Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan nån förklara för mig vad Hz har med FPS att göra?

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara för mig vad Hz har med FPS att göra?

hej, undrar en liten ska här eftersom jag ska snart uppgradera mitt kort (så fort alla jävla krypto miners sluta köpa upp alla ) och undrar lite vad skillnaden är mellan Hz på skärmen och fps som skärmen visar. Skärmen jag har nu är en full hd asus med 60 hz men ser mer och mer att folk skaffar skärmar med 120 hz och 144 hz för att det är bättre pga vad?

min skärm som är 60 hz, betyder det att den kan max visa 60 fps eller kan den visa mer än så. förlåt för en dum fråga men är rätt ny till allt som har med pc gaming o göra , speciellt skärmar .

tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Inget magiskt..de flesta spelar på 24-30FPS på en 60HZ skärm/TV.

Sen finns det de som vill köpa en 144 eller to.m 244HZ skärm för att få ut mer än 60FPS och slippa screen tearing.

Ja, din skärm som är 60hz kommer att kunna visa 60FPS utan att skärmen ger screen tearings.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

den kan max visa 60 fps

Korrekt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av aki04:

Skärmen jag har nu är en full hd asus med 60 hz men ser mer och mer att folk skaffar skärmar med 120 hz och 144 hz för att det är bättre pga vad?

På grund av det betydligt mjukare flytet och den lägre latensen (från musrörelse till synintryck). En 144 Hz-skärm kan visa 144 olika bildrutor varje sekund. Det kan inte en 60 Hz-skärm.

Citat:

min skärm som är 60 hz, betyder det att den kan max visa 60 fps eller kan den visa mer än så.

Den här tråden kommer sannolikt spåra som ett resultat av denna frågeställning. Det finns ett flertal potentiella missförstånd som alltid dyker upp.

Din skärm kan inte visa fler än 60 olika bildrutor under en sekund. Däremot kan din dator mata ut mycket mer än så, till exempel 300 fps. Men då ser du inte 300 kompletta, distinkt olika bildrutor under en sekund.

Skrivet av VadSaDu:

Inget magiskt..de flesta spelar på 24-30FPS på en 60HZ skärm/TV.

Nåja, det är väl ändå att ta i. Få gamers nöjer sig med 24–30 fps.

Rättat/förtydligat ”lägre input lag”.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nåja, det är väl ändå att ta i. Få gamers nöjer sig med 24–30 fps.

På konsol är det väldigt vanligt med upp till 30 FPS eller låst dit för att den inte klarade spelet i stabila 60FPS. Så det är nog ganska vanligt och hade inte spelarna varit nöjda hade de löst problemet genom att köpa en pc.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

På grund av det betydligt mjukare flytet och lägre input lag. En 144 Hz-skärm kan visa 144 olika bildrutor varje sekund. Det kan inte en 60 Hz-skärm.

Skärmar med högre Hz brukar väl också i regel ha mindre eftersläpningar?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nåja, det är väl ändå att ta i. Få gamers nöjer sig med 24–30 fps.

Den större massan kör sina spel på 24-30FPS och betalar gärna överpris för det också

PC-spelare är bara en liten droppe i havet när det kommer till spelmarknaden.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

På konsol är det väldigt vanligt med upp till 30 FPS eller låst dit för att den inte klarade spelet i stabila 60FPS. Så det är nog ganska vanligt och hade inte spelarna varit nöjda hade de löst problemet genom att köpa en pc.

Men med tanke på trådstarten får det väl antas att vi primärt diskuterar PC? Om @VadSaDu menade ”de flesta konsolspelare”, eller ”de flesta, om man inkluderar konsolspelare”, tycker jag att hans inlägg är missvisande. (Och om han bara syftade på PC är det uppenbart det.) Därav mitt svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Men med tanke på trådstarten får det väl antas att vi primärt diskuterar PC? Om @VadSaDu menade ”de flesta konsolspelare”, eller ”de flesta, om man inkluderar konsolspelare”, tycker jag att hans inlägg är missvisande. (Och om han bara syftade på PC är det uppenbart det.) Därav mitt svar.

Jag tycker i alla fall inte att det var så svårt att förstå att även konsolspelare var inräknade han skrev ju ändå 30fps och tv i samma mening.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Den större massan kör sina spel på 24-30FPS och betalar gärna överpris för det också

PC-spelare är bara en liten droppe i havet när det kommer till spelmarknaden.

Fast....tror du att trådstartaren spelar på en konsol? Det tror inte jag.
Att konsolspelarna "nöjer sig" med 30 fps beror endast på att de inte kan påverka det utan får nöja sig med vad som finns. Konsolspelare och PC spelare kan aldrig spela på samma server...därför att PC spelarna skulle fullkomligt krossa alla konsolspelare med sitt mycket bättre kontrollsystem och bättre grafikegenskaper. Det vet du med.

Svar till trådskaparen:
Din skärm uppdaterar bilden max 60 ggr i sekunden, det betyder att du aldrig kan se mer än 60 FPS på din skärm, även om grafikkortet skickar flera hundra FPS till skärmen.
På moderna gamingskärmar har du väldigt lågt inputlag + 144 uppdateringar i sekunden och snabba pixlar (1 ms från svart-vit-svart) vilket ger en helt smooth upplevelse speciellt i FPS spel.
Här är ett exempel : https://www.youtube.com/watch?v=928VyYQxKKo
I en pressad situation är det väldigt fördelaktigt att ha 144 FPS jämfört med 60 FPS som du förstår.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker i alla fall inte att det var så svårt att förstå att även konsolspelare var inräknade han skrev ju ändå 30fps och tv i samma mening.

Men varför diskuterar du vad konsolspelare tycker med en som spelar PC? Väldigt konstigt tycker vi.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har man en 60Hz skärm tycker jag man kan nöja sig med att producera 60FPS, vet att vissa spel beter sig annorlunda i högre FPS ex Fallout (ej testat själv) men man kan testa sig fram om man upplever en förbättring eller ej. Jag har själv en 144hz freesync skärm, beroende på spel så låser jag FPS till 60 för det är en nivå jag tycker är tillräckligt bra. I snabba first person shooter(FPS) spel kör jag däremot helst 100+ FPS, spelar jag ex GTA, civ eller andra sega spel så är 60FPS mer än nog för min del och istället får jag ner ljudnivån lite på datorn istället eftersom den jobbar lite mindre.

Skrivet av KingCobra:

Men varför diskuterar du vad konsolspelare tycker med en som spelar PC? Väldigt konstigt tycker vi.

Jag diskuterar inte vad konsolspelare tycker jag förklarade bara för en medlem på detta forum som hade missförstått vad en annan medlem skrev. Helt normalt man ska ju hjälpa varandra här på forumet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av VadSaDu:

Den större massan kör sina spel på 24-30FPS och betalar gärna överpris för det också

PC-spelare är bara en liten droppe i havet när det kommer till spelmarknaden.

Fast pc spel marknaden hade 2017 27% medans alla konsoler ihop hade 31% av totala spelmarknaden .Lite mer än en droppe skulle jag säga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker i alla fall inte att det var så svårt att förstå att även konsolspelare var inräknade han skrev ju ändå 30fps och tv i samma mening.

Förstår att du inte tyckte det, men jag tycker det är viktigt hur inlägget kan uppfattas av mindre insatta användare som inte kan sätta det i den kontext du tack vare dina kunskaper kunde.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag diskuterar inte vad konsolspelare tycker jag förklarade bara för en medlem på detta forum som hade missförstått vad en annan medlem skrev. Helt normalt man ska ju hjälpa varandra här på forumet.

Nåja. Jag kunde ana att han kanske inkluderade konsolspelare i sitt uttalande; det var inte för min egen skull jag invände mot hans inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fast....tror du att trådstartaren spelar på en konsol? Det tror inte jag.
Att konsolspelarna "nöjer sig" med 30 fps beror endast på att de inte kan påverka det utan får nöja sig med vad som finns. Konsolspelare och PC spelare kan aldrig spela på samma server...därför att PC spelarna skulle fullkomligt krossa alla konsolspelare med sitt mycket bättre kontrollsystem och bättre grafikegenskaper. Det vet du med.

Svar till trådskaparen:
Din skärm uppdaterar bilden max 60 ggr i sekunden, det betyder att du aldrig kan se mer än 60 FPS på din skärm, även om grafikkortet skickar flera hundra FPS till skärmen.
På moderna gamingskärmar har du väldigt lågt inputlag + 144 uppdateringar i sekunden och snabba pixlar (1 ms från svart-vit-svart) vilket ger en helt smooth upplevelse speciellt i FPS spel.
Här är ett exempel : https://www.youtube.com/watch?v=928VyYQxKKo
I en pressad situation är det väldigt fördelaktigt att ha 144 FPS jämfört med 60 FPS som du förstår.

Men om jag bara vill ha stabila 60 fps o 1080 p i höga inställningar ( min dator i övrigt är i5 4460 , 8 GB ram ) kommer ett GTX 1070 räcka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Men om jag bara vill ha stabila 60 fps o 1080 p i höga inställningar ( min dator i övrigt är i5 4460 , 8 GB ram ) kommer ett GTX 1070 räcka ?

Skickades från m.sweclockers.com

1070 räcker för att kunna köra det mesta på bra inställningar i 1080p. Inte allt, men det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

Men om jag bara vill ha stabila 60 fps o 1080 p i höga inställningar ( min dator i övrigt är i5 4460 , 8 GB ram ) kommer ett GTX 1070 räcka ?

Skickades från m.sweclockers.com

Utan problem och 1060 duger även det gott för 60fps i nästan alla spel och att många går upp i hz handlar om att i tex snabba spel kan du röra musen snabbare och få bättre flyt i rörelser men för att nytja tex 120/144hz fullt ut lär du ha 120/140 fps medans 60 är ganska många nöjd med som är väldigt mycket billigare att uppnå när det krävs mindre av maskineriet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Men om jag bara vill ha stabila 60 fps o 1080 p i höga inställningar ( min dator i övrigt är i5 4460 , 8 GB ram ) kommer ett GTX 1070 räcka ?

Skickades från m.sweclockers.com

1070 räcker, ja. Tom 1060 bör kunna spela 60FPS @ 1080p i typ alla spel med bra inställningar (kanske inte högsta)
1070 klarar high-ultra utan problem dock.

i5 4460 och 8GB RAM kan dock bli problem med vissa spel.
Den CPUn är idag rätt svag, och processorn är den som måste mata grafikkortet med data + hantera spelets beräkningar. Om den är för svag, hinner den inte göra detta i 60 FPS. (Beror på spel, vissa behöver mycket CPU kraft, vissa klarar sig på detta du har)

Och RAM är var spelet måste arbeta (lagra) med allt den behöver för att fungera när du spelar. Och om det är begränsat med plats kan den inte hålla cache av annat, samt måste hela tiden tömma och hämta om informationen (då det inte får plats), vilket kan ge hackig upplevelse. (Beror på spelet, vissa klarar sig fint med 8GB)

Så om du märker att det hackar till, eller att du inte alltid når 60FPS, är det inte grafikkortet, utan CPU + RAM som inte orkar med det i ditt fall.

Tips du kan göra:
Sätt energisparläget i datorn på "Max Prestanda". (Detta tvingar CPUn att jobba så fort den kan).
Stäng ner alla webbläsare, och ikoner nere i högre hörnan stäng av allt du inte behöver. (Detta frigör mer RAM till spelet)
Inga magiska knep, men de hjälper lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

1070 räcker, ja. Tom 1060 bör kunna spela 60FPS @ 1080p i typ alla spel med bra inställningar (kanske inte högsta)
1070 klarar high-ultra utan problem dock.

i5 4460 och 8GB RAM kan dock bli problem med vissa spel.
Den CPUn är idag rätt svag, och processorn är den som måste mata grafikkortet med data + hantera spelets beräkningar. Om den är för svag, hinner den inte göra detta i 60 FPS. (Beror på spel, vissa behöver mycket CPU kraft, vissa klarar sig på detta du har)

Och RAM är var spelet måste arbeta (lagra) med allt den behöver för att fungera när du spelar. Och om det är begränsat med plats kan den inte hålla cache av annat, samt måste hela tiden tömma och hämta om informationen (då det inte får plats), vilket kan ge hackig upplevelse. (Beror på spelet, vissa klarar sig fint med 8GB)

Så om du märker att det hackar till, eller att du inte alltid når 60FPS, är det inte grafikkortet, utan CPU + RAM som inte orkar med det i ditt fall.

Tips du kan göra:
Sätt energisparläget i datorn på "Max Prestanda". (Detta tvingar CPUn att jobba så fort den kan).
Stäng ner alla webbläsare, och ikoner nere i högre hörnan stäng av allt du inte behöver. (Detta frigör mer RAM till spelet)
Inga magiska knep, men de hjälper lite.

Håller helt med dig och cpu når nog 60fps i allt och skulle möjligen vara extremt dåligt optimerade spel där spelet är problemet och finns kanske något som vill ha 8gb+ men går bra så länge man inte har massor i bakrunden så funkar det i i 99.9% av alla scenarior

Men tycker 1060 är vettigast för 1080p gaming och har man low end cpu som är ok är nästan enda scenariot ett 1070 är befogat är om man går 1440p som blir gpu krävande för 60 fps eller 144hz som cpu inte är så bra för så jag tycker 1060 är vettigast för den burken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

På grund av det betydligt mjukare flytet och lägre input lag.

Nja... input lag har egentligen inget med frekvensen på skärmen att göra. Skärmar med hög uppdateringsfrekvens är generellt sett "spelskärmar" och har låg input lag, visst, men det är ett design-val, jämför med exempelvis 120Hz TV, där du kan ha en fördröjning som känns en vecka lång... Man har prioriterat annorlunda. (Och ja, det finns TV med 120Hz display, som inte bara dubblar samma frame, om du ger dem en vettig signalkälla, som en dator.)

Skrivet av Alling:

Nåja, det är väl ändå att ta i. Få gamers nöjer sig med 24–30 fps.

I sak tror jag han har rätt. Fler spelar nog på konsol än på PC. Och konsoler har legat där nere när det kommer till FPS länge... Det är först på senare tid de har börjat leta sig uppåt. Men det är kanske inte super-relevant i en tråd om snabba skärmar. Och redan avhandlat, ser jag nu... jaja.

Skrivet av mr rulle:

Fast pc spel marknaden hade 2017 27% medans alla konsoler ihop hade 31% av totala spelmarknaden .Lite mer än en droppe skulle jag säga.

Om alla konsoler har 31% tillsammans, och PC har 27%... Vad har de sista 42%'en? Mobila enheter? (Alltså, telefon och surfplattor?)

1060-1070 torde fylla de allra flesta kraven på 1080p spelande. Uppgraderade polarens spelmaskin med en 4790k, och ett 1070. Han har lite mer RAM minne, och bara roterande diskar, ingen SSD.
Han kan inte köra "max allt" i alla spel, men det är bra nära. En 4460 är något långsammare, och kommer råka ut för att max på allt inte funkar riktigt bra lite oftare än polaren, så den perfekta partnern blir nog ett 1060, om man inte tänker uppgradera skärm, eller rent av resten av systemet, "förr eller senare".

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Känns som att den här tråden har spårat ur lite, men för att svara på trådskaparens ursprungliga fråga på så kort och enkelt sätt som möjligt:

Hz (Hertz) är en enhet som betyder "per sekund", så det är i detta fallet egentligen synonymt med FPS (frames per second) som betyder "bildrutor per sekund". Din skärm visar alltså upp 60 bildrutor per sekund oavsett hur många bildrutor det kommer från grafikkortet. Om grafikkortet matar ut mer än 60 bildrutor per sekund så kommer de extra bildrutorna inte synas på skärmen, och om grafikkortet matar ut färre än 60 bilder per sekund så kommer du se samma bildruta flera gånger.

Denna förklaring förutsätter dock att v-sync används, och skrapar bara lite på ytan, men det förklarar egentligen allt du behöver veta.

Permalänk
SpelClockers

@-=Mr_B=-:

Stämmer bra, mobila enheter har den största delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Känns som att den här tråden har spårat ur lite, men för att svara på trådskaparens ursprungliga fråga på så kort och enkelt sätt som möjligt:

Hz (Hertz) är en enhet som betyder "per sekund", så det är i detta fallet egentligen synonymt med FPS (frames per second) som betyder "bildrutor per sekund". Din skärm visar alltså upp 60 bildrutor per sekund oavsett hur många bildrutor det kommer från grafikkortet. Om grafikkortet matar ut mer än 60 bildrutor per sekund så kommer de extra bildrutorna inte synas på skärmen, och om grafikkortet matar ut färre än 60 bilder per sekund så kommer du se samma bildruta flera gånger.

Denna förklaring förutsätter dock att v-sync används, och skrapar bara lite på ytan, men det förklarar egentligen allt du behöver veta.

Bra sammanfattat.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Om en skärm har en viss input lag i 60hz så kommer den ha lägre input lag i 120hz. Är väl mest det man menar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är väldigt mycket en definitionsfråga och ofta ett ämne där man diskuterar förbi varandra om olika saker.

Själva latensen, input lag, den strikt elektroniska fördröjningen, säg 2 millisekunder på en gamingskärm eller 23 ms på en typisk allround-IPS. Input lag är elektroniken i skärmen som fördröjer omvandlingen från bildsignal till att fysiskt ljus påverkas.

Overdrive och frekvens kommer att påverka hur snabbt kristallerna vrider sig, deras responstid. Detta är väldigt mycket en definitionsfråga eftersom en LCD är icke-linjär i sin responstid. Därför varierar det med hur man definierar själva transienten. Och den brukar inte vara tydlig definierad. Och i praktiken varierar det enormt men allt från ett par till kanske så mycket som 40 ms baserat på vilken transient man vill beskriva och hur man beskriver den. Nivåmässigt eller luminansmässigt?

Latens + responstid brukar då och då bakas ihop till ”display lag”

Den tredje aspekten är själva periodiciteten som kommer av exempelvis 60 respektive 120 Hz där det strikt är 1/60, respektive 1/120-dels sekund mellan uppdateringarna, dvs 16,67 respektive 8,33 millisekunder.

I det tredje fallet, 60 vs 120 Hz, kommer högst troligtvis input lag vara densamma. Responstider påverkas en del och framför allt periodiciteten är annorlunda. Ofta när det talas om att "...V-sync/G-Sync/Freesync adderar input lag..." är det snarare periodiciteten någon syftar på. Input lag, så som det definieras som en elektronisk fördröjning, är vanligtvis densamma oavsett hur man kör skärmen.

Och nu har vi inte ens diskuterat sådant som att skärmar uppdateras uppifrån och ned. Input lag varierar över skärmen med lika stort spann som periodicteten.

Och så var det det där med hur synen och reflexer med öga och hjärna upplever dessa skillnader.

Permalänk
Medlem

Varför man ser skillnad på 60fps och låt säga 250fps på en 60hz skärm har att göra med att du under hög framerate upplever en jämnare bildström. Dvs med endast 60fps blir ojämna frametimes ett problem, men om du istället matar skärmen med 250fps så upplevs inte ojämna frametimes lika tydligt.
Min subjektiva upplevelse är att jag inte spelar bättre på min 144hz skärm än jag gjorde på min 85hz crt i quake live. Kör alltid låsta 250fps.

Skulle jag vara smartsnål idag om jag hade en tight budget, så skulle jag kanske satsat på en gamingskärm på låt säga 75hz och freesync (om jag hade ett grafikkort från AMD) istället för en skärm på 144-244hz. Jag skulle stänga av freesync vid snabba e-sporttitlar men kört med det på vid mer casual gaming.

Vet inte huruvid adaptiv sync-teknik adderar fördröjningar som påverkar speciellt mycket. Men skulle spelet lagga till pga ojämna frametimes så att jag missar målet, men att freesync/g-sync skulle trolla bort det synliga" lagget" skulle jag nog bli mer provocerad än att faktiskt se på skärmen vad som egentligen händer i spelet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Renderar du spelet i 250 fps har du fortfarande en periodicitet på 4 ms där ett urval av dessa frames visas med en periodicitet på 16,67 ms på 60 Hz-skärmen vid v-sync. Eller som tearing utan v-sync. Du ser inte allt som renderas men det är (rimligtvis då baserat då på spelmotorn) fortfarande en del av hur träffar och liknande beräknas i spelets fysik. Din mus har säkert en polling rate på 500 Hz med 2 ms periodicitet) och därför kan du reflex- och koordinationsmässigt träffa rätt även om du i grunden endast ser en fjärdedel av händelsförloppet på skärmen.

När man kör V-Sync/G-Sync och Freesync där man väljer att låta fps och Hz följa varandra och spelmotorn går från 250 fps ned till vad-som-skärmen-nu-kör, 60 Hz i detta fall, kommer perodiciteten också ändras till skärmens frekvens. Jag gissar att detta är vad som stör eftersom det påverkar koordinationen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vad ska man kalla det om man vill inkludera periodiciteten i mätvärdet också? För dom som spelar är ju bara intresserade av att jämföra hela processen från att signalen når skärmen till att ljuset lämnar skärmen, eller egentligen från att man trycker på en knapp/rör musen till att ljuset lämnar skärmen.

edit: får ju då bli någon form av genomsnitt eftersom skärmen inte uppdateras hela samtidigt som du säger.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Squallie: periodiciteten vet man ju av frekvensen och den är alltid vad den är. Så där finns inget behov att räkna in något ifall vi talar om produktskillnader. Latens är förstås viktigt eftersom det påverkar spelupplevelsen – men också där är det främst ett problem när latensen är för hög.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men värt att tänka på. Om du spelar snabba spel online (Exempelvis CS).Om du kör dessa trådlöst så får du en viss input lag via din router (Om du inte har en mega värsting router dvs).
Så rådet är att köra med sladd. (Jag kör trådlöst, men kör inte några spel online som kräver låg input lag).

Jag har en 144Hz skärm med 1ms...
Skulle jag spela CS så skulle jag ändå få input lag (PGA routern).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart