Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Laptop för bild/video redigering

Permalänk
Medlem

Laptop för bild/video redigering

Tjena!
Kan någon rekommendera en laptop för bild och video redigering.
Ska användas främst för hobby bruk och vill gärna komma relativt billigt undan, 5k kanske?
Kan man hitta en okej/bra dator till bild redigering för det eller är det helt hopplöst?
Hade gärna velat ha några förslag så jag vet vad jag ska gå efter.
Tack

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Problemet du har är att du får ingen bra bildskärm för det priset. Men om du inte bryr dig om hur pass korrekt färgerna är, så är det kanske bara att köra på.

Sen kan det vara bra att veta vad för typ av projekt du kommer arbeta med. Små/stora projekt, hög upplösning som 4k....?

Rent generellt brukar man rekommendera en i7:a med minst 16GB RAM, om man vill att det ska flyta på. Men framför allt så är en IPS-panel att föredra..
Detta är dock inget du får för 5k.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.D:

Tjena!
Kan någon rekommendera en laptop för bild och video redigering.
Ska användas främst för hobby bruk och vill gärna komma relativt billigt undan, 5k kanske?
Kan man hitta en okej/bra dator till bild redigering för det eller är det helt hopplöst?
Hade gärna velat ha några förslag så jag vet vad jag ska gå efter.
Tack

Du får nog dubbla summan iaf. Om inte mer. Du får betydligt bättre dator som stationär. Det blir väldigt dyrt med en laptop för sånt. Sen beror det lite på vilket program du tänkt använda. Mac kanske är nått att titta på?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret!
Hade nöjt mig med 1080 upplösning och det kommer inte vara några stora projekt jag kommer jobba med, mest fotografier och en del video skapande men inget stort alls.
Spelar grafik korten stopr roll eller det mesta dels processorn man ska gå efter?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.D:

Okej, tack för svaret!
Hade nöjt mig med 1080 upplösning och det kommer inte vara några stora projekt jag kommer jobba med, mest fotografier och en del video skapande men inget stort alls.
Spelar grafik korten stopr roll eller det mesta dels processorn man ska gå efter?

På laptops spelar grafikkorten pretty much ingen roll alls för bildredigering. Det ska till ett hyfsat kralligt kort för att göra något användbart, och i bildredigeringen är det knappt där heller. Hårdvaruaccelerationen i Photoshop t.ex. funkar sådär och bra CPU är alltid att föredra där, det kan hjälpa lite när du kör film men det är som sagt mer relevant på lite kraftfullare grejer.

Leta efter det billigaste du kan hitta med fyrkärnig processor och IPS-skärm om du ska syssla med sånt här. Det är de grejerna som kommer göra mest, har du dessutom lediga minnesportar och kan få in med än 8GB minne kommer videoredigeringen att gynnas en del men i Photoshop kommer du ganska långt med 8GB.

1080p är aslugnt om du skiter i att ha 1:1-preview när du jobbar, och ärligt talat på 15'' skärmyta kommer den lilla extra skärpan från högre upplösta skärmar inte heller att vända din värld upp och ner.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!