Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Val av databastyp för app

Hej!

Jag utvecklar tillsammans med ett gäng medstudenter och 1 kommunikatör en app som ämnar hjälpa civilkurage genom att ge förslag på hur man kan säga ifrån åt sig själv och andra i sexuellt kränkande situationer. Vi har tänkt lagra dessa situationer och lösningar i en databas, men är osäkra på vilken typ av databas samt vilken tillverkare av databas vi ska använda.

Vi har funderat på Google Firestore, för att det är gratis, kopplar bra till vår app utan mycket trixande från vårt håll och är enkelt att skala upp. Vi är dock osäkra på om en dokumentdatabas alls är rätt för oss, eller om Firestore faktiskt är det vettigaste alternativet.

Vi vill att användaren ska kunna scrolla fram olika situationer baserat på 3 val, (Hände det MIG eller NÅGON ANNAN, vilken TYP av kränkning var det, VAR hände det). Efter detta ska ett antal olika händelser dyka upp att scrolla igenom. Vid val av händelse visas lite bakgrundsinformation, genusteorier bakom händelsen och förslag på lösning. Detta tycker vi verkar vara lika lämpat för dokument- som funktionsdatabas.

Vi vill även att användaren ska kunna söka efter keywords, och risken vi ser i att varje händelse har sina egna keywords lagrade i varje händelse istllet för en relationstabell är att det blir ett himla stort arbete att uppdatera vår lista med keywords senare.

Har någon här stött på liknande situation kring val av databas i sitt utvecklande förut? Har någon en bättre databaslösning vi borde pröva? Någon som har andra tips eller tankar? Kom gärna med er input!

Permalänk
Medlem

Dokumentdatabaser blir krångliga när man behöver göra uppdateringar av flera dokument samtidigt, då de vanligtvis inte har stöd för transaktioner.

Om ni kommer köra mest inserts och frågor, och datan enkelt kan grupperas/denormaliseras utan att konstiga beroenden mellan dokumenten uppstår så passar en dokumentdatabas bra och är enklare och snabbare att komma igång med än en klassisk SQL-databas.

Kommer ni däremot köra uppdateringar där flera dokument är involverade tycker jag en databas med transaktioner (ACID) är mycket bättre.

Det brukar sluta med att jag väljer Postgres (undvik MySQL), men utifrån vad du berättat kan jag tänka mig att en dokumentdatabas passar.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag skulle också slå ett slag för dokumentdatabas. Behöver ni inte plocka ut extrema relationer mellan olika data så är den både snabb att lägga in och hämta ut från. Jasg brukar använda DocumentDB och har fungerat bra.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"