Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator för Bild-, video-, musikredigering. 8-14k

Permalänk

Dator för Bild-, video-, musikredigering. 8-14k

Hej!
Har nyligen bestämt mig för att göra ett omfattande ingrep i min befintliga stationära dator.
Min enhet består av delar från 2010 men har vag koll på vad delarna heter eller vad det är för specs.
Vet dock att det är ett corsair CX600w nätagg. Allt sitter i ett relativt rymligt och luftigt coolermaster chassi HAF 912.
Skulle med en budget på ca 10-12k vilja bygga en schysst rigg. Stora fokuset hos komponenterna ligger på användande av program som Photoshop, Sonyvegas, Fl studio, Ableton.
Kan tänka mig att spara nätagg, hårdiskar samt chassi om de funkar.
Vad är erat bästa köpråd för någon i min sits? Inte konstigheter om budgeten diffar +- 2k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Notaengineer:

Hej!
Har nyligen bestämt mig för att göra ett omfattande ingrep i min befintliga stationära dator.
Min enhet består av delar från 2010 men har vag koll på vad delarna heter eller vad det är för specs.
Vet dock att det är ett corsair CX600w nätagg. Allt sitter i ett relativt rymligt och luftigt coolermaster chassi HAF 912.
Skulle med en budget på ca 10-12k vilja bygga en schysst rigg. Stora fokuset hos komponenterna ligger på användande av program som Photoshop, Sonyvegas, Fl studio, Ableton.
Kan tänka mig att spara nätagg, hårdiskar samt chassi om de funkar.
Vad är erat bästa köpråd för någon i min sits? Inte konstigheter om budgeten diffar +- 2k

Ett nytt nätagg är bra eftersom då riskerar du inte dina nya komponenter för massor av pengar, särskilt eftersom ditt nätagg redan var budget när det kom. Hade själv problem med två exemplar i CX-serien.

Tyvärr har jag mindre koll på om dessa program nyttjar GPU eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Intel 8700K är en typisk svensson cpu idag som passar de flesta som har råd.
AMD är det generella rådet att väntan in Zen 2 som kommer i april.

Många i olika trådar brukar påpeka att de saknar kompetens för att utnyttja fler än X antal kärnor i olika applikationer och detta säkerligen också gäller TS. Så hur många kärnor man man ska ha handlar om hur kunnig man är och hur man jobbar. Tar vi 8700k vs 1800x så är det en marginell skillnad i kärnor och frekvens, 8700k har lite snabbare singelcore så för majoriteten känns som om den har ett bättre övertag.
Amd i sin sida så kan man gå ner till 1700X och spara lite pengar, men det börjar som sagt bli dags att vänta in Zen 2.

Så mitt råd 8700k eller vänta till april och se vad Zen 2 blir för något, oavsett lär nog 8700k sjunka lite i pris.
*edit*
Ableton stod det att den kunde utnyttja 32 trådar på pc och 64 trådar på Apple, säkerligen får den stöd för 64 trådar inom pc snart också. Men 8 vs 6 kärnor är ingen megaskillnad, hade man pratar om gamla 7700K, så hade detta varit ett argument emot större lösningar.

Och för prousers, även om en applikation bara kan använda 64 trådar så kan man göra fler saker samtidigt. Men som sagt det är ingen större skillnad på kärnantalet på processorerna.

*edit2*
Ett förtydligande, någon kan tycka 8 kärnor är 33% mer än 6 kärnor och det är mycket. Men kärnorna är inte lika starka varvid det inte blir en så stor skillnad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Notaengineer:
Välkommen till Sweclockers!
Jag redigerade din rubrik.
Tänk på att rubriken tydligt skall beskriva vad tråden ämnar handla om per forumreglerna.

Ta en titt på forumreglerna om du inte redan gjort detta.

Lycka till med datorn!
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin