inte).

Tack vare medias tendenser att behandla rykten som fakta (det är det inte) har vi nästan en hel generation som är uppväxt med en handikappad definition av ordet "rykte".

Så vem är det då som har gjort fel i fallet med workmans vän? Naturligtvis gjorde de som hängde ut honom fel, men de hade bara gjort det genom andra kanaler om inte Flashback existerade. En jättebra sak med Flashback är att en stor del av sveriges uppkopplade domedagsprofeter, konspirationsteoretiker osv. har ett gemensamt ställe att ventilera och få sina idéer kritiserade innan de spårar iväg för långt på egen hand. Ett sorts (för det mesta) självreglerande kaossystem. Det gäller bara att utomstående behandlar det som vad det är; ett öppet forum där felaktigheter förekommer som en ren konsekvens av yttrandrefriheten.

Om det är något historien borde ha lärt oss är det att dåliga idéer borde exponeras tidigt istället för att gro isolerat. Min slutsats är därför att Flashback behöver existera och uppfyller en viktig samhällsnyttig funktion, att personer hamnar i kläm är en konsekvens av att okunniga helt enkelt inte kan hantera opålitlig information på rätt sätt.

Problemet med flashback är dess avsaknad av rena regler och framförallt administratörer som följer dessa. Sedan så verkar inte Flashback inse att deras administratörer har ansvar för vad som skrivs i forumet enligt svensk lag.

Skrivet av Djhg2000:

Det där stämmer dock inte. PUL gäller lika mycket privatpersoner och facebookgrupper som företag.

Skrivet av anon127948:

Den delen kommer snart. Regeringen har redan utrett åt sig själv att CJEU inte räknas och att övervakning av hela folket är helt ok. FRA får ju STASI att se som företrädare för privatlivet och Svenska domstolar får ju Somaliens att se respektabla och laglydiga. Det är bara att inse att hela landet håller på att förvandlas till en polisstat medan alla röstar på samma gamla korrupta idioter (SD är exakt samma skitar som sossar/moderater/gänget).

Du verkar varken veta vad FRA är eller vad STASI höll på med. Hyperboler i all ära men du verkar mer och mer likna en av dessa personer som är så inskränkt i din syn på personlig frihet att din världsbild blir svart och vit. Det är inte Stasi eller en polisstat bara för att man ökar övervakningen. Det är faktiskt en lång väg att vandra innan man kan applicera den epiteten på det svenska samhället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du verkar varken veta vad FRA är eller vad STASI höll på med.

Jag tänker inte uttala mig om vad han vet, eller inte vet. Men i sak har han rätt. FRA utövar systematisk avlyssning av 100% av invånarna i landet, och vi har bara ett vagt löfte om att de inte ska lagra trafik som inte passerar landets gränser, ett löfte som vi dels vet är helt betydelselöst eftersom trafik från mig här hemma till SweClockers forum, kan passera tre länder innan det hamnar där det ska, trots att det egentligen inte behöver passera några landsgränser, och dels vet att de bryter mot, eftersom de i "övningssyfte" skickar helt ofiltrerad trafik till samarbetspartners. (Främst USA)
Som jämförelse fick Stasi förlita sig på angivare. Jag är helt övertygad om att i fall de hade kunnat hade de bedrivit betydligt mer avlyssning, men sanningen är att vid en direkt jämförelse framstår faktiskt FRA som betydligt värre när det kommer till intrång i privatlivet.
Vilket var vad han skrev.
Att Stasi såg till så att fler människor bara "försvann" än vad FRA lyckats med känns som en lika odiskutabel sanning, men det var inte hans påstående i konflikt med...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag orkar inte besvara allt du skriver men en sak är säker: Jag har talat med Flashback, både admin och moderatorer. Ingen har någonsin svarat oavsett mina frågor och krav. De skiter fullständigt om liv förstörs. Jag fokuserar på att man hänger ut folk på Flashback och förtalar dem ohämmat oavsett om de är skyldiga eller inte. Efter ett par sidor i en tråd har lögnerna blivit sanning.

Till att börja med måste jag påpeka att mitt tidigare inlägg hade ett fel; precis som @Xinpei påpekade gäller PUL även för andra än företag. PUL är dock fortfarande inte applicerbar mot Flashback i detta fall eftersom det inte rör sig om behandling av personuppgifter från deras sida, men jag hade fortfarande fel.

Om PUL är applicerbar mot förtalaren kan jag inte gå in på eftersom det är rätt komplicerade omständigheter, men på Datainspektionens sida kan man läsa följande:

Skrivet av Datainspektionen:

Så kallad ostrukturerad personuppgiftsbehandling, som exempelvis publicering av personuppgifter i löpande text på en webbsida, är i princip alltid tillåten så länge man inte kränker den som uppgifterna avser. För att avgöra om en behandling av personuppgifter är kränkande måste man göra en samlad bedömning av hur känsliga uppgifterna är, i vilket sammanhang de förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller riskerar att få, samt vad behandlingen kan leda till. Man får således göra en avvägning i det enskilda fallet där den registrerades intresse av en fredad, privat sfär vägs mot andra motstående intressen.

Det är tyvärr inte ovanligt att enskildas integritet kränks genom publicering av nedsättande texter eller bilder på internet. Domstolarna har i flera fall ansett att integritetskränkningen blivit extra stor just på grund av att uppgifter på internet får så stor spridning.

Även om en publicering av personuppgifter på internet i många fall inte strider mot personuppgiftslagen kan den ändå utgöra en brottslig gärning, till exempel olaga hot, förtal, förolämpning, hets mot folkgrupp, hot mot tjänsteman eller brott mot tystnadsplikt.

Sedan tror jag inte att ställa krav på Flashbacks admins och moderatorer hjälper dig att få hjälp. De vet mycket väl att de kan ignorera kraven eftersom de inte är riktade mot dem personligen, och om de ändå skulle besvara dem skulle de bara riskera att dras med i eventuell rättsprocess.

Skrivet av workman:

Jag tror det är som med vägbulor. De som anser sig ha friheten att köra fort är det också som med sin fortkörning ser till att det byggs vägbulor så att alla andra får lida. Dvs, om man förtalar och hänger ut folk under en tid kommer det "vägbulor" med tiden för att hindra det. Alltså, de som anser d att yttrandefriheten innebär helt fritt att skriva precis vad som helst är det som ser till att just yttrandefriheten begränsas. Jävla nötter är det!

Här håller jag inte alls med. Om vi inte utnyttjar våra friheter kommer vi att förlora dem, det har historien visat gång på gång. Förtal strider dock redan mot svensk lag så jag vet inte hur det skulle bli mer olagligt än totalt?

Skrivet av workman:

Jag hoppas verkligen det växer upp organisationer som tar sig an förtal och uthängningar. Eftersom myndigheterna inte gör ett skitt hoppas jag att dessa organisationer tar på sig jobbet att driva bort dessa nötter på nätet så att alla som idag inte vågar sig ut eller alla som är/varit förtalade återigen kan känna att yttrandefriheten också är för dem. Idag sitter de förtalade på sina kamrar och vet inte vad de skall ta sig till.

Nu är det ju inte tillåtet att bedriva polisverksamhet utan att vara polis, så där håller jag inte med heller. Det närmaste de kan göra är väl att hänga ut personerna men då är vi verkligen inne på hyckleri och PUL. Se till att polisen gör sitt jobb istället för att privatisera deras arbete.

Skrivet av workman:

Om att Bahnhof inte lämnar ut information pga att de inte längre behöver lagra något.

Jo, de lämnade ut information om vem som hade 5 ip-nummer till polisen nyligen eftersom de tvingades till det mot ett vite på 5 milj. Dessa ip krävde polisen ut för mer än 6 månader sedan. Alltså hade de informationen sparad. Jag tror det lilla och av kunderna starkt kritiserade Bahnhof blåser upp sig till att se ut som ett jätteföretag som polisen inte rår på. Men tro mig, det är bara munväder. Jon Karlung vet hur man gör. Det lärde han sig tiden han var chefredaktör för porrtidningen FIB Aktuellt.

Vet att inlägget var riktat till @-=Mr_B=- , men den enklaste förklaringen är nog att de lagrade undan just de adresserna separat för att inte bli åtalade för att ha förstört bevismaterial i en pågående utredning.

Skrivet av Xinpei:

Problemet med flashback är dess avsaknad av rena regler och framförallt administratörer som följer dessa. Sedan så verkar inte Flashback inse att deras administratörer har ansvar för vad som skrivs i forumet enligt svensk lag.

Deras administratörer behöver bara följa svensk lag för sin egen del, om jag inte minns fel står servrarna med själva foruminnehållet i ett annat land efter att de blev beslagtagna när de stod i Sverige. Foruminnehållet är därför inte under svensk jurisdiktion längre, så det är bara de svenska användarna du kan komma åt under svensk lagstiftning.

Skrivet av Xinpei:

Det där stämmer dock inte. PUL gäller lika mycket privatpersoner och facebookgrupper som företag.

Det har du helt rätt i, vet inte hur jag tänkte där. PUL är dock fortfarande inte applicerbar mot Flashback i detta fall eftersom det inte rör sig om behandling av personuppgifter från deras sida, men jag hade fortfarande fel.

Tack för rättelsen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vet att inlägget var riktat till @-=Mr_B=- , men den enklaste förklaringen är nog att de lagrade undan just de adresserna separat för att inte bli åtalade för att ha förstört bevismaterial i en pågående utredning.

Jag har inte brytt mig om att bemöta det, eftersom jag inte har en aning om vad han talar om. En källa hade möjligen gjort det värt att diskutera. Men du har rätt i sak. Fanns det lagrade data när man gjorde sin framställan från polisens sida, lär man inte kunna radera dem. Skillnaden mot i dag är stor, då man inte har något lagrat när en sådan framställan kommer in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

SD är rassistiska kristdemokrater. De är för mer övervakning, mer "resurser" till polisen, osv. Deras linje är 100% att fildelning ska vara ett brott som datalagringsdirektivets uppgifter lämnas ut för, och deras hålning är att datalagringsdirektivet ska utvigdas och ta in mer, inte mindre upgifter.

Källa?
Vad jag vet så är inte deras linje 100% att jaga fildelare, utan tvärtom!
Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleas...

Vore kul att veta hur du definierar ordet rasist och varför just SD är "rasistiska kristdemokrater" i dina ögon.

I mina egna ögon är inte SD värre än något av våra grannländers motsvarigheter, snarare tvärtom. SD är milda i sin retorik jämfört med många andra länder i vårat närområde, och där är det ingen som hojtar rasist för minsta lilla bara för man inte gillar ens åsikt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Svårare att peka på, eftersm jag inte har listor på när och var de röstade hur, men så här står det i deras sammanfattning av sin egen politik:

Citat:

Informationsutbyte oavsett var det sker är i grunden något positivt. Sverigedemokraterna ser därför positivt på internets roll i informationsutbytet. Vad gäller frågan om spridande av upphovsrättsskyddat material står Sverigedemokraterna upp för såväl äganderätten som upphovsrätten. Vi anser dock inte att illegal fildelning ska vara en prioriterad fråga för polisen. Vi vänder oss också mot IPRED-lagstiftningen som skapat särrättigheter för en specifik bransch. För att komma tillrätta med den illegala fildelningen är det vår ståndpunkt att bättre lösningar för att ta betalt på internet måste skapas.

I praktiken har man dock röstat för att polisen ska få tillgång till SÄPO's kanaler till FRA, att SÄPO ska få egna kanaler till FRA, och det för att ta del av FRA's möjligheter till avlyssning av hela det svenska folket. Varje gång det handlar om övervakning är SD starkt för, och vi vet ju redan hur man använder nämnda övervakning...

Skrivet av muSashi:

Vore kul att veta hur du definierar ordet rasist och varför just SD är "rasistiska kristdemokrater" i dina ögon.

Nationalistisk, mot multikultur... Exakt vad är det du påstår inte är rasistiskt?

Skrivet av muSashi:

I mina egna ögon är inte SD värre än något av våra grannländers motsvarigheter, snarare tvärtom. SD är milda i sin retorik jämfört med många andra länder i vårat närområde, och där är det ingen som hojtar rasist för minsta lilla bara för man inte gillar ens åsikt.

Fast det är ju nu helt irrelevant vem som är värst i klassen. Historielösa idioter går inte ens man ur huse, för att klappa till dårarna i gyllene gryning, trots att grekland inte direkt har gynnsamma erfarenheter av nazismen. Men om det gör dig lite gladare så skiter jag fullständigt i att SD är rasister. Skällsordet i texten du citerar är kristdemokrater, inte rasistiska. Hade de enbart varit rasister kunde jag rent av ha röstat på dem vid något tidigare val, för den delen av deras politik har åtminstone behövt diskuteras, och det har fått effekt. Möjligen för lite och för sent, men jag kommer aldrig rösta på någon vars politik innebär att vi ska ha vår egen variant på sharia lagar, religion har staten helt enkelt inte med att göra, oavsett vilken religion det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Till att börja med måste jag påpeka att mitt tidigare inlägg hade ett fel; precis som @Xinpei påpekade gäller PUL även för andra än företag. PUL är dock fortfarande inte applicerbar mot Flashback i detta fall eftersom det inte rör sig om behandling av personuppgifter från deras sida, men jag hade fortfarande fel.

Om PUL är applicerbar mot förtalaren kan jag inte gå in på eftersom det är rätt komplicerade omständigheter, men på Datainspektionens sida kan man läsa följande:
Sedan tror jag inte att ställa krav på Flashbacks admins och moderatorer hjälper dig att få hjälp. De vet mycket väl att de kan ignorera kraven eftersom de inte är riktade mot dem personligen, och om de ändå skulle besvara dem skulle de bara riskera att dras med i eventuell rättsprocess.

Här håller jag inte alls med. Om vi inte utnyttjar våra friheter kommer vi att förlora dem, det har historien visat gång på gång. Förtal strider dock redan mot svensk lag så jag vet inte hur det skulle bli mer olagligt än totalt?

Nu är det ju inte tillåtet att bedriva polisverksamhet utan att vara polis, så där håller jag inte med heller. Det närmaste de kan göra är väl att hänga ut personerna men då är vi verkligen inne på hyckleri och PUL. Se till att polisen gör sitt jobb istället för att privatisera deras arbete.

Deras administratörer behöver bara följa svensk lag för sin egen del, om jag inte minns fel står servrarna med själva foruminnehållet i ett annat land efter att de blev beslagtagna när de stod i Sverige. Foruminnehållet är därför inte under svensk jurisdiktion längre, så det är bara de svenska användarna du kan komma åt under svensk lagstiftning.

Det har du helt rätt i, vet inte hur jag tänkte där. PUL är dock fortfarande inte applicerbar mot Flashback i detta fall eftersom det inte rör sig om behandling av personuppgifter från deras sida, men jag hade fortfarande fel.

Tack för rättelsen!

För det första, Flashback finns i Sverige. Deras 33 servrar står huvudsakligen i bergrummet Pionen och några i en serverhall vid Borlänge. Jag har själv talat med en av teknikerna som sköter servrarna. På nätet finns också folk som bättre än jag bverkligen bevisat att hela Flashback finns i Sverige. Annonsintäkterna från Flashback forum går till Flashback Media Group (FMG). Det är också FMG som säljer reklamplats på forumet och Bahnhofs VD Jon Karlung, har i media gått ut och sagt att Flashbacks servrar finns i Bahnhofs serverum. Han gjorde detta efter att ett mejl med en slags avhandling som skickats till de flesta media i Sverige bevisade detta.

Vad det gäller förtal, kränkningar, uthängningar och liknade är det de som är drabbade som sätter reglerna för vad som skadar dem. Det kan ingen lag eller någon annan göra. De som drabbats mycket svårt av förtal har i flera fall försökt ta sina liv varvid några lyckats. De som lever vidare gör detta starkt beskuren av den yttrandefrihet som näthatarna nyttjar till den gräns att nya lagar måste skrivas för att få stopp på det. Dock har det visat sig att lagarna är verkningslösa och då finns bara den oskrivna lagen att freda sig kvar. Kan näthatarna skyffla ur sig vilken skit de vill har de drabbade all rätt i Världen att motarbeta detta. Jag vet att just nu börjar det växa upp grupper som kommer att försöka stoppa dessa dårar på nätet.

Jag vill påminna om FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:
Artikel 12
Ingen får utsättas för godtyckligt ingripande i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens och inte heller för angrepp på sin heder eller sitt anseende. Var och en har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden och angrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

För det första, Flashback finns i Sverige. Deras 33 servrar står huvudsakligen i bergrummet Pionen och några i en serverhall vid Borlänge. Jag har själv talat med en av teknikerna som sköter servrarna. På nätet finns också folk som bättre än jag bverkligen bevisat att hela Flashback finns i Sverige. Annonsintäkterna från Flashback forum går till Flashback Media Group (FMG). Det är också FMG som säljer reklamplats på forumet och Bahnhofs VD Jon Karlung, har i media gått ut och sagt att Flashbacks servrar finns i Bahnhofs serverum. Han gjorde detta efter att ett mejl med en slags avhandling som skickats till de flesta media i Sverige bevisade detta.

Från Wikipedia:

Skrivet av Wikipedia:

Flashback startade i maj 2000 ett diskussionsforum. Efter en rättegång vid Marknadsdomstolen 2002 förbjöds Flashback Media Group och Jan Axelsson att driva diskussionsforum i Sverige. Forumet stängdes ned i Sverige den 15 december 2002.

Sedan den 15 juni 2003 finns forumet på nätet igen, men drivs numera från utlandet. Mellan 2003-2010 från Storbritannien av Flashback Enterprises Ltd, och sedan den 23 januari 2010 från USA av Flashback International Inc.

Flashback Enterprises Ltd och Flashback International Inc är två fristående företag, och är varken dotterbolag eller moderbolag till Flashback Media Group AB.

Det betyder att de som driver servrarna är under amerikansk jurisdiktion. Det verkar dock som att en större del av servarna står hos Bahnhof än jag tidigare trodde, tack för rättelsen!

I efterforskningen om vilka av servrarna som egentligen står var (som jag bara kan hitta gammal information om) hittade jag även denna artikel:

Skrivet av Bahnhof:

Men ett större samhällsproblem är att många operatörer av serverhallar tillämpar fluffiga villkor för att kunna stänga ned allt möjligt, fast det inte är nödvändigt! Samtidigt finns många länder som filtrerar sociala medier och styr vilka servrar medborgarna kan nå. Bahnhof kämpar för ett fritt internet. Vi har haft WikiLeaks som kund, vi har delar av Flashback som kund. Vi hade Lexbase som kund, men i det fallet hade sajten flera stora problem. Frågorna är komplexa.

Bahnhof verkar dela min ståndpunkt om yttrandefriheten i artikeln.

Skrivet av workman:

Vad det gäller förtal, kränkningar, uthängningar och liknade är det de som är drabbade som sätter reglerna för vad som skadar dem. Det kan ingen lag eller någon annan göra. De som drabbats mycket svårt av förtal har i flera fall försökt ta sina liv varvid några lyckats. De som lever vidare gör detta starkt beskuren av den yttrandefrihet som näthatarna nyttjar till den gräns att nya lagar måste skrivas för att få stopp på det. Dock har det visat sig att lagarna är verkningslösa och då finns bara den oskrivna lagen att freda sig kvar. Kan näthatarna skyffla ur sig vilken skit de vill har de drabbade all rätt i Världen att motarbeta detta. Jag vet att just nu börjar det växa upp grupper som kommer att försöka stoppa dessa dårar på nätet.

Nu är du ute på hal is, de drabbade sätter inte reglerna helt fritt. Det finns vissa rimlighetsgränser på vad man kan få ersättning för, till exempel kan du inte få skadestånd av den traumatiserade händelsen att någon stavade ditt namn utan versaler. Vad som är rimligt är upp till en domstol att avgöra.

Sedan är som sagt förtal redan olagligt så det enda du kan åstadkomma med ny lagstiftning är ökad övervakning. Eventuella grupper som är ute efter att "stoppa dessa dårar" kommer bara att leda till mer pajkastning och uthängning på nätet. I förlängningen kanske även anarki om de i sin tur inte stoppas av polisen.

Skrivet av workman:

Jag vill påminna om FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:
Artikel 12

Åter igen är förtal redan olagligt, men jag kan passa på att påminna om några andra delar av FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna:

Skrivet av FN:

Article 10.

Everyone is entitled in full equality to a fair and public hearing by an independent and impartial tribunal, in the determination of his rights and obligations and of any criminal charge against him.

Article 11.

(1) Everyone charged with a penal offence has the right to be presumed innocent until proved guilty according to law in a public trial at which he has had all the guarantees necessary for his defence.
(2) No one shall be held guilty of any penal offence on account of any act or omission which did not constitute a penal offence, under national or international law, at the time when it was committed. Nor shall a heavier penalty be imposed than the one that was applicable at the time the penal offence was committed.

Article 19.

Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers.

Article 20.

(1) Everyone has the right to freedom of peaceful assembly and association.
(2) No one may be compelled to belong to an association.

Det finns alltså väldigt starkt stöd för Flashback som ett öppet diskussionsforum, samt att inte bli jagad av folk utan rättvis rättegång. Grupperna du nämner ovan som ska jaga näthatare hamnar alltså i direkt konflikt med flera av artiklarna (10, 11 och 12), utöver PUL och även förtalslagarna när de förr eller senare slår fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så vilken operatör borde man köra på nu då?
Ska man vara kvar hos Bahnhof eller byta till Bredband2? :/

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av zippys:

Så vilken operatör borde man köra på nu då?

Den du tycker är bäst. All min Bahnhof-trafik går via deras gratis-VPN integrity.st där inga loggar alls sparas - om man är oroligt för de 24-timmar man upges spara. Trafiken som sådan (trots Bahnhof) övervakas av t.ex. Zitius och motsvarande aktörer plus svenska staten genom FRA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Svårare att peka på, eftersm jag inte har listor på när och var de röstade hur, men så här står det i deras sammanfattning av sin egen politik:
I praktiken har man dock röstat för att polisen ska få tillgång till SÄPO's kanaler till FRA, att SÄPO ska få egna kanaler till FRA, och det för att ta del av FRA's möjligheter till avlyssning av hela det svenska folket. Varje gång det handlar om övervakning är SD starkt för, och vi vet ju redan hur man använder nämnda övervakning...

"Den 18 juni 2008 röstades proposition 2006/07:63 igenom av Sveriges Riksdag och därmed fick FRA befogenheter att avlyssna trafik i kablar som passerar rikets gräns. Lagen trädde i kraft den 1 januari 2009."
Sverigedemokraterna kom in i Riksdagen 2010 och har alltså inte röstat för den här lagen. Sen om dom röstat för att SÄPO ska få mer befogenheten angående FRA vet jag inte, du får gärna visa källa, men SÄPO har väl ändå inget med att jaga fildelare?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Nationalistisk, mot multikultur... Exakt vad är det du påstår inte är rasistiskt?

Då definierar vi det väldigt olika. Det är inget rasistiskt att vare sig vara nationalist eller mot mångkultur. Dock är väl inte SD mot mångkultur? Dom har väl sagt att dom vill assimilera dom som kommer hit, men att dom även får ha sina egna kulturer också, men att svenska kulturen ska vara den primära.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju nu helt irrelevant vem som är värst i klassen. Historielösa idioter går inte ens man ur huse, för att klappa till dårarna i gyllene gryning, trots att grekland inte direkt har gynnsamma erfarenheter av nazismen. Men om det gör dig lite gladare så skiter jag fullständigt i att SD är rasister. Skällsordet i texten du citerar är kristdemokrater, inte rasistiska. Hade de enbart varit rasister kunde jag rent av ha röstat på dem vid något tidigare val, för den delen av deras politik har åtminstone behövt diskuteras, och det har fått effekt. Möjligen för lite och för sent, men jag kommer aldrig rösta på någon vars politik innebär att vi ska ha vår egen variant på sharia lagar, religion har staten helt enkelt inte med att göra, oavsett vilken religion det är.

Håller med om att partier borde lämna religionen utanför politiken. Men alla Riksdagspartier i Sverige verkar vilja ha en bit av kakan och försöka tilltala även religiösa människor.
Håller också med om att det är försent, men det är inte SD:s fel, utan det är vi som röstat, MSM (main stream media) och dom etablerad partierna, som misskött integration och invandringspolitiken i decennier, och så fort någon försökt kritiserat utvecklingen, så har man stämplats som rasist, därav locket på.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Från Wikipedia:
Det betyder att de som driver servrarna är under amerikansk jurisdiktion. Det verkar dock som att en större del av servarna står hos Bahnhof än jag tidigare trodde, tack för rättelsen!

I efterforskningen om vilka av servrarna som egentligen står var (som jag bara kan hitta gammal information om) hittade jag även denna artikel:
Bahnhof verkar dela min ståndpunkt om yttrandefriheten i artikeln.

Nu är du ute på hal is, de drabbade sätter inte reglerna helt fritt. Det finns vissa rimlighetsgränser på vad man kan få ersättning för, till exempel kan du inte få skadestånd av den traumatiserade händelsen att någon stavade ditt namn utan versaler. Vad som är rimligt är upp till en domstol att avgöra.

Sedan är som sagt förtal redan olagligt så det enda du kan åstadkomma med ny lagstiftning är ökad övervakning. Eventuella grupper som är ute efter att "stoppa dessa dårar" kommer bara att leda till mer pajkastning och uthängning på nätet. I förlängningen kanske även anarki om de i sin tur inte stoppas av polisen.

Åter igen är förtal redan olagligt, men jag kan passa på att påminna om några andra delar av FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna:
Det finns alltså väldigt starkt stöd för Flashback som ett öppet diskussionsforum, samt att inte bli jagad av folk utan rättvis rättegång. Grupperna du nämner ovan som ska jaga näthatare hamnar alltså i direkt konflikt med flera av artiklarna (10, 11 och 12), utöver PUL och även förtalslagarna när de förr eller senare slår fel.

Som vanligt orkar jag inte särcitera allt du skriver.

Jag tror du skulle förstå vad jag menar om du själv utsattes för förtal då skulle lagar och regler väga lätt.

Flashback finns i Sverige, det finns ingen som helst tvekan till det. De nya lagarna som en del redan är här och någon kommer i Maj gäller alla platser på nätet som riktas mot oss. Så även om Flashback fann si utlandet skulle brott som begås i spalterna där beivras här. Dessutom har "admin" dvs Jan Axelsson själv sagt att de måste följa BBS-lagen, alltså lagen som tvingar ägare eller administratörer för "elektroniska mötesplatser" att inom en veck radera hets mot folkgrupp, uppvigling till brott, planering av brott och något mer som nu också utvecklats för att gälla integritetsbrott. Det samma gäller ny PUL-lagen som är tvingande för all dvs också för Google och Facebook mm att radera personuppgifter. Inget av detta hade tillkommit om pöbeln på nätet inte varit just pöbel på nätet.

Om någon slår mig på käften skulle jag utan att tveka försvara mig. Det är fullt naturligt att samma sak gäller integritetsbrott och det börjar nu bli tydligare då det bildats flera grupper som gör just detta, än så länge bara lagligt.

En fråga: Vill du verkligen att folk skall förtalas på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

"Den 18 juni 2008 röstades proposition 2006/07:63 igenom av Sveriges Riksdag och därmed fick FRA befogenheter att avlyssna trafik i kablar som passerar rikets gräns. Lagen trädde i kraft den 1 januari 2009."
Sverigedemokraterna kom in i Riksdagen 2010 och har alltså inte röstat för den här lagen.

Wow... Way to go. Du överbevisade något ingen har påstått.

Skrivet av muSashi:

Sen om dom röstat för att SÄPO ska få mer befogenheten angående FRA vet jag inte, du får gärna visa källa, men SÄPO har väl ändå inget med att jaga fildelare?

Argumenteringen går "SÄPO måste få tillgång, för att bekäma terrorister - Polisen ska få tillgång via / på samma vilkor som SÄPO, för att de måste kunna utreda alla andra brott"
Återigen, exakta källor är i det närmaste omöjliga, eftersom det skulle kräva sidvis med länkar till olika tidningsartiklar genom åren.
Men eftersom du verkar väldigt PRO SD, torde du redan ha läst dem, så ag ser inte riktigt var förvirringen kan uppstå. Jag KAN bidra med en källa på just SÄPO-FRA kopplingen.

Skrivet av muSashi:

Då definierar vi det väldigt olika. Det är inget rasistiskt att vare sig vara nationalist eller mot mångkultur. Dock är väl inte SD mot mångkultur? Dom har väl sagt att dom vill assimilera dom som kommer hit, men att dom även får ha sina egna kulturer också, men att svenska kulturen ska vara den primära.

Nja...

Citat:

Mångkulturalism är ideologin om att en stat ska byggas på vitt skilda värderingar som verkar sida vid sida. Det innebär att lagstiftning, seder och bruk samt skyldigheter och rättigheter måste kompromissas i ett försök att tillgodose alla olika kulturer. I praktiken leder det till splittring och segregation då kulturkrockar uppstår. Att eftersträva ett mångkulturellt samhälle leder till en splittringspolitik där olika grupper på ett ogynnsamt sätt ställs mot varandra.

Skrivet av muSashi:

Håller också med om att det är försent, men det är inte SD:s fel, utan det är vi som röstat, MSM (main stream media) och dom etablerad partierna, som misskött integration och invandringspolitiken i decennier, och så fort någon försökt kritiserat utvecklingen, så har man stämplats som rasist, därav locket på.

Också ett märkligt sätt att leva livet på. Man skiter ju fullständigt i omgivningen åsikter när det kommer till precis allting annat, varför skulle "Du är rasist" vara ett problem. När någon anklagar mig för det, tittar jag på dem och säger "Ja... Och?"
Jag vet inte ens om jag anser att det är ett problem. Extremister, av alla slag är problem, men sura gubbar som knyter handen i fickan, tjurar för att kinapuffar inte längre har en liten gubbe med hatt på förpackningen, och muttrar över lunch om att utlänningarna gör bransch X helt olönsam, är inte ett problem.
Att SD skulle vara kristdemokrater för att de vill blidka någon liten religiös del av befolkningen är dock inte speciellt troligt. De har alltid varit för kristna sharia-lagar, skolan ska ha skolavslutningar i kyrkan, bibelstudier osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den du tycker är bäst. All min Bahnhof-trafik går via deras gratis-VPN integrity.st där inga loggar alls sparas - om man är oroligt för de 24-timmar man upges spara. Trafiken som sådan (trots Bahnhof) övervakas av t.ex. Zitius och motsvarande aktörer plus svenska staten genom FRA.

Vad är mest "känsligast" att ladda ner? Eller vad är det de övervakar överhuvudtaget?
Jag laddar inte ner filer via torrents, utan jag kör på Direkt downloads. Är risken lika stor nu efter det som har hänt med Bahnhof om man använder sig av direkt downloads istället för torrents?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippys:

Vad är mest "känsligast" att ladda ner? Eller vad är det de övervakar överhuvudtaget?
Jag laddar inte ner filer via torrents, utan jag kör på Direkt downloads. Är risken lika stor nu efter det som har hänt med Bahnhof om man använder sig av direkt downloads istället för torrents?

Hela ämnet hamnar under SweClockers "man får inte diskutera illegal fildelning" antar jag, så jag får väl som vanligt skit för att jag svarar...
Det beror nog helt på källan för dina downloads. Privata trackers är mindre riskabla helt enkelt för att antipiraterna måste skaffa sig ett konto. Men med tanke på att man ger bort dem till höger och vänster ganska regelbundet, så är det inte mycket till skydd. När det kommer till ren nedladdning så är det ju frågan om värden för nedladdningen är pålitlig. JAG hade ju inte stängt ner en sådan tjänst om jag fick kontroll över den. Jag hade ju i stället låtit den snurra ett tag, och sen stämt alla som illegalt laddad ned material. Liknande fall har vi sett för med FTP'er. Men de kan åtminstone inte straffa dig för spridning, bara nedladdning. I realiteten går den nog på ett ut. Du får samma kravbrev från någon advokatbyrå som försöker pressa dig på pengar, och ett erkännande. Rättsväsendet har i det närmaste lagt ned att jaga enskilda fildelare som tur är, och ger sig i stället på de som har trackers, och servrar för spridning.

Visa signatur