Handlar snarare om att de importerar i bulk till ett EU-land och feldeklarerar allt, men det varierar.
Visst kan du skicka ett 10 EUR paket till t.ex. Tyskland och låta det frankeras/packas om för att skickas till Sverige, frakten från Tyskland på brev och småpaket är inte dyr. Men när sådana tjänster utförs på en vara i EU så räknas varan egentligen som omsatt i EU och moms ska alltså krävas in av säljaren. Något som naturligtvis inte görs i många av fallen.
Det handlar mest om att Bakteman spekulerar när han får frågan av journalisten här. Fusket som SvDs artiklar handlade om försvinner inte om det går via ett EU-land. Att paketera och skicka vidare om kostar inte mycket, det handlar om kanske 50 kr. Det är billigare att betala momsen och extra frakt inom EU än PostNords avgift, men ingen säljare i tredje land kommer ta på sig det om det innebär att de måste sälja en 100 krs-vara som en 200 krs-vara med alla skatter och avgifter samt frakt inräknat. Uppenbart att något inte står rätt till om de från deras EU-lager tar samma pris för varan som från deras Kina-lager, och det gäller ofta på varor som kostar mer än 150 EUR dessutom. Paket som mellanlandar i EU eller butiker som påstår sig ha ett EU-lager (men inte betalar skatter, och inte tar ut moms) finns redan och är inget som räddat terminalen i Arlanda från sin arbetsbelastning, och är rimligen inget som kommer rädda de undan att behöva behandla paketen framöver. Sveriges efterfrågan påverkar inte fraktalternativen eller affärsuppläggen, köparna kan bara välja alternativen som erbjuds. För fransmännen har det varit värre och de kan ändå inte beställa allt så det mellanlandar i annat EU-land och dylikt.