Intel: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i framtiden"

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

Detta är väl inte direkt någon nyhet? Google drive kan leverera hastigheter som i stort sett är lika höga som en mekanisk hårddisk om du har tillräckligt snabb uppkoppling. Och billigt är det. Mindre än tusen spänn om året och du har obegränsad mängd lagring. Med motsvarande pengar kommer du inte långt om du ska bygga och driva en egen lagringslösning i hemmet.

Ursäkta men var hittar du att det kostar mindre än 1000:-/år för obegränsad mängd?

https://www.google.com/drive/pricing/

Korr
Permalänk
Medlem

@Traumklang:
Ja det gör du. Chrome OS. host, host. Känner folk som krypterar det de lägger upp via automagi. Bara för ifall molnet skulle bli hackat.

@Palme_570:
Jag tolkade inte det som att Traumklangvar emot iseg utan tog ett exempel för att belysa ett problem.
Ditt exembel med spotify och netflix och utbudet och att vissa vid nästa upphandling kan bestämma att: NEJ NU VILL INTE VI VARA MED. Sen har du inte gamla låtarna av ditten datten eller den filmen eller säsongen. Jag förespråkar mer och mer streaming. Men det är ett problem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Spel och program vill jag ha så snabbt som möjligt. Och lokalt. Alternativt kan man ju streama spel. Men då får inte grafiken och flytet lida. Annars välkomnar jag molnlagring. Använder det redan nu. Visst. Musik och film sparar jag på servern, men i takt med att streamingtjänster blir bättre så rör jag mina egna bibliotek mindre och mindre.

Det enda som oroar mig är att jag låter andra förvalta personlig information. Jag har inget att dölja idag. Med dagens regering och allmänna åsikter. Men normer och lagar förändras. Jag hade välkomnat någon form av kryptering som man själv väljer lokalt och som sedan synkas oläsbart med molnet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av hg:

Känns inte som att det är en värst bra ide att lägga alla piratade filmer och tv-serier på en molntjänst.

För vad annars använder folk flera terabyte hårddisk utrymme till?

P-filmer

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungsnugge:

Ursäkta men var hittar du att det kostar mindre än 1000:-/år för obegränsad mängd?

https://www.google.com/drive/pricing/

Så runt 100Kr per Tb, med andra ord kostar mina 42Tb 4200Kr i månaden, tror inte det är lönsamt.
Bytte ut sista 2Tb disken, dom kostade 649Kr år 2011 så 100Kr om året, säg en hundring till för övrig hårdvara och el styck då per år.
Även när man hostar själv bör en Tb kosta mindre än 20Kr per månad.
Köpte en ny 8Tb 7200rpm disk som klarar 250Mb/sek i praktiken och den kostade 2400Kr på rea. Den lär vara 4-5 å minst och servern är betald för många år sedan i övrigt och har relativt friskt moderkort och nätdel.

Nej ser inte hur molnet ersätter en NAS/Filserver i hemmet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JD:

Hårddiskar är skräp. Jag kommer aldrig köpa några fler.

HDD håller informationen intakt betydligt längre än någon SSD (SLC håller i 10 år och gissa hur många SSD du äger kör med SLC). SSD duger för systemdisk och temporär lagring men inte för arkivering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av o3ryy0:

Detta är väl inte direkt någon nyhet? Google drive kan leverera hastigheter som i stort sett är lika höga som en mekanisk hårddisk om du har tillräckligt snabb uppkoppling. Och billigt är det. Mindre än tusen spänn om året och du har obegränsad mängd lagring. Med motsvarande pengar kommer du inte långt om du ska bygga och driva en egen lagringslösning i hemmet.

Ehm.. Jag ser 1000kr i månaden för 10tb. Samtidigt som jag ser 1000kr för en 4tb hårddisk hos komplett. Eller 4000kr för en 10tb disk tänkt för 24/7 servrar. Detta då inklusive sjuklöverns straffbeskattningar åt musikbranschen samt inkl. moms.

Och priset är väl den minsta av fördelarna med att ha sakerna lagrade i hemmet. Privacy och säkerhet är väl de två stora fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungsnugge:

Ursäkta men var hittar du att det kostar mindre än 1000:-/år för obegränsad mängd?

https://www.google.com/drive/pricing/

https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

”Business - 8€ EUR / användare / månad”

Det står förvisso följande...

”Obegränsad lagring i molnet (eller 1 TB/användare vid färre än fem användare)”

...men det är inget som Google faktiskt sätter några restriktioner på oavsett om du är ensam användare. Inget jag kan garantera men detta är fallet för många om ni läser om det på nätet.

Så idag är det 8 euro i månaden för obegränsad lagring. Om de en dag faktiskt skulle kräva 5 användare så blir det 40 euro i månaden för obegränsad lagring, vilket fortfarande är billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ja det kommer att ersätta... men ytterligare ett sätt att tvinga in folk i abonemangs kostnader.

När jag som hemma andvändare kan betala engångs avgift för moln lagring som jag gör för hdd (och då inte dyrare) är jag intresserad. Men det kommer ju inte hända för dom behöver driftkostnader jadda jadda... så inte specielt intressant för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Spotify kan du ju cache:a till mobilen och att vara emot tjänster som spotify och netflix förstår jag inte även om det är "månads betalning" är kostnaden mindre än att köpa en CD eller film...

Har absolut inget emot sånna tjänster men är ju trevligt att ha endel saker offline när internet går ner.. att ha en dum terminal där inget fungerar alls skulle vara lite tråkigt. Sedan långsamt internet på jobbet försökte streama någon video fick ställa på lägsta kvalitet för att det inte skulle hacka.. då laddar jag hellre ned filen först. Var någon som länkade en youtube video här på forumet *titta på den här i 4K se vad bra kvalitet det är*, av någon mystisk anledning kunde jag bara ställa in 720p. Testade program för nedladdning och helt plötsligt finns 1080p och 2160p att välja, bra jobbat youtube. Finns ju ibland anledningar till att inte köra streaming oftast är det att saker hackar eller känns sönderkomprimerat. Men finns ju många som inte bryr sig så mycket om kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inte bara molnlagring är framtiden utan applikationerna körs även i Molnet och man sitter med den dator som man mer eller mindre kan kalla för terminal.

Så... vi är tillbaka på 80-talet menar du?

Då hade man just terminaler och allt körde på servern. Vilken framtid...

Skrivet av anon159643:

Sedan är det logisk att både rörliga hårddiskar och fläktar en dag kommer försvinna, frågan är bara när? Min gissning är att vi 2025 sitter kvar med hdd av flera anledningar, som att datamängden vi har behov av ständigt ökas och man behöver inte ha bättre prestanda än hdd till allt.

Jag själv har omkring 15TB SSD, där en stor del av den är m.2 NVME. Men mängden hdd jag har är extremt mycket mer.
Och vad jag har på dem så är det rent arbetsmaterial, medans filmer, musik, bilder, spel och annat har jag tröttnat på.

*edit*
Mekaniska fläktar på datorn, ja 2118 gissar jag på att de är borta hos hemanvändare.

Tror att för hemanvändare som inte lagrar större mängder, är HDD redan nu på väg ut... sakta, men säkert.
När du väl har köpt den 1TB SSDn så har du då nog med plats för att göra vad du vill och ska.

Sen har vi de som vill lagra mer... de kommer ju ha HDD ett bra tag till, pga priset för SSD i större storlekar är helt enkelt för dyrt. Även om man skulle räkna med 10års livslängd på SSD, och skräp HDD på 2 år, så är ändå HDDn mer än 2x så prisvärd att köpa, vilket @Ratatosk visat tidigare med prisjakt länkarna.

Ang mekaniska fläktar?

Om något tror jag vi kommer ha mer av dem... för vi trycker in mer och mer effekt, högre och högre frekvenser, och mer turbo design, även i laptops. På vissa ställen kan man arbeta bort dem, men om du tittar på fläkten och kylaren en 486a 100Mhz OC behövde, vs en 8700k... så ser man rätt snabbt att det inte direkt går i rätt riktning där

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Känns inte som att det är en värst bra ide att lägga alla piratade filmer och tv-serier på en molntjänst.

För vad annars använder folk flera terabyte hårddisk utrymme till?

Databaser, bilder, pdf:er, etc! Kundernas rekvisita (jobbar som utvecklare).

Och så mitt steam library

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Intel: "Bilen ersätter hästen i framtiden". Intel hänger verkligen med i utvecklingen.

Som övriga tråden påpekat, Intel inser vad verkligheten vetat om i nästan tio år.

De flesta privatpersoner har väldigt litet behov av lagring och billigare SSD-lagring räcker mer än väl för de flesta. Speciellt i och med streaming.
Själv är jag lite förvånad att vi fortfarande ser så mycket (stora) konsumentdiskar på marknaden, försäljningen kan inte vara så stor att detta går att motivera i dagsläget. Annat med företags/enterprise-världen av uppenbara anledningar.
Intressant att se hur marknaden, speciellt för konsument, utvecklar sig de närmaste åren. Med typ tre tillverkare kvar så finns det inte mycket till konkurrens heller, vilket nog också bör kunna märkas av i prissättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Sedan börjar NAS lösningar bli mer populära...

Även NAS kan använda SSD...

Skrivet av Niczo:

Väntar tålmodigt på dagen som aldrig kommer komma när pris/GB på SSD går ner till en tiondel av vad det ligger på nu...

Redan tidigare har ju förutspåtts att prisskillnaden mellan HDD och SSD skulle vara borta typ nu. På senare tid har skillnaden snarare ökat, om man diskuterar större kapaciteter.
För dem som klarar sig med 128 GB i datorn är billigaste SSD inte dyrare än billigaste HDD.

Skrivet av o3ryy0:

Detta är väl inte direkt någon nyhet? Google drive kan leverera hastigheter som i stort sett är lika höga som en mekanisk hårddisk om du har tillräckligt snabb uppkoppling. Och billigt är det. Mindre än tusen spänn om året och du har obegränsad mängd lagring.

Kostnaden för att inte ha kontroll över sina data? Kostnaden för användarnas förlorade integritet?
Det är inte abonnemangskostnaderna som genererar vinst till Google och Amazon...

Skrivet av Full:

Kom igen, hur många tror du egentligen lagrar musik och filmer på sin dator 2018? Max någon procent.

Jag tror det är fler än så som filmar och fotograferar som hobby.
Bara högupplösta stillbilder i RAW-format tar upp ganska stort lagringsutrymme. Timvis med oredigerad högupplöst film ska vi inte tala om...

Skrivet av Paddanx:

... om du tittar på fläkten och kylaren en 486a 100Mhz OC behövde, vs en 8700k... så ser man rätt snabbt att det inte direkt går i rätt riktning där

Min 66Mhz 486SLC2 behövde inte ens kylfläns! En liten fläkt (primärt för att kyla det ineffektiva nätaggregatet) genererade samtidigt tillräckligt luftflöde för att kyla resten av komponenterna i datorn; ljudkort, grafikkort, moderkort, hårddisk, CPU och chipset.

Permalänk
Medlem

Själv kör man sitt eget moln har gjort det några år. Men ska man på allvar köra hela operativsystemet i molnet så behövs det mycket surf då räcker det inte med 10-GB i månaden att surfa på sin mobil.

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

HDD håller informationen intakt betydligt längre än någon SSD (SLC håller i 10 år och gissa hur många SSD du äger kör med SLC). SSD duger för systemdisk och temporär lagring men inte för arkivering.

Hmm...
2 st 32GB (mina första 2)
5? kanske var det 6 st 64GB (köpte några vid utförsäljning)
och en 128GB. (För jag ville ha en bra disk, då)

Så 9 st gissar jag på

MLC har faktiskt visat sig hålla rätt många år också, i rätt litografi. 2+ år är faktiskt inga större problem för 25nm 2D MLC NAND. Och med tanke på att mekaniska HDD idag knappt håller 3 år i drift... är det lite samma, fast omvända problemet där.

Men visst, för kall-data arkivering du inte uppdaterar på 1+ år... då är HDD kung än. Men... normalt sätt kopplar man ändå in även backup diskar iaf 1 gång om året, och du kan då enkelt göra em omskrivning av en SSD om du vill. (Du bör ju ändå verifiera befintlig data på HDD 1 gång om året ändå, och det går snabbare att läsa och skriva om en hel SSD än bara läsa en HDD ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Min 66Mhz 486SLC2 behövde inte ens kylfläns! En liten fläkt (primärt för att kyla det ineffektiva nätaggregatet) genererade samtidigt tillräckligt luftflöde för att kyla resten av komponenterna i datorn; ljudkort, grafikkort, moderkort, hårddisk, CPU och chipset.

Ja det var tider det...
När datorer byggdes för att hålla, men ändå tappade allt värde de hade innan du ens fått dem innanför dörren

Permalänk
Medlem

Hm, ja kanske. Personligen så tror jag att bilar kommer att ersätta häst och vagn.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Flyttat hela plex-biblioteket till molnet. Funkar finfint, även 4k material. Skönt att kunna släppa NAS o annat hemma.

Permalänk
Medlem

Håller Intel på att utveckla en 8TB ssd för ca 3000:- ?

Den ser jag fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Flyttat hela plex-biblioteket till molnet. Funkar finfint, även 4k material. Skönt att kunna släppa NAS o annat hemma.

Plex är fan wunderbar

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Frågan är om inte SSD kommer att vara borta inom 15 år. Anledningen är att samma minnen som dagens internminnen har tagit över rollen som lagringsmedia. Internminnen kommer då att vara väldigt billiga, strömsnåla med samma prestanda som idag och det räcker med ett ytterst litet batteri som backup. Batteriet är ett litet uppladdningsbart av lithium och datorn kan vara oanvänd i 12 mån utan att data försvinner. Väntetider är då ett minne blott och en installation av Windows tar 5 minuter. Ja , det var en tanke jag fick just nu.
.

Permalänk

Det finns allvarliga nackdelar (för användaren) med streaming.
Man kan inte modda ett streamat spel, och man får automatiskt lagg. Man kan inte titta på en streamad film i stugan i Jämtland. Din favoritlåt kan försvinna för att skivbolaget tecknar avtal med en annan streamingtjänst. Kvaliteten på streamat media är lägre för att spara bandvidd, plus är regionslåst. Och, naturligtvis, allt du lägger på molnet genomsöks för att firmor vill veta vilken sorts reklam de ska ge dig.
Fördelen med streaming är att filmen är tillgänglig från både din dator och din mobiltelefon utan att du behöver kopiera den. När du streamar spel kan din hårdvara vara billigt skräp, eftersom alla beräkningar utförs på servern. Och saker du lägger på nätet är skyddade ifall ditt hus brinner upp.
Ju mer oengagerad användaren är, och ju mer ogenomtänkt hen använder data, desto bättre funkar molntjänsterna.
Det är framförallt för de engagerade användarna, entusiasterna, molntjänster inte funkar särskilt bra.
Och såna är det förstås rätt gott om på Sweclockers, men det är möjligt Intel har rätt om genomsnittsanvändaren. Det är mycket möjligt Svensson vore helt nöjd med att streama allting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Plex är fan wunderbar

Verkligen, och med 20k+ avsnitt i molnet slipper man netflix o allt med

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt är det dock svårt att lagra data i ett moln...

"Molnet" = Någon annans dator eller datorer.

Väldigt osannolikt att mekaniska diskar kommer försvinna i närtid, skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Är det bra betalt som professionellt troll börjar jag undra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Håller Intel på att utveckla en 8TB ssd för ca 3000:-

Möjligen vid köp av tusentals enheter, frakt och moms tillkommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Detta är väl inte direkt någon nyhet? Google drive kan leverera hastigheter som i stort sett är lika höga som en mekanisk hårddisk om du har tillräckligt snabb uppkoppling. Och billigt är det. Mindre än tusen spänn om året och du har obegränsad mängd lagring. Med motsvarande pengar kommer du inte långt om du ska bygga och driva en egen lagringslösning i hemmet.

När jag kollar Google Drive är det 1000kr/mån för endast 10TB. Vart får jag obegränsat för under 1000kr/år?

30TB kostar 3000kr/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

HDD håller informationen intakt betydligt längre än någon SSD (SLC håller i 10 år och gissa hur många SSD du äger kör med SLC). SSD duger för systemdisk och temporär lagring men inte för arkivering.

Hårddiskar krashar stup i kvarten...så de håller inte data speciellt länge.
Jag har haft ca 15 SSDer, inga har strulat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur många skulle få för sig all spara all sin porr på moln där man vet folk kan se vad det är på dessa Nej, intern lagring kommer nog aldrig riktigt dö ut tbh.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync