Bahnhof döms till att lämna ut uppgifter om kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kolla lite på UK som har väldigt starka förtalslagar där du kan bli stämd och förklarad skyldig för förtal även om det du säger är helt sant. Är det sådant du vill ha i Sverige? Hur mycket skada gör sådant jämfört med hur mycket den förhindrar? Förhindrar dessa lagar ens sådant som du pratar om?

Du vet väl att samma sak gäller i detta land? Förtal har inget med om det man säger är sant eller inte utan det är intentionen som räknas. Alltså om ditt mål med att informera folk om sagda sak är att sprida missaktning för personen ifråga så är det förtal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal

"Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."

Enligt mig är det också så det ska vara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gjorde jag inte i heller. De skrev att media minsann inte hänger ut oskyldiga, och jag motsade ditt påstående.

Jag tycker mig spåra vissa liknelser med moderna sverige...

Nå, det är ju skönt att vi kan vara överens om något i alla fall.

Eh... För att skydda oss mot något, måste vi bli vad de annars kommer göra oss till. Du, jag förstår inte din logik. Men oavsett, att få är emot att man använder övervakning och avlyssning för att sätta fast terrorister har de flesta politiker redan begripit, och använder därför det och barnporr som orsak för att motivera vad för övergrepp och intrång i privatlivet som helst.

När han börjar dra iväg mot att "skydda samhället från oidentifierade samhällsomstörtande hot" så får jag nog också tycka det. Men diskussionen fram till den punkten har handlat om att man ska få använda vilka maktmedel som helst för att stoppa förtal, och uthängningar. Det är inte riktigt på samma nivå som när nazisterna brände sitt eget riksdagshus för att anklaga kommunisterna... Och båda hade antagligen varit helt omöjliga att förhindra med mer övervakning och avlyssning. (Och jag medger. Det är inte fastställt att det faktiskt var nazistpartiet som anlade branden.)

Jag tror inte vi ligger så långt från varandra. Skillnaden är att jag vet hur det ser ut från den sidan som råkat ut för näthat. Jag ändrade mig snabbt. I korthet är min åsikt så här:
Enskilda icke offentliga människor som vill vara ifred kan aldrig handla om yttrandefrihet att hänga ut och förtala på nätet.
I min värld handlar det om att förstöra liv.

Vad det gäller Bahnhof och att vägra lämna ut folk bakom ip-nummer kan jag inte förstå vikten av att inte göra detta. I ett rättssamhälle måst brott stävjas och rättsvårdande myndigheter måst ha möjlighet att kunna göra detta också på nätet.

Rädslan för att den informationen skulle kunna användas mot folket av en demokratisk vald regering för att tvinga folket till underkastelse är inte minimal, den finns inte. Den dagen situationen uppstår att sådana verktyg kommer att användas har Sverige blivit en diktatur. Långt innan det har de som jobbar för att stoppa en sådan utveckling lärt sig att använda anonyma ip eller så stoppar makten all möjlighet att använda nätet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att samma sak gäller i detta land? Förtal har inget med om det man säger är sant eller inte utan det är intentionen som räknas. Alltså om ditt mål med att informera folk om sagda sak är att sprida missaktning för personen ifråga så är det förtal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtal

"Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal."

Enligt mig är det också så det ska vara.

Så om någon säg att det är fullständigt bevisat att homeopati inte fungerar och är direkt farligt för att den hindrar sjuka från att få faktisk behandling är förtal och bör förhindras? Det är sådant som går igenom i UK. Om det är så du tycker då saknar jag ord som inte skulle raderade av våra kära moderatorer.

Är du ett svin så ska det vara fritt fram att kalla dig för svin även om det får andra att också tycka att du är svin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Vad det gäller Bahnhof och att vägra lämna ut folk bakom ip-nummer kan jag inte förstå vikten av att inte göra detta. I ett rättssamhälle måst brott stävjas och rättsvårdande myndigheter måst ha möjlighet att kunna göra detta också på nätet.

I ett rättssamhälle har man en avvägning mellan vilket intrång i rätten till privatliv som måste accepteras för att lagar ska kunna följas. Straffsatsen avgör helt enkelt vilka tvångsmedel man får ta till för vilket brott. Och så måste det vara. Allt annat är en polisstat, eller fullständig anarki. Det du propagerar för, är att flytta markören för när vilka åtgärder får användas, närmare polisstat, medan jag anser att vi redan är för nära.

Skrivet av workman:

Rädslan för att den informationen skulle kunna användas mot folket av en demokratisk vald regering för att tvinga folket till underkastelse är inte minimal, den finns inte. Den dagen situationen uppstår att sådana verktyg kommer att användas har Sverige blivit en diktatur. Långt innan det har de som jobbar för att stoppa en sådan utveckling lärt sig att använda anonyma ip eller så stoppar makten all möjlighet att använda nätet.

Rädslan för att staten ska använda information på ett sätt den inte bör, är långt från överdriven, snarare tvärt om. Tror man det är man historielös.
Som jag länkade till tidigare, Rent mjöl i fel påse, är egentligen allt bevis som behövs på det. Vi ser det gång på gång i världen runt om oss, hur övervakning och tvångsmedel utnyttjas inte för invånarnas bästa, utan mot invånarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så om någon säg att det är fullständigt bevisat att homeopati inte fungerar och är direkt farligt för att den hindrar sjuka från att få faktisk behandling är förtal och bör förhindras? Det är sådant som går igenom i UK. Om det är så du tycker då saknar jag ord som inte skulle raderade av våra kära moderatorer.

Är du ett svin så ska det vara fritt fram att kalla dig för svin även om det får andra att också tycka att du är svin!

Nu misstolkar du nog min kommentar med vilje.

Sedan att kalla mig ett svin är inte olagligt.. att däremot gå till min arbetsgivare och säga att jag är ett svin kan vara förtal. Ser du skillnaden? Det spelar ingen roll om jag betett mig som ett svin. Inte rent juridiskt iallafall eftersom förtal inte är kopplad till lögn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Så om någon säg att det är fullständigt bevisat att homeopati inte fungerar och är direkt farligt för att den hindrar sjuka från att få faktisk behandling är förtal och bör förhindras? Det är sådant som går igenom i UK. Om det är så du tycker då saknar jag ord som inte skulle raderade av våra kära moderatorer.

Är du ett svin så ska det vara fritt fram att kalla dig för svin även om det får andra att också tycka att du är svin!

Det kan utgöra förtal endast om en eller flera personer omnämns i sina verkliga eller påhittade egenskaper. Du kan skriva vad du vill om företeelser, företag, föreningar osv utan att du kan dömas för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I ett rättssamhälle har man en avvägning mellan vilket intrång i rätten till privatliv som måste accepteras för att lagar ska kunna följas. Straffsatsen avgör helt enkelt vilka tvångsmedel man får ta till för vilket brott. Och så måste det vara. Allt annat är en polisstat, eller fullständig anarki. Det du propagerar för, är att flytta markören för när vilka åtgärder får användas, närmare polisstat, medan jag anser att vi redan är för nära.

Rädslan för att staten ska använda information på ett sätt den inte bör, är långt från överdriven, snarare tvärt om. Tror man det är man historielös.
Som jag länkade till tidigare, Rent mjöl i fel påse, är egentligen allt bevis som behövs på det. Vi ser det gång på gång i världen runt om oss, hur övervakning och tvångsmedel utnyttjas inte för invånarnas bästa, utan mot invånarna.

Vi har alltså samma åsikt i frågan. Det fyller ingen funktion att hårklyva det som skiljer oss åt.

I vårt samhälle finns det idag krafter som sprider åsikten (fakta enligt dem) att Sverige redan är en polisstat som håller på att falla ihop. Sanningen är att stabilare än idag på demokratisk grund och med en yttrandefrihet som saknar motstycke har Sverige aldrig tidigare varit närmare. Jag är uppväxt på 50-60-tal. Då var det oerhört mycket hårdare än idag. Man censurerade filmer och på teve visade man helt enkelt inte filmer eller program som kunde "skada" oss. Idag har allt sådant tagits bort och man åtgärdar inte ens förtal på nätet som skadar andra ordentligt. Kontrollen då var väl utspridd till att gälla alla människor både på gott och ont. Om det fanns en skylt att det var förbjudet att beträda gräsmattan (som så gott som alla gräsmattor hade) hjälpte alla till att alla följde det. Om någon beträdde gräsmattan kom förbipasserande och handgripligen drog denna från gräsmattan. Barn uppfostrades av alla vuxna. Om jag gjorde något dumt kunde en förbipasserande lugga mig i håret som straff. Om jag gick hem och berättade att någon luggade mig i håret blev det utegångsförbud för om någon luggade mig i håret har jag gjort mig förtjänt av utegångsförbud. Sexualfrågan var fullständigt tabu och att någon kallade sig för homosexuell var förenat med misshandel, stoppad överallt och kanske straffad av rättsväsendet.

Idag är allt sådant borta, friheten att göra vad man vill, vara vad man vill, ha vilka åsikter man vill och skriva vad man vill har aldrig varit större än nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Vi har alltså samma åsikt i frågan. Det fyller ingen funktion att hårklyva det som skiljer oss åt.

Verkar finnas väldigt stora skillnader i vart vi vill.

Skrivet av workman:

I vårt samhälle finns det idag krafter som sprider åsikten (fakta enligt dem) att Sverige redan är en polisstat som håller på att falla ihop. Sanningen är att stabilare än idag på demokratisk grund och med en yttrandefrihet som saknar motstycke har Sverige aldrig tidigare varit närmare. Jag är uppväxt på 50-60-tal. Då var det oerhört mycket hårdare än idag. Man censurerade filmer och på teve visade man helt enkelt inte filmer eller program som kunde "skada" oss.

Att Sverige efter 50-60 talet gick mot ett friare och öppnare samhälle är inte på något sätt en garanti för att man inte kommer ställa till det för sig. Det är möjligt att det finns folk som hävdar att Sverige är en polis-stat i färd med att falla samman, personligen är jag snarare av åsikten att vi är på väg mot ett polissamhälle, och att det bör stävjas. Det går alltid att komma dragande med "bra" motiveringar för att ha mer övervakning, barnporr och terrorism. Men i praktiken måste man väga nyttan med övervakningen mot effekterna den ger. De som man desperat vill avlyssna, har man redan alla möjligheter i världen att avlyssna och övervaka, men klarar inte av att sålla ut vettig information från bruset, så man avför dem från sina listor, strax innan de kör ihjäl folk i Stockholm... Mer övervakning ger mer brus, det enda man åstadkommer är att kränka mer av den oskyldiga lokalbefolkningen, men fortfarande kommer man inte åt "de man vill åt".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Verkar finnas väldigt stora skillnader i vart vi vill.

Att Sverige efter 50-60 talet gick mot ett friare och öppnare samhälle är inte på något sätt en garanti för att man inte kommer ställa till det för sig. Det är möjligt att det finns folk som hävdar att Sverige är en polis-stat i färd med att falla samman, personligen är jag snarare av åsikten att vi är på väg mot ett polissamhälle, och att det bör stävjas. Det går alltid att komma dragande med "bra" motiveringar för att ha mer övervakning, barnporr och terrorism. Men i praktiken måste man väga nyttan med övervakningen mot effekterna den ger. De som man desperat vill avlyssna, har man redan alla möjligheter i världen att avlyssna och övervaka, men klarar inte av att sålla ut vettig information från bruset, så man avför dem från sina listor, strax innan de kör ihjäl folk i Stockholm... Mer övervakning ger mer brus, det enda man åstadkommer är att kränka mer av den oskyldiga lokalbefolkningen, men fortfarande kommer man inte åt "de man vill åt".

Du verkar ha någon form av enkel förföljelsemani.

Sverige är ett fritt land med yttrandefrihet och en rättssäkerhet som fungerar. Tycker man inte det vet jag inte vilket land man skall välja som är bättre. Det finns problem och problemet är snarare att rättsvårdande myndigheter skyddar inte alls folket mot förtal och uthängningar. Ett annat problem är uniformerade polisers agerande mot folk. Vissa av dem agerar efter egna "lagar" och kan exempelvis slänga in folk på arrester som tagit ett litet snedsteg på stan. Det finns flera exempel på handikappade eller sjuka som fått sitta på arresten och nyktra till fast de inte alls varit onyktra. Ett annat problem är att det inte alls går att förklara felen de gör, allt sådant vinkas bort. Jag har också varit med om att poliser som begått brott är i stort sett omöjligt att få till åtal.
Men så är det i de flesta länder och inget unikt för Sverige.

Jag som står till vänster politiskt tror att vårt samhälle i en framtid kommer att mer likna en diktatur än ett fritt samhälle som vi måste "gå man hur huse" för att välta på ända men där är vi långt ifrån idag. idag är Sverige ett fritt och demokratiskt samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Du verkar ha någon form av enkel förföljelsemani.

Om vi ska börja anklaga varandra för brister och psykiska sjukdommar så verkar du vara mer än lovligt naiv. Jag har nog hellre svag paranoia, än upptäcker att det faktiskt var mig de förföljde...

Skrivet av workman:

Sverige är ett fritt land med yttrandefrihet och en rättssäkerhet som fungerar.

Just nu.

Skrivet av workman:

Ett annat problem är uniformerade polisers agerande mot folk. Vissa av dem agerar efter egna "lagar" och kan exempelvis slänga in folk på arrester som tagit ett litet snedsteg på stan. Det finns flera exempel på handikappade eller sjuka som fått sitta på arresten och nyktra till fast de inte alls varit onyktra. Ett annat problem är att det inte alls går att förklara felen de gör, allt sådant vinkas bort. Jag har också varit med om att poliser som begått brott är i stort sett omöjligt att få till åtal.

Det är du, inte jag, som vill at de ska få större befogenheter, och mer maktmedel. Jag tänker inte argumentera emot dig här.

Skrivet av workman:

Jag som står till vänster politiskt tror att vårt samhälle i en framtid kommer att mer likna en diktatur än ett fritt samhälle som vi måste "gå man hur huse" för att välta på ända men där är vi långt ifrån idag.

Det verkar kortsynt att göra sig av med brandkåren bara för att huset inte brinner just nu... Mer övervakning och maktmedel gör att den där framtiden du påstår att du oroar dig för, blir svårare att undvika, och omöjlig att påverka när den väl är här.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om vi ska börja anklaga varandra för brister och psykiska sjukdommar så verkar du vara mer än lovligt naiv. Jag har nog hellre svag paranoia, än upptäcker att det faktiskt var mig de förföljde...

Just nu.

Det är du, inte jag, som vill at de ska få större befogenheter, och mer maktmedel. Jag tänker inte argumentera emot dig här.

Det verkar kortsynt att göra sig av med brandkåren bara för att huset inte brinner just nu... Mer övervakning och maktmedel gör att den där framtiden du påstår att du oroar dig för, blir svårare att undvika, och omöjlig att påverka när den väl är här.

Varför tror du så bestämt att Sverige blir ett land som förföljer sina medborgare?

Om inte internetleverantörerna måste spara id bakom ip borde det följas av att vi inte längre använder personnummer, körkort, registreringsskyltar eller ens adresser till våra bostäder. Eftersom jag inte vill ha det så och gärna vill vara konsekvent tycker jag absolut att id bakom ip skall lagras i minst två år.

För de som ändå inte håller med kan gömma sig bakom VPN som jag gör precis nu. Problemet löst!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av workman:

gömma sig bakom VPN som jag gör precis nu. Problemet löst!

Det finns vertyg som korrelerar VPN-trafik med trafik mot web-sajter person i fråga brukar uppehålla sig på - på så sätt kan man koppla vpn-ip/trafik till specifik person. Avanonymisering av Tor kan också ske på det sättet. Har man java/javascript påslaget och/eller ingen dns-filtrering, är man nästan lika publik som utan vpn.

Vis av erfarenhet från t.ex. IB verkar offentligheten ha "privatiserat" det hela. Expo/Researchgruppen etc kan väl nästans anses vara nutidens IB, som t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Fredriksson

"Utan tvivel är man inte klok", näe - nu måste jag läsa lite av Tage Danielsson för att muntra upp mig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Varför tror du så bestämt att Sverige blir ett land som förföljer sina medborgare?

Det gör jag egentligen inte. Samtidigt så har historien visat att förväntar man sig det värsta blir man inte besviken. Verktyg som finns, KOMMER att missbrukas.

Skrivet av workman:

Om inte internetleverantörerna måste spara id bakom ip borde det följas av att vi inte längre använder personnummer, körkort, registreringsskyltar eller ens adresser till våra bostäder.

Fast nu är det inte fråga om att spara vem som hade vilken IP. Det är frågan om att spara vem som hade vilken IP, vem denna IP'n kommunicerade med, och vad kommunikationen bestod i. (Protokoll, datamängd)

Skrivet av workman:

För de som ändå inte håller med kan gömma sig bakom VPN som jag gör precis nu. Problemet löst!

Dubbelmoral? "Jag anser att staten ska spionera på alla. Utom mig."

Skrivet av hasenfrasen:

Det finns vertyg som korrelerar VPN-trafik med trafik mot web-sajter person i fråga brukar uppehålla sig på - på så sätt kan man koppla vpn-ip/trafik till specifik person. Avanonymisering av Tor kan också ske på det sättet. Har man java/javascript påslaget och/eller ingen dns-filtrering, är man nästan lika publik som utan vpn.

Sssh. Det vill han inte höra. Det är ok att staten spionerar på alla andra, bara inte honom.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns vertyg som korrelerar VPN-trafik med trafik mot web-sajter person i fråga brukar uppehålla sig på - på så sätt kan man koppla vpn-ip/trafik till specifik person. Avanonymisering av Tor kan också ske på det sättet. Har man java/javascript påslaget och/eller ingen dns-filtrering, är man nästan lika publik som utan vpn.

Vis av erfarenhet från t.ex. IB verkar offentligheten ha "privatiserat" det hela. Expo/Researchgruppen etc kan väl nästans anses vara nutidens IB, som t.ex. https://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Fredriksson

"Utan tvivel är man inte klok", näe - nu måste jag läsa lite av Tage Danielsson för att muntra upp mig lite.

Ja, det är sant att man kan men bara kan, att göra det i praktiken är svårare. Dock, om en känd hackare hackar något på ett sätt som polisen känner igen från just den hackaren kan de slå till mot honom och ta utrustningen. Då kan de se vad denne surfat med för metoder och vilka tider. Genom att jämföra med platsen som hackades kan man ganska enkelt bevisa att det var just denna hackaren som var där. I sådana fall behöver man inte få något från webbleverantörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gör jag egentligen inte. Samtidigt så har historien visat att förväntar man sig det värsta blir man inte besviken. Verktyg som finns, KOMMER att missbrukas.

Fast nu är det inte fråga om att spara vem som hade vilken IP. Det är frågan om att spara vem som hade vilken IP, vem denna IP'n kommunicerade med, och vad kommunikationen bestod i. (Protokoll, datamängd)

Dubbelmoral? "Jag anser att staten ska spionera på alla. Utom mig."

Sssh. Det vill han inte höra. Det är ok att staten spionerar på alla andra, bara inte honom.

Jag anser att polisen skall kunna se vem som surfar om ett brott av viss dignitet gjorts oavsett om denne surfar med VPN. Så är det inte idag även om de är duktiga på att hitta folk som surfar genom VPN.

Mitt exempel att jag använder VPN var bara ett exempel. Jag har inga som helst behov att gömma mig för polisen. Om de frågar mig var och hur jag surfar berättar jag det. Om de frågar om de får titta i min dator får de det. Jag har inget att dölja och surfar aldrig på platser som kan vara pinsamma för mig. Jag tycker alltså att staten mycket gärna få titta på mina grejer, jag skulle bara känna min ännu säkrare då. Alltså, ingen dubbelmoral här.

Orsaken till att jag använder VPN kan vara att jag har flera konton på olika forum men fast ip. Jag kanske inte vill att publiken skall se att det är samma person som har dessa konton, kanske alltså. Eller så skojade jag att jag använder VPN, det kan ingen annan veta än moderatorer på detta forum.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av workman:

surfar aldrig på platser som kan vara pinsamma för mig.

Det är väl det som är mening med livet, att våga vara pinsam. Förstå hur tråkigt det skulle vara i ett Orwellianskt samhälle, nästintill att vara tvingad att titta på PK-TV4 hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är väl det som är mening med livet, att våga vara pinsam. Förstå hur tråkigt det skulle vara i ett Orwellianskt samhälle, nästintill att vara tvingad att titta på PK-TV4 hela tiden.

Jag älskar att vara tråkigt moraliskt laglydig. Tycker det livar upp livet, grädde på moset eller pricken över i.

Vad är "PK" för teveprogram?

( )

Permalänk
Medlem

"Anti racisterna" i det kommunistiska vänsterpartiet har bestämt att man ska driva en linje med religions, och etnicitets-registrering, där SCB ska ha ansvar för att registrera hur många, om än inte vem, som tillhör olika grupper. Problemet uppstår så klart när man konstaterar att dessa uppgifter finns, och kan användas för att kartlägga exempelvis kriminalitet av olika slag, och dess relation till etnicitet, eller personliga tro.
Är verkligen muslimer överrepresenterade när det kommer till sexualbrott baserade på bristande kvinnosyn, eller är det den lönnfeta, vita mannen som prylar upp och våldtar frugan i sovrummet? Är det "unga män" med flykting status, som är värsta buset på stan, eller är det unga män från de fattigare samhällsklasserna, oavsett etnicitet och religion? Förvisso intressanta frågor, men register som definitivt kommer att missbrukas, och som i dagsläget är helt lagvidriga, och SCB har redan konstaterat att det är inte förenligt med svensk lag...

På precis samma grunder som man slåss mot övervakning bör man slåss mot åsikts, etnicitets, och religions-registrering. När man ger staten makt, KOMMER den att använda den. Även om du tycker att de inte kan göra dig något med den makten, så är idioter kreativa, och för eller senare hittar de ett sätt att använda sin makt mot just dig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av workman:

Jag har inget att dölja och surfar aldrig på platser som kan vara pinsamma för mig. Jag tycker alltså att staten
mycket gärna få titta på mina grejer, jag skulle bara känna min ännu säkrare då. Alltså, ingen dubbelmoral här

Vem bestämmer det, du eller den som övervakar dig? Det är de senare som bestämmer vad som är "rent mjöl i påsen".
Du kanske tror att du inte har något att dölja men likväl staten sätta åt dig för att de anser att du har surfat
på "regimkritiska" sidor.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Vem bestämmer det, du eller den som övervakar dig? Det är de senare som bestämmer vad som är "rent mjöl i påsen".
Du kanske tror att du inte har något att dölja men likväl staten sätta åt dig för att de anser att du har surfat
på "regimkritiska" sidor.

Du gör bara bort dig med snack om "regimkritiska sidor". Den dag det blir aktuellt kommer vi tydligt att se det långt i förväg, exempelvis om SD skulle vinna valet, vilket aldrig kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Du gör bara bort dig med snack om "regimkritiska sidor". Den dag det blir aktuellt kommer vi tydligt att se det långt i förväg, exempelvis om SD skulle vinna valet, vilket aldrig kommer att hända.

Som jag skrev ovan. Vänsterpartiet har precis beslutat att man ska arbeta för "ras och åsiktsregistrering". Är inte det en härlig varningssignal, kommer vi aldrig få någon...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev ovan. Vänsterpartiet har precis beslutat att man ska arbeta för "ras och åsiktsregistrering". Är inte det en härlig varningssignal, kommer vi aldrig få någon...

Vad har du missuppfattat nu?
Om de hade sådana planer att bryta totalt med sin ideologi och börja hålla SD i handen skulle det stått med jättetext i varenda tidning. Dessutom skulle partiets historia vara slut, tvärt!

Ta nu och slappna av lite, livet är skönt och kul. Det finns mycket roligt att göra, att gå omkring med konspirationstankar är inte något av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Vad har du missuppfattat nu?
Om de hade sådana planer att bryta totalt med sin ideologi och börja hålla SD i handen skulle det stått med jättetext i varenda tidning. Dessutom skulle partiets historia vara slut, tvärt!

Missupfattat var det ja...
Etnicitet, och religion, är just det, "Ras och åsikt". Och, eftersom det är allas favorit, även Aftonbladet har rapporterat om det...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Missupfattat var det ja...
Etnicitet, och religion, är just det, "Ras och åsikt". Och, eftersom det är allas favorit, även Aftonbladet har rapporterat om det...

Statistik?
Det bidde alltså inte ens en tummetott!
Lägg ner detta nu, det blir bara pinsamt med alla påhittade konspirationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Statistik?

Du kanske bör titta på hur man lagrar sådan statistik, samt varför SCB rakt av konstaterar att det är olagligt med dagens lagstiftning...

Skrivet av workman:

Lägg ner detta nu, det blir bara pinsamt med alla påhittade konspirationer.

Det som känns pinsamt är snarast hur naiv du är. Om vi nu ska börja kasta skit på varandra, menar jag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du kanske bör titta på hur man lagrar sådan statistik, samt varför SCB rakt av konstaterar att det är olagligt med dagens lagstiftning...

Det som känns pinsamt är snarast hur naiv du är. Om vi nu ska börja kasta skit på varandra, menar jag.

Jag vill inte kasta skit på dig men jag vill försiktigt påpeka att du är aningens konspiratorisk. Det behöver inte vara fel, det kan vara ett sätt att rädda sig från vissa situationer. Men jag tror ingen är intresserad av vad du gör på nätet eller någon annanstans så länge du inte bryter mot lagar. Dessutom är vänsterpartiet ett gäng politiska töntar utan ideologi eller makt, de är harmlösa. Däremot skulle det vara livsfarligt om SD vann valet, då finns det anledning att skydda sig. Kanske det du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag vill inte kasta skit på dig men jag vill försiktigt påpeka att du är aningens konspiratorisk.

Jag är inte ett dugg konspiratorisk. Jag är principiellt emot att ge staten makt med motivering att staten bara kommer använda makten på de sätt de lovat oss, och att maktmedel aldrig kommer användas emot dess invånare på något "felaktigt" sätt.

Skrivet av workman:

Men jag tror ingen är intresserad av vad du gör på nätet eller någon annanstans så länge du inte bryter mot lagar.

Då var vi där igen. "Jag har rent mjöl i påsen" är som visat tidigare helt irrelevant. Det är inte du som avgör om ditt mjöl är rent eller inte, och du har ingen aning om vem som kommer få bestämma vad som är rent mjöl varken i dag, eller i framtiden.

Skrivet av workman:

Däremot skulle det vara livsfarligt om SD vann valet, då finns det anledning att skydda sig. Kanske det du menar?

SD är överst på min skräcklista, visst, men med tanke på att alla etablerade partier slåss om att lägga fram olika korkade "SD inspirerade" förslag, är skillnaden inte stor nog. Grundförutsättningarna är lika illa oavsett.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är inte ett dugg konspiratorisk. Jag är principiellt emot att ge staten makt med motivering att staten bara kommer använda makten på de sätt de lovat oss, och att maktmedel aldrig kommer användas emot dess invånare på något "felaktigt" sätt.

Du verkar vara väldigt rädd för oss andra i landet, dvs staten.

Citat:

Då var vi där igen. "Jag har rent mjöl i påsen" är som visat tidigare helt irrelevant. Det är inte du som avgör om ditt mjöl är rent eller inte, och du har ingen aning om vem som kommer få bestämma vad som är rent mjöl varken i dag, eller i framtiden.

Vi var ingenstans, det är fortfarande så att det står i vår lagbok vad du får göra och inte göra, det är inte alls irrelevant. Det går dessutom inte jämföra med rent eller orent mjöl.

Citat:

SD är överst på min skräcklista, visst, men med tanke på att alla etablerade partier slåss om att lägga fram olika korkade "SD inspirerade" förslag, är skillnaden inte stor nog. Grundförutsättningarna är lika illa oavsett.

Om ett annat parti än SD skulle vinna makten på SD-förslag skulle det vara det sista vi ser av det förslaget. Du kan alltså vara lugn, det händer inte ett dugg.

Det enda som kan får "staten" till att bruka maktmedel mot sin egen befolkning är den dagen när tesen och antitesen möts i sitt bättre jag som en syntes. Dvs, när folket vill att ägandet övergår till hela folket och styrandet sker ner från minsta nivå. Då kommer "staten" som en naturlag vilja stoppa den utvecklingen och det gör man med vapen och kontroll. Speciellt över de som leder utvecklingen mot en syntes av dagens samhälle.

Jag misstänker att du är den enda här som förstår vad jag skriver i sista stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag vill inte kasta skit på dig men jag vill försiktigt påpeka att du är aningens konspiratorisk. Det behöver inte vara fel, det kan vara ett sätt att rädda sig från vissa situationer. Men jag tror ingen är intresserad av vad du gör på nätet eller någon annanstans så länge du inte bryter mot lagar. Dessutom är vänsterpartiet ett gäng politiska töntar utan ideologi eller makt, de är harmlösa. Däremot skulle det vara livsfarligt om SD vann valet, då finns det anledning att skydda sig. Kanske det du menar?

Spelar ingen roll om du ser det som konspiratoriskt.. Det är olagligt att föra register över folks etnicitet och åsikter oberoende om det är goda intentioner bakom det eller inte. Detta fick den svenska polisen höra när det kom fram att de fört enorma register över romer (som de så fint kallade tattarregistret). Något man kan tycka att Vänsterpartiet borde veta eftersom det de iallafall borde ha en juridiskt sakkunnig person inom sina led.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Du verkar vara väldigt rädd för oss andra i landet, dvs staten.

Återigen, politisk principfasthet, inte rädsla. Du å andra sidan verkar rädd för dina medmänniskor, eftersom du vill att staten ska vara med överallt?

Skrivet av workman:

Vi var ingenstans, det är fortfarande så att det står i vår lagbok vad du får göra och inte göra, det är inte alls irrelevant. Det går dessutom inte jämföra med rent eller orent mjöl.

Visst, visst. Du har rätt, jag får lugn o ro...

Skrivet av workman:

Det enda som kan får "staten" till att bruka maktmedel mot sin egen befolkning är den dagen när tesen och antitesen möts i sitt bättre jag som en syntes. Dvs, när folket vill att ägandet övergår till hela folket och styrandet sker ner från minsta nivå. Då kommer "staten" som en naturlag vilja stoppa den utvecklingen och det gör man med vapen och kontroll. Speciellt över de som leder utvecklingen mot en syntes av dagens samhälle.

Väl införstådd med teorin, men du är fortfarande en ivrig påhejare av mer kontroll och övervakning. Jag är inte säker på att jag förstår dig.

Skrivet av workman:

Jag misstänker att du är den enda här som förstår vad jag skriver i sista stycket.

Nå, jag tror att det finns gott om folk som förstår, även här på SweClockers.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.