Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Säger bara användarna av ordet "dem" i felaktigt avseende, då spyr jag trasor.

Eller folk som skriver "bytade" istället för bytt.
OMG det gör ont i ögonen att läsa.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Sett i en tjejs profilbeskrivning. Hon hade "tung piercing"...

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Det kanske var en tung piercing?! Har du sett den och kan uppskatta hur tung den är? Själv tycker jag att det är synd att Stadium hade "slut rea" i helgen som var, jag som hade tänkt att få mig något billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Särskrivning kommer man nog inte ifrån, kommer alltid finnas dyslektiker och folk som är ointresserade av språk. Det fanns en tid då jag också orkade bry mig, det gick över när jag blev vuxen och fick faktiska problem.

Däremot, två fenomen som poppat upp på sistone:

  • Folk som avslutar varenda mening med frågetecken, dessutom efter mellanslag ?!?

  • Samt gravt missbruk av "därav" och "därmed" där det i 95% av fallen ska vara "därför".

Jo, du har onekligen kommit upp dig i problemskalan. Nu stör du dig på riktiga problem som missbruk av två ord istället för särskrivning, nu när du är vuxen. Roligt

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag ser och förvånas en hel del av särskrivningar, men jag roas även. Roligast har jag när betydelsen ändras. Jag tar bara ett exempel på detta.
”Glad packad räkmacka”
Har även hittat exempel på när ihopskrivningar blir fel.
Här ifrån en skyllt på en trasig hiss:
”Ny motor beställd, mer information kommer efterhand”
Jag roas även av syftningsfel och här är journalister en källa för många roligheter.
”Stort bråk i Falun - Många gripna och misshandlade”
Jag trodde inte polisen skall misshandla redan gripna personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Sett i en tjejs profilbeskrivning. Hon hade "tung piercing"...

Kanske hon menade att den vägde mycket? Eller att den var "fett tung" som i häftig/cool?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

det är pga sånna som dig jag inte vill/vågar skriva här i forumet..

har både dyslexi och damp eller ja adhd som det nu heter. och har jätte svårt för svenska språket trots fullföljd skolgång..

förlåt för vi finns.

Dylexi är en varaktig funktionsnedsättning, och har man diagnosen så är det inte så konstigt att det är svårt att läsa och skriva. Det är inte er jag stör mig på. Har själv en halvsidig CP-skada och en grav synnedsättning så jag vet hur det är att leva med ett handikapp, och det har självklart inget med bildningen att göra i det fallet. När jag ser att folk skriver att de har dyslexi och sådant i signaturen så har jag självklart förståelse för om stavning osv inte är på samma nivå som folk som inte har dyslexi.

Med det sagt så vill jag mena att om man inte har dyslexi så finns det ingen ursäkt att särskriva. 5-8% har dyslexi. Det är tyvärr långt fler än så som särskriver.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Dylexi är en varaktig funktionsnedsättning, och har man diagnosen så är det inte så konstigt att det är svårt att läsa och skriva. Det är inte er jag stör mig på. Har själv en halvsidig CP-skada och en grav synnedsättning så jag vet hur det är att leva med ett handikapp, och det har självklart inget med bildningen att göra i det fallet. När jag ser att folk skriver att de har dyslexi och sådant i signaturen så har jag självklart förståelse för om stavning osv inte är på samma nivå som folk som inte har dyslexi.

Med det sagt så vill jag mena att om man inte har dyslexi så finns det ingen ursäkt att särskriva. 5-8% har dyslexi. Det är tyvärr långt fler än så som särskriver.

Med din situation bör man känna att en viss ödmjukhet tillämpas. Men det fungerar inte så!

Permalänk
Medlem

Inget slår ju en klassiskt "wall of text" med noll skiljetecken, syftningsfel, konstig ordföljd toppad med särskrivning, lycka till att läsa den någorlunda snabbt, då spelar det mindre roll om stavelser sitter ihop eller inte.
Sen om folk klagar så är de "språkpoliser", visst är det roligt nästan jämt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Med din situation bör man känna att en viss ödmjukhet tillämpas. Men det fungerar inte så!

Hur menar du? Jag säger ju att jag har förståelse för om någon har svårt för att läsa och skriva om denne har dyslexi. Men det rör sig om högst 8% av befolkningen, och det finns betydligt fler än så som särskriver, trotts att de borde vara fullt kapabla att låta bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The_St1g:

Eller folk som skriver "bytade" istället för bytt.
OMG det gör ont i ögonen att läsa.

Vet inte, jag kan ha fel, men detta har väl mest med personens dialekt att göra?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Guilty as charged för särskrivning tyvärr. Blir förbannad på mig själv i efterhand när jag ser det.

Som nämnt ovan dock. Bytat, lödat och andra horribla stavelser retar mig betydligt mer än särskrivning.
Lajka, mejl får mig att se rött också.

Lajka var väl en hund om jag minns rätt? Kanske stavades "Laika".
Just "bytat" är väl dialektalt? Det passar inte i text oavsett.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@Tenchi:
”Lajka” på ”fejsbook”.
Det är de värsta av exempel jag kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det kan jag tänka mig också.

Utöver särskrivningar kan jag reta mig lite på att folk använder engelska ord istället för svenska motsvarigheter.
Om det är någon jag känner väl så brukar jag rätta dem. Mer eller mindre populärt, men klagar de själva på sitt ordförråd så får de rätt ord av mig.

Disablea, experience, agil. Finns fler exempel.
usch...

Känner igen det där, jag lider av något som diagnostiserats med "bad habit english" vilket resulterar i att jag ofta försöker avlasta eller avdramatisera en situation genom att säga vissa meningar på Engelska istället för Svenska, som tur är så har inte mina kompisar några problem med det :X

Permalänk
Medlem

Särskrivning är irriterande men jag måste erkänna att jag gör det själv allt oftare sedan jag började plugga datavetenskap. På engelska skrivs ju det mesta isär och när man läser och skriver några tusen ord i månaden så är det inte konstigt att det blir fel. Det blir väldigt mycket svengelska vilket är irriterande när man läser. Ibland finns det ingen svensk motsvarighet och finnns det så är den såpass okänd att man riskerar att göra texten mer svårförstådd genom att använda dem.

Men jag brukar ta hänsyn till vem jag skriver till eller vem som skrivit det jag läser. Jag kunde inte bry mig mindre om stavning, gramatik osv i mina kompisars Slack kanal. Men läser jag t ex en akademisk avhandling så sticker det i ögonen när man ser att något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Känner igen det där, jag lider av något som diagnostiserats med "bad habit english" vilket resulterar i att jag ofta försöker avlasta eller avdramatisera en situation genom att säga vissa meningar på Engelska istället för Svenska, som tur är så har inte mina kompisar några problem med det :X

Säga hela meningar på engelska har jag inga problem med. Det händer att jag gör också. Ibland är engelskan mer uttrycksfull, men när vi har svenska ord för samma sak kan jag tycka att låter lite fel att använda de engelska orden istället mitt i en mening.

Men, jag ska erkänna att jag själv säger och skriver "mail" så jag är inte oskyldig heller. "e-post" flyter inte lika bra, tycker jag.
Så, nu har jag kastat sten i mitt eget glashus!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Storage Jar:

Jo, du har onekligen kommit upp dig i problemskalan. Nu stör du dig på riktiga problem som missbruk av två ord istället för särskrivning, nu när du är vuxen. Roligt

Vuxenlivet var kort, varade ett par år, sedan blev jag mental pensionär utan bättre saker för mig igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det kan jag tänka mig också.

Utöver särskrivningar kan jag reta mig lite på att folk använder engelska ord istället för svenska motsvarigheter.
Om det är någon jag känner väl så brukar jag rätta dem. Mer eller mindre populärt, men klagar de själva på sitt ordförråd så får de rätt ord av mig.

Disablea, experience, agil. Finns fler exempel.
usch...

Äh, det där är ju bara fake news.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Så, nu har jag kastat sten i mitt eget glashus!

Jag är inte bäst på att skriva men det här klippet med Magnus Betnér passar nog bra in i tråden

Facebookmänniskor & särskrivning

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Du menar väl "känns"?

...lefvas argån tillåhenni etni uj ted edah åD
.tellåhenni i tnassertni rem gnitnogån tivirks ah kcod edrob gaJ

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Äh, det där är ju bara fake news.

Mm, det där ett uttryck jag inte heller gillar, men av helt andra anledningar.

Skrivet av crew seven:

Jag är inte bäst på att skriva men det här klippet med Magnus Betnér passar nog bra in i tråden

Facebookmänniskor & särskrivning

https://www.youtube.com/watch?v=GStFmeflXAQ

Haha, kul klipp!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på att det också finns oss som inte har (eller är det "har inte"?...) svenska som modersmål? Svenska är min tredje språk och det känns fortfarande jätte konstigt att skriva på.
Jag blandar upp ordföljden och ett/en hela tiden.
Kanske behöver vi en "Swec language club" som möttar på kafeer och bara pratar?...

Permalänk
Snusfri

Vet man med sig att man har problem med särskrivningar och liknande så ta hjälp av stavningskontroll.

Det underlättar för alla som läser texten samt att du kanske blir bättre att skriva utan hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag stör mig något kopiöst på "kan du ge den till han?". Det heter 'honom', tack så mycket.
Detta kan jag ta ett steg vidare då det är sjukt störigt med så ospecifika meningar då man varken vet vad det är för sak, eller vem personen är. "Kan du ge äpplet till Johan" är betydligt mer klarspråk.

Min sambo är mästare på detta, jag frågar om hon har sett min telefon. "Eh ja, den ligger i rummet", *pekar ut från köket*. No shit Sherlock! Klart som fan att min telefon ligger i ett rum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vet man med sig att man har problem med särskrivningar och liknande så ta hjälp av stavningskontroll.

Det underlättar för alla som läser texten samt att du kanske blir bättre att skriva utan hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett problem är att stavningskontroller ofta orsakar särskrivning automatiskt och gör mer skada än nytta.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Ett problem är att stavningskontroller ofta orsakar särskrivning automatiskt och gör mer skada än nytta.

Jag får det rätt ofta när jag skriver på mobilen och liknande, ibland "rättar" det till fel...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vet inte, jag kan ha fel, men detta har väl mest med personens dialekt att göra?

I södra Sverige förekommer dialektalt mönstret bytar-bytade-bytat. Även dessa böjningsformer brukar undvikas i skrift och formellare talspråk.

Jo du verkar ha rätt, men det undviks i skrift står det så förmodligen är det inte formellt korrekt.
I mina ögon ser det tokigt fel ut iallafall.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

Förstår man vad personen säger så förstår jag inte problemet.
Man behöver nog se över en kontakt med en psykolog för att försöka komma till botten med varför man stör sig så fördjupat för att någon inte fixar den kopplingen.

Det gäller även andra kommentarer i tråden. Vissa har diverse diagnoser som kanske stör ut strukturering av meningar och annat, andra inte. Det är ju inte vida stort av den som inte besitter dessa "fel", att klanka ner på den som besitter "felet".

Hjärnan är såpass utvecklad att man till och med kan ta bort enstaka bokstäver ur ett ord så att hjärnan kan sammankoppla, obehindrat, vad det är för typ av ord man faktiskt läser.

Så, stig ner från hästarna grabbar och tjejer, och lägg ner eran energi på något konstruktivt, eller var destruktiva i ett vrå någonstans

Varför skall man inte anstränga sig för att försöka behärska sitt eget modersmål? Den här låt-gå-mentaliteten är en av anledningarna till att nivån på både det talade och skrivna språket når nya lågvattenmärken år efter år.

Visst, bildningsnivån är ganska spridd på ett forum men om man inte har något handikapp eller att svenska inte är ens modersmål så är det förvånansvärt om man inte kan uttrycka sig korrekt.

Skrivet av VadSaDu:

Vet inte, jag kan ha fel, men detta har väl mest med personens dialekt att göra?

De flesta har en dialekt men om man inte sovit bort sina svenskatimmar i skolan så borde man veta det korrekta ordet i alla fall. Skriver man "byttat", "lödat" och liknande så är det obildbarhet, ointresse eller helt enkelt svagbegåvning som ligger bakom det.

Skrivet av Mizzarrogh:

...lefvas argån tillåhenni etni uj ted edah åD
.tellåhenni i tnassertni rem gnitnogån tivirks ah kcod edrob gaJ

Du fick ju med ett den här gången också, grattis!

Permalänk
Avstängd

Synd det inte går att skriva spegelvänt också.
Det är kul att leka med fler perspektiv på bokstäverna tillsammans med likasinnade fast det är svårt att få till bra grejer på skärmen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Varför skall man inte anstränga sig för att försöka behärska sitt eget modersmål? Den här låt-gå-mentaliteten är en av anledningarna till att nivån på både det talade och skrivna språket når nya lågvattenmärken år efter år.

Jag hävdade inte att man inte ska anstränga sig för sitt eget modersmål. Jag är förespråkare själv för detta.
Det jag bestämt skrev var att det inte finns anledning att:

- Låtsas att inte förstå vad folk skriver
- Korrigera skribenten
- Göra det till ett samhällsproblem (=samhället SweClockers)