@Nihilas: Det är självklart att man ska tulla och momsa och göra rätt för sig.
Det jag fortsatt bara ifrågasätter är kostnaden på 125:-. Räkna högt att posten har 400:- i kostnad för ett jon, förlåt mig, en arbetstagare som ska sitta och manuellt ta fatt på vad ett paket ska ha för tullkostnad och regga det i en dator, då är "kravet" 4 paket i timmen, 15 min per paket. Låter någorlunda rimligt.
Har man då 150000 paket om dygnet så skulle det ge att det behövs 37500 arbetstimmar för att tulla/momsa dessa.
Genom säg kanske 7 produktiva timmar per dag. Det ger 5357 tjänster.
Är det rimligt att tro att posten kommer anställa och bemanna upp 5000 poster för att kunna göra detta?
Det jag istället menar på, är att precis som nån skrev t ex tidigare om Finland. Det borde ju gå att utveckla ett betydligt bättre system för att ta hand om detta år 2018 än att göra det manuellt.
Därav att jag är lite förbannad. Postnord har förmodligen ingen plan på att anställa 5000 personer för att ta hand om 150k paket, eftersom dom iskallt räknar med att avgiften på 125:- eller vad det nu blir i slutändan, kommer minska volymerna kraftigt.
Helt enkelt, man har inte utgått från en pragmatisk synvinkel på "hur löser vi problemet så att folk kan fortsätta beställa 150k paket om dagen", utan snarare:
"OMG FUCKING JACKPOT! Inför vi 125:- i avgift så minskar volymerna, problem solved".
Alternativa idéer:
* Låt personen som importerar paketet via en webtjänst själv vara ansvarig för att ladda upp info som deklarerar köpet, ta sen betalt där. Kör stickprov / AI som övervakar.
* Låt den som skickar paketet ENKELT kunna deklarera kostnaden digitalt. Finns detta så kan mottagaren logga in i ovan tjänst och betala, allt är klappat och klart.
* Failar bägge delarna, fallbacka på den manuella hanteringen
Givetvis kommer det kosta stålar att utveckla, men jag vågar nästan garantera att det kommer bli billigare än att behöva ha manuell arbetskraft som sitter och momsar och ställer ut fakturor.
Det jag blir trött på är att dom öht inte ens verkar överväga att fixa ett datoriserat system, utan bara direkt kör på att fallbacka till den manuella hanteringen, vilket då återigen leder mig till att tro att det blir två flugor i en smäll för dom, volymen minskar vilket gör att dom kan sluta grina över att deras system bli överöst av 150k paket om dygnet samtidigt som dom inte behöver göra några som helst investeringar.
För att dra en parallell: Kemikalieskatten tillkom ju förra året. Tror ni alla handlare/whatever som har med detta att göra manuellt sitter och inspekterar varje såld vara och betalar kemikalieskatten därefter? Knappast. Med största sannolikhet har dom på något sätt byggt systemstöd för att rapportera/betala denna skatt.