Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Mmm, nu började ju förstås detta tramset om att "det är ingen ändring!!1" med att DU lade dig i en diskussion mellan Stoff3th3m4n och mig;
... och du medvetet missförstod och svarade så här;
... och har fortsatt sedan dess, nu senast med det här;
... och återigen låtsas du om att vi pratar om lagändringar istället för vad ALLA i denna tråden pratar om; att man skall ÄNDRA och ta moms och tull från första kronan från att TIDIGARE inte ha gjort detta och att detta är de facto en ändring. Det är dessutom en föreslagen ändring eftersom man inte sagt än vad beloppet kommer att bli, men att man kommer att göra en förändring av något slag.

Skit samma om ett av dina inlägg var riktat till någon annan (det var för övrigt Hurtigbullen och inte erkew), detta är ett öppet forum och bara för att jag bryter mig in i en sub-diskussion innebär det inte att det är dig fritt att A) konstant "rätta" mig trots att du vet om mycket väl vad jag pratar om och B) anklaga mig för att hitta på trots att jag om och om igen tvingas påminna dig vad jag menar.

Det här är trolling så lägg ner skitsnacket eller ge fan i att svara mig om du inte kan hålla dig till ämnet, fortsätter du kommer jag att rapportera dig.

Nej, diskussionen började inte där. Sen som sagt, PostNord har faktiskt inte haft någon gräns, de har bara struntat i paketen större delen av tiden. Du kunde även tidigare åka på moms och speditionsavgift på paket värda under 300 SEK.

Flaimbait och pajkastning kom från ditt håll här, du hade kunnat strunta i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Du skrev att du inte tycker man ska ta 125 kr (eller vad det ni blir) betalt för att ta reda på hur mycket moms man ska betala.

Exakt, jag pratade om AVGIFTEN, inte om moms. Hur får du det till det här;

Skrivet av Nihilas:

Idiotisk byråkrati att varor från andra länder ska ha samma moms som en vara i Sverige?

Nej, det har ingenting med moms att göra, moms skall man betala punkt slut. Men ja, jag anser att om man är så desperata på Postnord att, istället för att faktiskt göra något åt saken ta moms och tull från första kronan och bara därför ta ut en avgift på 125 spänn eftersom det kostar 125 spänn att göra det, är byråkrati av sällan skådat slag. Det här gagnar ju ingen, det är ju ett helt sinnessjukt förfarande gentemot dom egentliga problem man faktiskt har, att vår Svenska post uppenbarligen är avsevärt underdimensionerad.

Skrivet av Nihilas:

Båda dessa sätt gynnar paket från Kina, alltså var det exakt det du sa för Postnord kan såklart inte gå 160 000 x 125 kr minus per dag.

Det där är siffror fullständigt tagna ur fantasin inte minst då man i dagsläget inte utför detta arbete på dessa försändelser. Man kan inte förlora vad man inte har.

Skrivet av Nihilas:

Du förstår att de är underbemannade pga att de inte tjänar tillräckligt med pengar.

Postnord är ett statligt bolag! Är man underbemannade och går back får staten lösa det, helst utan att mer eller mindre sopa problemet under mattan och införa meningslösa avgifter som varken gör plus eller minus i kassan.

Skrivet av Nihilas:

Hur är kostnad irrelevant för denna diskussion? Hur kan detta inte handla om pengar när du gnäller för att det kommer kosta 125kr extra?

Men vad är det frågan om!!! Jag sade inte att kostnader är irrelevanta, jag sade att Kinas postavtal från 1800-talet gällande fraktkostnader är irrelevant. Denna diskussion handlar om moms och deklarationsavgifter. Skall du diskutera det här med mig får du läsa vad jag skriver och sluta hitta på. Det var ju dessutom du själv som tog upp Kinas hundra år gamla postavtal.

Skrivet av Nihilas:

Tror du staten med hjälp av Postnord infört denna koll om Kina hade betalat eg 300 kr per paket?

Du, jag har ingen aning då det där är liite för mycket spekulation för min smak, men om vi säger att så är fallet skulle det ju med 100% säkerhet bevisa att detta inte har med moms att göra utan bekräfta det jag argumenterat hela tiden; att Postnord/staten inte är intresserade av momsinkomsterna överhuvudtaget utan mängden försändelser... som man inte kan hantera.

Skrivet av Nihilas:

betala för ditt eget skräp

Du har inte den blekaste aning vad jag betalar för!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej, diskussionen började inte där.

Jo, diskussionen gällande begreppet "ändring" mellan dig och mig började PRECIS där.

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Är medlem i en Facebookgrupp för hemautomation och där postades nyss en faktura för den nya avgiften samt tullavgifter.
Så de har börjat nu.

Länk? Hur mycket är momsen på?

Min uppfatting är att Postnord kommer att behöva anställa extra personal för detta och att det därför kommer att bli en gradvis upptrappning tills de uppnått 100%.

Skrivet av Petterk:

Vill du skylla på någon för att PostNord tvingas följa lagen framöver skyll på DN!

Var det inte SvD som satte igång detta?

Skrivet av VresiBerba:

Staten måste inte ta ut moms heller, de kan ju lika gärna låta saken bero tills 2021 eller helt sonika införa en övre gräns som dussintals andra EU-länder har till exempel, ironiskt nog, Danska posten har som ju bekant ägs av just... den Svenska staten.

Det är inte danska posten (som delvis ägs av svenska staten) som sätter gränsen på 80 danska kronor, utan det är det danska riksdagen som beslutar om. Danska posten sätter dock avgiften på 160 danska kronor.

Skrivet av Nihilas:

Låt istället Kina betala allt som rör deras kostnader för paket vilket är hantering av moms / lager / kostnad för att flytta paket som ALLA företag i Sverige får göra.

Det där är egentligen ett problem för Postnord: har man skrivit på ett dåligt avtal med kinesiska posten, får man stå sitt kast och försöka få till ett bättre avtal. Alla postverk i alla rika länder verkar för övrigt ha samma problem med paket från Kina.

Skrivet av VresiBerba:

Men att man gjort så här i åtskilliga decennier kan knappast ha undgått varken Tullverket eller någon annan statlig myndighet. Att detta kommer upp nu, just precis när Postnord ropar på hjälp för att man drunknar i "Kina-paket", är näppeligen ett sammanträffande.

Precis. Jag tycker att detta snarare verkar som ett sätt för Postnord att dra en fuling för att få stopp på billiga Kina-paket. Möjligt att det var Postnord som ursprungligen fick pressen att börja skriva om detta. I Danmark har man inte denna möjlighet p.g.a. gränsen på 80 danska kronor som gör att billiga saker måste släppas igenom avgiftsfritt.

Skrivet av BasseBaba:

* Låt den som skickar paketet ENKELT kunna deklarera kostnaden digitalt. Finns detta så kan mottagaren logga in i ovan tjänst och betala, allt är klappat och klart.

Problemet är att postverk i olika länder har svårt att enas om ett gemensamt datasystem, så spårning och sådant kan sluta vid gränsen (internationell spårning funkar mellan vissa länder) och det är förstås samma med tulldeklarationer. Det behövs mer internationellt samarbete här.

Skrivet av Nivity:

Jag är intresserad av som händer om man inte hämtar ut ett paket som postnord vill ha betalt för.
Dom kan väl inte tvinga en att betala för en tjänst man aldrig beställt.
Enda dom kan göra är skicka tillbaka paketet.

Paketet skickas tillbaka till avsändaren och du slipper betala. Förmodligen får du en påminnelse om att hämta försändelsen efter halva liggtiden. Påminnelsen behöver du inte bry dig om.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kunde även tidigare åka på moms och speditionsavgift på paket värda under 300 SEK.

Min erfarenhet är att böcker (6% moms) brukar slinka igenom upp till mycket högre värden än elektronik (25% moms). Gränsen verkar alltså vara olika för olika momssatser, och den verkar även tillämpas lite godtyckligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Jag förstår vad du menar men lösningen måste på något sätt tvinga att det att det blir dyrare för köparen.

Det urgamla fraktavtalet kan ju diskuteras, men varför det absolut måste bli dyrare för importören begriper jag inte. Fidget spinners har jag tagit upp som exempel tidigare i denna tråden, och om en fidget spinner från Kina för 10 spänn orsakar sånt rabalder på Postnord, kommer inte folk att lägga sig platt och acceptera, för om man köper en fidget spinner för 10 kronor har man gjort lite research och istället för att köpa den från Kina för 10+2,5+50+125 så köper man den här;

https://www.ebay.com/itm/NEW-FIDGET-FINGER-HAND-FOCUS-SPIN-SP...

Oooch så var vi tillbaka på ruta ett igen varpå jag åter igen vill mena att det är bättre att bygga ut posten för 2000-talet än att flytta problemet från ett ställe till ett annat.

Skrivet av Nihilas:

Alltså får Postnord och staten betalt för de paket de hanterar.

Man får tillbaka vad man spenderar, alltså summan blir +-0.

Permalänk
Medlem

Bra att avgiften införs, förhoppningsvis stoppar det mycket av handeln. Är inte hållbart på lång sikt att folk köper billiga piratkopior från Kina istället för att handla i butik här i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Jag förstår vad du menar men lösningen måste på något sätt tvinga att det att det blir dyrare för köparen. Tycker inte heller att deras ide är den bästa men inte alldeles tokig då två av dina citat gör den ok:
"Är det rimligt att tro att posten kommer anställa och bemanna upp 5000 poster för att kunna göra detta?"
""OMG FUCKING JACKPOT! Inför vi 125:- i avgift så minskar volymerna, problem solved"."

De kommer anställa några fler och samtidigt kommer billigare / mindre paket minska. Alltså får Postnord och staten betalt för de paket de hanterar.

Dina alternativa metoder är bra men tror inte de hade fungerat. Köpare kommer inte vilja betala moms när de inte måste och säljare i Kina kommer inte lära sig Svenska regler för att tjäna ett par kronor.

Bästa hade varit om det hade blivit dyrare för de i Kina att skicka paket och att de alltid skrev ett korrekt pris på paketen så man kunde automatisera hur mycket moms som skulle dras.

/Nicklas

Det är väl tyvärr det fetade som stämmer.

Min tanke var ju nått i stil med
1) Postnord har ett API för "deklaration". Aliexpress/baba/Wish får då helt enkelt göra ett API-anrop till Postnord med paketets trackingnummer som nyckel och sen pusha in nödvändig info.
2) Jag som kund kan då logga in och sedan betala vad jag ska

Givetvis kommer jag som kund acceptera att antingen avsändaren eller Postnord tar ut en avgift för detta.

Det enda jag menar är att 125:- är så högt att det faller på sin egen orimlighet. En summa jag som kund skulle kunna tänka mig är väl i regionen kring typ 20:-.

Men jag förstår problemet i det hela, och som du säger, problemet är väl att vi i Sverige är en piss i havet för Aliexpress, deras incitament att lösa det hela lär vara nära noll.

Därav min alternativa idé, att jag som kund kan ladda upp exempelvis ett kvitto från Aliexpress och själv deklarera kostnaden för mina varor, betala moms + avgift, och sen så "vet" Postnords system via trackingnumret på paketet att allt är ok när paketet väl landar i Sverige = ingen manuell hantering behövs.
Dock så bygger ju detta på att dom på nått sätt kan hantera frauds eftersom folk lär ladda upp fekjade kvitton med $1 i pris.

EDIT: Finns ju hur mycket ideer som helst här. Aliexpress kan ju sätta en checksumma/hash/whatever på kvittot, som sen postnord kan använda för att verifiera att kvittot jag laddat upp är ok.
Visst, allting kräver att någon bygger systemen, men ORIMLIGT mycket jobb är det inte i min mening. Framförallt inte om man kan smeta ut 10-30 kronor per paket.

Får man inte med Kina/Avsändaren på det hela, så är det väl bara byta över till stickprov. Använd arbetskraften som nu sitter och förtullar varje paket till att istället kontrollera dom deklarationer folk gör själva.
Om man har fuskat så påskrivs man en straffavgift på säg, 1500:-, nått som svider. Mao så har då personen ett incitament till att göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jo, diskussionen gällande begreppet "ändring" mellan dig och mig började PRECIS där.

Du som tyckte det var kul att driva och ta upp det idag, trotts att du inte citerat mig sedan den 24 januari innan dess i tråden. Syftet måste ändå varit att provocera och då är det inte jag som trollar eller är ute efter att använda argumentationsfel, eller är ute efter allmänt tjafs.

Skrivet av Kommenterande:

Var det inte SvD som satte igång detta?

Jo, och det visste jag egentligen eftersom jag läste deras artiklar

Min erfarenhet är att böcker (6% moms) brukar slinka igenom upp till mycket högre värden än elektronik (25% moms). Gränsen verkar alltså vara olika för olika momssatser, och den verkar även tillämpas lite godtyckligt.

Jo och godtycke kommer finnas kvar i systemet även efter PostNord skärpt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Exakt, jag pratade om AVGIFTEN, inte om moms. Hur får du det till det här;
Nej, det har ingenting med moms att göra, moms skall man betala punkt slut. Men ja, jag anser att om man är så desperata på Postnord att, istället för att faktiskt göra något åt saken ta moms och tull från första kronan och bara därför ta ut en avgift på 125 spänn eftersom det kostar 125 spänn att göra det, är byråkrati av sällan skådat slag. Det här gagnar ju ingen, det är ju ett helt sinnessjukt förfarande gentemot dom egentliga problem man faktiskt har, att vår Svenska post uppenbarligen är avsevärt underdimensionerad.

Hur har AVGIFTEN för att de ska veta hur mycket MOMS de ska ta ut på ett paket INTE med varandra att göra? 125 kr för att öppna paket, ta reda på vad produkten är värd, återsluta paketet är inget konstigt.
Hur har du tänkt de ska ta moms, fråga gud?

Skrivet av VresiBerba:

Det där är siffror fullständigt tagna ur fantasin inte minst då man i dagsläget inte utför detta arbete på dessa försändelser. Man kan inte förlora vad man inte har.

Men då slipper de ju betala moms!?
Hur kan du anklaga någon för att inte läsa då du inte själv har skrivit någonting alls om hur de ska lösa hur mycket moms det ska ta på en vara.

Skrivet av VresiBerba:

Postnord är ett statligt bolag! Är man underbemannade och går back får staten lösa det, helst utan att mer eller mindre sopa problemet under mattan och införa meningslösa avgifter som varken gör plus eller minus i kassan.

Tror du att statliga bolag automatiskt ska kosta staten pengar? De ska göra ett korrekt jobb och ta betalt för att de gör det. Till skillnad från dig så ser de ett problem och gör vad de tror är rätt för att lösa problemet.

Skrivet av VresiBerba:

Men vad är det frågan om!!! Jag sade inte att kostnader är irrelevanta, jag sade att Kinas postavtal från 1800-talet gällande fraktkostnader är irrelevant. Denna diskussion handlar om moms och deklarationsavgifter. Skall du diskutera det här med mig får du läsa vad jag skriver och sluta hitta på. Det var ju dessutom du själv som tog upp Kinas hundra år gamla postavtal.

Vi kan hoppa detta men det är såklart en del av ett större problem som borde vara med i en vettig diskussion.

Skrivet av VresiBerba:

Du, jag har ingen aning då det där är liite för mycket spekulation för min smak, men om vi säger att så är fallet skulle det ju med 100% säkerhet bevisa att detta inte har med moms att göra utan bekräfta det jag argumenterat hela tiden; att Postnord/staten inte är intresserade av momsinkomsterna överhuvudtaget utan mängden försändelser... som man inte kan hantera.

Du vet vad jag betalar för!

Citera allt inte bara vad du känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Du kan verkligen inte tänka längre än vad näsan räcker.
Hur har AVGIFTEN för att de ska veta hur mycket MOMS de ska ta ut på ett paket INTE med varandra att göra? 125 kr för att öppna paket, ta reda på vad produkten är värd, återsluta paketet är inget konstigt.

Fast det är inte vad de gör, de läser CN22/23 export/tulldeklarationen klistrad på paketet och registrerar detta då. Plus ser till att ombuden inte lämnar ut paketen innan de är betalda. Det är tjänsten att göra importdeklarationen de tar betalt för.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba

Låter som du vill ha ett parallellt system.

Säljarna och säljplattformarna har ingen relation med PostNord, så jag vet inte varför de skulle vilja förenkla det för PostNord. Sen betyder ju inte att PostNord får förhandsinformation (istället för tullen) att de inte behöver kontrollera deklarationen som är på paketet, möjligen att de slipper knappa in allt manuellt – när uppgifterna stämmer. Att deklarera elektroniskt är dock ett jobb för speditörerna i Kina och det är nog de som behöver delta för att förenkla hanteringen.

PostNord kan inte dela ut straff, så det måste ske via Tullverket om det ska vara något sådant upplägg. Sen måste såklart speditören alltid registrera alla uppgifter om de ska komma på någon som fuskar, så det är nog ett litet tankefel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@BasseBaba

Låter som du vill ha ett parallellt system.

Säljarna och säljplattformarna har ingen relation med PostNord, så jag vet inte varför de skulle vilja förenkla det för PostNord. Sen betyder ju inte att PostNord får förhandsinformation (istället för tullen) att de inte behöver kontrollera deklarationen som är på paketet, möjligen att de slipper knappa in allt manuellt – när uppgifterna stämmer. Att deklarera elektroniskt är dock ett jobb för speditörerna i Kina och det är nog de som behöver delta för att förenkla hanteringen.

PostNord kan inte dela ut straff, så det måste ske via Tullverket om det ska vara något sådant upplägg. Sen måste såklart speditören alltid registrera alla uppgifter om de ska komma på någon som fuskar, så det är nog ett litet tankefel där.

Jo ber om ursäkt, inte 100% insatt i det hela, spekulerar mer brett.

Det som avsändarna har som incitament är fortsatt handel. 125:- per paket kommer döda all form av "handla xyz för 20:- från Wish/Ali/whatever". Dock med problemet att vi då som sagt förmodligen är så små till volym att det inte blir värt.

Det som Postnord skulle kunna ha som incitament är att leverera en tjänst som kunderna vill ha. Tyvärr så är det ju som redan konstaterats bara skit för PN. Hade väl varit skillnad om portot på paketen varit något som Postnord faktiskt hade tjänat pengar på, då hade ju min "teori" fungerat. PN hade ju då haft ett incitament till att fixa ett system som ger en rimlig kostnad för kunderna, eftersom pakettrafiken då hade kunnat fortsätta och PN hade kunnat tjäna pengar. Så fine, ett stort problem i det hela är ju att hela paketleveransen som sådan inte är lönsam för PN.

Edit: Angående att fuska, inget tankefel där. Säg att jag beställer vara X och själv deklarerar $1.
Åker jag fast i en kontroll så kan dom ju sprätta mitt paket, kolla upp vara X mot avsändaren och se vad den faktiskt kostar, på så sätt kan dom ju se om jag fuskar.
Jag antar att det är nått liknande dom får göra idag, eftersom typ 99% av alla paket jag fått från typ Aliexpress antingen har haft $0.99 eller $0, GIFT som deklaration. Så det är därför jag utgår från att kostnaden är 125:-, eftersom det på mer eller mindre vartenda paket kommer bli ett detektivarbete för att förstå varuvärdet på det som ska förtullas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Hur har AVGIFTEN för att de ska veta hur mycket MOMS de ska ta ut på ett paket INTE med varandra att göra?

Men det är inget jag någonsin påstått! Citatet du svarade på handlade SPECIFIKT om byråkratin gällande att ta ut en avgift för att kostnaden för att ta ut den avgiften skall bekostas med samma avgift som tas ut, det vill säga att hela förfarandet om avgiften är 100% perpetuum mobile och är fullständigt meningslös. Därav kommentaren om byråkrati.

Skrivet av Nihilas:

125 kr för att öppna paket, ta reda på vad produkten är värd, återsluta paketet är inget konstigt.

Ja, du tror väl inte på fullaste allvar att man inte bara skall ta ut moms, skicka papper om detta för 150,000 försändelser om dagen utan också öppna varenda paket, göra en sökning för att ta reda på exakt värde?

Skrivet av Nihilas:

Man läser av CN22 och knappar in summan i ett digitalt dokument. Och... japp, denna konversation är över! Fråga Gud... allvarligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det urgamla fraktavtalet kan ju diskuteras, men varför det absolut måste bli dyrare för importören begriper jag inte. Fidget spinners har jag tagit upp som exempel tidigare i denna tråden, och om en fidget spinner från Kina för 10 spänn orsakar sånt rabalder på Postnord, kommer inte folk att lägga sig platt och acceptera, för om man köper en fidget spinner för 10 kronor har man gjort lite research och istället för att köpa den från Kina för 10+2,5+50+125 så köper man den här;

https://www.ebay.com/itm/NEW-FIDGET-FINGER-HAND-FOCUS-SPIN-SP...

Detta är ju ett strålande exempel. Vem tror att ett paket från London till en adress i Sverige kostar 10 kr?
Man har ju sett flera gånger att de skriver att det ska skickas från London men skickas från Kina.

Sen har vi också fidget spinners som Tyskland slängde fler ton av då de inte hade korrekt märkning och kan då ha cancerframkallande ämnen. Vi borde alltså ha en kostnad till på 100 kr så att man kan gå genom märkningen på de som skickas in.

Skrivet av VresiBerba:

Oooch så var vi tillbaka på ruta ett igen varpå jag åter igen vill mena att det är bättre att bygga ut posten för 2000-talet än att flytta problemet från ett ställe till ett annat.

Man får tillbaka vad man spenderar, alltså summan blir +-0.

Du borde beskriva vad du menar. Man kan ju bara gissa, du menar att eftersom man tar ut 125 kr så kommer ingen skickas små paket och man kommer därför gå +-0? Eller menar du att 100% av de 125 kr kommer gå till anställdas löner?

Permalänk
Medlem

Det där är egentligen ett problem för Postnord: har man skrivit på ett dåligt avtal med kinesiska posten, får man stå sitt kast och försöka få till ett bättre avtal. Alla postverk i alla rika länder verkar för övrigt ha samma problem med paket från Kina

Paketen försvinner inte för att subventionerna tas bort. Hongkong har knappast subventioner då de har egna avtal, men har också snorbillig flygpost. Hongkong har inte import eller exporttullar eller någon moms, så varorna hade bara packats om där om China Post/China-EMS får mer ofördelaktiga villkor/avtal.

Önsketänkandet från personer som inte hanterar frågan hos PostNord kommer inte underlätta PostNord i deras kommande arbete och kommer inte få bort volymerna. Deras kommunikationsavdelning och andra som uttalar sig i media gör nog mer skada än nytta här. PostNord måste lära sig att både sortera volymerna (utan kaos) och göra importdeklarationerna, varken omförhandlade postavtal eller avgifter kommer göra att postorderhandeln försvinner. Det är ju inte så att avgiften plötsligt uppkommit för att få ner volymerna heller, det är en ersättning för en tjänst och om några förändringar i lagar och regelverk kommer så kommer de snarare luta mer åt det finska exemplet där speditören måste registrera försändelsen och i praktiken fylla i alla uppgifter för importdeklarationen, skicka varan till tullager och vänta på att kunden betalar till Tulli (finska tullmyndigheten), hanteringen blir knappast mindre omfattande för att man flyttar betalningsförfarandet – men de får inte ta ut tilläggsavgift för importdeklarationen då den då utförs av konsumenten. Mer jobb och mindre betalt är framtiden för PostNord. De får helt enkelt höja sin ambition på Arlanda och Toftanäs, utan att vänta sig ersättning för arbetet längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men det är inget jag någonsin påstått! Citatet du svarade på handlade SPECIFIKT om byråkratin gällande att ta ut en avgift för att kostnaden för att ta ut den avgiften skall bekostas med samma avgift som tas ut, det vill säga att hela förfarandet om avgiften är 100% perpetuum mobile och är fullständigt meningslös. Därav kommentaren om byråkrati.

Ja, du tror väl inte på fullaste allvar att man inte bara skall ta ut moms, skicka papper om detta för 150,000 försändelser om dagen utan också öppna varenda paket, göra en sökning för att ta reda på exakt värde?

Man läser av CN22 och knappar in summan i ett digitalt dokument. Och... japp, denna konversation är över! Fråga Gud... allvarligt talat.

Du vill alltså att Postnord ska ta 0kr för att alla paket har korrekt CN22 och att det inte tar någon tid att gå genom dokumentet och skriva in uppgifterna?

@Jag antar att det är nått liknande dom får göra idag, eftersom typ 99% av alla paket jag fått från typ Aliexpress antingen har haft $0.99 eller $0, GIFT som deklaration. Så det är därför jag utgår från att kostnaden är 125:-, eftersom det på mer eller mindre vartenda paket kommer bli ett detektivarbete för att förstå varuvärdet på det som ska förtullas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

@Jag antar att det är nått liknande dom får göra idag, eftersom typ 99% av alla paket jag fått från typ Aliexpress antingen har haft $0.99 eller $0, GIFT som deklaration. Så det är därför jag utgår från att kostnaden är 125:-, eftersom det på mer eller mindre vartenda paket kommer bli ett detektivarbete för att förstå varuvärdet på det som ska förtullas.

PostNord har redan sagt, och det är redan diskuterat i tråden tidigare att de ska skicka paket utan deklarerat värde till ett tullager, och där får Tullverkets personal öppna försändelserna och/eller kontakta mottagaren för uppgifter. Enligt PostNord ska det röra sig om 15-20 000 försändelser om dagen som de förut bara släppte igenom, vilket är en minoritet av försändelserna.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Dock så bygger ju detta på att dom på nått sätt kan hantera frauds eftersom folk lär ladda upp fekjade kvitton med $1 i pris.

Risken för detta är knappast större än risken att en säljare i Kina skriver fel belopp på CN22-blanketten.

Skrivet av Nihilas:

Paket öppnas bara i undantagsfall, t.ex. om de misstänks innehålla knark eller om värdet inte går att fastställa på annat sätt. I första hand tittar man på CN22-blanketten på försändelsen. I andra hand (om man tror att det står fel på CN22-blanketten eller om blanketten helt saknas) tror jag att man frågar mottagaren.

Skrivet av Petterk:

Fast det är inte vad de gör, de läser CN22/23 export/tulldeklarationen klistrad på paketet och registrerar detta då. Plus ser till att ombuden inte lämnar ut paketen innan de är betalda. Det är tjänsten att göra importdeklarationen de tar betalt för.

Men om det står rätt på blanketten lär det ju gå väldigt snabbt att registrera försändelsen. Man har säkert numren på vanliga produkter i huvudet och beloppen är det väl bara att skriva in i en dator som räknar ut allt direkt.

Skrivet av Nihilas:

Detta är ju ett strålande exempel. Vem tror att ett paket från London till en adress i Sverige kostar 10 kr?
Man har ju sett flera gånger att de skriver att det ska skickas från London men skickas från Kina.

Men om säljaren anger fel avsändarland, lär man ju ha möjlighet att kräva säljaren på ersättning om man på grund av detta råkat ut för extrakostnader. Försändelse från London: 0 kr i extra avgifter (före Brexit i alla fall). Försändelse från Kina: 128 kr i extra avgifter. Då bör mellanskillnaden (128 kr) kunna inrävas av säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handlar snarare om att de importerar i bulk till ett EU-land och feldeklarerar allt, men det varierar.

Visst kan du skicka ett 10 EUR paket till t.ex. Tyskland och låta det frankeras/packas om för att skickas till Sverige, frakten från Tyskland på brev och småpaket är inte dyr. Men när sådana tjänster utförs på en vara i EU så räknas varan egentligen som omsatt i EU och moms ska alltså krävas in av säljaren. Något som naturligtvis inte görs i många av fallen.

Det handlar mest om att Bakteman spekulerar när han får frågan av journalisten här. Fusket som SvDs artiklar handlade om försvinner inte om det går via ett EU-land. Att paketera och skicka vidare om kostar inte mycket, det handlar om kanske 50 kr. Det är billigare att betala momsen och extra frakt inom EU än PostNords avgift, men ingen säljare i tredje land kommer ta på sig det om det innebär att de måste sälja en 100 krs-vara som en 200 krs-vara med alla skatter och avgifter samt frakt inräknat. Uppenbart att något inte står rätt till om de från deras EU-lager tar samma pris för varan som från deras Kina-lager, och det gäller ofta på varor som kostar mer än 150 EUR dessutom. Paket som mellanlandar i EU eller butiker som påstår sig ha ett EU-lager (men inte betalar skatter, och inte tar ut moms) finns redan och är inget som räddat terminalen i Arlanda från sin arbetsbelastning, och är rimligen inget som kommer rädda de undan att behöva behandla paketen framöver. Sveriges efterfrågan påverkar inte fraktalternativen eller affärsuppläggen, köparna kan bara välja alternativen som erbjuds. För fransmännen har det varit värre och de kan ändå inte beställa allt så det mellanlandar i annat EU-land och dylikt.

Då det rör sig om billiga varor så är även en 50kr höjning väldigt mycket, en vara kan då gå ifrån 10 kr till 60kr. Men då verka det som vi har ungefär samma syn här. Då det innebär högre kostnader och sverige är ett litet land så lär det inte vara så många fler kinasäljare som förändra sin säljstrategi så mycket. Jag tänkte mest att jag måste ha missat något då postnord själva verka tro på det scenariot att det kommer öka och de bör väl vara ganska så insatta i det hela och bör väl kunna göra en bättre kvalificerad gissning än oss andra.

Man kan dock undra vad kinasäljarna faktiskt kommer att göra? kommer de sluta sälja till sverige helt? Om de inte har en lösning på det, laglig eller inte, så kommer de få många missnöjda kunder ifrån sverige om de fortsätter sälja till sverige.

Tycker ändå det verka vanligt med fransmän bland de som köper billiga varor utanför eu.

Postnord har nog dock rätt om att volymerna kommer minska

Permalänk

@VresiBerba: Totalbalansen blir densamma, skillnaden är vem kostnaden tas från. Med avgift: från den som beställt. Utan avgift: från alla, via skatten. Vilket man tycker är bäst är såklart upp till var och en att bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Edit: Angående att fuska, inget tankefel där. Säg att jag beställer vara X och själv deklarerar $1.
Åker jag fast i en kontroll så kan dom ju sprätta mitt paket, kolla upp vara X mot avsändaren och se vad den faktiskt kostar, på så sätt kan dom ju se om jag fuskar.
Jag antar att det är nått liknande dom får göra idag, eftersom typ 99% av alla paket jag fått från typ Aliexpress antingen har haft $0.99 eller $0, GIFT som deklaration. Så det är därför jag utgår från att kostnaden är 125:-, eftersom det på mer eller mindre vartenda paket kommer bli ett detektivarbete för att förstå varuvärdet på det som ska förtullas.

Angående detta så går det bara att följa upp om privatkunden importdeklarerat som den ska om speditören tullklarerat och registrerat tull/exportdeklarationen som sitter på paketet. Det är ju just detta som PostNord inte har gjort och inte har haft resurser för att göra. Kontrollera om exportdeklarationen stämmer kommer de sällan göra om det står ett värde på denna dessutom, kanske om de är väldigt uppmärksamma och ser att det innehåller en vara som uppenbarligen inte är värd 20 dollar. Feldeklarerade varuvärden till privatpersoner är svårt att komma åt och de måste ju börja med att börja faktiskt deklarera paketen överhuvudtaget. Får de en försändelse till en privatperson som uppenbarligen är feldeklarerad så händer ju för den delen inget mer än att de skriver upp värdet efter granskning av tullpersonal.

Permalänk
Skrivet av erkew:

Tycker ändå det verka vanligt med fransmän bland de som köper billiga varor utanför eu.

Franska posten kanske gör som svenska posten, d.v.s. låter bli att tillämpa lagen för låga värden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Då det rör sig om billiga varor så är även en 50kr höjning väldigt mycket, en vara kan då gå ifrån 10 kr till 60kr. Men då verka det som vi har ungefär samma syn här. Då det innebär högre kostnader och sverige är ett litet land så lär det inte vara så många fler kinasäljare som förändra sin säljstrategi så mycket. Jag tänkte mest att jag måste ha missat något då postnord själva verka tro på det scenariot att det kommer öka och de bör väl vara ganska så insatta i det hela och bör väl kunna göra en bättre kvalificerad gissning än oss andra.

Man kan dock undra vad kinasäljarna faktiskt kommer att göra? kommer de sluta sälja till sverige helt? Om de inte har en lösning på det, laglig eller inte, så kommer de få många missnöjda kunder ifrån sverige om de fortsätter sälja till sverige.

Postnord har nog dock rätt om att volymerna kommer minska

Lätta varor kan vara billigare att hantera, jag räknade med att de åtminstone väger några hundra gram och att de som arbetar i logistikföretaget vill ha vettig lön. Du skulle säkert kunna få ner vissa grejer till 20 kr i hanterings/plock-avgift och 10 kr frakt, i ett västeuropeiskt land. Kanske ännu mindre om du vänder dig till organiserad brottslighet. De måste trotts allt ignorera att varan omsätts i EU när säljaren betalar för sådant upplägg, är det köparen som är kunden hade det kanske gått att göra så tills sista december 2020.

Frankrike har inte ändrat säljarnas strategi, en del har "EU-lager" och tjänster som vidarebefordrar paketen utan importavgifter/skatter i EU, men det är långt ifrån majoriteten av säljarna som erbjuder detta, och när det inte erbjuds så beställs det på vanlig väg och fransmännen blir sura över Chronoposts €21 avgift och för att de fick betala momsen. De slutar inte sälja till Frankrike bara för att de skickar DDU/oförtullat och det innebär avgifter, men en del kommer såklart försöka med omärkta paket och deklarera som gåva. Att det innebär att mottagaren står för avgifterna är ju hela grejen med DDU. De hade kunnat införa minimiordrar (högre värden/fler varor i samma paket) så att det hade lönat sig att skicka med annan speditör och som DDP/förtullat där speditören i Kina står för avgifterna och skatterna/tullarna. Uppenbart är det inte särskilt vanligt. Upplägg där de försöker gå runt tullen eller minimera avgifterna ser ut att vara betydligt vanligare.

Nej, PostNords kommunikatör är inte insatt i det hela. Han kan spekulera och ha förhoppningar och han är den som journalister pratar med, men det betyder inte att det han säger är förankrat i organisationen. Chefer har visserligen sagt liknande själva, men de slipper inte undan att anställa för att antalet försändelser kanske sjunker en liten period. Även om paketen från Kina hade sjunkit med 90 % så behöver de fortfarande fler anställda för den delen, så avgiften löser knappast några problem sett ur den synvinkeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adrenochrome:

@VresiBerba: Totalbalansen blir densamma, skillnaden är vem kostnaden tas från. Med avgift: från den som beställt. Utan avgift: från alla, via skatten.

Nej, avgiften tas idag inte ut alls eftersom arbetet aldrig utförs och då heller inte kostar något för varken staten eller importören. Så skillnaden är att, utan avgift - betalar ingen och med avgift - betalar enskilda individer som importerar för tior.

Om staten i framtiden kommer att ta ut en avgift på 125 spänn för att moms på en fidget spinner för en tia obönhörligen absolut måste momsas för, kommer kostnaden för avgiften att täcka det man får in, det vill säga +-0. Men moms får man i alla fall in, för dom idioter som, trots en kostnadsökning på ett par tusen procent kommer fortsätta att köpa fidget spinners ifrån Kina istället för Tyskland, och två och femtio i moms i dom enskilda fallen skall man inte spotta på. Å-näh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Du vill alltså att Postnord ska ta 0kr för att alla paket har korrekt CN22 och att det inte tar någon tid att gå genom dokumentet och skriva in uppgifterna?

-

Skrivet av VresiBerba:

Och... japp, denna konversation är över!

Permalänk
Medlem

Men om det står rätt på blanketten lär det ju gå väldigt snabbt att registrera försändelsen. Man har säkert numren på vanliga produkter i huvudet och beloppen är det väl bara att skriva in i en dator som räknar ut allt direkt.

Bevisligen har de inte registrerat försändelserna och det har ändå talats om kaos på terminalerna.

Varukoder är ganska långa, men det går alltid att införa system för att ta hjälp av autocomplete om det är smidigare än att skriva hela raden. OCR kanske inte fungerar så bra på handifyllda blanketter. Hur som helst, de måste nog börja med att ta ut deklarationen ur plastfickan till att börja med.

Om det står rätt eller inte spelar inte så stor roll heller, bara det står ett värde så kommer de gå på det. Det kanske är 10 % som inte har något varuvärde deklarerat och då ska de ju numera tas till tullager när de får ordning på verksamheten. Det är de andra paketen som de inte haft tid med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

PostNord har redan sagt, och det är redan diskuterat i tråden tidigare att de ska skicka paket utan deklarerat värde till ett tullager, och där får Tullverkets personal öppna försändelserna och/eller kontakta mottagaren för uppgifter. Enligt PostNord ska det röra sig om 15-20 000 försändelser om dagen som de förut bara släppte igenom, vilket är en minoritet av försändelserna.

Har inte läst alla poster men vad jag sett så är det inte PostNord som sagt detta utan detta har kommits fram till eftersom detta är bara tullen som får öppna brev, ska tullen också ta en administrationsavgift eller det tar PostNord när de får tillbaka paketet?
Vi har faktiskt inte fått någon exakt information från PostNord bara att det kommer bli en avgift och att det finns en utredning.
Hur det än läggs upp så kommer det att gynna PostNord och staten.
Hög avgift = ingen kommer beställa paket med lågt värde = PostNord behöver inte hantera paket från Kina gratis.
Lägre avgift = paket kommer beställas = staten får in sina miljarder i moms och PostNord får betalt för arbetet de utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

@Jag antar att det är nått liknande dom får göra idag, eftersom typ 99% av alla paket jag fått från typ Aliexpress antingen har haft $0.99 eller $0, GIFT som deklaration.

Det antar jag inte alls.

Permalänk
Medlem

Kinapaketet kan ta omväg – för att slippa Postnordavgiften

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-t...