AMD Ryzen 5 2400G och Ryzen 3 2200G "Raven Ridge" med Vega-grafik

Permalänk
Inaktiv

@S-FighterPilot:
@bulybasha:

Kodning och avkodning av video görs på separata block i kislet, inte i generella beräkningsenheter så både CPU- och GPU-belastning borde ligga nära noll när man kollar på video så länge formatet stöds av hårdvaran. Då kvitter det förmodligen om man köper en 2200G eller 2400G eftersom dessa videoavkodningsblock troligtvis är identiska i båda varianterna.

Vet att de har stöd för AVC och HEVC i minst 4k, och har även sett antydan till att de har ordentligt hårdvarustöd för VP9 vilket är första gången för AMD. Polaris och de tidigare Vega-korten hade någon sorts hybridläge för VP9 som nyttjade OpenCL, men det är ingen riktig hårdvaruavkodning och det fungerade bara på Windows.

Edit: Förövrigt tycker jag denna typ av information är någon jag brukar sakna i recensioner. Skulle uppskatta om SweC kunde sammanfatta lite kort vad det finns för videostöd i prylarna som testas, både CPU'er och GPU'er. Kör gärna DXVA Checker, vdpauinfo, vainfo och liknande program och sammanfatta vilket stöd som finns och inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

fast priset för den totala datorn kommer att bli hög sett till prestandan man får, tex jämfört med en ryzen 1200 ihop med rx 560/1050ti.
Visst är då det senare alternativet dyrare men sett till prestandan per pris gissningsvis bra mycket högre, eller varför inte gå på beg om prislappen är så hårt pressad alt en xbox för 2000kr tot vilket kommer prestera likt denna datorn men var denna dator totala kostnad vida överstiger detta pris.

Jag kommer ihåg när A8 och A10 apuerna kom och då var jag rätt hypad men efter ett tag insåg man snabbt att det i slutändan i 99% av fallen var mer värt att köpa cpu och gpu separat (tyvärr) och jag är rädd för att detta ser ut att bli en upprepelse av samma historia.

För att inte nämna vad framtida andrahandsvärde kommer bli efter ett köp vilket sedan påverkar den totala kostnaden.

Angående A8 och A10 berodde det på väldigt svag CPU samt enorm flaskhals pga. minnesbandbredd. En Xbox One för 2000:- kommer inte vara i närheten av kraftfull nog för att kunna konkurrera med dessa APU:er. En begagnad dator får du inte med garanti.

De priser som det dessutom ryktas om så kommer du absolut inte kunna kombinera en 1200 med 1050Ti utan att skjuta över priset ganska rejält så här handlar det helt enkelt om pris/prestanda.

Skrivet av Elektron:

Ja men tar en kik på prestandatestet och battlefield 1 1080p low settins 35fps, är inte så imponerande siffror, till mina vänner skulle iaf jag rekommendera de att antingen köpa en beg dator alternativt en xbox för 2000kr. Fördelen med denna APU dator är garantier och sedan möjlighet att komplettera med ett vassare grafikkort vid senare skede, även att den klarar esport okey.
Så kollar man enbart på priset på cpu, visst kanonbra men för totala priset för en hopbyggd dator för 5000 inte så imponerande, de har ju varit kampanj på tex datorer med i5 7400 med 1060 3gb för 7 000. 2000 dyrare men snacka om prestandaskillnader, väl värda pengarna i mellanskillnad.

Det kommer dock bli intressant och se hur lågt man kan pressa en komplett dator med en 2200G i pris.

Vänta nu lite.. 35 FPS är inte imponerande så du väljer att rekommendera ett system som inte klarar knappt av att driva ett spel i 30 FPS i 1080p? Du säger emot dig själv här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Betydligt bättre pris/prestanda för gaming att köpa G4560+ GT 1030 grafikkort men budgetgamers are såklart inte målgruppen.

Permalänk
Medlem

Hur imponerande den integrerade grafiken än är, så är den fortfarande inte "good enough" ens till budgetgamern. Jag kan tänka mig att spela många spel på "low", eftersom många spel idag fortfarande ser helt okey ut i jämförelse med för några år sedan. Men att behöva backa till både low och 720p och ändå få dipps nedåt 30-40 fps håller inte. Eller att ens behöva köra 720p i moba-titlar... Det är också för svag prestanda helt enkelt. Hade den integrerade grafiken hållit dippar ovanför 48fps-sträcket där freesync oftast kickar in, på low i 1080p, då tycker jag att detta hade varit ett alternativ att överväga. Men det är en bit kvar dit tyvärr. Och minnespriserna är ju också en faktor som gör att man tappar sugen tyvärr. Dual channel och 3000mhz är ett krav för att bibehålla någon form av prestanda. I övrigt hängde 2400G med i5 8400 på processorsidan i rätt många arbetsscenarior.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade den integrerade grafiken hållit dippar övan 48fps där freesync oftast kickar in

Efter att AMD implementerade LFC i sin drivrutin strax innan julen 2015 så "kickar" Freesync in mellan 15-20fps om du har en vettig skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Angående A8 och A10 berodde det på väldigt svag CPU samt enorm flaskhals pga. minnesbandbredd. En Xbox One för 2000:- kommer inte vara i närheten av kraftfull nog för att kunna konkurrera med dessa APU:er. En begagnad dator får du inte med garanti.

De priser som det dessutom ryktas om så kommer du absolut inte kunna kombinera en 1200 med 1050Ti utan att skjuta över priset ganska rejält så här handlar det helt enkelt om pris/prestanda.

Vänta nu lite.. 35 FPS är inte imponerande så du väljer att rekommendera ett system som inte klarar knappt av att driva ett spel i 30 FPS i 1080p? Du säger emot dig själv här.

Jag tar dina siffror
xbox one s "ett system som inte klarar knappt av att driva ett spel i 30 FPS i 1080p?"
Apu dator "Vänta nu lite.. 35 FPS"

Så då får jag Xbox för 2000kr ~30fps
PC apu för 5000kr ~ 35fps

Ja jag rekommenderar xboxen i detta fallet, känns som prisvärdare om man har begränsad budget och vill spela men inte har så höga krav på inställningar.

Permalänk
Medlem

Ska tydligen gå att överklocka till 4.55GHz enligt https://www.pcgamesn.com/amd-raven-ridge-overclocking
men det verkar lite konstigt att temperaturen bara ökade med 3 grader.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Efter att AMD implementerade LFC i sin drivrutin strax innan julen 2015 så "kickar" Freesync in mellan 15-20fps om du har en vettig skärm.

Oj, det har jag helt missat!
Det förändrar ju en del... Men med "vettig skärm"... Vad innebär det? En skärm som kostar dubbelt så mycket som datorn? Jag tänker mig att målgruppen som köper den här typen av plattform högst köper en freesync-skärm med TN-panel och 60-75hz typ? I så fall skulle 30fps räcka för många som inte är kräsna och struntar i e-sporter.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tar dina siffror
xbox one s "ett system som inte klarar knappt av att driva ett spel i 30 FPS i 1080p?"

Ja jag rekommenderar xboxen i detta fallet, känns som prisvärdare om man har begränsad budget och vill spela men inte har så höga krav på inställningar.

Då får man ett sämre utbud av spel, sämre utbud av i stort sett all programvara samt man kan inte uppgradera. Så dina rekommendationer är bara underliga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kollade hos AMD nu... Min skärm har en FreeSync range mellan 48-144hz, men har samtidigt stöd för LFC. Vad gäller då? Har jag trots specifikationen FreeSync på lägre framerates än 48fps?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Betydligt bättre pris/prestanda för gaming att köpa G4560+ GT 1030 grafikkort men budgetgamers are såklart inte målgruppen.

Vilka är målgruppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag tar dina siffror

Nu gör du dig bara till. I de spel som 2400G dippar ner till 35FPS så kan dy bara glömma några 30FPS på en XBone S vid motsvarande inställningar. Sedan får du inte glömma hur otroligt mycket sämre CPU XBone S har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu gör du dig bara till. I de spel som 2400G dippar ner till 35FPS så kan dy bara glömma några 30FPS på en XBone S vid motsvarande inställningar. Sedan får du inte glömma hur otroligt mycket sämre CPU XBone S har.

Nej jag gör mig inte till utan tog hans siffror. Jag har tyvärr inga siffror på hur Xbox one S presterar. Och ja processorn i xbox ligger efter men det är inte processorn som är flaskhalsen i detta fall (när det kommer till APU:n, beträffande xbox har jag som sagt 0 siffror).

Argumentet var att om man har ont om pengar men ändå vill spela spel och man inte har råd att köpa en dator som kan spela på vettig nivå så kan man lika gärna köpa en konsol. Visst en dator har flera andra fördelar som man bör väga in och även möjlighet att uppgradera till bättre prestanda vid ett senare skede. Därför är det inte helt svart eller vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

2200G känns ju som ett nice alternativ för en budget-media/emulatorpc vid TVn?

Synd bara att 16GB ram kostar lika mycket som cpu+gpu+mobo.. haha

Det borde räcka med 8GB i denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför ingen 8700k med i testet? 7700k getting old.

Kanske ligger prismässigt lite för långt ifrån? 1800/1800X fanns dessutom inte med heller...? Kan ha inverkat det dom skrev om att dom var tvungna att reducera antalet processorer i testet om du nu läste om detta i början av recensionen.

Permalänk
Medlem

Det kanske är för mycket begärt, men jag skulle vilja se någon i7a från de äldre intel plattformarna, typ sandy bridge, ivy bridge eller haswell. Jag och många andra sitter fortfarande på någon av dessa och de är därav högst aktuella än idag. Jonas påpekade i någon fredagspanel att spectre/meltdown slog hårt på sandy bridge och skulle därför vilja veta hur dessa presterar idag jämfört med övriga alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vilka är målgruppen?

Företag som köper färdigbyggda datorer in bulk från HP osv. för ~4,5-7000 kr/st.

Möjligen budgetgamers som vill lira esportstitlar på integrerade grafikkretsen innan de har råd att köpa ett 1050-1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej jag gör mig inte till utan tog hans siffror. Jag har tyvärr inga siffror på hur Xbox one S presterar. Och ja processorn i xbox ligger efter men det är inte processorn som är flaskhalsen i detta fall (när det kommer till APU:n, beträffande xbox har jag som sagt 0 siffror).

Argumentet var att om man har ont om pengar men ändå vill spela spel och man inte har råd att köpa en dator som kan spela på vettig nivå så kan man lika gärna köpa en konsol. Visst en dator har flera andra fördelar som man bör väga in och även möjlighet att uppgradera till bättre prestanda vid ett senare skede. Därför är det inte helt svart eller vitt.

För det första så har typ alla redan en dator ändå. Prisskillnaden mellan en grundläggande dator som man ändå mer eller mindre måste ha och en med en 2200G eller 2400G är ganska obefintlig. För många människor är dessa processorer ett självklart val om man vill kunna spela lite på begränsad budget.

Och en Xbox S klarar inte ens att driva battlefield 1 i 1080P. Den går ner i 720P på tyngre spel. 2200G och 2400G klarar dessa inställningar galant.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Vem spelar FPS på en konsol?
Konsol = slow pased, liggandes på divanen i vardagsrummet och pilla navelludd under loadingscreens.
PC = tävla online eller på LAN.

Det blir för rörigt när konsoler ska börja använda samma hårdvara och gränssnitt som PC-datorer. Önskar det fanns ett filter som där man kunde välja bort alla "krossplattformspel" när man ska försöka köpa spel. Jag hatart!

Gällande dessa processorer, om vi ska vara lite realistiska och tittar rent historiskt... Hur många här kan ärligt säga att de någonsin köpt en APU och faktiskt använt den till spel? När de första APU:erna från AMD kom så utlovades spelbar prestanda i många titlar på låga inställningar och dom försökte dessutom marknadsföra dessa som crossfirekompatibla med grafikkort ur budgetsegmentet. Att köpa hårdvara som med nöd och näppe kan spela dagens spel på lägsta inställningarna i 720p. Det är lite som att kasta pengarna i sjön.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Oj, det har jag helt missat!
Det förändrar ju en del... Men med "vettig skärm"... Vad innebär det? En skärm som kostar dubbelt så mycket som datorn? Jag tänker mig att målgruppen som köper den här typen av plattform högst köper en freesync-skärm med TN-panel och 60-75hz typ? I så fall skulle 30fps räcka för många som inte är kräsna och struntar i e-sporter.

För att LFC ska fungera så måste den övre frekvensen vara minst 2,5 gånger högre än den understa, och om skärmen uppfyller de kraven så kan drivrutinen skicka ut samma bildruta upp till tre gånger för att sänka den lägre gränsen, så t.ex. i mitt egen fall har jag en skärm vars normala Freesync-spann är 35-90hz (som jag dock ändrat till 44-120hz genom EDID, men det är en annan historia). Eftersom 90 > 35*2,5 så aktiveras LFC automagiskt vilket gör att den undre gränsen blir dividerad med tre, 35/3 = 11,67fps.

Detta är något som G-sync gjorde redan från början, därav att Freesync fick lite dåligt rykte, men som sagt, julen 2015 fixades det med en drivrutinsuppdatering.

Skärmar med typ 48-60hz är dock fortfarande 48-60hz tyvärr, så de är ganska värdelösa egentligen.

Permalänk
Inaktiv

Kollade hos AMD nu... Min skärm har en FreeSync range mellan 48-144hz, men har samtidigt stöd för LFC. Vad gäller då? Har jag trots specifikationen FreeSync på lägre framerates än 48fps?

Du har i praktiken 48/3 -144hz, alltså 16-144fps.

Permalänk
Skrivet av houze:

Ska tydligen gå att överklocka till 4.55GHz enligt https://www.pcgamesn.com/amd-raven-ridge-overclocking
men det verkar lite konstigt att temperaturen bara ökade med 3 grader.

BCLK brukar väl inte påverka temperaturen nämnvärt? Är CPU ratio som eldar (vad jag fått lärt mig iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Företag som köper färdigbyggda datorer in bulk från HP osv. för ~4,5-7000 kr/st.

Möjligen budgetgamers som vill lira esportstitlar på integrerade grafikkretsen innan de har råd att köpa ett 1050-1060.

Ja det låter vettigt, typ som en konkurrent mot något liknande detta
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Skrivet av Aleshi:

För det första så har typ alla redan en dator ändå. Prisskillnaden mellan en grundläggande dator som man ändå mer eller mindre måste ha och en med en 2200G eller 2400G är ganska obefintlig. För många människor är dessa processorer ett självklart val om man vill kunna spela lite på begränsad budget.

Och en Xbox S klarar inte ens att driva battlefield 1 i 1080P. Den går ner i 720P på tyngre spel. 2200G och 2400G klarar dessa inställningar galant.

Förlåt men jag hänger inte riktigt med, menar du att om man redan har en dator så kan man uppgradera med denna cpu, och ev moderkort och ram? Isf brukar man ofta komma undan med att bara byta gpu för att få bättre spelprestanda.

De droppar under 30fps i 1080p på low settings i vissa spel, så jag skulle inte klassa det som att klara det galant (på det integrerade grafikkortet).

Permalänk
Datavetare

Har kollat igenom 5-6 tester av Raven Ridge och ser inte att något har ändrats kring APU-konceptet, d.v.s. en "stark" iGPU. För mig känns det fortfarande som en lösning i jakt på ett problem.

I teorin finns det en poäng med en "stark" iGPU, men spel är inte en av dessa poänger då spelprestanda blir kraftigt begränsade av bandbredd mot RAM (som har dåliga bieffekter i form av hög FPS-varians, kolla in t.ex. TechReports mätningar och där kör man med DDR4-3200 RAM CL14 minnen som kanske inte riktigt är något budget-systemet utrustas med...).

Finns sätt att hantera bandbreddsproblemet, t.ex. eDRAM, fler än två minneskanaler eller separat VRAM (HBM eller liknande). Alla dessa har nackdelen att de är väldigt dyra att implementera.

Det en "stark" iGPU kan användas till är vissa typer av GPGPU som är beräkningsintensiva utan att kräva speciellt mycket bandbredd. Finns sådana, t.e.x Adobe har GPGPU stöd i de flesta av sina produkter, men på det stora hela är GPGPU fortfarande rätt ovanligt på PC-desktop.

Den stora marknaden för CPU+iGPU är PC-maskiner som används för annat än spel, denna marknad är ju trots allt den dominerande användningen av PC-datorer. Har själv ett GT1030 till min Ryzen 5 1600, enda orsaken är att man måste ha en GPU och CPUn saknar iGPU. Det ökar tyvärr priset med 700-800 kr, vilket gör Intel till ett bättre/billigare alternativ (ville specifikt ha en Ryzen så prisvärdhet var inte en faktor för mitt val).

Skulle förövrigt klassa GT1030 som näst intill värdelös för spelande, något som även Nvidia håller med om. GT="media-GPU", GTX="spel-GPU"

Problemet med dessa "APUer" är att man lagt allt för stor del av transistorbudget på GPU kontra CPU, för kontorssysslor är CPU-delen betydligt mer kritiskt jämfört med GPU-delen.

Ett exempel folk kommer märka, hög enkeltrådprestanda ger bättre I/O-kapacitet, något som bl.a. betyder att applikationer laddas snabbare

Så är helt övertygad om att en väldigt grundläggande iGPU i de "vanliga" Ryzen-modellerna skulle ha ett långt bättre marknadsvärde än dessa "APUer". Finns väldigt många arbetsuppgifter där man behöver relativt mycket CPU-kraft men GPUn behöver inte klara av mer än att accelerera film och köra Windows i upp till kanske 4k upplösning (ett uppenbart exempel är maskin för programutveckling).

Är också lite undrande över hur Raven Ridge kan bestå av hela 4,9 miljarder transistorer med 4C/8T samt Vega 11 (Summit Ridge har 4,8 miljarder transistorer med 8C/16T utan iGPU). Ställ det i relation till de ~1,7 miljarder transistorer man hittar i 4C/8T Skylake + GT2 (t.ex. i7-6700K och i7-7700K).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du har i praktiken 48/3 -144hz, alltså 16-144fps.

Tack! Var ifrån kommer det att man dividerar det understa rangevärdet med 3? Och fungerar LFC precis som "vanlig freesync" inom normalvärdet som i mitt fall är 48-144fps? Eller gör LFC på de låga frekvenserna 16-47fps något annat för att bevara flyt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det låter vettigt, typ som en konkurrent mot något liknande detta
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Förlåt men jag hänger inte riktigt med, menar du att om man redan har en dator så kan man uppgradera med denna cpu, och ev moderkort och ram? Isf brukar man ofta komma undan med att bara byta gpu för att få bättre spelprestanda.

De droppar under 30fps i 1080p på low settings i vissa spel, så jag skulle inte klassa det som att klara det galant (på det integrerade grafikkortet).

Jag menar att om man av en eller annan anledning ska byta dator, uppgrdera eller laga den man redan har så är dessa processorer utmärkta alternativ. Jag måste byta moderkort till min HTPC (som har en äldre APU). Och då är dessa ett självklart val då de klarar de spel jag vill spela vid TVn galant.

Och du diskuterar oärligt. Det uppskattas inte att du fulvrider på det som sägs. Jag sa att 2200G och 2400G klarar BF1 vid 720p galant. För det är vad Xbox S går ner till i det spelet. Du kan inte komma släpandes med andra spel än det jag talar om i en specifik jämförelse.
Sedan finns det spel som dessa processorer inte klarar utan att dippa under 30 FPS i 1080P. Men hur bra går de på Xbone S?

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Vem spelar FPS på en konsol?
Konsol = slow pased, liggandes på divanen i vardagsrummet och pilla navelludd under loadingscreens.
PC = tävla online eller på LAN.

Det blir för rörigt när konsoler ska börja använda samma hårdvara och gränssnitt som PC-datorer. Önskar det fanns ett filter som där man kunde välja bort alla "krossplattformspel" när man ska försöka köpa spel. Jag hatart!

Gällande dessa processorer, om vi ska vara lite realistiska och tittar rent historiskt... Hur många här kan ärligt säga att de någonsin köpt en APU och faktiskt använt den till spel? När de första APU:erna från AMD kom så utlovades spelbar prestanda i många titlar på låga inställningar och dom försökte dessutom marknadsföra dessa som crossfirekompatibla med grafikkort ur budgetsegmentet. Att köpa hårdvara som med nöd och näppe kan spela dagens spel på lägsta inställningarna i 720p. Det är lite som att kasta pengarna i sjön.

Ja inte spelar jag FPS på en konsol. Det är just därflr jag vill spela vissa spel vid HTPCn. Istället för vanliga datorn. Olika spel avnjutes på olika sätt. Just därför jag vill ha en APU till HTPCn också.
Konsoler har fördelar, bland annat vissa unika spel. Men prestandan gentemot PC-kpmponenter är inte något bra argument för konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag menar att om man av en eller annan anledning ska byta dator, uppgrdera eller laga den man redan har så är dessa processorer utmärkta alternativ. Jag måste byta moderkort till min HTPC (som har en äldre APU). Och då är dessa ett självklart val då de klarar de spel jag vill spela vid TVn galant.

Och du diskuterar oärligt. Det uppskattas inte att du fulvrider på det som sägs. Jag sa att 2200G och 2400G klarar BF1 vid 720p galant. För det är vad Xbox S går ner till i det spelet. Du kan inte komma släpandes med andra spel än det jag talar om i en specifik jämförelse.
Sedan finns det spel som dessa processorer inte klarar utan att dippa under 30 FPS i 1080P. Men hur bra går de på Xbone S?

Det var inte min avsikt att diskutera oärligt, jag missade eller snarare missuppfattade 720p delen.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Elektron:

fast priset för den totala datorn kommer att bli hög sett till prestandan man får, tex jämfört med en ryzen 1200 ihop med rx 560/1050ti.
Visst är då det senare alternativet dyrare men sett till prestandan per pris gissningsvis bra mycket högre, eller varför inte gå på beg om prislappen är så hårt pressad alt en xbox för 2000kr tot vilket kommer prestera likt denna datorn men var denna dator totala kostnad vida överstiger detta pris.

Jag kommer ihåg när A8 och A10 apuerna kom och då var jag rätt hypad men efter ett tag insåg man snabbt att det i slutändan i 99% av fallen var mer värt att köpa cpu och gpu separat (tyvärr) och jag är rädd för att detta ser ut att bli en upprepelse av samma historia.

För att inte nämna vad framtida andrahandsvärde kommer bli efter ett köp vilket sedan påverkar den totala kostnaden.

Xbox/Playstation må vara snäppet billigare vid inköp, men blir genast bra mycket dyrare så fort spel ska inhandlas.
Sedan kanske man vill göra annat på maskinen än att spela eller kolla på Netflix, man kanske vill köra en PLEX/Minecraft/FileZilla-server från sin HTPC/mediadator också, eller för den som pluggar kunna ligga i sängen/soffan (var man nu än har skärmen) och skriva sina tentor.

Enda anledningen till att skaffa en konsol (i mitt tycke) det är för dem exklusiva titlarna, annars är du mycket bättre av med en PC med i längden. Och när vi ändå pratar exklusiva titlar så är ju MS och deras XOne helt ute ur bilden

Nu jag är jag inte en sådan person, men har många i mina umgängeskretsar som aldrig handlar begagnat, nytt eller låt bli i deras ögon. Så nog finns det målgrupper där en produkt som nya CPU/iGPU-Ryzen fyller behoven för alltid!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Inaktiv

Tack! Var ifrån kommer det att man dividerar det understa rangevärdet med 3? Och fungerar LFC precis som "vanlig freesync" inom normalvärdet som i mitt fall är 48-144fps? Eller gör LFC på de låga frekvenserna 16-47fps något annat för att bevara flyt?

Siffran tre kom jag fram till genom eget laborerande när jag höll på att modifiera Freesync-spannet på min skärm. Dels så kan jag se hur skärmens frekvens (i skärmens OSD) förändrar sig samtidigt som jag följer frame-raten i mjukvara, och dels så kunde man vid vissa lite mer udda EDID-värden få fram en tydlig gräns där man kan se att skärmen flimrar eller att bilden blir väldigt ryckig just i övergången mellan fungerande och icke fungerande Freesync då skärmen plötsligt kan hoppa mellan lägsta och högsta möjliga frekvens.

Någon bättre källa än så kan jag tyvärr inte ge, men det var iallafall väldigt tydligt att det var siffran tre som gällde i mitt fall. Osäker på om det gäller alla skärmar eller olika versioner av drivrutinen dock, men jag skulle säga att det troligtvis alltid är tre.

I ditt fall fungerar Freesync precis som vanligt mellan 48 och 144 fps. Säg att din framerate i ett ögonblick dippar ner till 47fps. Då kommer samma bildruta skickas ut två gånger vilket gör att skärmen uppdaterar bilden i 47*2 = 94hz vilket är inom det normala Freesync-spannet, men eftersom det är två identiska bildrutor så kommer dina ögon se det som 47fps, utan tearing och utan stuttering.