Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Är medlem i en Facebookgrupp för hemautomation och där postades nyss en faktura för den nya avgiften samt tullavgifter.
Så de har börjat nu.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta går att tolkas som att man ser över hanteringen och även ser över hur man ska göra med avgiften, men att nuvarande lag gäller och att avgiften är dessa 125:- tills något annat meddelas. För det är så det ser ut. Lagen gäller, postnord tar 125:- i avgift för att momsdeklarera åt dig. Att de sedan valt att släppa igenom paket är i sig ingen garanti för att alla paket klarar sig, även när det gäller paket med lågt värde. Så avgiften är införd för ett bra tag sedan, men postnord har (än så länge) inte någon infrastruktur på plats för att kunna momsdeklarera alla paket som kommer vilket gör att de flesta slinker igenom, oavsett vad lagen säger.

De skriver klart ut att det inte är infört och "Det är inte klarlagt från när avgiften kommer att tas ut, även på varor med mindre värde. ".

Alltså Även på varor med mindre värde, det handlar inte om att de ska se över en befintlig avgift, utan det handlar klart och tydligt om de inför nya hanteringar på nya områden och vad avgiften då blir och när den nya hanteringen kommer att införas. De skriver det ju rakt ut. De har aldrig haft någon avgift på varor av mindre värde och de skriver det även rakt ut, så varför försöker ni vrida på vad de skriver?

Det är ju dessutom uppenbart i praktiken att de aldrig har tagit ut någon avgift på varor av mindre värde, så det är hur som helst nytt hur man än ser på det. Bara för de har tagit ut avgifter på dyrare varor och kanske skulle ha gjort det på billigare också om de hade fäljt lagen, så gör det inte det mindre nytt. Det är som att säga att "vi alltid tagit ut en avgift för apelsiner men aldrig tidigare för päron, men bara för vi har tagit ut det för apelsiner så är det inget nytt". Det är det ju. Då man börja applicera det på områden som man aldrig tidigare har tagit ut avgift på så är det ju nytt. Det erkänner de ju själva också.

Jag pratar inte om vad lagen säger, utan jag pratar om hur postnord arbetar. Lagen säger sedan inget om att postnord ska ta ut admin avgifter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ingen ändring har föreslagits

Milda makter!

Skrivet av Petterk:

Eftersom alla EU-länder måste ta ut moms på alla postorderförsändelser från och med 2021 så har jag ingen aning om vad du syftar på med att det ska gynna staten eller folket

Nu är det ju inte 2021.

Skrivet av Petterk:

gynnar inte direkt någon att flytta fram problemet med efterföljandet till 2021.

Det gör det väl, annars hade denna tråd inte funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Milda makter!

Nu är det ju inte 2021.

Det gör det väl, annars hade denna tråd inte funnits.

Vadå milda makter? Politiker har inte föreslagit något här, och så är det med den delen. Att vi inte har några undantag för mindre varuvärden har hängt med i mer än 25 år och är inget som kommit på förslag eller till beslut nu. Vill du skylla på någon för att PostNord tvingas följa lagen framöver skyll på SvD!

Sen är det nog bra om Tullverket och PostNord får jobba med frågan idag, än att flytta fram problemet till 2021. Det betyder att det kanske kommer öppnas upp för andra lösningar än dyra speditionsavgifter för importdeklarationen, folk blir förhoppningsvis mer medvetna om att avgifter tillkommer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska man märka ord så är det inte direkt entreprenad som Poolia sysslar med.

Ingen ändring har föreslagits, att följa lagen som gällt i 25 år är inget man föreslår. Eftersom alla EU-länder måste ta ut moms på alla postorderförsändelser från och med 2021 så har jag ingen aning om vad du syftar på med att det ska gynna staten eller folket, gynnar inte direkt någon att flytta fram problemet med efterföljandet till 2021. Att lagen kom till 1992 var ju för att handlare skulle få konkurrera på schyssta villkor, och i förlängningen för att de inte skulle skicka sina varor till tredje land för att komma tillbaka momsfritt till Sverige. Staten får in momsen, konsumenten får en marknad där schysst konkurrens gäller.

De kanske måste ta ut moms, men de måste inte ta någon avgift. Ingen bryr sig om några kr i moms, det är avgiften som stör.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vadå milda makter? Politiker har inte föreslagit något här, och så är det med den delen.

Jag tänker inte diskutera saken vidare med dig tills du lägger ner dessa medvetna missförstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

De kanske måste ta ut moms, men de måste inte ta någon avgift. Ingen bryr sig om några kr i moms, det är avgiften som stör.

/hulle.

Avgiften tar Postnord för att få tillbaka de pengar de kostar att ta reda på hur mycket man ska betala i moms. Varför ska Postnords andra kunder / staten betala för att paketen från Kina inte gör rätt från sig?

/Nicklas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erkew:

De skriver klart ut att det inte är infört och "Det är inte klarlagt från när avgiften kommer att tas ut, även på varor med mindre värde. ".

Alltså Även på varor med mindre värde, det handlar inte om att de ska se över en befintlig avgift, utan det handlar klart och tydligt om de inför nya hanteringar på nya områden och vad avgiften då blir och när den nya hanteringen kommer att införas. De skriver det ju rakt ut. De har aldrig haft någon avgift på varor av mindre värde och de skriver det även rakt ut, så varför försöker ni vrida på vad de skriver?

Det är ju dessutom uppenbart i praktiken att de aldrig har tagit ut någon avgift på varor av mindre värde, så det är hur som helst nytt hur man än ser på det. Bara för de har tagit ut avgifter på dyrare varor och kanske skulle ha gjort det på billigare också om de hade fäljt lagen, så gör det inte det mindre nytt. Det är som att säga att "vi alltid tagit ut en avgift för apelsiner men aldrig tidigare för päron, men bara för vi har tagit ut det för apelsiner så är det inget nytt". Det är det ju. Då man börja applicera det på områden som man aldrig tidigare har tagit ut avgift på så är det ju nytt. Det erkänner de ju själva också.

Jag pratar inte om vad lagen säger, utan jag pratar om hur postnord arbetar. Lagen säger sedan inget om att postnord ska ta ut admin avgifter.

Precis. Det är duktigt tröttsamt med skribenter i denna tråden som ständigt saboterar diskussionen genom att påpeka att "det är inget nytt" och att "inget kommer ändras". Att något kommer att förändras är ju för fan hela anledningen till att denna tråd överhuvudtaget existerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jag tänker inte diskutera saken vidare med dig tills du lägger ner dessa medvetna missförstånd.

Man kan inte använda vilka ord man vill och hitta på vad de betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Avgiften var redan känd sedan tidigare och ingen har blivit lovad av PostNord att de slipper den hur som helst. Tullverket har ingen synpunkt på speditionsavgifterna här, och tvingar de inte att ha någon. Det är inte reglerna eller ens avgifterna (inte än iaf) som förändras här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Avgiften tar Postnord för att få tillbaka de pengar de kostar att ta reda på hur mycket man ska betala i moms.

Precis, man skall alltså införa ett arbete som kostar 125 spänn och sedan dra in 125 spänn på samma arbete för att arbetet kostar 125 spänn. JÄSS! Ropar folket i denna tråden, det här är bra, varför vet jag inte riktigt för detta är ju en, till och med för Sverige ganska särdeles idiotisk byråkrati.

Skrivet av Nihilas:

Varför ska Postnords andra kunder / staten betala för att paketen från Kina inte gör rätt från sig?

Ja, alltså, detta har ju precis ingenting med Kina att göra, officiellt då förstås, för grunden till denna förändring är ju såklart att "hjälp, Postnord drunknar i "Kina-paket"". Postnord (via staten) kan inte hantera den mängd brev och paket från utlandet och istället för att bygga ut verksamheten så inför man regelrätta straffavgifter på små skitförsändelser som kostar lika mycket att införa som de drar in varpå den enda, den ENDA som drabbas är den enskilde importören av enstaka småprylar i 20-kronorsklassen.

Jag tycker nog att om man skall göra en ändring och få bukt med problemet att man gör något som faktiskt gynnar Sverige i stort istället för att flytta runt problemet, för om terminalerna är för små idag, kommer dom vara för små 2021 också, oavsett om man börjar momsa för två och femtio imorgon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Man kan inte använda vilka ord man vill och hitta på vad de betyder.

Du anser alltså att när jag säger att en ändring är på gång, att jag hittar på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Staten måste inte ta ut moms heller, de kan ju lika gärna låta saken bero tills 2021 eller helt sonika införa en övre gräns som dussintals andra EU-länder har till exempel, ironiskt nog, Danska posten har som ju bekant ägs av just... den Svenska staten.

För det är ju inte speditionsfirmorna eller handeln som påkallat denna diskrepans, varpå argumentet att det skulle vara någon snedvriden konkurens närmast försvinner, utan det är Tullverket som tydligen helt appråpå upptäckt att detta har försiggått i, tja sisådär 25 år och att precis nu, nu kommit på detta samtidigt som Postnord drunknar i "kina-paket".

Ja-men vilket sammanträffande, eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Precis, man skall alltså införa en arbete som kostar 125 spänn och sedan dra in 125 spänn för att arbetet kostar 125 spänn. JÄSS! Ropar folket i denna tråden, varför vet jag inte riktigt för detta är ju en, till och med för Sverige ganska särdeles idiotisk byråkrati.

Införa ett arbetssätt, alla paket ska egentligen alltid betala moms. Idiotisk byråkrati att varor från andra länder ska ha samma moms som en vara i Sverige?
Först ska paket från eg Kina betala mindre porto och sedan slippa moms för att det ska vara rättvist..?

Skrivet av VresiBerba:

Ja, alltså, detta har ju precis ingenting med Kina att göra, officiellt då förstås, för grunden till denna förändring är ju såklart att "hjälp, Postnord drunknar i "Kina-paket"". Postnord (via staten) kan inte hantera den mängd brev och paket från utlandet och istället för att bygga ut verksamheten så inför man regelrätta straffavgifter på små skitförsändelser som kostar lika mycket att införa som de drar in varpå den enda, den ENDA som drabbas är den enskilde importören av enstaka småprylar i 20-kronorsklassen.

Jag tycker nog att om man skall göra en ändring och få bukt med problemet att man gör något som faktiskt gynnar Sverige i stort istället för att flytta runt problemet, för om terminalerna är för små idag, kommer dom vara för små 2021 också, oavsett om man börjar momsa för två och femtio imorgon.

Det har allt med Kina att göra, du skriver ju själv att Postnord har skrivit att de drunknar i Kina-paket och de har varit ärliga med detta hela tiden.
Från 1900-frös ihjäl så har paket från Kina fått billigare porto för att de var ett U-land och nu när Kina har tagit väldigt stora framsteg i ekonomin / tillverkning så har de möjlighet (för att det är billigt) att skicka 100 000-tals paket i månaden. Vem är det som står för denna kostnad? Är det Kina? Är det Postnord?
Utöver att Postnord tar kostnaden för att det skickas paket från Kina så vill du att de ska expandera för att kunna göra ännu mer förlust? Låt istället Kina betala allt som rör deras kostnader för paket vilket är hantering av moms / lager / kostnad för att flytta paket som ALLA företag i Sverige får göra.

/Nicklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du anser alltså att när jag säger att en ändring är på gång, att jag hittar på?

Det sker en ändring i att lagen ska tillämpas som regel istället för bara ibland, hos PostNord. Däremot sker ingen ändring av reglerna kring det hela, inga nya avgifter tillkommer heller utan (än så länge) är det de gamla. Skärpningen kommer inte från några politiska beslut utan p.g.a. kritik de fått i och med SvDs granskning. Det står sig ganska klart att PostNords kommunikatörer inte har koll på vad PostNord gjort eller vilka regler som gäller sedan tidigare, så de är dåliga på att kommunicera hela förfarandet. Det är ju däremot ganska väntat då de aldrig hanterat frågorna. Hade varit mindre förvirring om de inte uttalade sig på kommunikationsavdelningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nihilas:

Införa ett arbetssätt, alla paket ska egentligen alltid betala moms. Idiotisk byråkrati att varor från andra länder ska ha samma moms som en vara i Sverige?

Men det var väl ändå inte det jag sade, eller?!

Skrivet av Nihilas:

Det har allt med Kina att göra, du skriver ju själv att Postnord har skrivit att de drunknar i Kina-paket och de har varit ärliga med detta hela tiden.

Jag sade att officiellt har Kina ingenting med saken att göra då denna ändring (!) gäller samtliga försändelser från samtliga icke-EU länder. Att det i slutändan ändå har med Kina att göra är för att det är därifrån de flesta småförsändelser kommer ifrån, men det är i förlängningen skit-samma då ORSAKEN till att Postnord inte kan hantera de försändelser, alltså inklusive dom från Kina, är att dom är underbemannade och har otillräcklig teknisk kapacitet i sina terminaler.

Man använder helt enkelt "Kina-paketen" som svepskäl till att genomföra denna ändring och det är väldigt många som går på det.

Skrivet av Nihilas:

Från 1900-frös ihjäl så har paket från Kina fått billigare porto för att de var ett U-land och nu när Kina har tagit väldigt stora framsteg i ekonomin / tillverkning så har de möjlighet (för att det är billigt) att skicka 100 000-tals paket i månaden. Vem är det som står för denna kostnad? Är det Kina? Är det Postnord?

Det där är helt irrelevant för denna diskussionen, men visst, det vore bättre att få till en ändring där istället för att jiddra om saken och hitta på att det är Kina som är problemet då det i själva fallet är Postnords kapacitet, eller snarare bristen på.

Skrivet av Nihilas:

Utöver att Postnord tar kostnaden för att det skickas paket från Kina så vill du att de ska expandera för att kunna göra ännu mer förlust?

Men så låt det vara, då, låt staten/Postnord stå sitt kast och ta smällen själva, det är ju genom deras misskötsel problemet har uppkommit från första början. Eller inför samma regler som i Danmark, det verkar ju fungera där, och ha det så tills 2021. Bevisligen behövs ju större kapacitet och varför skall man skjuta på det när man kan ta tag i saken nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Däremot sker ingen ändring av reglerna kring det hela, inga nya avgifter tillkommer heller utan (än så länge) är det de gamla.

Men det har jag heller aldrig påstått. Så lägg ner det där nu.

Skrivet av Petterk:

Det står sig ganska klart att PostNords kommunikatörer inte har koll på vad PostNord gjort eller vilka regler som gäller sedan tidigare, så de är dåliga på att kommunicera hela förfarandet.

Men att man gjort så här i åtskilliga decennier kan knappast ha undgått varken Tullverket eller någon annan statlig myndighet. Att detta kommer upp nu, just precis när Postnord ropar på hjälp för att man drunknar i "Kina-paket", är näppeligen ett sammanträffande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men det var väl ändå inte det jag sade, eller?!

Du skrev att du inte tycker man ska ta 125 kr (eller vad det nu blir) betalt för att ta reda på hur mycket moms man ska betala.
Då har du två val.
1. Postnord betalar för att ta reda på hur mycket moms du sedan ska betala (värde av 125k per paket).
2. Ta inte ut moms.

Båda dessa sätt gynnar paket från Kina, alltså var det exakt det du sa för Postnord kan såklart inte gå 160 000 x 125 kr minus per dag.

(Hittade att de hade i snitt 160k paket om dagen).

Skrivet av VresiBerba:

Jag sade att officiellt har Kina ingenting med saken att göra då denna ändring (!) gäller samtliga försändelser från samtliga icke-EU länder. Att det i slutändan ändå har med Kina att göra är för att det är därifrån de flesta småförsändelser kommer ifrån, men det är i förlängningen skit-samma då ORSAKEN till att Postnord inte kan hantera de försändelser, alltså inklusive dom från Kina, är att dom är underbemannade och har otillräcklig teknisk kapacitet i sina terminaler.

Du förstår att de är underbemannade pga att de inte tjänar tillräckligt med pengar. Om de hade varit massvis med vinst hade de anställt fler.

Skrivet av VresiBerba:

Man använder helt enkelt "Kina-paketen" som svepskäl till att genomföra denna ändring och det är väldigt många som går på det.

Det där är helt irrelevant för denna diskussionen, men visst, det vore bättre att få till en ändring där istället för att jiddra om saken och hitta på att det är Kina som är problemet då det i själva fallet är Postnords kapacitet, eller snarare bristen på.

Men så låt det vara, då, låt staten/Postnord stå sitt kast och ta smällen själva, det är ju genom deras misskötsel problemet har uppkommit från första början. Eller inför samma regler som i Danmark, det verkar ju fungera där, och ha det så tills 2021.

Hur är kostnad irrelevant för denna diskussion? Hur kan detta inte handla om pengar när du gnäller för att det kommer kosta 125kr extra? Tror du staten med hjälp av Postnord infört denna koll om Kina hade betalat eg 300 kr per paket?
Ja, det hade varit mycket bättre att de ändrat så att varje paket hade en fast högre kostnad men ändringar på EU-nivå tar tid och paket från Kina ger idag "fraktinfart". Jag tror detta är en halvbra lösning på ett större problem, samtidigt borde det alltid varit moms på alla paket från utlandet.

Jag kan inte förstå tankesättet att vi andra ska betala för att DU ska få billiga paket från Kina, betala för ditt eget skräp (ja, de finns mycket bra från Kina men de har redan haft avgiften på 125 kr).

/Nicklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men det har jag heller aldrig påstått. Så lägg ner det där nu.

Lägg dig inte i diskussionen mellan några andra om du inte vill diskutera, står du inte i @erkew:s läger så ta inte hans sida. Det du nu säger stämmer inte överens med erkew:s uppfattning, han hade kommit med mothugg.

Skrivet av VresiBerba:

Men att man gjort så här i åtskilliga decennier kan knappast ha undgått varken Tullverket eller någon annan statlig myndighet. Att detta kommer upp nu, just precis när Postnord ropar på hjälp för att man drunknar i "Kina-paket", är näppeligen ett sammanträffande.

SvDs granskning har med Kinapaketen att göra och det är därifrån kopplingen kommer. Har man inga anställda i Arlanda eller Toftanäs så är det inget man drunknar i och förlorar pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men så låt det vara, då, låt staten/Postnord stå sitt kast och ta smällen själva, det är ju genom deras misskötsel problemet har uppkommit från första början. Eller inför samma regler som i Danmark, det verkar ju fungera där, och ha det så tills 2021. Bevisligen behövs ju större kapacitet och varför skall man skjuta på det när man kan ta tag i saken nu.

Undantag upp till 100 kr och 200 kr i speditionsavgift? Det är vad reglerna i Danmark motsvarar.

Permalänk
Medlem

Mycket i media nu om att detta kan undvikas genom att det skickas via ett eu-land. Men jag kanske missar något, men detta borde väl innebära en kraftig prisökning procentuellt sett, vilket gör att många kinasäljare inte kommer göra det. Det måste väl då skickas till ett lager i det landet som den ska mellanlanda i och få en ny fraktsedel, eller rör det sig om någon form av automatiskt vidarebefordring?

Permalänk
Medlem

@Nihilas: Det är självklart att man ska tulla och momsa och göra rätt för sig.

Det jag fortsatt bara ifrågasätter är kostnaden på 125:-. Räkna högt att posten har 400:- i kostnad för ett jon, förlåt mig, en arbetstagare som ska sitta och manuellt ta fatt på vad ett paket ska ha för tullkostnad och regga det i en dator, då är "kravet" 4 paket i timmen, 15 min per paket. Låter någorlunda rimligt.

Har man då 150000 paket om dygnet så skulle det ge att det behövs 37500 arbetstimmar för att tulla/momsa dessa.
Genom säg kanske 7 produktiva timmar per dag. Det ger 5357 tjänster.

Är det rimligt att tro att posten kommer anställa och bemanna upp 5000 poster för att kunna göra detta?

Det jag istället menar på, är att precis som nån skrev t ex tidigare om Finland. Det borde ju gå att utveckla ett betydligt bättre system för att ta hand om detta år 2018 än att göra det manuellt.

Därav att jag är lite förbannad. Postnord har förmodligen ingen plan på att anställa 5000 personer för att ta hand om 150k paket, eftersom dom iskallt räknar med att avgiften på 125:- eller vad det nu blir i slutändan, kommer minska volymerna kraftigt.

Helt enkelt, man har inte utgått från en pragmatisk synvinkel på "hur löser vi problemet så att folk kan fortsätta beställa 150k paket om dagen", utan snarare:

"OMG FUCKING JACKPOT! Inför vi 125:- i avgift så minskar volymerna, problem solved".

Alternativa idéer:
* Låt personen som importerar paketet via en webtjänst själv vara ansvarig för att ladda upp info som deklarerar köpet, ta sen betalt där. Kör stickprov / AI som övervakar.
* Låt den som skickar paketet ENKELT kunna deklarera kostnaden digitalt. Finns detta så kan mottagaren logga in i ovan tjänst och betala, allt är klappat och klart.
* Failar bägge delarna, fallbacka på den manuella hanteringen

Givetvis kommer det kosta stålar att utveckla, men jag vågar nästan garantera att det kommer bli billigare än att behöva ha manuell arbetskraft som sitter och momsar och ställer ut fakturor.

Det jag blir trött på är att dom öht inte ens verkar överväga att fixa ett datoriserat system, utan bara direkt kör på att fallbacka till den manuella hanteringen, vilket då återigen leder mig till att tro att det blir två flugor i en smäll för dom, volymen minskar vilket gör att dom kan sluta grina över att deras system bli överöst av 150k paket om dygnet samtidigt som dom inte behöver göra några som helst investeringar.

För att dra en parallell: Kemikalieskatten tillkom ju förra året. Tror ni alla handlare/whatever som har med detta att göra manuellt sitter och inspekterar varje såld vara och betalar kemikalieskatten därefter? Knappast. Med största sannolikhet har dom på något sätt byggt systemstöd för att rapportera/betala denna skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Mycket i media nu om att detta kan undvikas genom att det skickas via ett eu-land. Men jag kanske missar något, men detta borde väl innebära en kraftig prisökning procentuellt sett, vilket gör att många kinasäljare inte kommer göra det. Det måste väl då skickas till ett lager i det landet som den ska mellanlanda i och få en ny fraktsedel, eller rör det sig om någon form av automatiskt vidarebefordring?

Handlar snarare om att de importerar i bulk till ett EU-land och feldeklarerar allt, men det varierar.

Visst kan du skicka ett 10 EUR paket till t.ex. Tyskland och låta det frankeras/packas om för att skickas till Sverige, frakten från Tyskland på brev och småpaket är inte dyr. Men när sådana tjänster utförs på en vara i EU så räknas varan egentligen som omsatt i EU och moms ska alltså krävas in av säljaren. Något som naturligtvis inte görs i många av fallen.

Det handlar mest om att Bakteman spekulerar när han får frågan av journalisten här. Fusket som SvDs artiklar handlade om försvinner inte om det går via ett EU-land. Att paketera och skicka vidare om kostar inte mycket, det handlar om kanske 50 kr. Det är billigare att betala momsen och extra frakt inom EU än PostNords avgift, men ingen säljare i tredje land kommer ta på sig det om det innebär att de måste sälja en 100 krs-vara som en 200 krs-vara med alla skatter och avgifter samt frakt inräknat. Uppenbart att något inte står rätt till om de från deras EU-lager tar samma pris för varan som från deras Kina-lager, och det gäller ofta på varor som kostar mer än 150 EUR dessutom. Paket som mellanlandar i EU eller butiker som påstår sig ha ett EU-lager (men inte betalar skatter, och inte tar ut moms) finns redan och är inget som räddat terminalen i Arlanda från sin arbetsbelastning, och är rimligen inget som kommer rädda de undan att behöva behandla paketen framöver. Sveriges efterfrågan påverkar inte fraktalternativen eller affärsuppläggen, köparna kan bara välja alternativen som erbjuds. För fransmännen har det varit värre och de kan ändå inte beställa allt så det mellanlandar i annat EU-land och dylikt.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-t...

Om detta ska fungera måste det ju komma någon tjänst som alla känner till. Hur ska annars alla otekniska privatpersoner hitta ställen att skicka till i EU som sedan skickar till dom i Sverige.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det har redan påpekats, men paketen från Kina har ingen elektronisk deklaration. Det är manuell hantering som gäller för att de måste läsa exportdeklarationen i pappersform, och manuellt fylla i importdeklarationen.

Som påpekat kommer det komma ett förfarande för att betala in direkt till Tullverket över webbplatsen, men speditören får inte lämna ut paketet innan importmomsen eller/och importtullarna är betalda så det kan bara handla om att i efterhand rätta sig själv i dagsläget – vilket redan är möjligt genom att begära en räkning från Tullverket.

Hur de än gör i framtiden så kommer speditören behöva stå för hanteringen, som det är i Finland så lämnar de över alla uppgifter till Tulli och du betalar in avgiften där, men det betyder att de måste registrera alla uppgifter som behövs för importdeklarationen i vilket fall som helst, men att de inte längre får betalt för hanteringen, de skickar också alla varor till tullager. I Sverige använder vi inte tullager på det sättet, utan paketet ligger ju hos ombud och väntar på betalning vid uthämtningen. Elektroniska system har vi redan, men det kommer ske en uppdatering med det nya gemensamma systemet och reglerna 2021 och kanske kommer Kina tvingas att deklarera elektroniskt då, men idag går det inte att lösa. Bara till att anställa folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLElPK/kinapaketet-kan-t...

Om detta ska fungera måste det ju komma någon tjänst som alla känner till. Hur ska annars alla otekniska privatpersoner hitta ställen att skicka till i EU som sedan skickar till dom i Sverige.

Många stora säljare på Aliexpress har redan Nederländerna som val, oftast lite dyrare. Men inte Postnord dyrare.

Jag är intresserad av som händer om man inte hämtar ut ett paket som postnord vill ha betalt för.
Dom kan väl inte tvinga en att betala för en tjänst man aldrig beställt.
Enda dom kan göra är skicka tillbaka paketet.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Det är som du säger säkert en del stora säljare. Dom kategorierna jag kollar finns nästan endast Kina man kan välja där varorna ska skickas ifrån.. och har svårt att tro att 80-90% av handlarna kommer införa detta bara för oss i Sveriges skull.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Många stora säljare på Aliexpress har redan Nederländerna som val, oftast lite dyrare. Men inte Postnord dyrare.

Jag är intresserad av som händer om man inte hämtar ut ett paket som postnord vill ha betalt för.
Dom kan väl inte tvinga en att betala för en tjänst man aldrig beställt.
Enda dom kan göra är skicka tillbaka paketet.

De skickar tillbaka försändelsen, men det är ju inte säkert du får tillbaka några pengar från säljaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Lägg dig inte i diskussionen mellan några andra om du inte vill diskutera...

Mmm, nu började ju förstås detta tramset om att "det är ingen ändring!!1" med att DU lade dig i en diskussion mellan Stoff3th3m4n och mig;

Skrivet av VresiBerba:

Men jag pratar inte om att slippa moms! Jag pratar om att brev och paket med ett värde på sju kronor skall avgiftsbeläggas med en hutlös kostnad på 125 spänn i administrativa straffavgifter. Det förefaller ju ganska uppenbart att denna ändring inte är till för att göra det rättvist eller rimligt eller nyttigt...

... och du medvetet missförstod och svarade så här;

Skrivet av Petterk:

Det är ingen ändring som ska ske nu, ändringen började gälla 1 juli 1992 och avgiften har varit 125 kr inkl moms sedan 1 januari 2015.

... och har fortsatt sedan dess, nu senast med det här;

Skrivet av Petterk:

Ingen ändring har föreslagits, att följa lagen som gällt i 25 år är inget man föreslår.

... och återigen låtsas du om att vi pratar om lagändringar istället för vad ALLA i denna tråden pratar om; att man skall ÄNDRA och ta moms och tull från första kronan från att TIDIGARE inte ha gjort detta och att detta är de facto en ändring. Det är dessutom en föreslagen ändring eftersom man inte sagt än vad beloppet kommer att bli, men att man kommer att göra en förändring av något slag.

Skit samma om ett av dina inlägg var riktat till någon annan (det var för övrigt Hurtigbullen och inte erkew), detta är ett öppet forum och bara för att jag bryter mig in i en sub-diskussion innebär det inte att det är dig fritt att A) konstant "rätta" mig trots att du vet om mycket väl vad jag pratar om och B) anklaga mig för att hitta på trots att jag om och om igen tvingas påminna dig vad jag menar.

Det här är trolling så lägg ner skitsnacket eller ge fan i att svara mig om du inte kan hålla dig till ämnet, fortsätter du kommer jag att rapportera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Nihilas: Det är självklart att man ska tulla och momsa och göra rätt för sig.

Det jag fortsatt bara ifrågasätter är kostnaden på 125:-. Räkna högt att posten har 400:- i kostnad för ett jon, förlåt mig, en arbetstagare som ska sitta och manuellt ta fatt på vad ett paket ska ha för tullkostnad och regga det i en dator, då är "kravet" 4 paket i timmen, 15 min per paket. Låter någorlunda rimligt.

Har man då 150000 paket om dygnet så skulle det ge att det behövs 37500 arbetstimmar för att tulla/momsa dessa.
Genom säg kanske 7 produktiva timmar per dag. Det ger 5357 tjänster.

Är det rimligt att tro att posten kommer anställa och bemanna upp 5000 poster för att kunna göra detta?

Det jag istället menar på, är att precis som nån skrev t ex tidigare om Finland. Det borde ju gå att utveckla ett betydligt bättre system för att ta hand om detta år 2018 än att göra det manuellt.

Därav att jag är lite förbannad. Postnord har förmodligen ingen plan på att anställa 5000 personer för att ta hand om 150k paket, eftersom dom iskallt räknar med att avgiften på 125:- eller vad det nu blir i slutändan, kommer minska volymerna kraftigt.

Helt enkelt, man har inte utgått från en pragmatisk synvinkel på "hur löser vi problemet så att folk kan fortsätta beställa 150k paket om dagen", utan snarare:

"OMG FUCKING JACKPOT! Inför vi 125:- i avgift så minskar volymerna, problem solved".

Alternativa idéer:
* Låt personen som importerar paketet via en webtjänst själv vara ansvarig för att ladda upp info som deklarerar köpet, ta sen betalt där. Kör stickprov / AI som övervakar.
* Låt den som skickar paketet ENKELT kunna deklarera kostnaden digitalt. Finns detta så kan mottagaren logga in i ovan tjänst och betala, allt är klappat och klart.
* Failar bägge delarna, fallbacka på den manuella hanteringen

Givetvis kommer det kosta stålar att utveckla, men jag vågar nästan garantera att det kommer bli billigare än att behöva ha manuell arbetskraft som sitter och momsar och ställer ut fakturor.

Det jag blir trött på är att dom öht inte ens verkar överväga att fixa ett datoriserat system, utan bara direkt kör på att fallbacka till den manuella hanteringen, vilket då återigen leder mig till att tro att det blir två flugor i en smäll för dom, volymen minskar vilket gör att dom kan sluta grina över att deras system bli överöst av 150k paket om dygnet samtidigt som dom inte behöver göra några som helst investeringar.

För att dra en parallell: Kemikalieskatten tillkom ju förra året. Tror ni alla handlare/whatever som har med detta att göra manuellt sitter och inspekterar varje såld vara och betalar kemikalieskatten därefter? Knappast. Med största sannolikhet har dom på något sätt byggt systemstöd för att rapportera/betala denna skatt.

Jag förstår vad du menar men lösningen måste på något sätt tvinga att det att det blir dyrare för köparen. Tycker inte heller att deras ide är den bästa men inte alldeles tokig då två av dina citat gör den ok:
"Är det rimligt att tro att posten kommer anställa och bemanna upp 5000 poster för att kunna göra detta?"
""OMG FUCKING JACKPOT! Inför vi 125:- i avgift så minskar volymerna, problem solved"."

De kommer anställa några fler och samtidigt kommer billigare / mindre paket minska. Alltså får Postnord och staten betalt för de paket de hanterar.

Dina alternativa metoder är bra men tror inte de hade fungerat. Köpare kommer inte vilja betala moms när de inte måste och säljare i Kina kommer inte lära sig Svenska regler för att tjäna ett par kronor.

Bästa hade varit om det hade blivit dyrare för de i Kina att skicka paket och att de alltid skrev ett korrekt pris på paketen så man kunde automatisera hur mycket moms som skulle dras.

/Nicklas