Avanza konto - pengar som försvunnit

Permalänk
Medlem

Avanza konto - pengar som försvunnit

Har ett konto hos Avanza, och handlade lite med ETF - Börshandlade fonder.

Då jag var nöjd för dagen så kollade jag in mitt nuvarande saldo.
Dagen efter hade det försvunnit 2000 kr!!! Vad är detta tänkte jag.

Det visar sig att då man handlar med börshandlade fonder så dras det en courtageavgift under natten, men alltså inte i samband med köp och sälj som man gör under dagen. Jag har förstått att det skulle dras en avgift i samband med att man köper och säljer andelar, men inte att det skulle ske i efterhand.

Detta med att avgiften dras i efterhand verkar ju helkorkat. Med dagens teknik borde väl denna dragning kunna ske omgående, så att man har koll och inte får någon överraskning i efterhand.

Permalänk
Medlem

Det står klart och tydligt på Avanza att du måste ha nog med pengar på kontot för att courtaget ska kunna dras av i efterhand, annars nekas ordern. Om du har fått courtage på 2000 kr har du gjort som FÄRST 20 ordrar. Du reagerade aldrig på att courtaget inte hade dragit på någon av dessa ordrar? Och vad spelar det för roll vilken tid avgift tas ut?

Permalänk
Medlem

2000 kr i courtage är rätt mycket, av ren välvilja undrar jag om du verkligen bör handla så mycket om du inte har koll på grundläggande saker som courtage mm? Alla börsmäklare gör så här och det står tydligt på Avanzas sajt efter en affär att man skall komma ihåg att lägga undan pengar för courtage som kommer att dras under natten. Det gäller för övrigt inte enbart etf utan alla noterade värdepapper.

Hur många affärer gjorde du egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Om du har fått courtage på 2000 kr har du gjort som FÄRST 20 ordrar.

Skrivet av zarkov:

Hur många affärer gjorde du egentligen?

Håller med, kanske kan vara som så att kursen han sålde till skiljde sig från den dagskurs han såg när ha la ordern (i synnerhet om man tänker på hur det svajat de senaste dagarna)?

Permalänk

Att det fungerar som det gör handlar mer om begränsningar i gamla system och rutiner. Det finns inga oöverstigliga hinder för att courtage skulle dras direkt som du önskar. De allra flesta mäklare fungerar på samma sätt som Avanza, särskilt för privatkunder.

Det är ändå enklare att du tills vidare anpassar dig än att hoppas på en förändring. Att du gör minst 20-talet affärer på en dag och inte har koll på denna hyfsat grundläggande info indikerar att du borde ägna mer tid åt grundläggande studier kring värdepapper än dagshandlande.

Permalänk
Medlem

@Ptoolemy: Låter mer som en "dyr" lärdom, än försvunna pengar

Permalänk
Medlem

Ekonomi 101: Investera inte pengar du inte har råd att förlora.

Visa signatur

● Active

Permalänk

Är det inte en snabbkurs du måste göra klart innan du kan handla ETF på Avanza där dom går igenom precis detta?