Permalänk
Skäggig legend

Hur fan kör folk fordon?!

Tjenare. Jag har själv rullat c:a 6k mil på två hjul och 18k på fyra i olika fordon. Nu rullar jag bara min egna V60.

Jag har varit med om tre olyckor med motorcykel, prejad två gånger av folk med telefon i handen (vill egentligen inte skriva kön men tror ni vet...) ser sig inte för i deras partners stora SUVar och svänger rakt ut utan att titta i döda vinkeln.. Och en gång blev någon så arg på mig? för att jag varnade honom med en signal aka tuta. Han körde förbi mig, ställde sig på bromsen (tacka fan för ABS) så jag drog frambromsen på torrt underlag och kände hur ABSen hacka och jobbade, snurrade väl i 110kmh? Körde efter honom för att ge honom en Staffan och Bengt mellan lysmaskarna om så krävdes, när han väl stannade var han en enligt media en BMWförare som öppnade bakluckan och drog fram en golfklubba?! I hans bil sitter hans fru och bebis. Lyckligt stannade då 5st tvåhjuliga förare och snackade, allt hände som i en film.. Skrämmande men tacksamt att de stannade till... Man är inte så jäkla smidig i skinnklädsel...

Nu på morgonen och andra dagar när jag tar bilen in till Södermalm kör folk som idioter, försöker byta fil så fort de kan, tuta, vifta med händerna och smsa... Vad i helvete håller de på med?

När jag blinkar och blir insläppt framför en bil i trång trafik brukar jag alltid vinka i backspegeln och eller blinka med varningsblinkers som tack. Händer detta mig blir jag alltid lite glad, så varför inte göra det samma?

Till min fråga: Hur kör ni? Hur ser ni till mobilförbudet? Blivit påkörda? Berätta lite historier om vad ni känner i trafiken, kanske har vi några yrkesförare bland oss?

Henrik

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

I trafiken så gäller det bara att inte lita på någon. Ser folk som åker iväg på morgonen utan att skrapa bort frosten på framrutan, osv.

Permalänk
Medlem

Andelen idioter är inget annat än skrämmande.
Alla jävlar i stora smaklösa (BMW X6) SUV:ar som kör mot rött på rutin. Vill gå runt med paintball och markera dem

Permalänk
Medlem

Jag har blivit påkörd vid två tillfällen, inget allvarligt men ändock. Ena gången var det en taxi som låg i högerfil när jag låg i vänsterfilen och han helt plötsligt bestämmer sig för en u-sväng?? och vi krockar i ca 10km/h då jag hann bromsa. Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen. samma sak här, inga större skador men man börjar ju fundera på hur personerna dels klarat uppkörningen och dels lyckats bli yrkeschaufförer

har också kört in i en ford pickup en gång när jag precis tagit körkort som 18-åring och var ouppmärksam, vi hade kört av en motortrafikled och han framför bromsade tvärare än jag var beredd på. Alla skador blev dock den gången på min lilla peugeot 205.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

I dagsläget är mobilförbud bra. Synd bara att det blir lite kollektiv bestraffning på de som faktiskt KAN sköta sig med mobilen i handen - då menar jag inte att man ska sitta och spela Worms medans man kör men ringa. Somliga kan uppskatta farorna med att lägga fokus på skrevet medans man kör bil och andra kan inte det.

Förarlösa bilar...... komigen. Det var det säkraste alternativet redan 8 år sedan.. -.-

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Föredetting

Yrkesförarna är de största idioterna jag vet. Har tappat räkningen på hur många gånger jag fått möte av lastbilschaffisar som kör så fort att de måste låna halva ens fil på småvägar, speciellt på vägar som slingerbulten (257). Det är en 70-väg, men du kan inte hänga på lastbilschaffisarna om du håller laglig hastighet, med samma resultat varje år när första snön kommer: övergödda medelålders män står och surar vid vägkanten intill en lastbil som ligger på sidan och undrar vart de nu ska få nästa grillkorv med räksallad ifrån. Därtill har vi taxichaffisar, som är ett eget släkte oavsett vart du befinner dig på jorden, de har sitt egna regelverk.

I grund och botten tror jag problematiken bygger på att folk inte har ett intresse av bilkörning, det görs av nödvändighet. Har man inget intresse för något kommer man heller inte arbeta för att bli bättre på det. Därtill är bilkörning en relativt säker aktivitet numera, och moderna bilar är såpass isolerade från allt vad omvärlden heter att man lätt lägger fokus på helt andra saker istället för att faktiskt köra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv hyfsat lugnt och antar alltid att alla andra förare är idioter, har klarat mig hittills.

Har sedan jag flyttade till Stockholm lärt mig att hata Audi-,BMW- och MC-förare ( sorry TS ).

Speciellt de 2 förstnämnda, det verkar vara ett speciellt släkte som köper märket, ingen respekt eller körkunskaper hos majoriteten av dem samt att bilarna inte verkar ha fungerande blinkers från fabrik.

MC-förare kör väldigt ofta mellan filerna och tror att mittlinjen är en egen fil, dessa förtjänar att bli påkörda, inte alla men väldigt många.

On-topic: Har alltid haft handsfree, pratar inte så där jättemycket i telefon men folk som sitter och facebookar och SMSar när de kör borde bli av med körkortet, permanent.

Permalänk

Inte blivit påkörd än. Jag utgår från att alla andra är idioter i trafiken och har en närmast medium-liknande förmåga att se när någon är på väg att byta fil även fast de inte har en tanke på att använda blinkers.

Hellre blinka en gång för mycket än en för lite. Gärna blinka i sådan tid att föraren som eventuellt befinner sig i riskzonen hinner reagera. Inte när man redan har kommit över mittlinjen.

MVH

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, det känns som att attityden i trafiken blivit mycket sämre sedan alla började köpa så stora/SUV liknande bilar.

Permalänk
Medlem

Har själv kört mycket, mina första jobb var att köra frakt med lätt lastbil B-kort
Och har under flera år pendlat 18 mil dagligen.
Idag pendlar jag bara 9 mil dagligen.

Jag kör för fort, alltid 10-20 km/h för fort. Men blinkar ALLTID och är noga med att hålla goda avstånd.
Jag har sedan länge slutat lägga energi på alla idioter i trafiken men tycker mig lägga märke till att färre och färre blinkar, generellt alla bilar.
Personligen tycker jag v70 förare är sämst vad jag har sett, men även hantverkare i små och medelstora bilar.

Har inte varit med om någon olycka än, har inte fått någon böter än.
Har knappt mött poliser på dessa 20k+ mil och det är E6:an Halland jag pendlat på.

Själv tycker jag det borde vara mycket mer polisnärvaro på vägarna, det hade lett till sänkta hastigheter och färre olyckor imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet inte, det känns som att attityden i trafiken blivit mycket sämre sedan alla började köpa så stora/SUV liknande bilar.

Tycker oftast det är en kombi som kör som en dåre.

Det är skrämmande hur dåliga folk är på att köra.
Har på trafikvarningar och jag kan nog inte minnas en enda gång jag kört till eller från jobbet utan att det är olyckor runtom göteborg.
Dessutom förmågan att skapa köer där det inte borde bli några.

Folk håller inte avstånd, släpper inte in andra, fipplar med mobilen eller gud vet vad.

Körde hem från jobbet i höstas, då blåser en bil förbi i säkert närmare 200km/h i bussfilen.
Detta i mer eller mindre rusningstrafik.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Sen är de kasst att nyare bilar inte verkar ha blinkers som utrustning utan är tillval eller så är det bara fel på dom som kör

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag har blivit påkörd vid två tillfällen, inget allvarligt men ändock. Ena gången var det en taxi som låg i högerfil när jag låg i vänsterfilen och han helt plötsligt bestämmer sig för en u-sväng?? och vi krockar i ca 10km/h då jag hann bromsa. Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen. samma sak här, inga större skador men man börjar ju fundera på hur personerna dels klarat uppkörningen och dels lyckats bli yrkeschaufförer

har också kört in i en ford pickup en gång när jag precis tagit körkort som 18-åring och var ouppmärksam, vi hade kört av en motortrafikled och han framför bromsade tvärare än jag var beredd på. Alla skador blev dock den gången på min lilla peugeot 205.

Tvåfiliga vägar och rondeller är inget man behöver kunna för att klara uppkörningen. Finns det inga kan man inte köra de på uppkörningen

Men på din andra krock är det väl du som gjort fel?

Citat:

6. BYTA FIL.
Byter du fil inne i en cirkulationsplats och gör detta utan att ta hänsyn (eller upptäcka) ett annat fordon i filen intill – då åker du på 1.000 kronor i böter. Filbyte är bådas ansvar och man får inte hindra någon från att byta fil. Men en cirkulationsplats är i juridisk mening inte en korsning, utan en enkelriktad väg (med en eller två filer). Om ett fordon i vänster fil kör över i höger fil och det blir en sammanstötning är det alltid fordonet i vänsterfilen som är vållande till 100 procent. Flera domar från Högsta Domstolen har slagit fast detta.

Ser varje morgon folk som seriöst riskerar sitt liv och andras bara för att komma fram till jobbet 10-20 sek snabbare. Undviker nu e4an om det närmar sig heltimme, sitter hellre på parkeringen på jobbet i 20min och väntar än att trängas med någon som vill dö i trafiken.
Kör 150 mil i veckan (25mil om dagen i yrket och sen pendla lite hem) och tänker då fan inte dö för jobbet.

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Folk har fått sina körkort i flingpaketen. Så lätt är det. Säger inte att jag kör helt prefekt, men hur vissa andra beter sig så är det skrämmande. Noll koll på sin omgivning och avstånd så de har noll chans om någon skulle bromsa eller så.

Här senast var det på Essingeleden, kör i omkörningsfilen (bara 2-filigt just där) och kör om lite i bra hastighet. Bakom kommer en skåpbil och tycker att om man blinkar med helljuset så får man köra som man vill. Känner inte för att byta fil mitt i en kurva och klämma in mig mellan bilar för att han är en idiot. Han lägger sig precis bakom mig och blinkar, så jag bromsar lite snabbt och lätt för att få bort han, men då går han ape shit med ljus och vanlig tuta. Typ 100 meter bort när det blir 4 filer igen så drar han om på heldraget, tutar som en galning och lägger sig bredvid mig. Ger dem bara fingret, men ser tyvärr inte föraren då skåpbilen var så hög, utan bara en förvånad tjej på passagerar sidan. De drar sen iväg och kör zick-zack mellan bilarna.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

MC-förare kör väldigt ofta mellan filerna och tror att mittlinjen är en egen fil, dessa förtjänar att bli påkörda, inte alla men väldigt många.

Inget fel med att köra mellan filerna, det är inte olagligt så länge det inte sker vårdslöst du bör snarare vara tacksam för detta då det minskar köerna.

Permalänk
Medlem

Hemligheten är att räkna med att alla andra i trafiken är ute efter att döda dig, och anpassa körningen till det. Har fungerat prima för mig under alla mina år med körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

Haha du har inte tänkt på att det underlättar för alla om man blinkar vänster när man ska till vänster i en rondell? Självklart ska man ju blinka höger när man ska ut, många som låter vänster blinkers vara på även då dom kör ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Inget fel med att köra mellan filerna, det är inte olagligt så länge det inte sker vårdslöst du bör snarare vara tacksam för detta då det minskar köerna.

Absolut inte, de jag menar är de som kör som idioter mellan bilarna.

Finns folk som blåser mellan bilar i 50-70Km/h högre hastighet än bilarna i kön t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Haha du har inte tänkt på att det underlättar för alla om man blinkar vänster när man ska till vänster i en rondell? Självklart ska man ju blinka höger när man ska ut, många som låter vänster blinkers vara på även då dom kör ut.

Ja, jag föredrar om någon blinkar vänster, så jag vet vart de är på väg. Förutsatt att de blinkar höger ut ur rondellen när de väl ska ut. Det verkar dock som om folk är arga på detta beteendet bara av anledningen att det inte bokstavligen står i lagboken att man måste göra det och därför är det det värsta trafikbrottet du kan begå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen. samma sak här, inga större skador men man börjar ju fundera på hur personerna dels klarat uppkörningen och dels lyckats bli yrkeschaufförer

Ja.. man kan undra.
Speciellt då du har väjningsplikt när du byter till hans fil, när du ska ut ur rondellen. Mao... du gjorde fel, då du bytte till hans fil (körfält).

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Du får dock köra ut från vänster dom du gjorde, men du måste vara beredd på att om där är en bil där, har han förkörsrätt, oavsett var han ska.

@XHI

Skulle säga så här:
Kör jag perfekt? Nej.
Jag har också orsakat en olycka när jag körde ut från en utfart av misstag (lyfte foten från bromsen och när jag snabbt tryckte tillbaka slant jag av den. Jag var för ivrig mao...)
Jag har även hamnat fel och missat en bil i blind vinkel, men inget hände och jag försökte be om ursäkt direkt. Jag kan mao göra fel jag med... men jag står iaf för dem.

Just detta filbytande utan att tänka sig för, eller att "bara man blinkar" så hjälper det är ett problem som verkligen växer. Att folk pratar i telefoner mm gör det inte bättre så klart.

En regel dock många i Malmö verkar totalt missa är när 2 filer upphör och blir 1... att man ska vävas in. Då sitter folk och försöker skrapa röven på bilen framför sig, för att ingen ska kunna väva in där inte. Här har jag fått sakta fram stå på mig några gånger. Ska vi vävas in spelar det ingen roll vilken fil du var i tidigare.. vänster eller högre, då de är samma fil nu.

Jag brukar dock också tacka om man blir insläppt, för det kostar inget, och kan ge dem lite god tanke iaf att göra det nästa gång också.

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om en krock (körkort i 12 år, pendlat ca 20 min enkelväg i 5 år), men det är uppenbart att det kommer smälla lite hela tiden med tanke på hur många som armbågar sig fram i trafiken, minimerar alla marginaler och helt saknar förstånd att analysera hur situationen kommer se ut ett antal sekunder fram i tiden eller ens håller koll på vad som händer runt omkring dem just i nuläget. Går sällan en vecka utan att man blir förbannad på någon som tar helt onödiga risker med ens säkerhet.

Och ja, ser man en BMW blir man lite extra på vakt och hanterar denne som att den är en tioåring som lånat föräldrarnas bil. Alla BMW-förare är inte idioter, men ibland känns det som att kanske uppemot hälften inte borde ha körkort.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med.
För mig är det ett oförståeligt under att det inte sker mer olyckor än det faktiskt gör.

Sugen på att sätta en dashcam och börja skicka filmerna till polisen, men förstår ju att dom inte kommer kunna göra ett skit.
I stort sett varje gång jag själv är ute och kör så ser jag minst, absolut minst, en överträdelse som lätt skulle leda till indraget körkort, och utöver det minst två situationer där det likaväl hade kunnat smälla som gå bra.

Folk kör över heldraget, har noll koll på när dom ska svänga av så dom kryssar rakt över spärrsektionerna, helt idiotiska filbyten, you name it. Skönaste jag någonsin sett var en idiot i en korsning inne i stan som lackade på köer, så han genade över TROTTOAREN för en högersväng!

Min egen analys av det hela är ju kopplat till dagens stress. Ingen (möjligtvis nån som har råd att cruisa i en Ferrari) verkar ju köra bil för själva nöjet i sig, det är en transport från punkt A -> B och 99.9% av förarna verkar ju se det som någon typ av "slöseri med tid". Därav att stressen leder till att dom ska "effektivisera" genom att antingen tala i telefon eller rattsurfa.

Det jag faktiskt stör mig allra mest på är alla jävla idioter som snävar in framför en. Jag kör med minsta avståendet på farthållaren (något annat i Sthlms-trafiken är tyvärr omöjligt). Trots detta så snävar folk in så nära framför att bilen ofta bromsar in. Det är tamejfan sjukt små marginaler i 110. Minsta lilla misstag så smäller man ju, sinnessjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

Skrivet av VituraZ:

Haha du har inte tänkt på att det underlättar för alla om man blinkar vänster när man ska till vänster i en rondell? Självklart ska man ju blinka höger när man ska ut, många som låter vänster blinkers vara på även då dom kör ut.

Det är inte fel att blinka vänster i en rondell men inte ett måste som t.ex blinka höger när man kör ut är.
Många körskolor, m.m lär även ut att man skall blinka vänster.

Permalänk
Medlem

När jag kör bil så räknar jag med att alla andra är korkade jävla idioter som fått sitt körkort i ett Kellogg's Cornflakespaket alternativt kört upp på kamel eller åsna samt automagiskt fått det omvandlat till ett B-körkort när de kom hit av vår dumsnälla migrations-o-verk.

Det brukar räcka för att undvika de allra flesta olyckor... vilket fick mig osökt att tänka på George Carlins "Near miss".

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Blev nyligen påkörd bakifrån i samband med att det var vilt på vägen. Killen som körde på mig var lösningsorienterad och en bra människa, men dessovärre bilförare. Håll avståndet extra noga på vintern ffs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Välkommen till detta "moderna samhället" det är allt handlar om "JAG JAG JAG JAG".
Där åsikter och känslor är viktigare än fakta.
Där man dokumentera sitt liv på alla möjliga medier så alla kan ser hur bra man är.
Där man själv skall komma först i trafiken, när man är lite viktigare än alla andra.
Där respekt gäller bara mot en själva, inte mot andra.

Som sagt, alla andra är idioter, utom oss själva.

Men jag håller med dig, har kört lastbil tidigare i många år, körkort borde vara svårare att ta

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Andra gången påkörd i sidan av en person som låg i högerfilen i en tvåfilig rondell och fortsatte vänster när jag låg i vänsterfil och skulle ut ur rondellen.

Hehe ja "hur kör folk"... Skulle också vilja påstå att det är du som gjorde fel här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag kör genom stockholm dagligen.
Bor i Nacka, jobbar i Kista. Sitter i köerna på e4an och essingeleden varje dag och jag blir varje dag förvånad över hur korkade folk i trafiken är.
Mitt favorit exempel är antingen där man vet att filen försvinner om X meter och man prompt ska hela jävla vägen fram för att sedan tränga sig in, för att spara 3,5 sekunder. Eller när det skett en olycka, en eller två körfält avstängda, för bärgarens säkerhet, och folk ändå ska, återigen, köra heeeeela vägen fram, för att i absolut sista skedet tränga sig in. Trots att det varit 38 lagom stora luckor på vägen fram. Förundras alltid över hur mycket viktigare deras tid måste vara än alla andras.

Även lyckats blivt påkörd bakifrån av en snubbe som uppfyllde alla fördomar man kan ha om dåliga bilförare. Han körde bmw, han pillade med telefonen när han smällde i mig, han saknade körkort, hade "målvaktsbil" och han smet.

Till min stora förvåning så fick dock konstapeln tag på honom.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Sötast

Även jag fick lära mig av mina föräldrar att "alla är idioter i trafiken, kör med förutsättningen att de kommer att försöka mörda dig när som helst"

Varje gång jag ser en fotgängare/cyklist gå över en gata/övergångsställe utan att titta eller liknande så säger jag till mig själv "Han har inget körkort"

För om man faktiskt har körkort och bil, ja då är man plötsligt livrädd för allt på hjul och man vet att det är rent lotto varje gång man är ute i trafiken. Speciellt om man inte är skyddad av en egen stålbur aka bil.

Övriga favoriter: Folk som bromsar långt innan de blinkar, skulle kunna vara smart att blinka först (det den är skapt för)
Samt angående rondell: Såklart skall man blinka både vänster och höger i rondellen, den är faktiskt en cirkel så man kommer att köra ett av båda hållen.

Skrivet av Jejk0b:

Mitt favorit exempel är antingen där man vet att filen försvinner om X meter och man prompt ska hela jävla vägen fram för att sedan tränga sig in, för att spara 3,5 sekunder. Eller när det skett en olycka, en eller två körfält avstängda, för bärgarens säkerhet, och folk ändå ska, återigen, köra heeeeela vägen fram, för att i absolut sista skedet tränga sig in. Trots att det varit 38 lagom stora luckor på vägen fram. Förundras alltid över hur mycket viktigare deras tid måste vara än alla andras.

Menar du blixtlåsprincipen vilken alla borde använda för ett bättre och säkrare trafikflöde? ^^
http://www.bilaieuropa.se/images3/blixtl%C3%A5s.jpg
https://www.korkortsverige.se/a/blixtlasprincipen
https://televinkenseftertradare.wordpress.com/2013/11/12/blix...